varmskoning kontra vanlig skoning?

Sv: varmskoning kontra vanlig skoning?

Min d-ponny varmskos var 6:e vecka sedan ca 1,5 år tillbaka. Hennes hovar är fina, men det var dom iof även innan. varmskor för att hovslagaren föredrar det. Det blir ordentligt med rök i stallet, luktar skit men hästen verkar inte bry sig...Jag brukar ibland sticka ut å rida 10 min efter skoning, inga problem, därför blir jag lite orolig när jag hör att värmen inte återgår till normal temperatur förrän 45 min efter varmskoning, kan detta påverka negativt om man inte tar det lungt efter skoningen?

Jag brukar annars göra som hovslagaren föreslår, jag litar på honom:)

axel skrev:
Det är väl ändå du som är Proffset
Om du inte vill eller kan svara, säg det då.

Hu ska JAG kunna veta hur vanligt det är?
Ska jag dra den slutsatsen efter min egen erfarenhet?

Tur att man VET att det finns Bra hovisar som bemödar sig att svara på alla ens "dumma" o okunniga frågor.
Man frågar väl för att man inte vet?
BOJ! ska inte fortsätta älta detta, om det inte blir aktuellt igen förstås.

Men snälla lilla söta rara...Jag har ju svarat och även fortsatt diskussionen med en motfråga. Jag har väl aldrig sagt att dina frågor är dumma och okunniga? Jag har aldrig kallat mig proffs på detta, men jag har gett dig min syn på saken. Sen ställde jag en motfråga varpå du exploderar...
Jag ställde motfrågan för att påvisa att det inte är speciellt vanligt med bärrndsröta. Därför behöver man inte minska risken. Jag skulle minska risken för skallbensfraktur pga fallande flygplan, men det är inte speciellt vanligt heller.

Senast ändrad:

Snälla lilla rara...Jag behöver ingen klapp på huvet.

Den här attityden har jag tagit upp tidigare på barfotasidan.

Kan du guida mig till där ditt svar står?

Jag har inte sett ngt utan bara din balla kontring.

Hoppla, hoppla
Nu kom visst svaret ! Tackar!

Men du bara inte kan låta bli, eller hur? PMS?

Senast ändrad:

Mike skrev:
Att varmsko är framförallt fysiskt skonsamt för hovslagaren, då det är mycket lättare att rikta varmt järn än kallt. :

Jag anser inte att det är mer ergonomiskt eller skonsamt att varmrikta i praktiken, bara i teorin. Var hamnar äsjan i bilen? Jepp...längst bak i bilen. Var hamnar gasoltuben? Längst bak, alltså dubbelt så mycket verktyg att lyfta in och ur bilen varenda gång, och om jag kommer till ett stall för att sko EN häst, ska altså 40kg städ ut, 15 kg verkn/skonings-verktyg ut, 10 kg smidesverktyg ut samt äsja10 kg och gasoltub 10kg. Alltså 85 kg som först ska ut, sen ska man göra jobbet och sen ska allt detta in i bilen igen!?

Men visst...jag skodde en ardenner häromdagen som hade 8or, de hade jag mer än gärna varmriktat!

Jag tror bärrandsröta är rätt så vanligt längre söderut. Men inte så vanligt där vi bor.

axel skrev:

Inlägg nummer 4.

axel skrev:

Hoppla, hoppla
Nu kom visst svaret ! Tackar!

Men du bara inte kan låta bli, eller hur? PMS?

???

Jag tror inte du hade reagerat såhär om du hade HÖRT mina ord isället för läst dem...men så är det när ironi och undermeningar och annat inte går fram per tangentbord.

"
Men du bara inte kan låta bli, eller hur? PMS?"

Vad är det jag inte bara kan låta bli?

vdb skrev:
???

Jag tror inte du hade reagerat såhär om du hade HÖRT mina ord isället för läst dem...men så är det när ironi och undermeningar och annat inte går fram per tangentbord.
Du. Jag lever med en norrlänning,
Jag kan tro att det är mycket chat o lite snack :devil:
jomenvisst schooo;)

Seriöst. Ni behöver ha lite samma attityd som Vet.
Kunna ta ta hand om både häst o ägaren. Tyvärr

PMS att få ett flygplan i skallen.

Jag tror att det blir köttfärs.

Senast ändrad:

axel skrev:
Du. Jag lever med en norrlänning,
Jag kan tro att det är mycket chat o lite snack :devil:
jomenvisst schooo;)

Seriöst. Ni behöver ha lite samma attityd som Vet.
Kunna ta ta hand om både häst o ägaren. Tyvärr

PMS att få ett flygplan i skallen.

Jag tror att det blir köttfärs.

Just nu undrar jag ifall du är nykter? Vad vill du ha sagt? Du lever med en norrlänning? Så vadå? Det gör jag med och jag är skåning!

Din priofil antyder att du är norrlänning, men du är väl en import?
OK. Det förklarar saken.:devil:
Du är ursäktad.:love:
Förresten. Du bad inte om detta!:devil:
Jag "går på" Omega 3. En norsk sådan.
Den är nog kontaminerad med ngn psyk. defekt.
Visste du att norrmännen lider av Psykisk ohälsa i större grad än övriga?

Senast ändrad:

axel skrev:
Din priofil antyder att du är norrlänning, men du är väl en import?
OK. Det förklarar saken.:devil:
Du är ursäktad.:love:
Förresten. Du bad inte om detta!:devil:
Jag "går på" Omega 3. En norsk sådan.
Den är nog kontaminerad med ngn psyk. defekt.
Visste du att norrmännen lider av Psykisk ohälsa i större grad än övriga?

Vad har den här "trevliga" attityden med varmskoning att göra???? :confused:
Börjar ledsna på detta här på buke :(

Tja...... Det beror ju på hur man löst det, rent praktiskt.
En av dom som varmskor här nere rullar runt med en komplett smedja i ett hästsläp, så han lyfter inga extra verktyg alls.

Jag tror att den praktiska/ergonomiska biten i många hovslagarbilar är rätt usel.
T ex en personbil är ju ingen höjdare att kusta runt med. Det blir jäkligt rörigt och liten yta.

/Mike

SmizzSpeedy skrev:
Vad har den här "trevliga" attityden med varmskoning att göra???? :confused:
Börjar ledsna på detta här på buke :(
Ursäkta men titta vad kl. var.:crazy:
Man blir lite tramsig när man är trött.:bump:
Sen var det bara vdb o jej. Trodde att det skulle suudas.

Inte bli sur på andra för att du själv har sena/dåliga dygnsrutiner :angel: . Gå och lägg dig i tid så du orkar va snäll! :D
Skojar med dig! Vet att diskussioner kan urarta ibland men det är lite tråkigt att behöva se dem så ofta. Det kanske är jag som är gnällkärring :rofl: :o

axel skrev:
Ursäkta men titta vad kl. var.:crazy:
Man blir lite tramsig när man är trött.:bump:
Sen var det bara vdb o jej. Trodde att det skulle suudas.

Och som sagt....det är MYCKET som går förlorat i undermeningar, ironi och annat när man bara läser det skrivna ordet, jag menade aldrig att vara kaxig eller vad du nu tyckte, så jag blev ganska förvånad över din reaktion, men ursäkta isåfall....we shall overc......

men hallåååååå finns det nån som kan ge mig konsruktiva svar på min fråga här? :devil: Dvs nån som kan ge lite raka svar på för och nackdelar med varm-skoning... jag är intresserad på riktigt ;) Ingen verkar kunna ge rakt de för och nackdelar som man ofta räkna upp... förundrar mig över varför jag ABSOLUT inte skulle varmsko o inte fick ett enda svar på varför inte av min gamla hovslagare...

Jamenokejdå! En gång till försöker jag...kort då. Jag anser att man i längden torkar ut hornet. Man ska kunna verka plant utan at behöva bränna bort horn. Lite för många risker( stallbrand etc).Som sagt jag gör det i händelse av sjukbeslag, då är det smidigt att bränna dit de små ojämnheter i skon.
Tror egentligen den enda som har någon fördel här är hovslagaren som kan rikta varmt, det var ju så det uppstod en gång. BySmeden riktade varmt,passade dit den lite mindre varmt och spikade sen dit den.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 877
Senast: Lhas
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 567
Senast: Liten
·
Hästvård Valacken har varit skodd av samma hovslagare på samma sätt sen 2001. Erkänt duktig hovslagare som är utbildad och har jobbat på klinik...
Svar
10
· Visningar
1 318
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka