Sv: varmblodssto!
Jag är inte direkt positiv till att det avlas hej vilt på alla ston, det har du rätt i.
Men å andra sidan så har väl varje människa rätt att ta föl på sitt sto, om man nu vill det.
Eller ska vi sätta oss över människor och bestämma vilka som får avla? Så vitt jag vet finns det inget förbud mot avel med korsningar.
Jag håller inte med, jag tycke rinte det är en rättighet att ta föl bara för man har ett sto o jag skulle gärna se ett bättre avelsarbete och information om lämpliga ston till avel.
Så jag tycker vi ska sätta oss över människor med olämpliga ston och rekommendera att inte avla.
Som sagt, jag är ju i trav (och arabbranschen), och sanna mina ord, det finns en hel del individer, både hingstar och ston, som det skulle vara trevligt om folk slaktade istället för att ta föl på.
Absolut bör travbranchen se över vilka ston som går till avel o hingtägare borde säga nej till olämliga ston.
Skulle stoet passa bättre i avel om hon valde en travhingst istället, tror du?
Nej? Varför skulle jag säga det?
Stoet är väl i detta fallet redan kasserat som avelsto inom trav eftersom hon numera är ridhäst?
Hade hon varit en lämplig föl märr hade kanske ägaren fått några kronor eller många kronor mer för henne som avelsto?
Många människor har kommit på att nutiden halvblod är för svåra för att ha som hobbyhäst, och rida på ibland.
Där tror jag faktiskt det finns en ganska stor marknad, för korsningshästar som är lugna och trevliga, och där gångarter och "snobbig stamtavla" får gärna komma i andra hand.
Men vad är det som säger att en korsning blir trevlig?
Travare är ju avlade tävlingshästar, många med både nerv o humör.
I TS fall har vi ju ingen som helst aning om vad det är för blod i hästen, vad det är för exteriör eller vad som felades hästen som gjorde att den inte blev travhäst.
Jga tycker dock både exteriör o gångarter är viktiga för en ridhäst, för hästens skull, eftersom en olämplig exteriör o svårigheter för att bära sig i form i bra rörelsemönster, gör skaderisken större..