Värmebaljor

Sv: Värmebaljor

Nu orkade jag inte läsa artikeln men nej om du använder dig av tex Thermobar eller Boles eluppvärmda vattentunnor så kan inte hästarna dö av el och vatten.

Anledningen till att de inte kan det är att det bara är 24V som går ut till tunnan eftersom det sitter en transformator mellan vattentunnan och 220V uttaget.
Har man ingen omvandlare utan har 220V direkt till vattentunnan och hästarna på något sätt skulle ha sönder tunnan så det blir el i vattnet är det farligt men 24 V och vatten är ofarligt.

Så jag skulle inte oroa mig för att köpa en Thermobar eller Boles vattentunna.

På ett annat ställe svarar en av de som står i det aktuella stallet att de funnit orsaken. Kortslutning i elen pga att en råtta gnagt på sladden. ( the electrocution was caused by a chewed wire, i.e. a rat). De hade dessutom metallkar till hästarna (metal water feeders).

Om du inte gör någon egen installation, utan köper t ex ThermoBar, installerar det korrekt OCH har jordfelsbrytare är risken något ska hända mindre än att ett elfel ska elda upp stallet så din häst brinner inne. Dvs du behöver vara mindre rädd för karet än för att ha hästen i ett stall med el. Och ivetvis är risken så länge allt är rätt installerat osv EXTREMT liten att stallet ska ta eld med, så börja inte noja över det istället =)

Detta är varför jag varnar för hemmabyggen med 240 V i hagen.
Det skall vara 24 V!
Det går att köpa 24 V värmekabel, lite dyrare eftersom det behövs transformator.
Har just kopplat in o provat mina 20 liters hemmabyggen (lite drygt 500 kr styck).
PL

Vi beställde en Thermobar i november, men nu har vi fått reda på att de är slut på fabriken så vi kanske får den i januari.... :cry:

Liknande trådar

Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
605
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 617
Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 949
Senast: Mkb
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
24 057
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka