Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Inte ens Jan Brinck kan få en travare att vinna Grand Pix, vågar jag säga.

I mina ögon är det just där ödmjukheten ligger - eftersom jag vet medmig att jag bara är en ordinär ryttare (i liket med alla andra i den här tråden), så inser jag att jag behöver lite hjälp på vägen i form av kapacitet hos hästen.

För mig är motsatsen snarare den arroganta - att säga att jag ride så ba, så jag behöver inte fisrida på en ridhäst lite, nej ge mig en häst som har svårt för sig, så att jag får nåt att göra. För rida vanliga ridhästar, det är alldeles för enkelt för en stjärna som jag!:cool:

Okej, för att förenkla det på ett "fult" sätt så betyder det att man hellre köper sig till högre klasser och placeringar. Vilket jag köper - kan man och har tävlingsambitioner, så varför inte?
Dock finns det långa vägar och korta vägar. Och olika mål.
Att skapa "hög ridbarhet" kan ha olika defenitioner men jag själv definerar det som en häst med bra förmåga att bära sin ryttare utan att slita på sig i onödan och att snabbt kunna utföra det ryttaren ber om - upp till en del mer krävande övningar. Skulle kunna utveckla det mer precist, men poängen är att det inte innefattar tävlingsresultat.
För DET håller jag absolut med om, inte heller de allra skickligaste ryttarna kan ta grannarnas kossa och rida till sig tävlingsplaceringar.

Men att utvecklas som ryttare är mer än att få tävlingsresultat. Det är knappast alltid den bästa ryttarprestationen som ger utdelning på tävling, den mest rutinerade, allsidiga och "skickligaste" ryttaren som vinner. Å andra sidan så måste man skaffa sig skickligheten på något vis - och ett vis är att lära sig träna upp svagheter och ta sig igenom problem. Oavsett om det leder till GP-seger eller att bara ta sig igenom ett vardagsproblem.
Nu säger jag inte att det skulle vara en strategi att rida en massa travare om man satsar högt som tävlingsryttare och att det skulle vara någon mirakelväg till bättre skills som ryttare, däremot rent allmänt tror jag man lär sig mer av att få mycket lite eller inget gratis om man faktiskt tar sig igenom det. Å andra sidan är det ingen ryttarträningsmetod jag skulle förespråka eftersom det blir väldigt mycket i en och samma häst. Många som aldrig tar sig igenom det utan försöker fuska och till slut skyller på hästen när man vill för mycket men inte har skills nog att ta sig vidare.

Jag vet mycket få personer som rider varmblodstravare bra (jag gör INTE det) och jag tvivlar på att någon av de som skulle påstå sig vara sån stjärna att de vill ha en utmaning verkligen rider travare bra. Men jag hyser stor respekt för de som trots mina petiga ögon lyckas plocka fram det bästa även i travhästarna.

Men som sagt, huvudpoängen jag vill få fram är att jag inte tycker man kan avgöra en hästs maxkapacitet genom att sätta upp en ryttare som inte kan plocka fram det bästa ur just den hästen. Och då menar jag som sagt inte i form av tävlingsresultat. För mig hade det varit en stor bedrift att lära vilken häst som helst bra piaff eller passage, oavsett om de klarar av att hävda sig i konkurrensen i de program just de rörelserna förekommer i och om en häst utbildas dit tyder det för mig på att den skolats till hög ridbarhet. Ej att förväxlas med hög tävlingskapacitet.

okey, jo det är väl viss skillnad på träning hemma och tävling.
det är helt rätt att vissa säger att deras hästar kan mer än vad dom kan. när jag skulle köpa min travare så tittade jag på fler travare och speciellt ett sto va jag intresserad av. Det lät väldigt speciellt när hästen enligt ägaren i telefonen, kunde utföra piaff, passage och galoppbyten, flera på raken....så givetvis kastade jag mig iväg för att titta på denna häst. Jag provred (ägaren visade såklart inte) och märkte att hästen inte ens kunde travar rent. Den gick i passgång hela tiden. Den kunde nätt o jämt ta galoppfattning. Det gick inte att rida dressyr på den utan pessoa och martingal sa ägaren.
ja visst finns det lögner. Jag antar att passgången antagligen va passage i hästägarens ögon.

Har själv ett varmblod som är 6 år, och inte hade varit riden innan han kom till oss. Då var han omusklad och vi trodde inte det skulle bli något av honom. Men nu, är han musklad som en ridhäst, börjar lära sig sjänkelvikning och går jätte fint i dressyren. Har gjort fina framsteg i hoppningen. Om du väljer en häst som inte har gått på trav, och som har en fin exitör och ser ut att kunnas musklas som ridhäst. så kör på det? Den kan bli superfin, en häst blir vad man gör den till. Och varmblod är oftas ganska tåliga. Lyssna inte på alla andra. Dom är verkligen inte fula och inte några "kräk" Min häst jag har nu, är den trevligaste hästen jag har haft, alltid glad och positiv och älskar att arbeta, och har viljan att lära sig, det kan man i bland sakna hos andra hästrasen. Kan dock hålla med om man inte jobbar och tränar men hästen, (dom kräver mycket) kan man inte starta svårare klasser. Det kräver jobb och kunskap, men man lär sig mycket på det. Travare är en av de svårast hästarna, men också de mest underbaraste. Vill du ha en kompis att umgås med och va ute med i skogen, och starta lite tävlingar med då och då. då ska du utan tvekan välja ett varmblod :D

Har själv ett varmblod som är 6 år, och inte hade varit riden innan han kom till oss. Då var han omusklad och vi trodde inte det skulle bli något av honom. Men nu, är han musklad som en ridhäst, börjar lära sig sjänkelvikning och går jätte fint i dressyren. Har gjort fina framsteg i hoppningen. Om du väljer en häst som inte har gått på trav, och som har en fin exitör och ser ut att kunnas musklas som ridhäst. så kör på det? Den kan bli superfin, en häst blir vad man gör den till. Och varmblod är oftas ganska tåliga. Lyssna inte på alla andra. Dom är verkligen inte fula och inte några "kräk" Min häst jag har nu, är den trevligaste hästen jag har haft, alltid glad och positiv och älskar att arbeta, och har viljan att lära sig, det kan man i bland sakna hos andra hästrasen. Kan dock hålla med om man inte jobbar och tränar men hästen, (dom kräver mycket) kan man inte starta svårare klasser. Det kräver jobb och kunskap, men man lär sig mycket på det. Travare är en av de svårast hästarna, men också de mest underbaraste. Vill du ha en kompis att umgås med och va ute med i skogen, och starta lite tävlingar med då och då. då ska du utan tvekan välja ett varmblod :D
:bow: Jag förstår inte varför hästar alltid ska bedömmas efter deras kapacitet på tävlingsbanorna... Vi köpte en trygg och säker connemaraponny till dottern att lära sig på. Hästen går fint i form efter lite tillridning, hoppar gärna men helst inte så högt, men fungerar utmärkt som läromästare ändå. Dottern har stenkul med hästen och lär sig massor med nya saker varje dag eftersom hon måste lära sig var knapparna sitter för att få hästen i balans och taxera rätt osv. Jag frågar mig då... Lär man sig mer på en häst som redan gör allt detta automatiskt, en häst som man inte behöver hitta knapparna på så att säga? Mitt svar på den frågan är nej! Även om TS anser sig ringrostig så är hennes mål med ridningen absolut en bra kombination med en inriden travare. Jag köpte en travare till mig av precis samma anledning som TS, och är mycket nöjd. Det är roligt när man hittar knapparna, och jättespännande varje gång man ska rida ett pass på volten. Ute i skogen är hästen säkerheten själv och hon går där man vill att hon ska gå. Vi kommer aldrig att tävla några högre klasser utan siktar på LB utbildningsmässigt. Jag (och dottern också för den delen) har möjlighet att rida välutbildade hästar som går rätt i balans och form, så man kan få till sits och hållning hos sig själv med jämna mellanrum. Jag är väl medveten om att om man ska tävla höga klasser bör man välja en annan ras, men det tycker inte jag drar ner travarens ridbarhet. Det är väl jättebra att så många travare kommer ut och blir ridhästar när de inte längre passar inom travet. Sedan om det är någon som inte kan så jättemycket och därför inte kommer särksilt långt med hästen på tävlingsbanorna, vad gör det. Hästen får ett lugnare liv och ägaren får en älskad vän.

Detta inlägg var inte menat direkt till dig Jennnnny

Senast ändrad:

Nä men han skulle säkerligen få dem att dansa bättre än resterande ryttarsverige ;)

hehehe XD precis!:bow:

jag tycker att om man vill ha en travare så kan man väl få köpa en travare. om jag aldrig hade ridit ett halvblod eller en övrig ras hade jag nog också bett om råd och frågat om hur rasens temperamet hade varit. men jag tycker inte att man ska dra allt över en kam, som någon sa tidigare. jag red en haflinger tidigare. han bockade alltid när man skulle galoppera och hans galopp var som att åka ångvält på en stenåker. såklart tror jag inte att alla haflingers är sådanna juh :p dom är stenmysiga ändå:p likadant med travare;) hittar man rätt så blir det ju stenmysigt :D

:bow: Jag förstår inte varför hästar alltid ska bedömmas efter deras kapacitet på tävlingsbanorna...

Det har jag också undrat över.
Folk anser kanske att det som visas på tävlingar är det ultimata och bästa för hästens hållbarhet och psyke?

Det tycker inte jag, dressyren tex har för snäv ram för att acceptera olika rasers rörelsemönster, även om de faktiskt bär sig bra. Och varför ska en skogsmullehäst tvunget ha hög form och samling, räcker det inte med låg/medelhög grad av samling bara för att inte fresta för mycket på rygg och framben?
Tycker inte tempramentet är något som kan vägas i tävling heller, de flesta på tävlingsbanorna jag sett verkar mest nerviga. (eller heter det ''explosiv'' numer?)

Vill man tävla köper man en tävlingshäst och då är tävlingskapaciteten viktig.

Vill man rida för sig själv och utvecklas är ridbarhet viktigt, men ridbarhet betyder ju faktiskt bara att den går att rida. Det gör väl alla friska hästar som blivit inridna? Det går att rida alla hästar bra också; bra som i hållbarhet och lydighet. Inte nödvändigtvis tävlingsmässigt.

Vill man bara rida i skogen och träna lyhördhet och dressyr för sig själv räcker det med en ridbar häst. Det behövs inte, och kan vara malplacerat, med en häst med hög tävlingskapacitet.

(mest en liten vidareutveckling av inlägget jag svarade på; vill inte säga emot utan bara ge mitt perspektiv också, bredvid det andra inlägget :) )

Det har jag också undrat över.
Folk anser kanske att det som visas på tävlingar är det ultimata och bästa för hästens hållbarhet och psyke?

Det tycker inte jag, dressyren tex har för snäv ram för att acceptera olika rasers rörelsemönster, även om de faktiskt bär sig bra. Och varför ska en skogsmullehäst tvunget ha hög form och samling, räcker det inte med låg/medelhög grad av samling bara för att inte fresta för mycket på rygg och framben?
Tycker inte tempramentet är något som kan vägas i tävling heller, de flesta på tävlingsbanorna jag sett verkar mest nerviga. (eller heter det ''explosiv'' numer?)

Vill man tävla köper man en tävlingshäst och då är tävlingskapaciteten viktig.

Vill man rida för sig själv och utvecklas är ridbarhet viktigt, men ridbarhet betyder ju faktiskt bara att den går att rida. Det gör väl alla friska hästar som blivit inridna? Det går att rida alla hästar bra också; bra som i hållbarhet och lydighet. Inte nödvändigtvis tävlingsmässigt.

Vill man bara rida i skogen och träna lyhördhet och dressyr för sig själv räcker det med en ridbar häst. Det behövs inte, och kan vara malplacerat, med en häst med hög tävlingskapacitet.

(mest en liten vidareutveckling av inlägget jag svarade på; vill inte säga emot utan bara ge mitt perspektiv också, bredvid det andra inlägget :) )
Håller med, det ska vara roligt att rida. Jag tycker inte att det är roligt att rida en häst som skuttar åt sidan eller tvärvänder för minsta prassel. Det slipper jag med min nuvarande häst, och det är min absoluta prioritering. Jag har ridit många halvblod under många år också, och visst är de härliga och häftiga att rida också. Men hos de har jag inte fått den där säkerheten ute som jag fått med mitt varmblod :)

Du har inte förstått vad det handlar om i diskussionen:crazy:

Det är inte att tävla msv som är frågan. Det är att hästen har stora svårigheter att arbeta ändamålsenligt ur ridsynpunkt med sin kropp, vilket gör att om ryttaren inte är mycket skicklig och kan hjälpa hästen kompensera, så kommer hästen att slitas onödigt mycket oavsett om du lullar i skogen dagligen eller tävlar.

En travare rör sig annorlunda. Även om den inte startat en enda dag på en travbana. Rörelserna kommer av att man avlat för att hästen ska kunna trava på max med sulky efter. Ingen tanke om att ryggen trots att bakbenen är långt bakom hästen för att skjuta på, ska hålla för ridning. Den är inte avsedd att ridas. Vill man rida den som ridhäst, måste man hjälpa hästen att klara det, genom ett gediget grundarbete.

Den blir ändå inte en häst för msv. Men den kanske kan få en chans att hålla och leva ett bra liv utan smärta i ryggen och korset mm pga att ryttaren inte fattat varför det är nåt särskilt med att rida travare.:crazy:

Lär man sig mer på en häst som redan gör allt detta automatiskt,

Jag tror att du missuppfattat läromästarens uppgift.Uppgiften är den att ryttaren ska få känlsan när det är riktigt rätt.Detta får man lättas på en häst som är väl skolad.

Detta är mycket tacksamt att ta med sig sedan när man ska rida en grön häst.Man har känslan med sig och vet hur det ska kännas när det blir rätt.

Dock handlar det i slutändan oxå om vad man har för mål med sin ridning.

Själv är jag dock oerhört tacksam att jag fått möjligheten att sitta på sånna läromästare.Jag vet hur det ska kännas när hästen trampar rätt i en diagonal sluta.Jag vet hur en ren luftig galopp känns.jag kan känna om hästen är efter i galoppmobytet tex.Hadde jag inte fått möjligheten att sitta på välskolade hästar hadde jag inte haft en aning om detta.Utan min väg hadde varit otroligt mycket längre och jag hadde antagligen inte riktigt vetat heller vad jag strävade efter i ridningen av min häst.

Senast ändrad:

Jag tror att du missuppfattat läromästarens uppgift.Uppgiften är den att ryttaren ska få känlsan när det är riktigt rätt.Detta får man lättas på en häst som är väl skolad.

Detta är mycket tacksamt att ta med sig sedan när man ska rida en grön häst.Man har känslan med sig och vet hur det ska kännas när det blir rätt.
Jo, det är klart att det borde vara så, men jag tycker många gånger att folk inte utnyttjar detta utan köper en läromästare som t ex. "hoppar allt" och sedan när de rider en annan häst som behöver rätt stöd, t ex. få hjälp att taxera rätt för att hoppa så funkar ingenting. Samma med en häst som har en bra samling och form från början i dressyren. Sedan sätter man sig på en som behöver stöd för detta, så har vissa inte en susning om hur man får en häst att samla sig, det blir bakvänt liksom. Så läromästare för mig blir både plus och minus.

Det är väl i det läget man upptäcker hur svårt ridning i gentligen är?
Och jag tror att det är en fördel att hamna just där.För det är då man får ett kvitto på att "ojsan jag var visst inte så duktig som jag trodde"
Tro mig där har jag varit några ggr :D
Bästa utbildningen får man ju dock av att rida många olika slags hästar väl skolade och även oskolade.För att lära sig att det alltid handlar om individsanpassad ridning.oavsett väl skolad häst eller grön häst.
Dock tycker jag att man har en fördel om man fått sitta på en häst som redan kan alla krumilurer och dyl.Man får känslan i blodet.Och när allt kommer omkring så handlar ju ridning om känsla och timing.

Jo, det är klart att det borde vara så, men jag tycker många gånger att folk inte utnyttjar detta utan köper en läromästare som t ex. "hoppar allt" och sedan när de rider en annan häst som behöver rätt stöd, t ex. få hjälp att taxera rätt för att hoppa så funkar ingenting. Samma med en häst som har en bra samling och form från början i dressyren. Sedan sätter man sig på en som behöver stöd för detta, så har vissa inte en susning om hur man får en häst att samla sig, det blir bakvänt liksom. Så läromästare för mig blir både plus och minus.

Jag känner inte igen din beskrivning av en läromästare.
Bara för att hästen är högt utbildad innebär inte att den är radiostyrd och går av sig själv.
snarare är det ofta så att den har ganska höga krav på att ryttaren gör rätt och rider väl - för att visa sin sida och göra rätt. Ryttaren får omedelbart kvitto på när den gör rätt, för hästen vet när det ÄR rätt.

Förvisso har du en poäng, MEN det kan finnas en baksida av känsliga välutbildade läromästare också.

Där jag tidigare var stallchef var lektionshästarna vältubildade.
Resultate kunde ibland vara att nybörjare gjordse luftiga byten i varje pga de hade lite dålig balans.:p

Måste ge mig in i diskussionen!

Har haft en travare guda snäll! gjorde allt ja bad om! hoppade upp ttill 1.25 med mig! gick L:B dressyr! dock skulle ja inte placera mig på en dressyrtävling direkt men!

Har en hög rosetter från henne när de kom till hoppningen :love: för mig gick de bättre me henne än en jätte fin hopphäst som jag inte klarar av alls..
Henne kunde ja vara själv på tävlingsplatsen med om de var så inga problem, red i stan, hoppade allt man kunde tänkas vägbommar, cykelställ ja allt!

Resultate kunde ibland vara att nybörjare gjordse luftiga byten i varje pga de hade lite dålig balans
Haha det där har jag oxå varit med om.
Och ofta utbrister eleven.
-Det gåååår ju inte,h*n byter ju heeela tiden.( ofta ganska uppgivet)

Jag har stått dubbelvikt av skratt i bland.Hästen gör ju bara det den är ombedd att göra.
sånna hästar är jätte bra att få sitta på.

Det är du som missuppfattar och inte har samma åsikt som mig. (och börja inte diskussionen om åsikter vs vetande nu igen, den har vi redan haft)
Du verkar anse att om en häst inte rör sig som de behöver göra för att kunna vinna dressyrklasser, så bär de sig inte rätt och hållbart.
Medans jag anser att det kan de visst göra.

Du verkade missa stora bitar av mitt inlägg? Om hållbarhet och hur mycket samling som egentligen behövs? Vilket ju var själva grunden i inlägget. Tjatigt att behöve skriva om.
Eller du kanske bara inte accepterar att man reagerar på inlägg så många har skrivit redan i tråden? Det handlar ju fortfarande om huruvida travaren är en bra ridhäst eller inte. Varför inte ge sig på alla de som börjat dra in tävling från början istället?

Och dessutom verkar du tro att bara du fattar att det krävs mer arbete. Det är just det som är poängen; man får arbeta sig till det och lär sig av det! Mycket mer än på en häst som ger det gratis. TS har väl skrivit att hon även vill ta lektioner? Vad mer kan man begära som kvitto för att hon vill arbeta hästen rätt? Vi kan inte gärna kräva att vi ska välja tränare dessutom.

Travare tål mer än du tror, det krävs inte MSV dressyr (tävling eller hemma) för att en travare ska hålla. Det krävs faktiskt väldigt lite ''dressyr'' så länge det lilla är rätt. Ffa krävs avslappning av rygglinjen, vilket kan vara svårt nog på en travare, men det kommer ändå långt innan samling ens kommer på tal. Varierad träning på rätt sätt och så småningom en aning mer bärighet bak, sen klarar hästen normalt sett ett helt liv som skogsmulle. Den höga samlingen i dressyr är för att klara den hårda träningen och att utföra slitsamma övningar på ett icke-slitsamt sätt och med god balans.

Min åsikt kvarstår: Varför ska hästars ridbarhet förväxlas med deras tävlingskapacitet? Hästen kan mycket väl bära sig utan att röra sig för tävling.

Näe, jag orkar inte med ännu en diskussion med dig, du har ju aldrig visat att du lyssnar innan, så detta blir det sista från mig som svar till dig i detta ämnet.

Senast ändrad av en moderator:

Fast det är skillnad på att leda en häst rätt, och ge rätt signaler till en som redan kan. Det är ju bra om man kan bägge delarna.

Jag pratar inte ens om tävling. Var har du fått det ifrån?
Du saknar fortfarande (som kommit fram i tidigare diskussioner) tillräcklig erfarenhet för att förstå vad det innebär att en häst arbetar på ett sätt som ger den möjligheter att vara en hållbar ridhäst.

glöm det där med tävling. Även om den aldrig sätter sin fot på en tävlingsbana måste den jobbas rätt för att hålla. Och travare har mycket svårt för att få ihop sina kroppar så som de skulle behöva för att bära ryttare på ryggen - utan att förr eller senare få problem:crazy:.

Vad är så svårt att förstå med det?
Jag har inte hittat på det själv. Läsa andra mer balanserade travhästryttare i tråden. Läs på tex Djurjourens hemsida.
Skaffa dej fakta innan du kastar dej in och dömer ut verkligehten som ÅSIKTER:eek:

Hela mitt första inlägg handlade om varför så många tvunget skulle dra in tävlingskapacitet i diskussionen om det var en bra ridhäst, kanske det är därifrån jag fått det? :smirk: Svara inte om päron på ett inlägg om äpplen, så verkar du lite smartare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama