Ärligt talat tar jag inget jag hör på omvägar som en absolut sanning, däremot som ett bra diskussionsunderlag (”jag har hört att…. – stämmer det?”) Jag lyssnar ALLTID på ”jag mötte Lassie-historierer, jag har fått otroligt mycket information genom att fråga t ex säljare om det ligger någon sanning i det jag hört. I nästan alla fall får jag veta något annat (om inte ursprungspåståendet stämmer) (”nä, det har jag inte hört, däremot är det faktiskt så att …..”).
Är jag på en verkstad där jag vet eller ser att de utför reparationer på grejor som ligger inom mina intresseområden frågar jag alltid vad de brukar få in, vad som är ovanligt men har hänt och jag får reda på massor. Det är en källa av visdom att ösa ur… De som inte har problem har ju inga negativa erfarenheter att visa upp, säljare är sällan måna att visa upp svagheter hos sina produkter.
Underhållsfritt innebär för många (självklart inte alla) att man inte behöver se över det, inte hålla ett vakande öga – helt enkelt att man kan strunta i det. Vilket ju sällan är med sanningen överensstämmande.
För mig är aluminiumgolv helt klart en nackdel, jag har plyfa gratis och det tar 45 minuter att byta hemma på gårdsplanen. Det är lätt även för en lekman (undertecknad) att kontrollera eventuell materialförsvagning. Men tycke och smak ska man som bekant inte jämföra/diskutera… Det finns för- och nackdelar med allt. Hade jag haft tillgång till någon som reparerar båtar hade jag säkert tyckt att glasfibersläp var att föredra före traditionell plyfa som väggmaterial.