Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Allt det där är redan provat. Även i skarpa svängar så håller hon fel galopp. Hon ökar absolut inte, utan fattar lugnt och harmoniskt sin enda galopp, oavsett hur hon är böjd och ställd.

Det är en rätt välutbildad travare annars, som inte är bara skogsriden, utan rätt mycket tränad på bana, och gör ganska fina skolor och skänkelvikningar i stadig form. Men galoppen fixar hon inte. "Travartraven" sitter så långt inne att den inte ens går att provocera fram, manar man på henne i traven ökar hon som en vanlig ridhäst, sen slår hon över i galopp.

som jag skrev innan, man får aldrig låta hästen fatta galopp ifrån att den ökar tempot för mkt i traven. Man ska inte ens "mana" fram den, det är det som gör att dom inte alla gånger lär sig. Låter med andra ord som allt med galopp är jobbigt för denna häst. Då har jag ett annat tips och det är att den ska sätta under bakbenen djupt innan fattning. Och det gör man på raksträcka i naturen, gärna grusväg. Man travar, halt, travar, halt, travar, halt. Detta tränar man på, gärna en hel månad när man rider ut. Verkligen fokusera på att hästen näst intill ska tvärstanna när man begär om halt för tillsist halkar bakbenen under i ren reflex. Och när läget tillsist känns rätt så ska man försöka med galoppen. Min travare hade också den här "travartravan" (han är för övrigt montétränad också så att galoppera med ryttare va inte ngt som han direkt va van vid pga det) springa snabbt som tusan. Bredda bakbenen och la sig i handen och sprang iväg. Genom halterna lättar hästen tillsist i handen, sänker rumpan och som sagt sätter sig mera bakåt. Betydligt lättare för dom att fatta galopp än om man "manar" fram den i galopp. Många ggr om hästen springer in i galoppen så orkar den istället inte alls bibehålla den och vill bara bryta av till traven igen.

Min häst springer "travartrav" i hagen, han gör det hellre än galopperar. Då när han springer breddar han benen megamycket, man riktigt ser hur han skjuter iväg. Jag skulle inte vilja rulla över i galopp när han gör så.

Senast ändrad av en moderator:

galoppen sitter ju naturligt i ett halvblod. Likaså balansen. såna saker gör att man behöver aldrig fundera så mycket på den biten när man rider ex ett halvblod. Medans man på en travare måste träna fram allt som anses naturligt för ex. ett halvblod. Det är på det viset man lär sig.

Fast det finns mycket att lära sig på ett halvblod också, prova får du se! För det slutar ju inte för att man har en balanserad galopp, utan då får man ta det ett steg till. Och så länge hästen inte går som när Kyra Kyrklund rider finns det ju alltid ett steg till att ta, även på ett halvblod!:laugh:

Kapar tråden lite....

Har funderat en del kring travhästar och "icke travhäst". Jag vet inte i vilket fack jag ska stoppa min.... Hon är till rasen varmblodstravare men har aldrig varit i träning och är aldrig inkörd. Då jag fick henne som föl/åring bestämmde jag mej för att inte regga henne heller. Hon är nu under inridning (född 04) och hon har absolut inga problem med samling! Hon kan fatta galopp från skritt, inga problem att korta sej varken i traven eller galoppen. Hon har "travartrav" i sej, vilket hon inte får använda sej av då jag rider.

Nu har hon en bra "ridhästkropp", men vad är det som har gjort att hon har det? Är det pga av att hon aldrig travtränats eller bara lyckats födas så? För om man skulle rida in alla travare innan dom ens blir travtränade, skulle det se annolunda ut då? Skulle dom ha lättare för sej i ridningen, eller skulle de va samma visa? Alltså. Är det travträningens "fel" att dom blir svårare att rida, eller är det exteriört?

Hmm.. blev kankse lite luddigt. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Bild på min "travare" :p
http://static.apberget.se/images/p/g/a0a/a0a065c529916b9fc96ad1acb47ad26a_600_450.jpg

som jag skrev innan, man får aldrig låta hästen fatta galopp ifrån att den ökar tempot för mkt i traven. Man ska inte ens "mana" fram den, det är det som gör att dom inte alla gånger lär sig. Låter med andra ord som allt med galopp är jobbigt för denna häst. Då har jag ett annat tips och det är att den ska sätta under bakbenen djupt innan fattning. Och det gör man på raksträcka i naturen, gärna grusväg. Man travar, halt, travar, halt, travar, halt. Detta tränar man på, gärna en hel månad när man rider ut. Verkligen fokusera på att hästen näst intill ska tvärstanna när man begär om halt för tillsist halkar bakbenen under i ren reflex. Och när läget tillsist känns rätt så ska man försöka med galoppen. Min travare hade också den här "travartravan" (han är för övrigt montétränad också så att galoppera med ryttare va inte ngt som han direkt va van vid pga det) springa snabbt som tusan. Bredda bakbenen och la sig i handen och sprang iväg. Genom halterna lättar hästen tillsist i handen, sänker rumpan och som sagt sätter sig mera bakåt. Betydligt lättare för dom att fatta galopp än om man "manar" fram den i galopp. Många ggr om hästen springer in i galoppen så orkar den istället inte alls bibehålla den och vill bara bryta av till traven igen.

Min häst springer "travartrav" i hagen, han gör det hellre än galopperar. Då när han springer breddar han benen megamycket, man riktigt ser hur han skjuter iväg. Jag skulle inte vilja rulla över i galopp när han gör så.

Jag kanske var otydlig, hästen gör redan allt det där. Fattar lugnt och fint galopp från samlad trav eller skritt, lyssnar mycket bra på förhållningar. Trav-halt-trav (med bibehållen form och balans, utan stress) är inga problem alls. Hästen lägger sig absolut inte i handen. utan är verkligen framme för hjälperna och lyssnar både på skänkel och förhållningar. Så det du beskriver är piece of cake for den här hästen. Hon har också en trevlig och välmusklad överlinje, och en exteriör som underlättar arbetet för henne. Men inte går hon i bägge galopperna för det.

En gång har jag på kul kollat om det gick att få fram "travartraven" för att se hur den kändes, och det var då jag märkte att den inte tycktes finnas kvar längre, för istället för att sträcka ut i trav så fattar hon lugn och fin galopp.

Detta är alltså ingen färsking från banan, utan en häst som i många, många år varit enbart ridhäst och tränats på bana för tränare.

Jag tycker du ska köpa varmblodet.

Jag köpte också en travare, eftersom jag inte har nåt intresse för tävling utan bara vill hobbyrida :)
Iofs var det här en kallblodstravare som inte var travad mycket (ostartad).

Travare kan bli bra ridhästar, men inte komma lika långt som "riktiga" ridhästar förstås, men de funkar bra på hobbynivå och lägre klasser :D

Kapar tråden lite....

Har funderat en del kring travhästar och "icke travhäst". Jag vet inte i vilket fack jag ska stoppa min.... Hon är till rasen varmblodstravare men har aldrig varit i träning och är aldrig inkörd. Då jag fick henne som föl/åring bestämmde jag mej för att inte regga henne heller. Hon är nu under inridning (född 04) och hon har absolut inga problem med samling! Hon kan fatta galopp från skritt, inga problem att korta sej varken i traven eller galoppen. Hon har "travartrav" i sej, vilket hon inte får använda sej av då jag rider.

Nu har hon en bra "ridhästkropp", men vad är det som har gjort att hon har det? Är det pga av att hon aldrig travtränats eller bara lyckats födas så? För om man skulle rida in alla travare innan dom ens blir travtränade, skulle det se annolunda ut då? Skulle dom ha lättare för sej i ridningen, eller skulle de va samma visa? Alltså. Är det travträningens "fel" att dom blir svårare att rida, eller är det exteriört?

Hmm.. blev kankse lite luddigt. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Bild på min "travare" :p
http://static.apberget.se/images/p/g/a0a/a0a065c529916b9fc96ad1acb47ad26a_600_450.jpg

Jag förstår precis vad du menar! :laugh: En mycket intresant fundering!

Travare är för de ödmjuka som inte skyller på hästen när det tar stopp i ridningen utan har tålamodet och rätt inställning och en förmåga att inte falla för frestelser (att ta "snabba vägar" inom utbildningen). Och som kan acceptera hästen för den den är och utgå ifrån just den hästen i utbildningen och när man rider.
Inte "den här hästen är så himla skumpig!" utan "jag har inte lyckats få honom slappna av ordentligt så han blir stötig i traven". Och inte "han kan inte fatta galopp utan att springa in från travartrav" utan något i stil med "jag har inte lyckats lära honom galoppfattningar ännu".

Givetvis så är det så att vi helt enkelt inte lyckats lära henne bägge galopperna ännu, och man ska inte ge upp. Men jag anser också att man någonstans får vara realist: hästen ifråga är 19 år, och har varit ridhäst sedan hon var fem. Man ska aldrig ge upp, men man måste också inse att det kan bli så att hon hinner dö av ålderdomssvaghet innan hon lär sig.

Låter som om det är något fel på hästen..:S extremt fel riden och fel byggd..

Intressant att du kan säga det utan att ens ha sett hästen ifråga. :cool:Hon är varken felbyggd eller felriden - tvärtom är hon en av de travare som man skulle kunna ta för halvblod om det inte vore för den långa manen och frysmärkningen. Felriden - för sina förutsättningar skulle jag säga att hon är rätt välriden. Skulle inte säga att de flesta travare går stadigt i form och gör anständiga skolor med ett visst mått av samling. Men galoppen faller sig helt enkelt väldig svårt för henne vad det gäller balansen. "Felet" med hästen sitter väl dels i generna, dels hur hon tränades som unghäst, annars är det inget fel på henne.

Varför är det en så konstig tanke för er att en häst som i generationer och generationer har avlats för att trava fort har en dålig galopp?:confused:

I mina ögon blir det bara tramsigt att säga att nejdå, avel har inget med saken att göra, utan travare har precis lika lätt för sig i ridningen som ridhästraser. Det finns inget som skiljer en travares gångarter från ridhästrasers, det är enbart en träningsfråga.

Det finns ju en anledning till att det är svårt att tävla högre klasser med en travare, och det är att de har väldigt svårt för sig. Sånt som ett välstammat halvblod kan när den är tre tar tio år av träning för en travare att lära sig.

Sen kan man ju tycka att det är sak samma, det är trevliga hästar som är onkomplicerade att hantera, så jag struntar i om ridningen är svår. Och det är inget fel i det. Men att enda sättet att lära sig rida skulle vara att rida travare är rent nys, tycker jag. Eller att man inte skulle känna någon skillnad på rida travare jämfört med halvblod förrän man kommer upp i svår klass.

Min teori är; ja, skulle man aldrig travträna hästen innan inridningen så hinner hästen inte bli felinlärd. Att rätta till en felinlärning tar i regel mycket längre tid än att lära in rätt från början. Med "felinlärning" syftar jag t ex på tekniken de utvecklar för att kunna springa fort och sättet de reagerar på töm-/tygeltag.

En häst är en häst är en häst. Exteriör och psyke utifrån den individuella hästen kommer spela stor roll för hur bra ridhäst den kan bli, större roll än ras skulle jag vilja påstå.
En fräsch ridtravare som skolats väl tycker jag inte skiljer särskilt mycket från ett genomsnittligt ädlare halvblod i exteriören och muskulaturen, om man inte jämför med en häst med exteriöra avvikelser såklart! :p

Men jag tycker inte man ska förringa svårigheten i just OMskolningen när det gäller en häst från travet. Det är en utmaning jämfört med att skaffa ett väl inridet halvblod.
Om man inte gillar utmaningen, har gott om tålamod och är ödmjuk tycker jag inte man ska ta sig an en ridtravare.
Och många som har de kvalitéerna väljer förmodligen ändå en annan häst för att det blir tjatigt i längden att spendera 2-3 år eller mer på grundridningen där motsvarande träning för en unghäst kanske hade tagit 2-6 månader.

Intressant diskussion. Och jag håller med. Det har varit lättare att rida in Lynette än vad det har varit att omskola hästar från travet. Det är jag helt med på. Lika så att individen är viktigare än rasen.

Det är därför jag kan bli lite irriterad på folk som bara drar alla över en kam. Det skulle va roligt att göra en undersökning i ämnet! Tex ta ett antal travarbebisar och behandla dom som ridhästar. Skulle va mycket kul att se vilket resultatet skulle bli! (Med duktiga ryttare då givetvis)

galoppen sitter ju naturligt i ett halvblod. Likaså balansen. såna saker gör att man behöver aldrig fundera så mycket på den biten när man rider ex ett halvblod. Medans man på en travare måste träna fram allt som anses naturligt för ex. ett halvblod. Det är på det viset man lär sig.

Jag skulle säga tvärtom, det är på det viset man förstör sin ridning och sin känsla på. Man lär sig inget på något som är dåligt utan man lär sig på något som är bra!

Sen kan man vilja tro något annat men det är ju en annan femma. Allt är ju relativt vad man anser är bra och inte.

sen finns det folk som uppskattar travarna som ridhästar, o inte endast för att dom många ggr har ett billigt inköpspris. Det finns andra saker som kan avgöra sitt val av häst. Alla vill dessutom inte tävla eller nå höga mål. För dom är en själsfrände viktigast och jag tycker personligen att en ras avgör aldrig ett sådant val. Man får helt enkelt välja en individ man gillar och om man så väljer en travare, ett halvblod eller fullblod eller vad som helst, spelar igentligen inte så stor roll.

Den bästa egenskap en ryttare kan ha är att tillbringa glädje med sin häst.

Fast det finns mycket att lära sig på ett halvblod också, prova får du se! För det slutar ju inte för att man har en balanserad galopp, utan då får man ta det ett steg till. Och så länge hästen inte går som när Kyra Kyrklund rider finns det ju alltid ett steg till att ta, även på ett halvblod!:laugh:

jag har haft flera halvblod, sålde min senaste förra året (utb. i alla dressyrrörelser för övrigt) o behöll travaren istället. Jag har inget emot halvblod (har som sagt haft flera själv o kommer säkert införskaffa i framtiden igen också...det vet man aldrig) och visst kan man ibland tycka att det vore lättare med ett halvblod än en travare. Men travarna kan bringa glädje på sitt sätt. Tycker bara man ska kunna öppna upp en större möjlighet att använda travarna som ridhästar. Många ryttare väljer ju att bara rida på hobbynivå ändå.

Det är därför jag kan bli lite irriterad på folk som bara drar alla över en kam. Det skulle va roligt att göra en undersökning i ämnet! Tex ta ett antal travarbebisar och behandla dom som ridhästar. Skulle va mycket kul att se vilket resultatet skulle bli! (Med duktiga ryttare då givetvis)

Fast jag är redan överbevisad att vilken travare som helst i princip kan bli en bra ridhäst med rätt träning och skicklig ryttare.
Pga en skicklig tränare som tog sig an att utbilda ett antal random amerikanska varmblod från travet och fick alla skolade upp till piaff, passage och samlad galopp.
Amerikanska travare (i USA alltså) har rykte om sig att köras hårt i tidig ålder och ha himla låg genomsnittsålder. Går det med dom så går det med dom svenska! ;)

Intressant att du kan säga det utan att ens ha sett hästen ifråga. :cool:Hon är varken felbyggd eller felriden - tvärtom är hon en av de travare som man skulle kunna ta för halvblod om det inte vore för den långa manen och frysmärkningen. Felriden - för sina förutsättningar skulle jag säga att hon är rätt välriden. Skulle inte säga att de flesta travare går stadigt i form och gör anständiga skolor med ett visst mått av samling. Men galoppen faller sig helt enkelt väldig svårt för henne vad det gäller balansen. "Felet" med hästen sitter väl dels i generna, dels hur hon tränades som unghäst, annars är det inget fel på henne.

Därför att det är en klassiker.
Som jag ser det finns det bara ett antal tänkbara orsaker om en häst har blivit riden såpass länge och ändå inte klarar ta bägge galopper (förutsatt att man HAR tränat på det givetvis och inte bara struntat i det vilket du inte verkar ha gjort):
*Brister hos ryttaren, att ryttaren inte kan inverka rakt, inte kan rida hästen jämn eller inte har lyckats lära hästen böja sig ordentligt och bli hyfsat rakritad så den är mycket kortare i ena sidan, att ryttaren inte lyckats vara pedagogisk nog, inte lyckas hjälpa hästen tillräckligt mycket osv.
*Fysiska hinder hos hästen. Om ca 95% av alla hästar har något som skulle behöva behandlas bort fysiskt för att hästen ska fungera optimalt (påhittad siffra, men inte orealistisk om man utgår från att säkert 90% har problem med SI-leden...) - varför skulle jag förutsätta att din häst är en av de 5% som inte är i behov av behandling? Och särskilt med historia av travet och såpass hög ålder?

Varför är det en så konstig tanke för er att en häst som i generationer och generationer har avlats för att trava fort har en dålig galopp?:confused:

Det finns olika grader. För att på 9:or på galoppen i gångartsbedömningar tror jag man måste avla för att få en såpass bra galopp. Men om man med bra galopp menar en rund tretaktig galopp så tror jag det är mycket få varmblod som inte "har det i sig" med rätt träning och fräsch kropp. Galoppen försvinner inte för att man avlar på trav, inte ens töltanlagen har försvunnit och jag vet då ingen som avlat travarna för tölt! ;)

Det är inte alls någon konstig tanke. Dock ska man vara medveten om att våra travhästar inte har avlats för trav lika länge som tex nordsvenskar avlats. Travhästarna är ändå en hyfsat ny förteelse.

Det är inte alls konstigt att vissa varmblod har dålig galopp. Att såga samtliga ridtravare vid fotknölarna och hävda att de inte ens går i galopp utan i någon annan semi-gångart tycker jag inte bara är oförskämt för dem som lagt ner mycket tid för att få fram en bra galopp (och lyckats!), utan dessutom felaktigt. Det är ungefär lika rätt som att säga att alla halvblod har en bra trav (vilket inte är sant), eller att alla fullblod har bra skritt. Det finns ridtravare med olika ursprung, av olika linjer och med olika kroppsbyggnad. Självklart har dessa olika förutsättningar - en del bättre, en del sämre.

Det vi som HAR ridtravare om önskar är nog tre saker.
1) Att folk inte ska se ner på oss och våra hästar, använda skällsord och hävda rena felaktigheter.
2) Att man ska ha förståelse för och insikt i att ridtravare visst kan bli bra ridhästar för den som inte har stora tävlingsambitioner.
3) Att man faktiskt kan utveckla en ridtravare till en vettig ridhäst, det finns goda ekipage som lyckas väl. Det tar dock tid, såklart - och det finns många som gladeligen lägger ner den tiden.

Det är tråkigt att bli sågad vid fotknölarna pga sitt rasval, än mer tråkigt att folk inte kan ha förståelse för att alla inte har msv dressyr som mål med sin ridning utan trivs utmärkt med sin ridtravare. Jag tycker den här tråden tyvärr är ett exempel på att ridtravare ännu inte ses av gemene man som de trevliga ridhästar de är - för rätt person.

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle säga tvärtom, det är på det viset man förstör sin ridning och sin känsla på. Man lär sig inget på något som är dåligt utan man lär sig på något som är bra!
Tillåt mig småle. Tala för dig själv, generalisera inte och säg att det "är så" - det finns ytterst få eviga sanningar i den här världen.

Jag har ridit en travare som kunde piaff, passage osv. Enligt ägaren iaf, jag såg det aldrig själv. Men hon skulle varit inriden av en kunnig dressyrryttare iaf.
Jag tror dock att dom flesta hästar oavsett ras kan lära sig alla dressyrövningar som finns. Skillnaden är väl på hur bra dom gör den?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve