Värsta jag vet!

Sv: Värsta jag vet!

Hade en unge betett sig som din i det stallet jag står så hade den och föräldrarna blivit utkastade, men vill man ha det så i sitt eget stall så tycker jag det är helt OK.

Mina hästar tål en hel del oljud (har stått granne med regementets skjutbana), men jag vill inte ha spring och skrik istallet för det, det går bra att springa och betee sig som en babian ute på gården isåfall.

Citerar Tora och håller med fullständigt.

"En del skriver att barnen får springa i stallgången när hästarna är i boxarna eller stallet är tomt. Problemet brukar vara att barn glömmer fort och tittar inte alltid så noggrant. Risken är att de springer in i stallet och det står en häst uppbunden där. Då är det bättre att det är inget spring i stallet över huvudtaget. Inga vuxna får heller springa i stallet så varför skulle barnen få göra det?

Vet faktiskt inte om jag skulle bli så glad om någon hoppade i mitt hö. Det känns fel att promenera omkring på hästens mat mer än nödvändigt.

Tycker faktiskt inte att stallet är en bra lekplats över huvudtaget. Det är alldelles för farligt för det. "

Jag är mamma till en tjej ¨på 14 å en tjej på 1½ å ingen av dom har fått springa eller gapa i stallet. eller på läktare i ridhus då åker dom ut!! Dom har fått lära sig att respektera att i ett stall skall det vara lugnt.... å det har fungerat jätte bra. . men tyvärr så kan inte alla barn uppföra sig. Ivårat stall så är alla barn lugna annars åker dom ut.. å det är okej föräldrar emellan att säga till varandras barn... Så våra hästar har lugn å ro fasten det är barn där....:banana:

Ujujuj, efter läst vad de där barnen har för sig förstår jag att jag nog var ett litet änglabarn i stallet. Tyst som en mus och skötte mammas halvblod, fast jag var 2 och lika stort som hans huvud (jag tog de nedre regionerna och mamma de övre ^^). Det värsta kanske var att jag brukade sitta över krubban och prata med hästen men det tyckte han bara om :D

Tyvärr föll jag för grupptryck när jag var 7 och tjuvred en häst i hagen, något jag alltid ångrat >.<

har många barn och numera eget stall. på den tiden vi var i andra stall eller när vi är på ridskolan försöker jag säga till om de gör fel (hemma med såklart) men om jag inte ser är jag glad om nån annan säger till, fast på ett juste sätt. och att det då ska vara samma regler för alla barn, annars her de mindre svårt att först varför vissa får ex klättra men inte de. nåja i vårt stall är värsta problemet alla för...VUXNA som helt fräckt går in i hagen och lufsar runt. senast idag ringde dottern och sa att ett gäng i medelåldern stod och klappade på hästarna och var inne i vindskyddet. får man spöa dem också:devil:

när jag läser alla inlägg blir jag såå glad att det bara finns ordentliga :angel: tonåringar i mitt stall. Det enda som kan irritera är att vissa inte tar undan efter sig.

Det är när det är spring i stallet så häst inte kan koppla av, det är det alltid i mitt stall massa ungar som springer runt och lyssnar inte på när man säger till dom är så tykna slänger ut sig tykna kommentarer om mig eller min häst är så trött på det nu ! I ett stall ska det vara lungt och inget spring! Funderar på att byta stall nu är det något mer än jag som har det så här?

Kände bara att jag ville få ut detta har gått och varit arg på det i säkert 2 månader nu!

Är så glad att jag har eget stall, då slipper man sånt! :D

Detta inlägg är inte riktat just till TS.
Blir lite chockad över att en del skriver "Jag hatar barn". Hatar ni verkligen alla barn?
Innan jag fick barn gillade jag inte alls ungar och särskilt inte ouppfostrade sådana. Nu har jag själv 2 "småglin". Jag tycker man kan tolerera ett visst väsen i stallet om det inte finns nån häst som blir livrädd såklart.
Försöker fostra mina barn med hästvett men man måste tänka på att det är inte lätt. Även om ett barn mycket väl vet vad man inte får och får göra så kan den göra tvärtemot vad mamma säger.
Ungar hamnar ju i trotsåldern vilket kan driva föräldern (läs jag) till vansinne. Men vad gör man när orden inte räcker? Det är förbjudet att aga. Och en 2åring glömmer nog ganska fort vad som gäller då de inte kan koncentrera sig så länge.
Många skriver i denna tråd att de kan tänka sig att sparka, kasta, slå ungarna i stallet, helt makalöst ruttet att uttrycka sig så. Har ni som skriver detta varit änglar hela era liv?
Som sagt var, synen på barn ändras så fort man får barn själv. Det är ingen lätt uppgift att fostra barn.

När jag började rida 1964 var en av de första saker jag fick lära mig detta: Spring aldrig i stallet! Det är hästens hem och där ska den ha lugn och ro.

Varför får dagens ungar inte lära sig detta?

Immer

Jag har full förståelse för att barn inte alltid lyder eller för som man säger till dem.

Men av alla de barn som jag har träffat på i olika stall så ser man ganska så fort vilka som igentligen inte borde få följa med till stallet utan i stället stanna hemma.

Jag bor på en gård där det bor ytterligare tre barnfamiljer. Det blir ca 5-6 barn sammanlagt + alla barn till inakorderingarna. Det har fungerat helt utan problem. Ibland så kan barnen komma stojande in i stallet men då har man bara sagt till och så är det problemet löst.

Men det finns som sagt vissa barn där man bara väntar på att något skall hända. Jag vill inte att min häst trampar/sparkar någon. Hur kul är det om hon hade råkat sparka till ett barn bara för att barnet lekte med en longerpisk bakom rumpan på henne. Visst det är inte hästens fel men när det kommer till kritan så är risken stor att jag får problem för att någon inte tänkte sig för.

Så jag säger det igen "stall är ingen lekplats för någon vare sig barn, vuxen eller hund"

Mvh

Tora

När jag började rida 1964 var en av de första saker jag fick lära mig detta: Spring aldrig i stallet! Det är hästens hem och där ska den ha lugn och ro.

Varför får dagens ungar inte lära sig detta?

Immer

Ja du det kan man undra över. Men detta gäller i många fall även vuxna (tyvärr).

Mvh

Tora

Detta inlägg är inte riktat just till TS.
Blir lite chockad över att en del skriver "Jag hatar barn". Hatar ni verkligen alla barn? Jag HATAR inte barn, men jag avskyr verkligen ouppfostrade glin med mähän till föräldrar.
Innan jag fick barn gillade jag inte alls ungar och särskilt inte ouppfostrade sådana. Nu har jag själv 2 "småglin". Jag tycker man kan tolerera ett visst väsen i stallet om det inte finns nån häst som blir livrädd såklart.
Försöker fostra mina barn med hästvett men man måste tänka på att det är inte lätt. Även om ett barn mycket väl vet vad man inte får och får göra så kan den göra tvärtemot vad mamma säger.
Ungar hamnar ju i trotsåldern vilket kan driva föräldern (läs jag) till vansinne. Men vad gör man när orden inte räcker? Det är förbjudet att aga. Aga är inte att tex lyfta ut ungen ur stallet och ta den därifrån, för ni får väl ändå ta i era barn nuförtiden?
Och en 2åring glömmer nog ganska fort vad som gäller då de inte kan koncentrera sig så länge.
Många skriver i denna tråd att de kan tänka sig att sparka, kasta, slå ungarna i stallet, helt makalöst ruttet att uttrycka sig så. Har ni som skriver detta varit änglar hela era liv? Ja, iallafall i jämnförelse med många ungar som fått sin fria uppfostran nu.

Som sagt var, synen på barn ändras så fort man får barn själv. Det är ingen lätt uppgift att fostra barn.

11111111111111111

Precis som jag gör med mina barn! De måste få vara i stallet om de ska lära sig hur man gör! Jag tycker det är minst lika irriterande med sura vuxna som tycker mina barn är i vägen oavsett om de är det eller inte. Det är ju bara så att alla tycker inte om barn...
Sen åker mina barn ut om de inte sköter sig! Självklart!!
Mina hästar är ganska tåliga när det gäller mina barn o hundar men kan vara pjalliga när det gäller annat!
Självklart ska barnen inte vara en säkerhetsrisk, men de är ibland obetänksamma o har inte samma logiska tänkande som vi vuxna har. De kan inte se följderna av sitt handlande. Då är det ju viktigt att jag som förälder kan vägleda dem!

Förklara för barnen men se till att skälla ut föräldrarna! Det är deras fel om barnen stör er!:devil:

Barn? hahaha... I vårt stall är det då inte endast barn som "för oväsen", finns en del föräldrar som inte är så tystlåtna heller, haha..

Men hur långt ner räknar ni de som barn? Den yngsta i stallet är 9 år sedan sträcker det sig upp i tonåren (17 år typ). Jag är äldst, 19 år, och ibland känns det som om jag är den enda som vill ha lugn och ro och harmoni i stallet.
Jag åker inte till stallet för att stå och "hänga" med de andra, utan för att umgås med min häst.

Den andra springer runt och leker, hoppar och gapar (barn som vuxna), vilket jag kan störa ihjäl mig på. När jag är i stallet vill jag ha lugn och ro, tror att min häst föredrar det också.

Även jag är uppfostrad på 60-talet och har fått lära mig att inte springa, göra häftiga rörelser eller vara högljudd i ett stall.
Jag har själv sett ett litet barn komma inspringande genom stalldörren på ett kollektivstall. En häst stod uppställd på gången och blev rädd, sparkade barnet illa (lårbensbrott). Den ungen haltar fortfarande sex år senare. Och det hade ju kunnat ta högre upp... Barnets föräldrar äger stallet och barnet var alltså "uppvuxet i stallet".

Ett ljushuvud till B-tränare i dressyr, Grand Prix ryttare, lät sin son springa omkring/klänga och klättra uppe på ridhussargen.
Det var inte lätt att försöka rida medans det pågick.

Lika lite som man kan låta en ouppfostrad hund röjja runt i stall och ridhus så kan man låta ungar göra det.

Hur kul är det för en liten unge att gå och vänta på mamma i timmar medan hon håller på med hästar?
Detta kanske är ett kvinnoproblem? För jag tror inte att män tar med sina småbarn på sina fritidsaktiviteter och låter dem springa vind för våg. Eller gör dom?

Detta kanske är ett kvinnoproblem? För jag tror inte att män tar med sina småbarn på sina fritidsaktiviteter och låter dem springa vind för våg. Eller gör dom?

Kan vara så, tror tex det är tunt med ungar som springer "lösa" på en golfbana tex. (även om mångs kvinnor också spelar golf).

Tja, vad sägs om föräldrarna som dumpade småungarna på ridskolan och åkte till stormarknaden och handlade? Det var väl självklart att man kunde göra, det var ju en en kommunal ridskola?

Annars tror jag att de flesta hästar står ut med betydligt mer spring och stoj, och framför allat radioskval än jag gör :angel: men det är skönt att kunna säga att hästarna behöver lugn och ro ;)

*kl*

Jag började rida -87 och i det stallet var det som några andra skrev, Det ska vara lugnt i stallet, det är hästens hem Ingen fick gå in i stallet när hästarna åt undantagen var om någon av privathästägarna skulle åka iväg och tävla t.ex

Jag vill ha lugn och ro i stallet. Jag tycker det är jätte skönt när jag är helt själv. Det finns några "barn" i stallet. 2 är nånstans mellan 8 och 10. De är bara med sin mamma ibland. De märker man knappt av. En annan är 14 oxå väldigt lugn, kan inte så mycket men försöker. En som är "skötare" och är bara där när ägaren till hästen är där. En annan rider stallägarens en gammal häst kanske 3 ggr i veckan. Hennes mamma har ridit och jobbat med hästar så hon är uppfostrad hur man beter sej bland hästar. Skulle nån få för sej att gå in till min häst ska de vara glada om de kommer därifrån helskinnade. Alla i stallet vet att ingång till min häst sker på eget ansvar. Behövs det göras något med henne ska hon sättas fast i boxen eller ställas ut på stallgången. Inga barn/yngre ungdomar får ens gå förbi henne om hon står på gången och inte jag är där för tillfället (kanske hämtar sadel och träns tex.) så länge man har informerat om vad som gäller ska det oxå följas.

Mina tvillingsyskon på snart 2 år har fått lära sej från början vad som gäller bland djur och folk. Visst "glömmer" de ibland men de kommer på om man bara säger deras namn.

Okey..
Jag är då 12 år. Barn med andra ord. Fyller 13 i september nästa år (tonåring då. Yippie!!).
Jag kan säga att ända sen jag var 3 år har jag ridit. -2 år.
Jag har aldrig vart gapig i stallet eftersom att när jag var yngre så var jag väldigt osäker och faktsikt rädd för hästarna. Men upp på hästen och rida det skulle jag.
När vi flyttade och mamma började rida igen på samma ställe som mig så var jag med i stallet och pysslade och det har gjort mig mkt säkrare.
När jag var 8-9 år lekte jag häst på varje rast. Jag har alltid älskat hästar.
Det är först nu när jag har blivit säkrare som jag har gjort lite dumheter. Dock inget som skadat någon.
Dels har jag cyklat genom stallet i somras när hästarna var på bete. Jag har gått barfota i stallet och inne hos hästarna. Jag har sprungit runt ute på stallplanen.
MEN jag är oerhört medveten om vad som kan hända och är alltid väldigt föriktig med vad det gäller sånt som kan hända.
Jag har aldrig varit med om värre olyckor än att jag har ramlat av ponnyar. Alla utom en har vart e har vart shettisar.
Det jag vill ha sagt är det att barn kan vara bra att ha i stallet och dom kan göra sjukt mkt nytta.

Hälsningar Hanna / Haaannnaa

Det har jag nästan gjort, jag lyfte ut en unge i öronen och slängde ut honom i leran, hans mamma stod jämte och var ganska nöjd med att någon tog tag i miffot. Inte snack om någon polis annmälan där inte och ungen skäprte sig i några dagar i allafall, och påminnelse om samma behandling igen fick honom att hålla sig hyffsad under längre tid.
Ursh stackare! hatar själv när det är spring i stallet, hade ponnyerna på ett liknade ställe, men ändå så var ju dom vana vid barn och lugna men dom blev ju nervösa av det i längden ändå. Min nya häst är folkskygg och desutom avskyr hon barn! hon blir jätte nervös om det kommer barn oh springer när man rider m.m en gång fick hon nog och försökt anfalla en unge som kom för nära när vi tränade ledarskaps övningar. ungen stog inne i paddocken när jag longerade och rätt som det var gjorde hästen ett utfall och hoppade efter och försökte sparka ungen med framhovarna! hon blev helt galen och förökte hoppa efter ungen ut från paddocken. jag hade alldrig sett henne göra så men då fick hon nog i och med att hon inte gillar dom. sen bytte vi stall och dom tar inte in några under 16 år, vissa undantag då om det är lugna folk som sköter sig, och inte har med sig massa kompisar och sånt varje da som är i stallet. hemskt skönt för ästen har varit oroligt lugn och harmonisk sen hon kom dit. hon är ju ändå folkskygg pga gammal olyckor men dom personerna som har stallet är mycket lugna mot hästarna, och sen är dte bara vi som är inhyrda och det är SUPERSKÖNT:) Men mitt: råd Byt stall innan hästen blir folkskygg för det är väldigt jobbigt! eller innan det händer något annat otrevligt. Lycka Till mvh Chipp

Gud vad jobbigt med en folkskygg häst.
Fast ändå kul att hon litar på just dej.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar