Varmblodstravare-hög puls?

J

Jim

Jag har en fd travare som jag har haft ganska länge och som jag har tränat länge för att tävla i distans, men jag har haft rätt dålig ekonomi för jag pluggar fortfarande. Så det har inte blivit att vi tävlat så mycket ännu.
Det jag undrar är om varmblod ofta har högre puls i grinden, än andra och varför då? Jag rider rätt mycket hemma med en kompis som tävlar en arab och hon säger att de har det och att hästen aldrig kommer att bli en som kan gå 10 mil, om jag inte rider jättelångsamt.
På dom ritterna som vi ridit har jag inte ridit speciellt snabbt, ofta 12-14 km i timmen, så vi rejsar inte och hästen är inte en stressad en heller.
Jag kan liksom inte fatta varför det skulle vara så, men jag har kollat lite på resultatlistorna och även om det är svårt att veta terrängen på alla ritter är det som att det stämmer, men varför ska en som vart skadefri, lika tränad som kompisens arab, ha en högre puls? Min borde ju nästan ha bättre grundkondition, då den är längre tränad?

Eller har jag missat något som alla vet om? Är ny här, men fick tips att kolla med de som skriver på den här sidan.

Sv: Varmblodstravare-hög puls?

det har jag aldrig hört... kanske inte kan bli ngr elithästar men 10mil ska du ju helt klart kunna rida tycker jag..

har själv startat med varmblodstravare och han låg då inte högre i puls än de andra i startfältet och då var det ändå hans första tävling och jag anser inte att han va "på topp" precis...

Pulsvärden är väldigt individuellt. Araberna har låg puls men tex min är oftast stressad på tävling och har hög puls för det.
Varmblodiga travhästar är avlade för att springa fort ett par varv på bana. De har inte riktigt samma förutsättningar som araberna. Märkligt nog så har araber en medfödd förmåga att kyla ner sig och återhämta sig snabbt. Det syns på pulsen.
// Linda

När det är varmt väder tycker jag att det visar sig tydligare att travarna får pulsproblem och speciellt om farten dras upp över 15km/h, men i gengäld så går de iftast bra i regnkallt, blåsigt väder när araberna istället kan få problem med att de fryser och bli stela...
Pest eler kolera:smirk:

Kanske kommer du inte kunna hålla ett högt (17-18km/h) med din travare och kunna pulsa in snabbt, men hur många rider så snabbt på längre ritter??? Det räcker långt i resultatlistorna i Sverige om du kan rida ett jämnt tempo på 12-14km/h 8,10, 12 eller varför inte 16mil?

Travare som gått långa ritter är (så här på rak arm, förlåt om jag missar någon ):

Ryftes Drew (klarade 16mil i gassande sommarvärme 2002)
Lista Way (16mil i värme)
Goodwill Way (var i Dubai och tävlade)
Big Pavarotti (12 mil i varmt väder på Karolinerritten 2005)
Hot Dog (många snabba 8milare)
Zodiac Accent (säker men rids i ett långsammare tempo)
Och så Ann B:s hästar Scandal Giggolo mfl (har flera som gått långa ritter).

Jag har tävlat både en arab (Gilisha) och en travare (Zodiac Accent) upp tom 120 km.
Zodiac har lägre vilopuls än vad Gilisha hade,han ligger på 22 slag per minut hemma i stallet och hon låg på ca 32.
På tävling har han kortare tid till inpulsning än vad hon hade.
Han är sällan över 64 när jag hoppat av och oftast bara att gå in direkt efter avsadling.Hon kunde dock ligga på 70 direkt in i grinden men föll sedan snabbt till relativt låg puls matchat till hennes grund puls medan han oftast håller sej runt 48-56 slag/minut
Min teori är att han inte har lika lätt att koppla av i grindarna som hon hade.Han har mycket att titta på och hålla reda på.
I år har jag dock ridit på lite snabbare (eller snarare att han har ökat sin grundfart)och travat in i grindarna och då har han varit coolare i grinden sedan medan henne fick jag dämpa på väg in i grinden eftersom hon var het och låg på.
Bägge hästarna har haft relativt snabbare återhämtning vid lite varmare väder och vid kallare har jag fått lägga varma täcken på för att hålla nere pulsen.
Man får testa lite och se. Alla hästar är ju olika.Om hästen startat på travbanor eller som en del araber på galoppbanan kan det ta några ritter innan de fattar det lite längre tävlingsmomentet men sedan brukar de vara lugnare.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 196
Senast: Flixon
·
Dressyr Jag har tävlat på en LB:1-LA:3 nivå i ca 6 år nu och haft som mål att starta MSVC och som dröm att kvala till MSVB. Men nu har jag...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
17 360
Senast: ginnies
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 305
Senast: QueenLilith
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 084
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar