Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Du saknar fortfarande (som kommit fram i tidigare diskussioner) tillräcklig erfarenhet för att förstå vad det innebär att en häst arbetar på ett sätt som ger den möjligheter att vara en hållbar ridhäst.[/quopte] Intressant... hur vet du det? Har du fullständig kännedom om Zabs utbildning och erfarenhet?

Läs på tex Djurjourens hemsida.
Skaffa dej fakta innan du kastar dej in och dömer ut verkligehten som ÅSIKTER:eek:
Djurjourens hemsida är en privatpersons hemsida och inte "fakta".... det är hennes upplevelse av ridtravare, baserat på hennes erfarenhet vad jag har förstått - inte forskningsrapporter och andra fakta.

Fast jag tror längre erfarenhet än kanske andra i tråden:o

Fast det är skillnad på att leda en häst rätt, och ge rätt signaler till en som redan kan. Det är ju bra om man kan bägge delarna.

Ja det är det givetvis. Just därför vidhåller jag att en grön ryttare inte utvecklas särskilt bra i jämförelse, om den sitter på en totalt outbildad häst.

Fast jag tror längre erfarenhet än kanske andra i tråden:o
Det får man gärna tro... men det kan vara dumt att dra den slutsatsen om man inte vet. Dessutom är lång erfarenhet tyvärr inte synonymt med mycket kunskap - jag har träffat folk som hållt på med häst längre än vad jag varit född som egentligen inte kunnat så mycket (detta skriver jag inte riktat till dig, utan om kunskap i allmänhet).

Den dagen du visar en utförlig forskningsrapport på travarens exteriöra skillnader genomgående i rasen och hur det påverkar ridbarheten, den dagen kommer jag ta ditt resonemang som vetenskapligt.

Tills dess är det åsikter och erfarenheter! ;)

Ja du.

Om det inte räcker för dej som bevis för att exteriören är ett problem, att inte en enda travhäst tycks kunna gå i en normal ridhästgalopp, vet jag inte vad du behöver se för att fatta att exteriören ÄR ett problem:confused:

Vill du läsa mer om travarens exteriör så kan du söka efter detta:

Lars-Eric Magnusson och Beata
Thafvelin gjorde under mitten av 80-talet ett
antal intressanta studier för att kartlägga travhästens
exteriör. En gång för alla fick vi klart
för oss genom deras avhandlingar vad som är
en normal exteriör hos travarna och att en
fransysk benställning är både normal och fördelaktig
för en högpresterande travare!

Jag har pratat med flera mycket kunniga travtränare ang vad man vill ha hos en travare i exteriör. Man vill INTE ha en häst som är byggd som en ridhäst :cool: Man vill ha en häst som är byggd på ett sätt som inte passar för ridning. Aveln har utvecklats under åren och man driver fram mer och mer av de egenskpaer man vill ha, precis som inom andra raser.

Prata med veterinärer (eller läs på buke :cool:) om alla travare med ländryggsproblem, problem i korset, i ryggen, bla .

Du som är intresserad av massage och hur hästar rör sej. Hur hälsosamt är det tror du att gå med långa bakbenskliv, med breddade ben och bakbenen långt bakom mot ett hinder:eek: Vad händer i hästens rygg tror du?
Jag har sett vad som kan ske, med bussiga hoppglada travare i okunniga ägares händer:crazy::cry:

varför inte inse att hur mycket man än älskar sina travare så har man skaffat hästar som har speciella problem och behöver mycket mer än en häst avlad för ridning.:eek:

Åsikter, ja till viss del. Men det mesta från folk som är betydligt mer kunniga än du och jag:grin:

Det finns en hel del fransyska halvblod också.
Varav en hel del fungerar utmärkt som ridhästar.:p

Avhandlingen är gammal.

Dessutom vet jag faktiskt hur den skrevs och att en av personerna har ,tja, låt säga svårigheter med fram och bak, på hästar överhuvudtaget.

Så avhandlingen är långt ifrån dagens sanning.

Det var bara ett exempel. Själklart är det inte dagens sanning, aveln har utvecklats mycket sen dess:o Kanske inte för att göra travare mer ridbara dock.....

Menar du att travare inte har exteriöra nackdelar som ridhästar, som gör deras utbildning till såna svår, och i vissa delar omöjlig:confused:

Eller kan du hålla med om att de har det:confused:

För mig kan du dock fortfarande inte komma med något som helst "bevis", inte ens någon stadig grund för tankegången. För det måste man kunna utreda vad problemen beror på, hur exteriören faktiskt påverkar, vad de faktiska skillnaderna i slitage är mellan travare/ridhästar och vad dessa i sin tur beror på osv.

Mycket av det du skriver som "fakta" har alldeles för många frågetecken och egna slutledningar för att man ska kunna köpa det som annat än åsikter.

Därav att jag ställer mig frågande till varför andra inte får framföra åsikter med ungefär samma nivå på "luckor" faktamässigt.

Så länge åsikter är just åsikter så bör man ta dom med en grad av nypa salt oavsett hur erfaren mun det kommer från, anser jag.

För mig kan du dock fortfarande inte komma med något som helst "bevis", inte ens någon stadig grund för tankegången. För det måste man kunna utreda vad problemen beror på, hur exteriören faktiskt påverkar, vad de faktiska skillnaderna i slitage är mellan travare/ridhästar och vad dessa i sin tur beror på osv.

Mycket av det du skriver som "fakta" har alldeles för många frågetecken och egna slutledningar för att man ska kunna köpa det som annat än åsikter.

Därav att jag ställer mig frågande till varför andra inte får framföra åsikter med ungefär samma nivå på "luckor" faktamässigt.

Så länge åsikter är just åsikter så bör man ta dom med en grad av nypa salt oavsett hur erfaren mun det kommer från, anser jag.

Ja, apropå fakta, du kanske kan visa mej en travare som kan galoppera.:idea: Och då menar jag ridhästgalopp, tretaktig med svävmoment. Visa gärna filmer på såna.

Om du inte hittar någon, hur kommer det sig?

Hästen exteriöra problem eller usla ryttare:cool:

För mej är åsikter bra grund om de kommer från kunnigt folk. Och det gör de åsikter jag fått till mej och redovisar här.

Men man kan alltid välja att blunda för verkligheten, det står dej och andra fritt.

Som sagt, visa gärna en galoppfilm. Eftersom hästarna inte har andra exteriöra problem än ridhästar i allmänhet så bör det väl finnas. Även om jag aldrig sett någon travare som kunnat det...............

Menar du att travare inte har exteriöra nackdelar som ridhästar, som gör deras utbildning till såna svår, och i vissa delar omöjlig:confused:

Eller kan du hålla med om att de har det:confused:

Utifrån mina erfarenheter av travare kan jag inte exteriört sett säga varken bu eller bä generellt för rasen varmblodig travare. Exteriöra avvikelser är exteriöra avvikelser och kan alltid ställa till det. Men långt ifrån alla skiljer nämnvärt från t ex ett "normalt" halvblod exteriört sett utåt för ögat iaf. Däremot tror jag man blir lite lurad av muskulaturen på en travare i startkondition.
Utifrån de åsikter jag själv hört av "de mer erfarna" eller de som arbetar med den biten rättare sagt, så skiljer skadorna och de fysiska problemen inte nämnvärt mellan travhästar och ridhästar. Med alla andra faktorer att ta hänsyn till - hur påverkas hästarnas fysik från travet? -Hur väl inriden och med hänsyn till hästens mentalitet/fysik blir hästarna? Med mera så blir det plötsligt ointressant med statistiken, det intressanta är individerna.

Det jag kan hålla med om är att jag tycker det generellt sett är betydligt svårare att skola om en travare än att rida in en unghäst, och att båda kräver sina skills = inte är lätt, nej.

Det jag inte kan hålla med om är orsakerna man påstår vara "fakta" utan att ha grund för. Åsikter finns det många, och alla har såklart rätt att ha åsikter.

Ja, apropå fakta, du kanske kan visa mej en travare som kan galoppera.:idea: Och då menar jag ridhästgalopp, tretaktig med svävmoment. Visa gärna filmer på såna.

Om du inte hittar någon, hur kommer det sig?

Hästen exteriöra problem eller usla ryttare:cool:

Eller att jag inte står med videokameran (som jag inte äger) i högsta hugg varje gång jag ser en travare? :confused:

Enligt min erfarenhet så beror det inte i första hand på exteriören. Utan på tekniken från travet. Inte heller det är något fakta, utan en åsikt/erfarenhet. Då jag själv t ex haft en varmblodstravare med bättre galopp än trav men som hoppats väldigt mycket och bara gått på trav något år. Och å andra sidan haft en häst som haft väldigt svårt för sig med tekniken - och liksom inte lyckats få till galoppen under ryttare (jag har inte lyckats få till tekniken) men kunnat uppvisa ganska fin galopp stundvis i hagen eller mellan hinder. Bara ett par exempel på vad jag grundar åsikterna på.

Vet inte vad det här skulle ha med fakta vs. åsikter att göra, men men.

För mej är åsikter bra grund om de kommer från kunnigt folk. Och det gör de åsikter jag fått till mej och redovisar här.

Åsikter är fortfarande inte fakta. Därav förstår jag inte varför inte andras åsikter/erfarenheter skulle räknas i tråden.

Men man kan alltid välja att blunda för verkligheten, det står dej och andra fritt.

Som sagt, visa gärna en galoppfilm. Eftersom hästarna inte har andra exteriöra problem än ridhästar i allmänhet så bör det väl finnas. Även om jag aldrig sett någon travare som kunnat det...............

Så du tycker inte andra faktorer som räknats upp alls spelar roll? Muskelstatus, inlärd teknik, det faktum att de är "flergångare" och liksom islandshästar kan ha svårare att separera dom m.fl. teorier som kan spela in?
Att det rent allmänt generellt sett är svårare att få till en fin galopp under ryttare på travare tror jag inte någon (eller många iaf) blundar för. Att påstå att det beror på ditt och datt och därför inte går att lösa och alltid kommer vara så, och dessutom påstå att det är fakta, det är kaxigt det.

Men du som då har travare och verkar ha ridit dom länge:

har du sett travhästar (varmblod) som inte startat alls, eller ens tränats:confused: De rör sig likadant. T o m små travarföl i hagen rör sig likadant. Det handlar inte om träning och muskler. Det handlar om framavlade egenskaper. Som att trava med kraftigt påsskjut med breddade bakben som är långt bakom hästen. Eller är det bara åsikter att de rör sig så:cool:

ju mer en häst är byggd så ju bättre exteriör ur travavelsynpunkt.

Obs inte min åsikt utan travtränares.

hur var det med galoppen?

Välj ingen ridtravare, de är klart olämpliga som ridhästar. Mkt jobb för lite framgång liksom. Obekväma dessutom.
Missförstå mig inte, jag älskar travare, de är min absoluta favorithästras underbart psyke om de får jobba i sitt yrke.
Men om du står i valet mellan travare och icke travare så välj icke travare.

lyssna inte på vad en travtränare (undantag finns såklart) säger om travarna som ridhäst. Dom sysslar många ggr inte alls med samma typ av ridning som andra ryttare gör.

I travstallet så slängde dom upp småtjejer eller övriga som skötte om hästarna. Bomull i öronen, tungband på och upp i stallgången och red ut i skogen medans ngn körde en annan travare. Jag har själv vart med om det o ridit in flera stycken travare på det sättet. Redan första ridpasset va man ute o travade och det gick många ggr ganska snabbt. Och det va ganska obehagligt också, för det är inte riktigt så som jag själv skulle vilja rida dom när man lär dom grunderna. Men man gör som man blir tillsagd. Stjärnkusken bestämmer ju hur hästarna ska motioneras.

Men du som då har travare och verkar ha ridit dom länge:

har du sett travhästar (varmblod) som inte startat alls, eller ens tränats:confused: De rör sig likadant. T o m små travarföl i hagen rör sig likadant. Det handlar inte om träning och muskler. Det handlar om framavlade egenskaper. Som att trava med kraftigt påsskjut med breddade bakben som är långt bakom hästen. Eller är det bara åsikter att de rör sig så:cool:

ju mer en häst är byggd så ju bättre exteriör ur travavelsynpunkt.

Obs inte min åsikt utan travtränares.

hur var det med galoppen?

Ibland kan det givetvis vara så. Att det är exteriört. Men jag har hittills aldrig sett två travare med exakt samma exteriör. Breddandet bak infinner sig i regel när hästarna travar riktigt snabbt - inte i ridhästtempo. Sen tror jag travtränarna inbillar sig att breddandet (t ex att stå riktigt bredbent bak redan i stallgången) är bättre än vad det är. Att vissa i själva verket får det som symptom pga problem i kroppen, alt. att de i själva verket inte HAR bra exteriör nog för travet och pga det får kompensera - lätt för förslitningar.
En annan aspekt man får tänka på är att bärkraften tränas upp, den finns inte på en unghäst eller ett föl innan en ryttare börjat forma den.

Allt det här är givetvis bara spekulationer.
Själva poängen är helt enkelt att det finns många olika aspekter att ta hänsyn till. Det mest intressanta är det återkommande: "alla travare har inte samma exteriör" faktiskt kan det finnas väldigt många olika typer. Ffa bland ridtravare som inte representerar toppskiktet inom travet.
Nu har jag inte själv haft någon travare med kass exteriör, däremot har den ena haft lättare för att vinkla under rumpan och balansera en ryttare exteriört sett än den andra. Sen har jag givetvis sett dom exemplar man helst inte skulle vilja ha upp en ryttare på ryggen alls på, och många mellanting. Allt utifrån individ.

Senast ändrad:

Nuförtiden föds travarna så exteriört fulländade att de travar så fort de kan gå i princip.
Det är inget man behöver lära dem, det sitter i deras gener.

Om du tittar på travare omskolade till ridhästar med "gott resultat"så har de så gott som alltid ett stort "manklås". Dvs de håller balansen med hjälp av att dra ihop sig i mitteln. Det ger den där trista markbundna galoppen. Det är inte vackert men användbart.
Skaffar de sig inte manklåset så blir de inte fungerande ridhästar.

Jag brukar roa mig med att jämföra bogbladets vinkel med bakbenets skenben. En enkel "billig" förklaring är att när den vinkeln är densamma så bär hästen. På en ridhäst kan man tydligt se en fin linje som ser harmonisk ut. På en travare är denna linje bruten och man ser direkt hur obekvämt det är för travaren om linjen inte är bruten (att vara samlad), dvs mjuk, lösgjord och spänstig.

Missförstå mig rätt.

Jag har inga som helst illustioner om att travare kan gå svår klass.

Däremot kan de bli mycket trevliga hobbyhästar.

Ang exteriör tycker jag inte rasen har större svårigheter än andra raser.

Jämför tex friserna.
Även dessa kan säkerligen vara trevliga individer men har också exteriöra problem som ridhästar.

Men bara för att de är svarta, med lång man så anses de sååååå tjusiga. Även om de exteriört ser ut som kom och hjälp.

För att återgå till ämnet.

Vill man ha en trevlig hobbyhäst, som man mestadels använder til lmysiga skogsturer så spelar det inte så stor roll vad hästen har för ras.

Oavsett användningsområde ser jag helst till individen.

Jag menar...
om man nu vill ha en hobbyhäst...
Varför betala mer än nödvändigt och köpa en häst för svårklass när en travare för runt 10 lapp "duger" precis lika bra?

Missförstå mig rätt.

Jag har inga som helst illustioner om att travare kan gå svår klass.

Däremot kan de bli mycket trevliga hobbyhästar.

Ang exteriör tycker jag inte rasen har större svårigheter än andra raser.

Jämför tex friserna.
Även dessa kan säkerligen vara trevliga individer men har också exteriöra problem som ridhästar.

Men bara för att de är svarta, med lång man så anses de sååååå tjusiga. Även om de exteriört ser ut som kom och hjälp.

För att återgå till ämnet.

Vill man ha en trevlig hobbyhäst, som man mestadels använder til lmysiga skogsturer så spelar det inte så stor roll vad hästen har för ras.

Oavsett användningsområde ser jag helst till individen.

Jag menar...
om man nu vill ha en hobbyhäst...
Varför betala mer än nödvändigt och köpa en häst för svårklass när en travare för runt 10 lapp "duger" precis lika bra?
Amen till det:bow:

Jag brukar roa mig med att jämföra bogbladets vinkel med bakbenets skenben. En enkel "billig" förklaring är att när den vinkeln är densamma så bär hästen. På en ridhäst kan man tydligt se en fin linje som ser harmonisk ut. På en travare är denna linje bruten och man ser direkt hur obekvämt det är för travaren om linjen inte är bruten (att vara samlad), dvs mjuk, lösgjord och spänstig.
Du får gärna använda denna bild och illustrera hur du menar.
19319720.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.