Värsta jag vet!

Sv: Värsta jag vet!

Jag känner igen mig! Vissa dagar är det kul med mycket människor i stallet så att man har många att prata och skoja med, men andra så önskar man att man kunde stänga in allihopa på höskullen.. Och för att göra saken värre på mina "inte-så-glada" dagar så har det flyttat in en vidrig liten ponny som står och tjuter och sparkar i gallret dagarna i ända. Idag vart min pållsing så rädd för det där avgrundsskriet att hon satte sig på ändan. Men det är bara att bita ihop antar jag.. Mitt problem verkar inte vara riktigt lika seriöst som ditt, men jag vet vad du menar. I ett stall ska det vara lugnt och skönt, jag skulle ta fram det hemliga vapnet om nån kom in och skrek i mitt hem.

Det är när det är spring i stallet så häst inte kan koppla av, det är det alltid i mitt stall massa ungar som springer runt och lyssnar inte på när man säger till dom är så tykna slänger ut sig tykna kommentarer om mig eller min häst är så trött på det nu ! I ett stall ska det vara lungt och inget spring! Funderar på att byta stall nu är det något mer än jag som har det så här?

Kände bara att jag ville få ut detta har gått och varit arg på det i säkert 2 månader nu!

Jag känner igen mig! Vissa dagar är det kul med mycket människor i stallet så att man har många att prata och skoja med, men andra så önskar man att man kunde stänga in allihopa på höskullen.. Och för att göra saken värre på mina "inte-så-glada" dagar så har det flyttat in en vidrig liten ponny som står och tjuter och sparkar i gallret dagarna i ända. Idag vart min pållsing så rädd för det där avgrundsskriet att hon satte sig på ändan. Men det är bara att bita ihop antar jag.. Mitt problem verkar inte vara riktigt lika seriöst som ditt, men jag vet vad du menar. I ett stall ska det vara lugnt och skönt, jag skulle ta fram det hemliga vapnet om nån kom in och skrek i mitt hem.

Ännu så länge så har de inte tjuvridit min häst.. men de har tjuvridit andra hästar i stallet.. Rör de min häst så skickar jag ut dem med huvudet före.. Tyvärr är hela familjen lite speciell.. Tex så har morsan fodrat sin häst med vårat foder. Vi är de enda som använder denna fodersort i stallet och inhandlar detta själva för dyra pengar.. upptäcker att det är rykande åtgång på säcken och anar oråd. Kikar i hennes hinkar och där ligger just samma foder! JÄVLIGT IRRITERANDE!

Sätt fodret i tunnor med lås :P Det irriterar säkert tjuvmorsan

nå jag är mamma och häst ägare :love:
och är inaccorderad på en ridklubb

jag har tre flickor.
mina två älsta tjejer dom är med i stallet och sköter om sin shettis och är 7 och 8 år och dom vet vad som gäller i stallet och kan man nu inte uppföra sig eller inte lyssnar på en vuxen då får man snällt gå och sätta sig i bilen.

min yngsta tjej hon är 1 år och 4 månader hon får stanna hemma med pappa när jag är i stallet.
visst har hon oxå fått följa med ut till stallet men då har hon varit såå liten så hon sovit mest.
och nu får vi inta ha med några barnvagnar ( ridsportförbunndet) med in i stallet en säkerthets risk med många hästar och elever mm
tycker jag är jätte bra till viss del:angel: :angel:

i och med att jag står på en ridskola är jag van vid att det kan vara livat under vissa tider på dygnet då det rör sig mycket folk i stallet och det är hästarna oxå vana vid.

men det jag kan irritera mig på är att vissa föräldrar lämpar av sina barn vid stallet under helgerna och det finns ingen vuxen i stallet :devil: :devil:.
min shettis hadde smitit en lördag ur sin hage då ringde en 9 årig tjej och sa detta till mig hon var helt ensam på stallet.

men det jag inte fattar vadå barnförbud??

Hej! Som förälder skulle jag inte vilja att du tar pisken och spöar upp mina små "babianer" ;) ,däremot är det helt okej att säga ifrån på skarpen.Många gånger så "biter det bättre" när främmande människor säger ifrån och att du blev förbannad är helt naturligt,det skulle jag också ha blivit:devil: .
Det är ju så att vi "stall tjejer" växer upp och skaffar familj och för många av oss är det en förutsättning att vi ska kunna ha barnen med oss när vi tar hand om våra hästar,annars räcker inte tiden till liksom. MEN med det menar jag ABSOLUT inte att ungarna ska få löpa omkring med piskor och liknande i stallet,det är ju som upplagt för att endera hästarna,människorna eller "babianerna" (som nån skrev:) )ska göra sig illa.Och som "babian mamma" så är jag ju faktiskt rädd om mina små också...
Mina barn har lärt sig hur man uppför sig i stallet och omkring djur överhuvudtaget,annars kan dem inte få vara med och umgås med djuren,vilket jag tycker är viktigt att barn får vara!
Men som sagt så förstår jag din ilska och jag tycker att man ska göra klart för barnen att stallet är Hästens hem och ingen lekplats.

Huu jag vet hur det är. Vi har också några terrorister i vårat stall som tillhör samma familj, de skriker, härjar, tjuvrider hästar och stjäl saker. Inte alls kul och tyvärr är de där JÄMT!

herreguuud :eek: sådär får det bara inte gå till!!! antar att du pratat med föräldrarna o att de inte gav så mkt...? ring polisen nästa gång du märker en stöld el att nån tjuvridit...det är brottsligt! (egenmäktigt förfarande, MINST) uschofy!!:devil:

Jag byter faktiskt stall idag p.g.a små människor som klättrar runt och skriker i stallet.
Jag har försökt prata med föräldrarna till babianerna ett fler tal gånger utan resultat.
Måttet var rågat när en av ungarna sprang runt och vifttade med ett longer spö - jag sa till ungen att gå ut vilket den gjorde - bra tyckte jag. Några minuter senare sitter jag på huk i boxen för att sätta på benskydd på hästen. Då tydligen ungen sprungit in igen med spöt och: SMACK smäller till min häst som flyger upp i luften. Jag hade ängla vakt som inte kom till skada. Hästen får en rispa av spöt precis under ögat och är dessutom sen dess oehört huvud skygg.
Ja vad sa morsan till ungen när jag minst sagt as förbannad pratade med henne: - Ja ha oj då... men det var ju tur att det inte hände nåt värre.... :o
Ps i mitt nya stall är det barn förbud på ungar som inte kan sköta sig och hålla sig lugna.

ojoj jag vet inte om ungen hade vart i livet idag om de vart min häst den gjort så på!

Mår dåligt av allt aggressivt snack om barn som :devil: -ar på den här tråden! Om barnen är ouppfostrade och okunniga är det föräldrarnas fel inte barnens. :mad: Historien i början om barnet som slog till hästen handlar om en korkad förälder som inte lär ut rätt saker till sitt barn, inte ett korkat barn och det är föräldern som ska skällas ut inte barnet.

Man ska komma ihåg att för ett barn är hela världen en enda stor lekplats och man måste påpeka för dom att det här är ingen lekplats och dessa djur är inga leksaker och kan vara farliga. Mina barn (4 och 6) är inte i stallet mycket men dom vet redan inget stoj, inte skrika och gå aldrig bakom en häst/in till en häst du inte känner för då kan det smälla till och bli sjukhus. Min dotter säger "inte gå bakom hästen" så fort vi kommer till stalldörren. Sånt är inte bara hyfs, det är för att skydda barnen själva och jag förstår inte den förälder som försummar den biten.

Om det finns barn som bara vill "vara med" så sätt dom för 17 i lite arbete, de får gå och hämta bortshinken eller lite hö eller sopa eller nåt och känna sig lite småviktiga. Är det ingen här som själv varit hästtokig unge utan egen häst :confused: och bara lääääängtat efter att få vara i stallet och göra nåt, och åka hem sen med tindrande ögon och berätta för mamma "jag bar in höt till Smulan idag mamma¨" :confused:

Mår dåligt av allt aggressivt snack om barn som :devil: -ar på den här tråden! Om barnen är ouppfostrade och okunniga är det föräldrarnas fel inte barnens. :mad: Historien i början om barnet som slog till hästen handlar om en korkad förälder som inte lär ut rätt saker till sitt barn, inte ett korkat barn och det är föräldern som ska skällas ut inte barnet.

Man ska komma ihåg att för ett barn är hela världen en enda stor lekplats och man måste påpeka för dom att det här är ingen lekplats och dessa djur är inga leksaker och kan vara farliga. Mina barn (4 och 6) är inte i stallet mycket men dom vet redan inget stoj, inte skrika och gå aldrig bakom en häst/in till en häst du inte känner för då kan det smälla till och bli sjukhus. Min dotter säger "inte gå bakom hästen" så fort vi kommer till stalldörren. Sånt är inte bara hyfs, det är för att skydda barnen själva och jag förstår inte den förälder som försummar den biten.

Om det finns barn som bara vill "vara med" så sätt dom för 17 i lite arbete, de får gå och hämta bortshinken eller lite hö eller sopa eller nåt och känna sig lite småviktiga. Är det ingen här som själv varit hästtokig unge utan egen häst :confused: och bara lääääängtat efter att få vara i stallet och göra nåt, och åka hem sen med tindrande ögon och berätta för mamma "jag bar in höt till Smulan idag mamma¨" :confused:

Men guuud va trött jag blir på allt daltande med ungar hit o dit!!!

Självklart är barn inte elaka av naturen och det handlar helt om uppfostran, alltså föräldrarnas ansvar!

MEN det hjälper ju inte mig när det skriks o levs om! Kommer en unge o beter sig ryter jag i, skulle ett barn slå en en häst med spö åker ungen ut med huvudet före. Jag VILL inte uppfostra andras ungar, och jag vill deffinitivt inte vara någon j***la barnvakt med ungar svansandes efter mig. Oftast är det inte det dom är intresserade av att hjälpa till, för då behöver man inte tjata och påpeka det uppenbara.

Jag kommer ihåg hur det var att avguda hästar o deras ägare men det hjälps inte, lungn o ro vill jag ha hos min häst

Hej igen! Jag förstår helt klart dina/era känslor,men som en del andra redan har sagt så är det ju föräldrarna som skall se till att barnet kan uppföra sig i stallet,Gör dem inte det så säg till föräldrarna.Säg som ni skriver här,jag kan säga att om jag vore mamma i ditt stall och hörde att mina barn hade betett sig så där med piskor,tjuvridning osv så skulle jag skämmas:o ögonen ur mig!
Då har ju jag helt klart brustit i min tillsyn av barnen och det får ju bara inte hända mitt bland stora hästar! Att en del föräldrar inte tar sitt ansvar ser man ju överallt men bland hästar är det ju fruktansvärt farligt att låta barn löpa amok.
MEN man får ju inte glömma att barnen måste få vara med för att få en chans att lära sig,så att dem växer upp till ansvarsfulla och kloka hästägare.:)

Tänk på att det finns ungdommar/barn på denna sajten. Om jag hade blivit riktigt förbannad nu så hade jag nog fan startat ett skitsnack om vuxna.

Vi har samma problem i vårat stall, fast då springer de inte runt barn i stallet, (jag har min häst i ett litet privat stall) utan föräldrar tar med sig sina barn in på STALLPLANEN och går fram till staketet (har en liten vinterhage precis vid stallet) och börjar klappa hästarna. Och jag brukar bara gå utanför stalldörren och stirra på dom som om de vore ufon och då pallrar det sig allt iväg. Men det slutar ju inte....de måste ha en fördröjning. Jädra föräldrar. Det är samma när hundägare släpper sina hundar lösa i hagen och säger: Allemansrätt!!Jaha du tänker jag, blir din hund sparkad är det inte mitt fel!!!:devil: Men det finns ju människor till allt....:crazy:

Hej igen! Jag förstår helt klart dina/era känslor,men som en del andra redan har sagt så är det ju föräldrarna som skall se till att barnet kan uppföra sig i stallet,Gör dem inte det så säg till föräldrarna.Säg som ni skriver här,jag kan säga att om jag vore mamma i ditt stall och hörde att mina barn hade betett sig så där med piskor,tjuvridning osv så skulle jag skämmas:o ögonen ur mig!
Då har ju jag helt klart brustit i min tillsyn av barnen och det får ju bara inte hända mitt bland stora hästar! Att en del föräldrar inte tar sitt ansvar ser man ju överallt men bland hästar är det ju fruktansvärt farligt att låta barn löpa amok.
MEN man får ju inte glömma att barnen måste få vara med för att få en chans att lära sig,så att dem växer upp till ansvarsfulla och kloka hästägare.:)

Tyvärr är det oftast så att härjar/busar barnen hjälper det inte att säga till föräldrarna, om det är "förnuftiga" föräldrar har redan grundregler i uppförande satts. Alla är inte lika hänsynsfulla som du och ser inte ens problemet. Men det är ju självklart att föräldrarna blir informerade om mina åsikter.
Ja barn ska självklart få vara i stall och lära sig......men jag har nog insett att jag inte "klarar" en flock barn utan håller mig till en eller två i taget, där av valet att byta stall.

Tänk på att det finns ungdommar/barn på denna sajten. Om jag hade blivit riktigt förbannad nu så hade jag nog fan startat ett skitsnack om vuxna.

Hmmm....är man stor nog att "hänga" på Buke, är man stor nog att veta hur man uppför sig, ffa i stall. Fö tycker jag inte det är skitsnack eller orimliga "krav" som diskuteras i tråden. Slå eller tjuvrid inte, snälla! Bättre så... Skrik, spring, härj osv hör inte hemma i stall, oavsett om det utförs av barn eller vuxna....

Men för rättvisans skull......SKÄRPNING ALLA SOM BETER SIG!!!
(oavsett ålder)

jo det stämmer det e inget kul...

tur att man inte har hästen på ridskola längre:)

Miss, jag har inte sagt att alla ska vara "barnvakt" åt andras ungar, jag försöker bara säga att det finns fler sätt att förhålla sig till barn än att gå o reta sig på dom hela tiden. Och du, vad var det i det jag skrev som du uppfattade som "daltande"? :confused: :mad: Jag gjorde väl klart att jag tycker att man ska bete sig MEN att om ungar inte beter sig är det föräldrarnas fel och det är dom man ska ta upp det med? Och tala gärna om att om deras barn fortsätter att komma till stallet och inte sköta sig i stallet så är det föräldern plus häst som åker ut!

På den punkten är vi säkert allihopa överens, det som jag reagerar emot är det språkbruk som en del av er har använt, det är ett så rått och hårt sätt att prata om barn. Undrar om ni skulle prata om hästar på det sättet.

Miss, jag har inte sagt att alla ska vara "barnvakt" åt andras ungar, jag försöker bara säga att det finns fler sätt att förhålla sig till barn än att gå o reta sig på dom hela tiden. Och du, vad var det i det jag skrev som du uppfattade som "daltande"? :confused: :mad: Jag gjorde väl klart att jag tycker att man ska bete sig MEN att om ungar inte beter sig är det föräldrarnas fel och det är dom man ska ta upp det med? Och tala gärna om att om deras barn fortsätter att komma till stallet och inte sköta sig i stallet så är det föräldern plus häst som åker ut!

På den punkten är vi säkert allihopa överens, det som jag reagerar emot är det språkbruk som en del av er har använt, det är ett så rått och hårt sätt att prata om barn. Undrar om ni skulle prata om hästar på det sättet.

Jag tycker nog att hela tiden hävda att barn är barn är att dalta, men jag är nog "hårdare" än dom flesta. Jag ryter nog i för säkerhetens skull, både för barnen o hästarna, inte för jag hatar barn, för det gör jag inte.

Jag håller helt o full med dig i det du säger om föräldrars ansvar osv. jag talar inte om småbarn här, självklart har jag större tolerans om en treåring bankar med en sopkvart på boxgallret, då säger jag nog vänligt men bestämt, gå ut o lek är du gullig. Större barn "vet" vad som är rätt o fel och kan där med tillrättavisas, men som jag sa tar jag upp det med föräldrarna oxå.

Men som sagt, har nu flyttat till ett "barnfritt" stall, både för mitt, hästarna och barnens välbefinnande;)

Hej! Jag känner ändå att det är FEL av föräldrarna att låta barnen bete sig på dessa sätt.Jag skulle aldrig låta mina barn springa,piska osv i stallet och tycker att det är märkligt att föräldrar låter sina barn göra det.För även om dem struntar i andras hästar så borde dem väl ändå tänka på sina barn! Att låta barnen ha stallet som en lekplats är inte ansvarsfullt,punkt slut! Vad händer den dagen en häst blir rädd och sparkar barnet? Vem fel är det då?
Alltså himla enkelt egentligen,som förälder ska man skydda sina barn och att låta dem bete sig som en del barn tydligen gör i stall är baske mig inte ansvarsfullt. Jag är en väldigt snäll mamma(för dem som tror motsatsen ;) ) men bland djur uppför man sig annars får man inte vara med.Så är det bara och det är av omtanke av både barnen och hästen...För övrigt tycker jag att det är dem som inte kan uppföra sig i stallet som skall flytta och inte tvärtom.
Djur är inga leksaker och ju fortare folk begriper det desto mindre skador kommer dem att råka ut för eller orsaka.

Jag va i samma situation för ett tag sen. Jag bytte stall o det är verkligen inget jag ångrar! Det är ju väldigt viktigt för både hästen o dej att båda trivs för du ska ju va där flera timmar i veckan o hästen måste ju BO där. O så är det ju så i stall att det lätt blir konflikter så det är viktigt att man inte går o stör sej på samma saker dag ut o dag in. Vet du att det antagligen inte kommer bli bättre så är det bättre att byta stall!

Hmmm....är man stor nog att "hänga" på Buke, är man stor nog att veta hur man uppför sig, ffa i stall. Fö tycker jag inte det är skitsnack eller orimliga "krav" som diskuteras i tråden. Slå eller tjuvrid inte, snälla! Bättre så... Skrik, spring, härj osv hör inte hemma i stall, oavsett om det utförs av barn eller vuxna....

Men för rättvisans skull......SKÄRPNING ALLA SOM BETER SIG!!!
(oavsett ålder)

Jag håller med om att man ABSOLUT inte ska skrika, springa, cykla, slå elr tjuvrida i ett stall..!! Blir asförbannad när jag hör det

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar