Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst
Jag är på väg att skaffa häst. Men jag vet inte vad jag skall sattsa på och behöver er hjälp!!! Jag blir så förvirrad, får olika svar av ALLA.
Mitt mål med ridning är mycket enkel. Ha roligt med hästen! Jag mår bra av att "Bara vara" med hästar. Älskar att rida ut och ha med hunden och vara ute länge och mysa.
Jag vill ju förståss bli lite bättre som ryttare då det är säkert 10 år sen jag ridit seriöst, är lite ringrostig om man säger så Så jag kan vill gärna rida för instruktör lite regelbundet, åtminstonde i början. Jag gillar annars varierad träning, hopp/dressyr och mark arbete. Allt är egentligen kul, så länge man gör det med hästen
Min fråga är nu: Vilken typ av häst skall jag välja?
Delvis KL
Men de menar på att jag aldrig kan utvecklas så mycket med ett ridtravare. Att det alltid finns ett stopp, en gräns som man alltid kommer till förr eller senare.
Är ett varmblod att rekomendera?? Jag känner mig så velig nu när alla säger att de är skit som ridhästar.
För och nackdelara med ridtravare?
För att återgå till TS frågor.
TS är inte en van ryttare som har stor erfarenhet av att utbilda hästar.
TS tänker sej att träna "i början".
Då är ett enkelt svar på frågorna: NEJ ett varmbblod är inte att rekommendera. De kräver mer av en ryttare, om de ska må bra och vara hållbara. ÄVEN om de är trevliga samarbetsvilliga och väluppfostrade hästar oftast.
Rådet till TS blir att skaffa en välutbildad häst, en läromästare som är lugn och trygg och trevlig och som TS kan utvecklas av, som kan visa hur det ska vara, och som man kan starta lätta klasser på om man vill utan åratals förberedelse.
Med det Ts skriver om sig själv och sina kunskaper är en travare inte att rekommendera. Där har hennes kamrater helt rätt.
TS måste också ställa sig frågan om h*n vill ha en häst som förmodligen är stel i ryggen, som rör sig annorlunda, som h*n aldrig kan rida i en vanlig normal galopp på, det är okej att vagga fram i fyrtaktig galopp, osv......
Är svaret JA på dessa frågor så är det ett alternativ med en travare....
Ang alla exempel som brukar ges på travare som "minsann" är utmärkta ridhästar, via filmer o annat så har ingen av dessa jag sett på buke eller irl ännu kunnat visa en tretaktig galopp med svävmoment, som sagt, inte heller Stiletts trevliga varmblod eller andra som tävlats högre klasser ändå.
Det kanske inte spelar roll, tycker en del,?Vad gör det, liksom?
Jo det innebär att allt arbete som kräver galopp blir svårare för hästen, bla hoppning, samt arbete i galopp på ridvolt, OCH (vilket tyvärr inte märks förrän det gått för långt ofta) slits av sånt arbete som kräver en varierad galopp som går att arbeta i, dvs korta länga osv. Att kräva balanserade vändningar i hoppning, att kräva att hästen går i balans raktirktad på en volt i galopp är överkurs
Bara för att ta ett par exempel på sånt man kan vilja göra även om man är hobbyryttare.
Den kommer inte ens att må bra av att arbeta i galopp på en ridvolt, den kommer inte att klara av det och kanske protestera genom att rusa, bryta av, eller knyckla ihop sej i sin fyrtakt
med slitage som följd......
DÄR har TS valen att göra.