Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

En travare skjuter snarare ifrån än på, dvs den har i princip bara skjutkraft. Alla hästar har skjutkraft (de är flyktdjur) men det är inte alla som har bärkraft.
För att en häst ska bli behaglig att rida på krävs bärkraft.

Immer

Ville bara tillägga att det här är ju en utbildningsfråga.
Tror inte det finns många hästar med bärkraft som inte har blivit utbildade till det! ;)

Du menade nog att det är det dom har med sig från travet - skjutkraft i hög grad? Som blir mer att omvandla än en häst som har "normalt" med skjutkraft för att vara unghästgrön inom ridningen.

Att travare säljs så billigt tror jag mest beror på alla fördommar, faktiskt.

Jodå. Ser inte hur det har att göra med inlägget (det jag menade med det) men som svar på din frågeställning:
Utbud och efterfrågan. Det finns ett STOORT utbud och många som kommer direkt från travet. Jag tror aldrig priserna skulle kunna bli skyhöga, däremot om de plötsligt blev jättepoppis som ridhästar så visst, då skulle fler seriösa ta sig an och skola dom ordentligt. Dock anser jag att det är svårare att omskola en travare ordentligt än att rida in en unghäst (överlag, finns såklart undantag och folk har olika styrkor) det extra tidstillägget gör att proffsen inte gärna skulle ta sig an dom - blir för dyrt att lägga ner något år extra på skolningen om man vill vinna på det pengamässigt. Slutsumman borde bli att visst, de borde absolut kunna höjas i värde om de blir mer populära = större förfrågan. Men jag ser det tyvärr inte som rimligt att de skulle säljas för mer än runt 20000:- med undantag för riktigt fina/välskolade individer. Bland annat för att du kan få en hyfsad starthäst i kondition för ungefär det priset om de inte är några "stjärnor" eller har bra avelsstam.

Nog svamlat, jag skulle absolut vilja se att priset på f.d. travare går upp, inga hästar förtjänar att ses som värda ungefär lika med slaktpriset. Samtidigt ser jag hellre att fler travare slaktas om de inte funkar på travet (särskilt om det är pga fysiska problem, att de är "svåra" mentalt eller har en mycket ogynnsam exteriör för ridning) än att antalet intresserade av travare ökar om inte skickligheten inom "travarridning" och antalet skickliga ryttare som är intresserade av travare också ökar. Hur det nu skulle gå till.

De är billiga, det är nog därför de är så vanliga som ridhästar.
Det stämmer inte som någon srkev att de kan galoppera osv, det är ofta en fyrtaktig rörelse som inte är galopp och som gör det svårt för dem att utföra övningar i galopp´, samt sliter på dem särskilt när de hoppar.
Väldigt många får ländryggsproblem, sök på hästvårdsforumet så ser du.

Men herregud, verkligen det DUMMASTE jag hört. Varför skulle inte en travare kunna galoppera? ALLA hästar kan galoppera. MÅNGA travare har BRA galopp!

Idag pratade jag med en tjej som haft en travare som gick 1,40 hoppning och gjorde piaff, passage, byten och piruetter. Imponerande! :bow:

Jag har haft två ridtravare och trivts bra med dem. Den ena skulle nog om jag fortsatt med henne ett par år kunna gå en godkänd LB dressyr (min egen nivå). Hon var mycket lättlärd, hade lätt för formen och ok gångarter. Den andra hade ett lateralt rörelsemönster och gick helst som ett U, men hon var rolig att rida i skogen. Trots att de bara gått i hage flera år gick det snabbt att få upp dem i kondition.

*KL*

Har varit medryttare på 3 st varmblod när jag var liten, och de var kanon.. den ena var inte särskilt utbildad men de andra två var riktigt bra ridna.
Super schyssta på alla sätt och vis..

Jag skulle gärna ta mig an en travare om jag hade haft möjlighet att ha 2 st hästar..

I stallet där jag har min häst har vi en travare på 24 år, som gick på travet upp till 11 år ålder, vart riden även under den tiden men mest skogs, hobby..
Han vart kollad av vet för ett tag sen (rutin kontroll) och hade endast 0.5 grader på ett av benen efter böjprov.
Alltså en, (enligt mig) kärnfrisk 24 åring.

Han är piggast i stallet och älskar att jobba..

Jag hade satsat på vbl, gillar deras temprament och ärlighet..

Men herregud, verkligen det DUMMASTE jag hört. Varför skulle inte en travare kunna galoppera? ALLA hästar kan galoppera. MÅNGA travare har BRA galopp!

Självklart kan alla hästar galoppera, men att många travare skulle ha bra galopp är helt enkelt inte sant.

Travartanten jag rider (har varit ridhäst i evigheter, går stadigt i form, har bra ridhästexteriör) galopperar visserligen gärna, men hon har bara vänstergaloppen, den andra använder hon aldrig någonsin. Jag är inte säker på att hon vet att man kan galoppera åt bägge hållen, så att säga. Hon kan helt enkelt inte gå i höger galopp - och då har de försökt i många år att få fram den.

Självklart kan alla hästar galoppera, men att många travare skulle ha bra galopp är helt enkelt inte sant.

Travartanten jag rider (har varit ridhäst i evigheter, går stadigt i form, har bra ridhästexteriör) galopperar visserligen gärna, men hon har bara vänstergaloppen, den andra använder hon aldrig någonsin. Jag är inte säker på att hon vet att man kan galoppera åt bägge hållen, så att säga. Hon kan helt enkelt inte gå i höger galopp - och då har de försökt i många år att få fram den.
Får se om jag förstår dig rätt... så bara för att den häst du rider inte har bra galopp, så betyder det att ingen travhäst har bra galopp?

Ville bara tillägga att det här är ju en utbildningsfråga.
Tror inte det finns många hästar med bärkraft som inte har blivit utbildade till det! ;)

Du menade nog att det är det dom har med sig från travet - skjutkraft i hög grad? Som blir mer att omvandla än en häst som har "normalt" med skjutkraft för att vara unghästgrön inom ridningen.

Ja, jag svarade en annan invändare som jag uppfattade det förväxlade skjutkraft och bärkraft.

Och rent generellt är det nog så att det tar längre tid och kräver en duktig ryttare att få fram bärkraften hos en travare - men det är inget som är omöjligt.

Immer

Vad häftigt, var ju nån tjej här på buke för många år sedan som lade ut bilder på sina otroligt duktiga travare som tävlades i höga klasser så visst går det.

Jag tror att travare kan mer än man tror,men att de duktiga tävlingsinriktade ryttarna som verkligen satsar väldigt sällan köper en travare utan travarna hamnar mest hos de som inte har lika höga ambitioner därav att man så¨gott som aldrig ser dem i högre klasser.

Varmblod är trevliga ridhästar och har ridit många och nu tränar jag mmin egna och är snart uppe i l.a nivå. och hoppar som en gud.

Ridtravare kan bli extremt duktiga ridhästar proböemet är att folk inte vill lägga ut den tiden eller så är de inte tillräkliga duktiga ryttare.

Om jag bara viste hur man lägger upp bilder skulle jag kunna lägga upp bilder på mitt varmblod när jag rider den i dressyr och hoppning.

På en travare så lär man sig rida,,,,på ett halvblod då åker man med...

vill du utvecklas som ryttare, lära dig förstå hur det ska kännas när det verkligen går åt rätt håll, välj då varmblodet.

Halvblod är köpt "framgång". Varmblod är vägen till kunskap.

Dom blir som man gör dom till. Sen finns det individer inom alla raser som det går bättre och sämre för. Men om ryttaren är konsekvent och tar tid och kan vänta ut det goda, så brukar det fixa sig i slutändan. (nu pratar jag dock inte om svårklass nivå, men det förstår väl alla)

Håller med. Sedan finns de travare som tävlar i medelsvår klass och många är på den nivån men varmblodsägare nöjer sig med att vara hemma med sina hästar istället för att trötta ut dem på tävlingsbanor.

min ridtravare tyvärr har jag ingen bild på när vi hoppar högt. (1,20-1,40)

Senast ändrad:

vill du utvecklas som ryttare, lära dig förstå hur det ska kännas när det verkligen går åt rätt håll, välj då varmblodet.

Det kan jag hålla med om. Men grunden måste ryttaren skaffa på en ridhäst - en oerfaren ryttare på en travare som nyss kommit från banan är rena katastrofen.

Immer

Sedan finns de travare som tävlar i medelsvår klass

Vilka? De enda jag känner till (i modern tid) är Super Surprise som hade någon enstaka start i Msv dressyr och Exo des Keches som startade 130-hoppning för några år sedan.

Fyll gärna på med fler namn!

Immer

Senast ändrad:

en sådan häst fick jag rida också...tävlat i trav i många år. kunde inte galoppera i ena varvet. varit ridhäst i 10 år. (skogsridning) jag satt upp o fick galoppen att funka efter 2 ggr. Gick ju snabbt i början så klart. Men hon fattade iaf att hon kunde ta den. Jag red hästen ca 10 ggr sedan och jag tycker hon lärde sig ganska fort.
Ett tips är att inte ha hästen för mkt utåtställd när man ska fatta galoppen. Många travare ställer sig gärna utåt och det är då dom får svårt att fatta galoppen. O man ska aldrig fatta den när dom ökar i traven! Min egen travare som jag fick senaste kunde absolut inte galoppera åt vänster. Det va lite knivigare att fixa det. Han bara ökade o ökade o stressade upp sig istället och luddra av svett. Ridhus kunde jag glömma. Stoooor paddock kunde jag glömma. Ibland kunde en övning i form av bommar som går mot vänster göra så han rent autotamtiskt trillade över i vänster galopp för att hålla balansen. Annars fick jag lura fram den i naturen. skarpa svängar åt vänster, så han fick hålla balasen - dvs lurad att fatta rätt galopp. Idag galopperar han i vänster.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama