Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
SO Hovslagare skrev:Frågeställningen är ganska ointressant då jag som skor kallt givetvis förespråkar det och den som skor varmt förespråkar sitt sätt att jobba.
Det är egentligen bara två olika sätt att jobba. Den som varmskor slipper lite jobb med raspen och den som skor kallt får vara väldigt noga med planingen av hov och sko. sen finns det en del hälsoaspekter som att röken från hoven är cancerogen och att den som skor kallt slår sönder sina handleder/armbågar vid planing/riktning av skon.
hovis skrev:Jag varmskor bara vid behov av tåriktning eller övrig "over roling motion" då det är helt omöjligt att utföra det på ett perfekt sätt kallt.
hovis skrev:Att antal tappskor skulle minska vid varmskoning ser jag som ren lögn då det inte är sant. Däremot så kan en slarvigt utförd kallskoning orsaka mer tappskor.
SmizzSpeedy skrev:Lögn är väl att ta i?? Mycket möjligt att min nya hovslagare gör ett bättre jobb än den förra iom att min häst i princip aldrig tappar en sko nu för tiden. Om det sen är själva varmskoningen + sidokappor eller enbart sidokappor, låter jag vara osagt, för jag har inte hovslagarutbildning.
Det viktiga är väl att våra hästar får en proffsig skoning, inte om den är varm eller kall??
Rätta mig om jag har fel!
Sen att det finns undersökningar som visar att tåsidokappor deformerar hovbenet är inte sååå viktigt bara man slipper tappisar![]()
Undrar varför dom inte skor runt om med sidokappor om det skall hjälpa så bra mot tappisar.
Jag tycker att tappisar bak tillhör ovanligheterna även utan tåsidokappor.
Jag vill veta var jag hittar den forskningenSen att det finns undersökningar som visar att tåsidokappor deformerar hovbenet
Herregud vad man förändras i sina åsikter! Det jag skrev här i början av tråden för 5,6 år sen håller jag inte med så mycket av längre!? Tur man utvecklas.