varmblodssto!

Sv: varmblodssto!

*KL*

Varför inte låta TS betäcka sitt sto, om hon nu vill det?
Det man kan rekommendera är ju att ta en godkänd hingst, som varit i aveln ett tag, så man ser vilken typ av avkommor han lämnar.

Det är väl mängder med folk som avlar "renrasigt" som är ruggigt oseriösa och betäcker med icke godkända hingstar, betäcker ston de vet har spatt osv.

Jag kan bara säga att just halvblod är väl inte det bästa, just ur försäljningssynpunkt.
De som kan tänka sig att köpa en häst med 50% travare i är ju inte de som vill tävla hoppning/dressyr.
Målgruppen är nog mer distansryttare och skogsmullar (om man nu får säga så).
Då passar det nog bättre att ta nån annan ras.

att man inte kan säga att den eller den rasen är trevligast kan jag köpa men inte att travblodet slår igenom totalt har själv en travar korsning men ingen kan se att det finns travblod med där och det är en riktigt trevlig häst

Man har man man rätt att avla bara för att man har ett sto/tik/hona?
Har man ingen skyldighet att avla på bra material oavsett art man avlar på?

Varför har vi höga krav på hingstarna som ska användas i avel och inga som helst krav på ston som används?
Att hingstarna betäcker fler per år/livstid är ju egentligen ointressant som argumnet för kraven om stona han betäcker är "skit"..

Eftersom TS inte lämnat mer info om sin häst än ras och antydan att h*n avser att sälja, är det ju otroligt svårt att avgöra om stoet passar i avel.
Eller spelar det ingen roll?

tänkte får nog ut mera pengar för en korsning än ett rent varmblod:/

FEL!

ett renrasigt vbl som inte duger/håller för trav säljs billigt. använder du en bra vbl hingst til ett bra vblsto och säljer din unghäst till en kunnig satsande kund får ut mer.
en vbl korsning säljs oftast billigt i vilket fall.

:angel:

Senast ändrad:

Man har man man rätt att avla bara för att man har ett sto/tik/hona?
Har man ingen skyldighet att avla på bra material oavsett art man avlar på?

Varför har vi höga krav på hingstarna som ska användas i avel och inga som helst krav på ston som används?
Att hingstarna betäcker fler per år/livstid är ju egentligen ointressant som argumnet för kraven om stona han betäcker är "skit"..

Eftersom TS inte lämnat mer info om sin häst än ras och antydan att h*n avser att sälja, är det ju otroligt svårt att avgöra om stoet passar i avel.
Eller spelar det ingen roll?

Jag är inte direkt positiv till att det avlas hej vilt på alla ston, det har du rätt i.
Men å andra sidan så har väl varje människa rätt att ta föl på sitt sto, om man nu vill det.
Eller ska vi sätta oss över människor och bestämma vilka som får avla? Så vitt jag vet finns det inget förbud mot avel med korsningar.

Som sagt, jag är ju i trav (och arabbranschen), och sanna mina ord, det finns en hel del individer, både hingstar och ston, som det skulle vara trevligt om folk slaktade istället för att ta föl på. :cool:

Skulle stoet passa bättre i avel om hon valde en travhingst istället, tror du?

Många människor har kommit på att nutiden halvblod är för svåra för att ha som hobbyhäst, och rida på ibland.
Där tror jag faktiskt det finns en ganska stor marknad, för korsningshästar som är lugna och trevliga, och där gångarter och "snobbig stamtavla" får gärna komma i andra hand.

Många människor har kommit på att nutiden halvblod är för svåra för att ha som hobbyhäst, och rida på ibland.
Där svor du i kyrkan så får man inte säga om våra mentalt stabila och trevliga SWB på den här sidan :devil: viskar även om du har rätt

Jag är inte direkt positiv till att det avlas hej vilt på alla ston, det har du rätt i.
Men å andra sidan så har väl varje människa rätt att ta föl på sitt sto, om man nu vill det.
Eller ska vi sätta oss över människor och bestämma vilka som får avla? Så vitt jag vet finns det inget förbud mot avel med korsningar.
Jag håller inte med, jag tycke rinte det är en rättighet att ta föl bara för man har ett sto o jag skulle gärna se ett bättre avelsarbete och information om lämpliga ston till avel.
Så jag tycker vi ska sätta oss över människor med olämpliga ston och rekommendera att inte avla.

Som sagt, jag är ju i trav (och arabbranschen), och sanna mina ord, det finns en hel del individer, både hingstar och ston, som det skulle vara trevligt om folk slaktade istället för att ta föl på. :cool:
Absolut bör travbranchen se över vilka ston som går till avel o hingtägare borde säga nej till olämliga ston.

Skulle stoet passa bättre i avel om hon valde en travhingst istället, tror du?
Nej? Varför skulle jag säga det?
Stoet är väl i detta fallet redan kasserat som avelsto inom trav eftersom hon numera är ridhäst?
Hade hon varit en lämplig föl märr hade kanske ägaren fått några kronor eller många kronor mer för henne som avelsto?

Där tror jag faktiskt det finns en ganska stor marknad, för korsningshästar som är lugna och trevliga, och där gångarter och "snobbig stamtavla" får gärna komma i andra hand.
Men vad är det som säger att en korsning blir trevlig?
Travare är ju avlade tävlingshästar, många med både nerv o humör.
I TS fall har vi ju ingen som helst aning om vad det är för blod i hästen, vad det är för exteriör eller vad som felades hästen som gjorde att den inte blev travhäst.

Jga tycker dock både exteriör o gångarter är viktiga för en ridhäst, för hästens skull, eftersom en olämplig exteriör o svårigheter för att bära sig i form i bra rörelsemönster, gör skaderisken större..

Fast vad får dig att tro att det blir en lugn och trevlig hobbyhäst om man korsar en tävlingsavlad travare med ett tävlingsavlat halvblod? Varför skulle avkomman få egenskaper som ingen av föräldrarna har?:confused:

Det finns för övrigt gott om lugna och trevliga halvblod också. Tycker man halvblod är för hetsiga och skarpa vet jag inte om travare är så mycket bättre, de är ju prestationsavlade tävlingshästar de med.

Jag håller inte med, jag tycker inte det är en rättighet att ta föl bara för man har ett sto o jag skulle gärna se ett bättre avelsarbete och information om lämpliga ston till avel.
Så jag tycker vi ska sätta oss över människor med olämpliga ston och rekommendera att inte avla.
Jag håller absolut med! :bow:

Fast vad får dig att tro att det blir en lugn och trevlig hobbyhäst om man korsar en tävlingsavlad travare med ett tävlingsavlat halvblod? Varför skulle avkomman få egenskaper som ingen av föräldrarna har?:confused:

Det finns för övrigt gott om lugna och trevliga halvblod också. Tycker man halvblod är för hetsiga och skarpa vet jag inte om travare är så mycket bättre, de är ju prestationsavlade tävlingshästar de med.
Håller med där också!
Det finns allt en hel del sävliga halvblod också.

Jag har aldrig förstått varför man tar föl på sitt sto om man nu ändå ska sälja avkomman? (Undantag om hästarna har bra stam osv)
Varför vill du ha ett föl efter ditt sto?
Kan du ha två hästar? Eller vad gör du om fölungen inte blir såld?

Lite funderingar jag hade bara.

Stuterier tar ju nästan alltid föl som ska säljas, eller kan säljas endera dagen. Det ser jag inget fel i. Men att ta föl på ett sto som inte har någon merit eller annan kvalitet som passar i aveln och dessutom planera att sälja fölet direkt, det ser jag inget syfte med.

Varför betäcka med en halvblodshingst? Jag gissar du vill ha en avkomma med bättre ridbarhet, varför inte skippa den delen du vill förbättra helt och hållet.

Visst alla älskar just sin häst ser inga som helst fel på just det stoet...

Men vad har dit sto som inte vilket annat sto som helst kan ge?

Vad ska du ha fölet till behålla själv/sälja?

Sälja: Halvblod/travarkorsningar är svårsålda och säljs billigt
sätt dig och titta på hästannonser kolla vad de säljs för, räkna sedan ut vad det kommer kosta dig att betäcka+ fodra stoet 1 1/2år
Vill du gör den förlusten?

Vill du fortfarande vara med från början låna ett sto (så kan du få en renrasig avkomma)!

Sälja: Halvblod/travarkorsningar är svårsålda och säljs billigt
sätt dig och titta på hästannonser kolla vad de säljs för, räkna sedan ut vad det kommer kosta dig att betäcka+ fodra stoet 1 1/2år
Vill du gör den förlusten?

Precis vad jag tänkte skriva.. du kanske kan få ut en summa för den, inriden och klar, men som unghäst är det nog svårt, oavsett vilken hingst du väljer.
Och räkna på kostnader för att ha den ståendes i flera år innan den rids in och sen kanske du ändå inte få ut mer än 15-20 000 för den inriden och klar.
Nej då är det nog bättre att låna in ett sto att betäcka och inse att det inte är en så bra idé att korsa travare med halvblod även om ditt sto råkar vara världens mysigaste häst.

Om du har tänkt ta föl av ditt sto för att du vill tjäna pengar på det, kan jag bara avråda. Jag har ett travsto som är dräktigt nu, hon får föl om mindre än två månader. Hitills har dräktigheten kostat mig 15000 och då har jag inte räknat med extra avelsfoder, mineraler osv, då får man lägga till ytterligare flera tusen och som sagt fölet har inte ens kommit ut ännu.

I slut änden kommer fölet alltså kosta mig betydligt mer än vad det är "värt" i allmänhetens ögon. Detta är inget problem för mig eftersom jag gjort det för min egen skull och var medveten om kostnaderna. Men om jag hade velat tjäna pengar hade jag alltså inte gjort det, så fundera vad det är du vill egentligen.

Jag valde att betäcka med en arabhingst och det valet gjorde jag av många olika anledningar men bla för att det redan finns fullblod i travare (först och främst engelskt iofs men iaf) för att denna hingst kompletterar henne braoch jag har sett en del "traraber" då det tex inom distans finns ett visst intresse för denna korsning och för att araber och travare är mina favoritraser för att nämna några tankar. Men som skrivet, ekonomiskt är det inte....

att man inte kan säga att den eller den rasen är trevligast kan jag köpa men inte att travblodet slår igenom totalt har själv en travar korsning men ingen kan se att det finns travblod med där och det är en riktigt trevlig häst

Och jag brukar träna hoppning med en häst vars mormorfar är en fransk travare och det ser ut som om han var en renrasig amtravare.

Kram

Hm, det är en förolämpning att korsa en travare med ett halvblod...
Blanda inte in ett sådant oäkta blod i travarnas ådror, utan håll dem renrasiga! Vem vill ha en travare med en minimal ärthjärna?

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 696
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 166
Senast: linlar1
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 347
Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka