Värsta jag vet!

Sv: Värsta jag vet!

Stallägaren har oftast inte brytt sig så mycket iallafall inte så att så någon blivit utslängd, stallägaren har i ett fall inte haft egen häst så det kvittar ju denna, ett annat ställe var lite större och många tomma boxplatser, då säger man inte så mycket som stallägare och hoppas det löser sig och "suckar mest" för att inte få fler tomma stallplatser, det kan man få ändå, nu var det inte av desa orsaker jag har valt att byta stall, men visst de påverkade också.
nuvarande stallägare tillåter som sagt inte inackorderade med barn i "viss ålder" som kan tänkas sig upphållas i stallet, hyr itne heller ut till "ponnyfamiljer" mm, så där är inget problem.

Nej det finns inte alltid vittnen till allt, det kan vara så att de enda som var i stallet var jag, föräldern och babianen, föräldern rider ut och då är det bara jag och babianen kvar, vem ska då vara "vittne"??
men ofta är svaret, "det är väl inte så farligt, barn är barn" ungefär som många föräldrar låter som skriver här, det verkar ibland som det måste hända en olycka innan det tas på allvar.

Vet knappt om jag vågar berätta men jag har faktiskt gett en babian hjärnskakning, jag var själv i stallet med babianen, mamman var borta i ridhuset en bra bit bort, jag såg inte babianen så jag antog att den gått bort till sin morsa eller nåt, kände inte att det var mitt ansvar om den blev överkörd på vägen.
Jag skulle ut på gödelhögen och på hösten slog sig ofta dörren och var trög att få upp så man fick slänga sig mot den, det var den här dagen också, så jag gjorde som jag brukar slängde mig mot den, då hörs ett illvrål, babianen har försökt gräva igen stalldörren med gödsel och själv hållt i mot med hela sig, babanien flög all världens väg när den fick dörren i skallen och föll sedan ner från gödselhögen på plattan, det resulterade i en lättare hjärnskakning och en hel del blåmärken.
Jag anser inte att det var mitt fel, även om jag fick dåligt samvete för vad som hände, föräldern sa inte så mycket alls efter detta, men ungen var med klart mindre och lämnades inte i stallet själv vad jag vet (eller så var det bara när jag var där den inte fick vara själv :angel: ), verkade dock ganska sur på mig för att de blev en runda till sjukhus, hon flyttade kort efter (dock av andra orsaker).
Men som sagt det var tvungen att hända något innan det gick in i skallen att det inte var en bra lekplats.
(Och att den ungen inte slagit ihjälsig, måste bero på en skyddsängel eller nåt.)

Trist att du har såna upplevelser, jag har som sagt mest bra erfarenhet av att ha barn omkring mig! Men visst har jag oxå fått mina utbrott, har dock inte skadat någon!:p Det var ju en olyckshändelse, du kan ju omöjligt se ungen bakom dörren...

Tyvärr fattar inte vissa föräldrar att deras barn kan göra fel o är oerhört konflikträdda gentemot sina ungar. Detta resulterar i vilddjur som gör som de vill o då kommer någon till skada till slut...

Jag förstår dig till fullo men jag tycker inte det är barnens fel!

Att ha såna fega stallägare gör ju inte saken lättare! Hoppas att du känner att du har hamnat i rätt stall nu!

Vet knappt om jag vågar berätta men jag har faktiskt gett en babian hjärnskakning, jag var själv i stallet med babianen, mamman var borta i ridhuset en bra bit bort, jag såg inte babianen så jag antog att den gått bort till sin morsa eller nåt, kände inte att det var mitt ansvar om den blev överkörd på vägen.
Jag skulle ut på gödelhögen och på hösten slog sig ofta dörren och var trög att få upp så man fick slänga sig mot den, det var den här dagen också, så jag gjorde som jag brukar slängde mig mot den, då hörs ett illvrål, babianen har försökt gräva igen stalldörren med gödsel och själv hållt i mot med hela sig, babanien flög all världens väg när den fick dörren i skallen och föll sedan ner från gödselhögen på plattan, det resulterade i en lättare hjärnskakning och en hel del blåmärken.
Jag anser inte att det var mitt fel, även om jag fick dåligt samvete för vad som hände, föräldern sa inte så mycket alls efter detta, men ungen var med klart mindre och lämnades inte i stallet själv vad jag vet (eller så var det bara när jag var där den inte fick vara själv :angel: ), verkade dock ganska sur på mig för att de blev en runda till sjukhus, hon flyttade kort efter (dock av andra orsaker).
Men som sagt det var tvungen att hända något innan det gick in i skallen att det inte var en bra lekplats.
(Och att den ungen inte slagit ihjälsig, måste bero på en skyddsängel eller nåt.)

Det va absolut inet ditt fel

Det är inte bara dessa ungar som härjar i stallet. Ridhäst idioterna som alltid ska ha med sina förb..de hundar som bara hoppar och skäller. De tycker jag att man kan ta i nackskinnet och slänga ut. Både hundägare och hundar. Nu kanske jag är "rasist" men man ser "aldrig" lösa hundar på en travstallbacke en tävlingsdag men när det nåt inom ridsporten ja då får dessa Terriers springa runt bäst fn de vill. Nu har jag själv hund och skulle aldrig ta med min hund till stallet om de inte kan vara tysta....

/ Susz

Heej ConfettiCavat! Vilka 2 barn är det du menar som sköter 2 hästar? en av dem var en gammal häst och ett av barnen var bara hos sköthästen när ägaren var där? kanske känner till dom men inte helt säker vad är det dom heter nu igen? Mvh

Vi har några ungar i vårt stall på 4 och 7 år. Det har hänt några dagar i rad nu att vi har kommit ut till stallet och dt har sett förj*vligt ut. Grepar slängda på golvet, grimmor överallt, vårf grejjer nerslängda på golvet osv :O, Detta är ett litet stall så det står bara 3 hästar i det, och det är stallägarens barn som härjar runt. Droppen var det när de hade tagit MINA och min kompis grimmor och lekt med, de band fast grimmorna på sina cyklar och cyklade iväg. Självklart tappade de några grimmor på vägen hem..:mad:

De hade även grävt ner MITT schabrack i gödsel stacken, :confused:
och min kompis grimskaft hade de grävt ner i en box ^^ där sedan hästen kissade och gissa vilket fint grimskaft vi fick efter de. En grimma låg även i foderskålen, och där kommer man och ska hälla betfor, jag tycker inte jag ska behöva kolla i foderskålen innan jag häller.. men där ligger såklart en grimma..:smirk:

Vi gick in till barnen och sa att nu fick de minsann leta upp de tappade grimmorna och följa med ut i stallet och städa upp allting, samt tvätta våra grejjer..

Men vad gör de ? INGENTING, sitter bara där vid bordet och mumlar "Happ" . flera timmar senare syns de fortfarande inte till..

Usch va arg jag blir !, Ska ta ett snack med mamman idag och de små barnen kommer nog inte få det så kul när hon kommer hem..:D

Och exakt HUR mycket ansvar tror du en 4 och en 7 åring har? Prata med föräldrarna istället..

är det ngt som irriterar mig starkt så är det ungar som inte uppför sig. spelar igentligen ingen roll om det är i ett stall eller tex i en affär. okey vissa saker får man ju acceptera men när det går för långt så kan jag nog se ut som :devil: i ansiktet (men räknar till en miljon i huvudet för att inte göra ngt...)

min ena häst har blivit utsatt för såna här små terrorister och det är tyvärr inte roligt alls då hästen i princip avskyr barn. Och det är himla synd eftersom inte alla barn är små terrorister.

Attans det skulle gjort :idea: Ung j..vlarna är mellan 2 1/2 och 5 år får man spöa så små snorisar??? :banana:
Alla mammor här på buke kan väl ta och dryfta sin åsikt i ämnet ;)

Varför spöa ungarna...ta tag i deras morsor istället:devil:. De ungar som flamsat omkring i mitt stall har jag helt sonika lyft ut och portförbjudit...liksom deras mödrar/fäder.

...Ja, jag är själv morsa;)

kl

Tycker inte heller om när det är en massa spring hit och dit. Det nuvarande stallet är ett privatstall med bara tvåhästar, och stallägaren har två döttrar (4-5 år och 9-10 år). För de mesta håller de sig utomhus, men ibland är ju stallet riktigt bra för lekar, dessutom finns det tre kaniner där som måste kelas med osv.

Min häst är ganska lugn av sig och brukar inte störas, men blir det för mycket tjoande så blir han orolig eller rentav skrämd. Då säger man bara till så blir ungarna (som ibland har kompisar med) lite tystare.
Den andra hästen är väldigt nervös av sig och springer runt som en galning i stallet om det är för mycket rörelse. Så det brukar inte få bli några lekar inomhus då. Kela med kaninerna går bra, men inget spring och inget skrik.

Det som dock stör mig mest är de slagfälten man ibland år beskåda när man går in i stallet. Det ligger grejer överallt! Och då inte bara stallägarens saker utan även mina. Jag kan inte säga att jag finner det speciellt roande att springa runt i stallet och leta efter mina saker. De kan ju ligga var som helst... :crazy:

Som tur är är det inte bara jag som stör mig på katastrof-området. Utan även barnens mamma, och den som lekt får snällt städa upp, och det noggrant!

I övrigt är det inte mycket att klaga på. De är som sagt mest utomhus.

Har innan haft min häst på en ridskola, och my god.... det var mycket spring! Jag var själv 9-10 år gammal, men jag kan inte minnas att jag sprang omkring som en tok. Jag tog hand om min häst. Men vissa behöver tydligen lite rörelse... men det enda jag stör mig på fortfarande är att folk snodde mina saker. Jag hade inget lås i mitt skåp, så folk kunde ju bara öppna och plocka vad de ville i princip... Förvisso använde jag inte sakerna, men varför kan folk inte ha den respekten att inte bara ta från en?

Under senare år har jag även praktiserat på exakt samma ridskola. Det har blivit lugnare med åren, men det är fortfarande mycket spring. Inga föräldrar är med (inte när jag var där iaf) så man fick se till ungarna själv.

Det hände lite olyckshändelser när ungarna "glömde av sig", dvs inte var så försiktiga som vi sagt att de skulle. Någon gick in till en häst som var känd för att bita... det var nog sista gången hon gjorde det. Hon kan ju inte annat göra än att skylla sig själv.

Usch vad flummigt detta inlägget blev. Men jag tycker helt enkelt att man ska ha respekt för hästen och dennes hem. Vissa hästar gillar kanske lite spriing, men absolut inte alla. Vill man leka kan man väl göra det utanför, varför måste de vara inne i själva stallet??

Attans det skulle gjort :idea: Ung j..vlarna är mellan 2 1/2 och 5 år får man spöa så små snorisar??? :banana:
Alla mammor här på buke kan väl ta och dryfta sin åsikt i ämnet ;)

Jag har två barn som råkar vara två o fem o de få under INGA som helst omständigheter leka med spöet i närheten av hästarna. Femåringen leker fiskdamm med ett spö men jag har lugnt och trevligt förklarat för ungarna vad som gäller. Nu bor vi ihop allesamman så då blir det extra viktigt att kontakten mellan hästar o barn fungerar.

De ska alltid säga med trevlig röst: hej hej här kommer jag. Självklart inget spring!
Ärligt talat verkar den där morsan helt slut i huvet, hon sätter ju faktiskt barnens liv på spel, de kan ju bli fotade av en häst de skrämmer.

Här e iallafall mina raringar

Vilda o Kristall
vilda0kristall.jpg

Vilda o Dorri
vildaodorri.jpg

O så porering:love:
dorriovilda.jpg

På den tiden jag hade ponny (Var enda ponnytjejen i det stallet) sprang traktens ungar i stallet dagligen. Ofta hade de varit inne i hagen och borstat & friserat man & svans med rosa gummisnoddar och hårband. Stallägaren fick prata med föräldrarna att barnen absolut inte får gå in i hagarna, eftersom både barn & hästar kan skadas.

Det blev bättre, men i stället satt barnen utanför stallet och väntade på mig, då de ville leda, borsta & rida min ponny. De fick gärna hjälpa till att hämta ponnyn i hagen och borsta lite, men när det gällde ridning sa jag stopp - Ponnyn var både grov, stark & het!

Där jag & sambon står i dag med våra hästar har det börjat dyka upp rent ut sagt bortskämda ungar i 12-års åldern som blint räknar med att få rida - Dessa ungar är för mig helt okända! När man säger till dem att detta är ett privatstall och de får inte bara komma hit och traska runt i stallarna - Blir de tjuriga och säger att de minsann ska komma hit när ingen är här och rida.

Nu när stallägaren har semester och är hemma på gården dök ungarna upp igen. Han hade fått säga till på skarpen, sedan dess har de inte visat sig. Lyckligtvis flyttar jag snart från detta stall, eftersom det under två års tid pågått ren mobbing och skitprat bakom ryggen mot mig & sambon. //Linda

Jag måste erkänna att jag fått några bråkstakar i stallet att börja gråta...:smirk: Förvisso inget kollektivstall men en ridskola där jag hade min häst inhyrd. Den ligger mitt i stan och det är lätt för ungar att komma in och leva rövare. De sprang runt och störde i stallet, var inne hos min häst iförd sandaler och de sprang i ryttargången under lektionerna och välte bänkar och höll på. Det som kanske förvånade mig mest var inte deras betende, de visste helt enkelt inte hur man beter sig i ett stall. Det som förundrar mig är andra vuxnas flathet. Det är ingen som säger till! De höll nämligen också på och trackasserade vuxna människor som stod och tittade på lektionerna och "retades" med dem, kom med soydiga kommentarer osv. Att vuxna människor bara står och tar emot och inte reagerar när barn beter sig illa. Min sambo och jag fick bara nog när de en dag välte bänken som står i ryttargången mitt under pågående lektion. Utan att tänka tog vi varsin unge och "tryckte" upp vederbörande i ett hörn och talade mycket tydligt mycket nära ansiktet på killarna (som var i 10-12års åldern) om vilka regler som gäller i stallet och varför de olika reglerna finns, hur man tilltalar andra människor (med respekt) och om de inte kunde följa de reglerna var de inte välkomna men om de följde de reglerna fick de mer än gärna vara i stallet. Nästa dag när vi kom var de fromma som lamm, hälsade artigt, gick lugnt i stallet och hjälpte personalen att mocka och soppa i gången. Men direkt efter vårt "samtal" så såg jag tårna i ögonen på dom.:angel: Men det förvånar mig att man ofta i dagens samhälle inte säger till andras barn! Samma sak när jag var på badstranden med min familj, då är det en kille som jagar en andmamma med sina små ulliga ungar och kastar sten på dom! Stora stenar! Mamma blir tillslut så rädd så att hon flyger iväg och kvar är de små ullungarna som han fortsätter att kasta sten på! En fullsatt badstrand och ingen reagerar! Allra minst ungens föräldrar. Även då fick jag nog tog tag i ungens arm hade ett mycket närgånget samtal med honom (stirrade honom djupt i ögonen) och förklarade att så där gör man inte, frågade om han skulle uppskatta om jag började kasta sten på honom och skickade honom till sina föräldrar med uppmaningen att berätta vad han gjort för dumt. Efter en stund så såg jag hela familjen lämna badstranden.:angel: Om mina ungar beter sig och jag inte är med så hoppas jag verkligen att andra vuxna har vett att säga till dom!

Om föräldrar släpper sina barn vind för våg i mitt stall så anser jag inte den föräldern vara nog ansvarstagande för att hyra in sig hos mig. JAG ska inte behöva fostra andras ungar. Och blir jag stressad av springande ungar så blir hästarna det också... I ett stall ska det vara lugn o ro, även om det för dens skull kan låta och vara rörelse.

Skönt med eget stall.Jag har 3 barn på 4, 8 och 11 år. Sonen som är 11 har högfungerande autism, så det är lite svårt att få honom att lyssna alla gånger och det funkar inte att lyfta ut honom för då blir det bara värre. Så jag har vänjt hästarna istället.
pojken vet om att han inte ska springa i stallet, och det brukar han hålla på (mest för att jag sagt att hästarna biter och sparkar då) men han är högljud och slänger saker omkring sig.
Som tur är så är han inte intresserad av hästar så ahn håller sig mest utanför.
Töserna älskar sina hästar och vet att om de inte uppför sig åker de ut, sen kvittar det hur mkt de gråter. Uppför man sig inte får man inte vara i stallet. Men tolerans nivån är hög, de får gärna leka i stallet, tål mkt från dem men inga lekar med piskor eller liknade saker. De kör sparkcykel där och spelar innebandy, sånt som inte funkar ute på grusvägen. Dagtid får de hålla på även om hästar står inne, men efter att hästarna fått kvällsmaten eller när de äter på morgonen så ska det vara lugnt

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar