Värsta jag vet!

Sv: Värsta jag vet!

Huu jag vet hur det är. Vi har också några terrorister i vårat stall som tillhör samma familj, de skriker, härjar, tjuvrider hästar och stjäl saker. Inte alls kul och tyvärr är de där JÄMT!

Hmmm.... Jag är förälder och stallägare med inackorderingar. De yngre barn som är i stallet i bland är min son (4,5 år) och ena inackorderingens dotter (2 år). De får aldrig vara i stallet själva utan har alltid en vuxen/tonåring som ansvarar för dem. Skrik och spring får inte förekomma, däremot gärna klappa snälla hästar med vuxen/tonåring som håller i hästen eller gosa med kattungarna. Fungerar jättebra :bump:

Det viktiga tror jag är att vi alla i stallet är överens om att det inte ska vara spring och liv i stallet och att vi som har små barn bara har med dem enstaka gånger och aldrig så långa stunder så de hinner tröttna, det är då det blir bus i stället :angel:

Huu jag vet hur det är. Vi har också några terrorister i vårat stall som tillhör samma familj, de skriker, härjar, tjuvrider hästar och stjäl saker. Inte alls kul och tyvärr är de där JÄMT!

TJUVRIDER!!!!!! :eek:
Då skulle jag nog faktiskt polisanmäla fortare än kvickt kan jag tala om!
INGEN petar på min häst utan att fråga först!!! då ska :devil: ta dem!!
(Förutom de som har permanent tillstånd vill säga...)

// M

Jag har både barn, häst och eget stall. Mina barn har fått lära sig hur man beter sig i stallet och att hästar inte är leksaker. Det har mina barn även lärt sina kompisar som kommit på besök. Inga problem där inte.
"Dina" ungar (de i ditt stall alltså) kan knappast ha fått lära sig det. Låter som ett resultat av mammor som släpar med sig ungar de inte har tid med....
Jag anser att om man står i typ kollektiv får man lov att respektera varandra vad det än gäller. Alltså: mammorna får ta ett snack med sina ungar.

Håller med till fullo, det är föräldrarna som inte gjort klart vad som gäller.

Allmän fråga:
Vad hände med de gamla reglerna som vi "vuxna" fick lära oss när vi började hänga i stall?
Det har ju ALDRIG varit tillåtet att stoja och stimma eller springa i några stall eller att göra något med hästarna som man inte visste säkert att man fick lov till.
Tycker vissa föräldrar att det var för hårt och att deras barn ska slippa detta?

Är det ingen mer än jag som tycker att de här stränga reglerna har lagt en bra grund för oss till att förstå rätt och fel osv.?

Nu låter det som om jag var guds bästa barn :angel: ....men det kan jag tala om att det var jag verkligen INTE... tvärtom...:devil: ...... men var sjutton hade man varit utan de här reglerna då :confused:

// M

*KL*

Jag har eget stall och en 4 årig son.
Jag har nog lite andra andra funderingar än ni vad det gäller bus och spring. :angel:
Min son får busa i stallet och "grejja". Hästarna är vana vid honom och alla hästarna står i boxar och kan därför inte skada honom. Han vet att han inte får öppna någon boxdörr själv utan måste ha mig med. Jag vill att det ska vara lite liv och rörelse i mitt stall. Unghästarna har full koll på sonen och bryr sig inte om att han kommer susandes på cykel i stallgången eller med sin skramliga plåtskottkärra.... Jag tycker att detta underlättar för mig när det gäller miljöträningen för föl/unghästarna. Mina hästar är inte spörädda och då har ändå sonen "fiskat" med longerspöet i stallet :smirk:

Däremot vet han om att man aldrig får "härja" när någon av hästarna står på gången eller att någon är inne hos hästarna. Eftersom jag tillbringar mycket tid i stallet kan inte jag kräva av min son att han ska sitta tyst och stilla för att jag ska hålla på med "mitt".

Om min son däremot skulle skada hästarna skulle jag inte tveka att sätta stallförbud på honom.

Jag har inga problem med att någon säger till mig eller min son om det är något som irriterar dem.
Däremot stör det mig fruktansvärt när någon utan barn säger att dom minsann skulle lära sina barn att "veta hut" ! :mad:

Lill / Stall Nöbbeled

Däremot stör det mig fruktansvärt när någon utan barn säger att dom minsann skulle lära sina barn att "veta hut" !
Det där håller jag med om. Oftast får dessa personer helt andra värderingar när de får egna barn.:angel:
Om man har eget stall kan man ju sätta sina egna regler, men om man står i kollektiv eller liknande måste alla "dra åt samma håll".
Personligen vill jag ha någelunda lugn och ro i stallet, men jag har eget stall så jag behöver inte bråka med någon om det.
De mammor det talas om här kanske är tvungna att ta med sina barn till stallet? De kanske inte har så mycket "egen" tid att de kan åka till stallet och tillbringa en massa tid där utan barnen. Och så vill de ägna sig åt sin hobby och hinner inte med att passa ungarna (som kanske blir uttråkade och därav hittar på hyss) på samma sätt.

När mina barn var små (herreguuud va gammalt det lät!) så accepterade jag att jag inte hann rida lika mycket. Jag bytte ut mitt krutpaket till fullblod och skaffade ett coolt halvblod, som klarade av att stå några dag OCH:
När barnen var med i stallet fick de hjälpa till med allt möjligt! Allt från att blanda i ordning mat, packa höpåsar, sopa, "städa bajs" (mocka), borsta mm. Allt under handledning av mig såklart. Visst tog allt dubbelt så lång tid med denna "hjälp", men guuud så kul man kan ha ihop! Barnen har tyckt det varit jätteskoj och samtidigt lärt sig massor.
Snacka om att jag har haft igen det senare"

Kanske det, men jag skulle inte låta mina ungar bete sig som galningar i ett stall, man måste ju för bövelen ta hänsyn till övriga, DE kanske inte tycker att det är kul att deras avkoppling när dagen är slut och umgänge med sin häst ska ackompanjeras av gap och skrik och tillsägelser...jag skulle inte ha mycket tålamod om jag var i den situationen. Och skulle någons unge peta på MIN häst, så skulle hlv-t braka lös, finns inget att diskutera. Sitter en sko i nyllet på den ungen, så hålls jag ansvarig. Skulle bli vansinnig om något hände på grund av mesproppar till föräldrar.

Ännu så länge så har de inte tjuvridit min häst.. men de har tjuvridit andra hästar i stallet.. Rör de min häst så skickar jag ut dem med huvudet före.. Tyvärr är hela familjen lite speciell.. Tex så har morsan fodrat sin häst med vårat foder. Vi är de enda som använder denna fodersort i stallet och inhandlar detta själva för dyra pengar.. upptäcker att det är rykande åtgång på säcken och anar oråd. Kikar i hennes hinkar och där ligger just samma foder! JÄVLIGT IRRITERANDE!

Alltså, den här tråden är helt sanslös. Att ungj-lar TJUVRIDER hästarna, vad är det frågan om?! Jag tror inte mina öron...trodde jag hört det mesta om kollektivstall :crazy:

Jag håller med om det du säger. Det är orimligt att det måste vara knäpptyst i ett stall. Både hästar och barn måste lära sej att kunna umgås tillsammans och respektera varandras behov. Jag ser det också som superbra miljöträning för alla hästar att ha en 4-åring med skottskärra, cykel etc i stallet. Att han fiskar med longerspöt var ju nästan bara gulligt, så länge han inte skrämmer hästarna.

Hästar och ridsport är en sport där alla är välkomna, stora som små. Men visst måste det finnas lite regler för vad som får ske och inte.

*knapplån*

Både jag och hästarna gillar faktiskt när det ä rliv och rörelse omkring oss. Givetvis inom rimliga gränser.

Sådant som är direkt farligt vill jag givetvis ite utsätta varken barn eller hästar för, men annars tycker jag faktiskt att lite får faktiskt hästarna tåla.

Se bara hur det ä rpå tävlingsplatser. Folk och fä överallt. Bättre att de har fått lära sig hemma i lugn och ro, än att det kommer som en chock för dem på en tävlingsplats.

Kanske det, men jag skulle inte låta mina ungar bete sig som galningar i ett stall, man måste ju för bövelen ta hänsyn till övriga,
:confused: Var det riktat till mig? :confused:
I så fall så har du nog inte läst otdentligt vad jag skrev:
Om man har eget stall kan man ju sätta sina egna regler, men om man står i kollektiv eller liknande måste alla "dra åt samma håll".
Personligen vill jag ha någelunda lugn och ro i stallet, men jag har eget stall så jag behöver inte bråka med någon om det.

Jag skrev ju att alla måste ta hänsyn till varandra.
Mina barn har vissa dagar följt mig till stallet, då jag stod inackorderad, men de har tidigt fått lära sig hur man beter sig ihop med hästar (och folk!) samt hjälpt till i stället för att hitta på bus.

Sen det där med tjuvridning. Jag blir helt mållös! Det är ju fullkomligt oacceptabelt!!! Låter som rena vilda västern.

Jag har eget stall, barn och styvbarn. Har haft inackorderingar men är numera själv med mina hästar.( Stog inte ut med allt konstigt folk). Mår pest om jag ser andras hästar behandlas illa eller fel av okunniga ägare. Hade bla en mamma med sin dotter i mitt stall, dottern hade alltid med sig ett koppel av kompisar. Spring o skrik jämt så dom åkte ut:devil: Mina barn har lärt sig att i stallet pratar man och går, inte skriker och springer, stallet är ingen lekstuga, inga problem där, styvdottern ,10 år,har ju inte fått min uppfostran från början, så hon får stallförbud om hon inte uppför sig. Men hon börjar lära sig hon med:) Jag anser att stallet är hästarnas hem och där ska dom kunna koppla av och ha det skönt. Kunna ta en tupplur om dom känner för det, bara stå och njuta av lugnet.

Det är när det är spring i stallet så häst inte kan koppla av, det är det alltid i mitt stall massa ungar som springer runt och lyssnar inte på när man säger till dom är så tykna slänger ut sig tykna kommentarer om mig eller min häst är så trött på det nu ! I ett stall ska det vara lungt och inget spring! Funderar på att byta stall nu är det något mer än jag som har det så här?

Kände bara att jag ville få ut detta har gått och varit arg på det i säkert 2 månader nu!

Nu har jag läst igenom flera inlägg och fått höra några riktiga skräckexempel på vad bråkiga ungar kan åstakomma. Är själv lärare och vet att det inte är alla föräldrar som vet hur man fostrar barn.

Jag har dock själv erfarenhet av hästfolk som varit överdrivet petiga med tystnad i stallet med. När mina egna barn var små var de ofta med i stallet och kunde springa i stallgången (leka häst) om det andra hästarn stod i boxarna (jag var oerhört petig med barnens säkerhet givetvis) och klänga upp på skullen för att hoppa i höet och ha kul. Jag var ingen besvärlig förälder utan lät den som var minst tolerant mot ljud i stallet få bestämma och sa till mina barn så att de fick sitta tyst på stallbänken istället. Lagom kul för dem att följa med till stallet då. Själv tror jag nämligen att hästar är roade av lite liv och rörelse och inte minst behöver de tränas till att tåla ljud och rörlelse.

Så lagom liv är bäst och främst är alltid allas säkerhet.

Hälsning Maja

Själv tror jag nämligen att hästar är roade av lite liv och rörelse och inte minst behöver de tränas till att tåla ljud och rörlelse.
Instämmer.
Bara det inte hela tiden är någon / några där som "miljötränar" hästarna.....
I inackorderingsstall / kollektivstall kan ju alla ha olika tider då de kommer till stallet och då kan det ju bli så att det konstant är liv och rörelse. Det måste (tycker jag) finnas tider då det är lugn och ro för hästarna, även om det inte alls måste vara så hela tiden.
Det är väl bara att se till sig själv. Jag vill ha lugn och ro när jag äter, ska sova eller tex slappar och kollar på tv. Om det ALLTID var tyst och lugnt skulle det ju vara dötrist!
Mina hästar går ute hela dagarna och kommer in bara i samband med ridning och till kvällen när det är dags att nattas, så det hinns inte meds att "störa" dem så mycket då de står inne.
Mina hästar miljötränas av diverse jordbruksmaskiner samt liv och rörelse på gården, då de går ute.

Jag vet av egen erfarenhet att alla inte kan tycka lika, då man delar stall med flera, men om alla visar lite hänsyn gentemot varandra så är det väl inga problem. Jag är övertygad om att ifall föräldrarna till "ung:devil: " som endel utrycker det, skulle ge sina ungar lite mer uppmärksamhet och kanske locka fram ett hästintresse, så skulle det se annorlunda ut.

Vi står i ett litet stall (8 hästar, fyra ägare), den yngsta i stallet är 8 år, och vet PRECIS hur man ska uppföra sig. Däremot har det hänt mer än en gång att vi har kommit på småglin som inte ens hör hemma i stallet tjuvrida våra hästar (vid ett tillfälle red dom min blockhalta ponny o ponnyn jag höll på att rida in). Dessutom kom jag till stallet i somras o ponnyn var helt sönderslagen, då va de en tjej som va sur för att ho inte fick rida min ponny, så hon spöade upp henne..:cry:

*kl*

Att barnen springer lite i stallgången när hästarna står i boxarna har jag inget problem med, inte min häst heller. Det är när han står på stallgången som han kan bli orolig och han har kastat sig ett par gånger när han varit fastsatt pga han blivit skrämd av något. Det vill jag inte riskera. Dessutom vill jag inte att han skall bli uppskärrad av något när jag skall lasta - lastningen är inte så populärt hos honom.

Det har hänt att jag låtit bli att säga till även om min häst blivit lite orolig - just för att han skall lära sig ta lite oväsen - man kan ju inte linda in hästarna i bomull, då får de ju spader om man kommer till en tävlingsplats. Men de gångerna har jag haft stenkoll på hästen, stått bredvid hela tiden och bara låtit det vara några minuter, sedan antingen har "störmomentet" försvunnit eller så har jag varit klar med det jag skulle och hästen har fått gå in i boxen.

Barnen i mitt stall uppför sig oftast bra, och det är ju inte så ofta jag är där samtidigt som dem så jag har inga större problem med barnen.

I mitt stall så fungerar det jättebra och då bor det flera barnfamiljer på gården.

En del skriver att barnen får springa i stallgången när hästarna är i boxarna eller stallet är tomt. Problemet brukar vara att barn glömmer fort och tittar inte alltid så noggrant. Risken är att de springer in i stallet och det står en häst uppbunden där. Då är det bättre att det är inget spring i stallet över huvudtaget. Inga vuxna får heller springa i stallet så varför skulle barnen få göra det?

Vet faktiskt inte om jag skulle bli så glad om någon hoppade i mitt hö. Det känns fel att promenera omkring på hästens mat mer än nödvändigt.

Tycker faktiskt inte att stallet är en bra lekplats över huvudtaget. Det är alldelles för farligt för det.

De barn som är med i mitt stall brukar hjälpa respektive förälder. Det finns inget sötare än när en liten 5-åring försöker mocka med den stora grepen :D.

Mvh

Tora

När barnen var med i stallet fick de hjälpa till med allt möjligt! Allt från att blanda i ordning mat, packa höpåsar, sopa, "städa bajs" (mocka), borsta mm. Allt under handledning av mig såklart. Visst tog allt dubbelt så lång tid med denna "hjälp", men guuud så kul man kan ha ihop! Barnen har tyckt det varit jätteskoj och samtidigt lärt sig massor.
Snacka om att jag har haft igen det senare"

Sådär gör jag också, det är roligt och tar tid. :D

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar