varmskoning kontra vanlig skoning?

Sv: varmskoning kontra vanlig skoning?

*S* ser var du bor och misstänker att det finns en "master farrier" i din närhet.
Understryker återigen, det är kvaliten på hantverkaren som avgör resultatet på arbetet.
Kan hålla med VDB om att man ändrar åsikter om arbetet. Vill gärna tro att det är en del av det som kallas utveckling.

Jag har fått det intrycket att man i praktiken inte varmskor som man gör i UK t.ex. Att man bränner horn, utan bara värmer för att lättare kunna rikta skon.
Har jag fel eller finns det både och?

Jag har fått det intrycket att man i praktiken inte varmskor som man gör i UK t.ex. Att man bränner horn, utan bara värmer för att lättare kunna rikta skon.

Det finns både och men det är nog snarare så att ju bättre man är på att verka hoven plan samt att rikta skon plan desto mindre behöver man bränna!

*S* ser var du bor och misstänker att det finns en "master farrier" i din närhet.
Understryker återigen, det är kvaliten på hantverkaren som avgör resultatet på arbetet.
Kan hålla med VDB om att man ändrar åsikter om arbetet. Vill gärna tro att det är en del av det som kallas utveckling.

Vet inte om han har någon särskild status min hovis, men bra är han och så många andra av den kvaliteten finns inte att välja på i krokarna. :)

Nä, jag tror inte heller att det är varmskoningen som är tricket utan att han är förbaskat duktig. En bra hovslagare är en bra hovslagare oavsett om han varm- eller kallskor.

Det jag tycker är lite intressant är att det inte verkar finnas så mycket studier och forskning i ämnet utan det är rätt mycket tyckande inblandat. Det gör mig nyfiken på vad det är vdb har ändrat uppfattning om och varför.

Min hovslagare lägger an skon mot hoven och bränner, annars varmskor man inte anser jag utan snarare "varmriktar". Inget fel med det, bara inte samma sak.

Det jag tycker är lite intressant är att det inte verkar finnas så mycket studier och forskning i ämnet utan det är rätt mycket tyckande inblandat. Det gör mig nyfiken på vad det är vdb har ändrat uppfattning om och varför.
Det finns säkert en hel del studier om man gräver lite. Vet att man på t ex Ultuna mätt och kollat det mesta för att bl a slå hål på många gamla metoder och ideer inom hovslageriet. Oftast tränger dock de vetenskapliga studierna inte alltid igenom det "populärvetenskapliga bruset" Det verkar många gånger som att det går i vågor vad som är rätt och fel inom hovslageriet. Minns t ex på slutet 80-talet då alla skulle blötlägga hovarna, packa in dem i lera eller blöta filtskydd mm mm för att de skulle ta till sig fukt. En del påstod sig få otroliga resultat. Idag däremot så anses det helt fel och nu, säger modern forskning, ska man olja istället.
En amerikansk tidskrift intervjuade för några år sen, tre olika hovslagare/veterinärer (dubbel utbildning alltså) vilka undervisade på olika veterinärcollege.om hur en idealskoning skulle se ut. Journalisten konstaterade att det var svårt att få ETT svar eftersom de tre kunde inte ens enas om hur en idealhov såg ut.
Det finns i o f en bra metod.....
Hästen är alltid facit!
dvs om din häst har friska sunda hela hovar och ben där skorna(om den är skodd) sitter snyggt och kvar och hästen kan utföra det arbete den ska, så är sannolikt din häst rätt så bra skodd

I UK, tyskland och söderöver har jag fått för mig att man bränner bort horn, i sverige är det mest varmtillpassning, man riktar ett varmt material och sen passar dit den, så gör jag.

När jag skrev i den här tråden när den startades så var jag relativt nyutbildad, rätt färgad av en hovis jag gått i lära hos som jag i eftertanke kanske tyckt var lite väl gammelmodig i vissa saker. Jag hade skott i 6 år när jag skrev, nu har jag gått alla fortbildningsblocken man kan gå i sverige och gått lite fler kurser. Att det täpper till hornrören är tydligen bara en myt. Jag har inga åsikter om att man inte skulle kunna varmsko, jag gör ju det själv rätt ofta nuförtiden. Dock skor jag mest kallt!
De gjorde nån slags forskning på varmskoning på Ultuna för några år sen där de kom fram till att det iaf inte var skadligt mer än för hovslagaren då som andas in giftig rök!

Ja det hoppas jag! Jag hade en massa åsikter när jag var nyutbildad eller strax innan, sen har jag blivit mer och mer ödmjuk inför yrket med åren ute i fält...jag ändrar hela tiden lite grann på saker i arbetet, man ser andra kollegor arbeta och så plockar man upp lite där, eller en kompis som exades från Skara utbildningen nyligen, så tittade jag hur hon jobbade och så plockade jag lite där och så fortlöper det med tiden!

Ursäkta om mitt svar kommer något försent. :d

Men jag kan tala om att jag har bara hört bra om varmskoning. Och aldrig hört talas om något som helst om att en hov skulle kunna växa inåt. Testa på din egen nagel. Det går inte. Helt logiskt sett så går det inte. Det är omöjligt.
Kan tala om att jag pratat med en vet om detta och hon skrattade och sa att det är helt omöjligt. Då är det något annat fel. :crazy:

Fördelen med varmskoning är att du ser på hoven precis hur du ska rikta skon samt att det är lättare att rikta den. Även jag som har en stor och tung hopphäst får hjälp av varmskoningen då skon härdas när du värmer den så pass vilket gör att den håller tio ggr bättre enligt mig. Min häst han skos var 12 var 13 vecka för att han knappt växer. Detta har vi kollat genom att låta honom gå utan skor, kall sko, Varmsko samt gett honom en massa tillskott. Inget har funkat. Han växer 1 och ½ cm på 12-13 veckor. :confused::D;)

När vi kallskor fick jag lov att byta framskor på honom var 2-3 vecka bara frö att skorna slets ut. Och detta enligt mig sliter med på hovarna än varma skona gör..:cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 877
Senast: Lhas
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 567
Senast: Liten
·
Hästvård Valacken har varit skodd av samma hovslagare på samma sätt sen 2001. Erkänt duktig hovslagare som är utbildad och har jobbat på klinik...
Svar
10
· Visningar
1 318
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka