Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

och alla halvblod med t.ex kotledinflammation , beror det oxå på rasen? det de flesta förbiser är att det inte är enbart ridtravare som har förslitningsskador (och andra problem) utan minst lika många hästar av andra raser. det handlar inte om rasen.

Och det jag tycker många verkar förbise är att förslitningsskador ofta beror på felbelastning. Och att felbelastning i sin tur ofta beror på låsningar/snedheter/obalanser i kroppen snarare än exteriören. Annars skulle ju alla hästar med lite taskig exteriör som tränas normalt men inte i superform förr eller senare få slitageskador.

Däremot vanligt att de drar på sig spänningar, sneda höfter/problem med SI-leden m.m. från travet. Som inte åtgärdas. Felaktigt rörelsemönster som inte lärs bort.
Vanligt hos andra hästar också, men så blir ju slitageskador vanligare och vanligare.

och alla halvblod med t.ex kotledinflammation , beror det oxå på rasen? det de flesta förbiser är att det inte är enbart ridtravare som har förslitningsskador (och andra problem) utan minst lika många hästar av andra raser. det handlar inte om rasen.

Jo det gör det till väldigt stor del, faktiskt, sök du också på hästvård och ländryggar, dessutom kan du ju fråga en veterinär eller en travtränare, som känner väl till rasen.

Ts: det finns en hemsida där det står bla om att omskola ridtravare, av en person som är kunnig. Kan inte länka pga reklam, men pm:a om du vill ha adressen!

Senast ändrad av en moderator:

Jag är på väg att skaffa häst. Men jag vet inte vad jag skall sattsa på och behöver er hjälp!!! Jag blir så förvirrad, får olika svar av ALLA.

Mitt mål med ridning är mycket enkel. Ha roligt med hästen!
Då måste du ju fråga dig vad DU tycker är roligt att göra med hästen! Är det att träna och utvecklas som ryttare? Är det att kämpa i motvind och lägga ned mycket tid på en häst utan förutsättningar så att den ska bli bra inom ett område den inte är ämnad för? Är det att gosa i stallet? Är det kanske att träna lydnad eller från marken för att få till ett unikt samspel?
Jag vill ju förståss bli lite bättre som ryttare då det är säkert 10 år sen jag ridit seriöst, är lite ringrostig om man säger så:o Så jag kan vill gärna rida för instruktör lite regelbundet, åtminstonde i början. Jag gillar annars varierad träning, hopp/dressyr och mark arbete. Allt är egentligen kul, så länge man gör det med hästen:laugh:

Jag är 27, och 165 cm lång. Jag har inte som avsikt att bli tävlings ryttare. Kan ev tänka mig att starta någon klass på klubbnivå, bara för att få ett kvitto på att vi har utvecklas.:bump: Men i grund och botten kommer jag nog alltid va en hobby/motionär ryttare.Min fråga är nu: Vilken typ av häst skall jag välja?
Då är det ju ridning du är inne på, och dessutom är du ringrostig. Då skulle jag INTE rekommendera en travare, eller unghäst, eller annan häst som har förutsättningarna mot sig med en oerfaren ryttare. Min rekommendation är att satsa på en välutbildad och välbalanserad häst istället, oavsett ras. Individen är viktigare än rasen.

Jag har funderat på ett varmblod som finns här och som jag skulle kunna få ta på prov dessutom. MEN alla min rid bekanta avråder mig från att ta en ridtravare. De är kräk, de är fula och deras extriör är inte uppbygd för att fungera som ridhästar är de saker jag får höra.
Själv tycker jag att de kan vara ganska söta:love:
Ja, visst kan de vara söta! :love: Men de är inte nybörjarhästar, mer än till temperamentet då. Nu har du ju hittat en INDIVID du gillar. Prova att rida den, ta med den på någon träning och känn efter. Passar den dig? Klarar du av den? Jag anser fortfarande att man ska vara mycket erfaren och duktig ryttare för att rida hästar som inte redan är välutbildade och välbalanserade. Travare är inget för nybörjare, de behöver stadiga och lätta hjälper där deras redan dåliga balans inte störs, och där de kan få det stöd de behöver. Det är i sådana fall MYCKET lättare att rida in och utveckla en halvblodsunghäst.
Men de menar på att jag aldrig kan utvecklas så mycket med ett ridtravare. Att det alltid finns ett stopp, en gräns som man alltid kommer till förr eller senare.

Är ett varmblod att rekomendera?? Jag känner mig så velig nu när alla säger att de är skit som ridhästar.:cry:

Hästen jag tittat på sägs vara trafiksäker, har hoppat ca 1 m nu med ryttare, är under 10, alldrig varit behandlad. Vet inte hur den är i dressyr men tror att den även tävlat i lättare klasser där...men är osäker.

För och nackdelara med ridtravare?

En stor fördel med travarna är ju körningen. Om du nu hittat en häst som du gillar, kan du inte satsa på körning istället då? :idea:

Bra för att vara varmblod, om du förstår?

Travare behöver inte vara dyr i drift bara för att dom är travare. Det är väldigt olika för varje individ.

Det är väldigt olika med gallopen på travare. Min travare har jag haft i 7 år, och hon gick på trav i flera år. Hon har världens mjukaste gallop och det känns som man bara gungar med. Hon kan fattningar och förvänd gallop, men visst har det varit lite jobb.
Hon kan samla sig jättefint och går i en lugn gallop utan att rusa.

Välmusklad är han men inte skolad och det var nästan piaff. Tro det om du vill.

Jag tror dig. Ett dygnsgammalt föl kan göra piaff i hagen, konsten ligger i att få hästen så stark att den kan utföra en piaff med en ryttare på ryggen.
En häst som blir lite uppspelt kan lätt göra någonting som liknar piaff. En riktig piaff är dock något helt annat.

Immer

Dom flesta är mkt bra i hoppning då dom har en bakvagn som är grym i påskjut, mkt muskler.

En travare skjuter snarare ifrån än på, dvs den har i princip bara skjutkraft. Alla hästar har skjutkraft (de är flyktdjur) men det är inte alla som har bärkraft.
För att en häst ska bli behaglig att rida på krävs bärkraft.

Immer

en kompis till mig rider en ridtravare, och han är verkligen hur mysig som helst! underbart lynne och temperament, säker och stabil, väldigt trevlig och social och supermysig att rida ut och pyssla med:laugh:
däremot är han inte jätteduktig på dressyr och hoppning, kan lite, men som många andra redan skrivit - travare är inte byggda för det.
men om du inte vill tävla på hög nivå, utan bara mysa och ha kul (som jag tycker är det viktigste!) så tycker jag absolut att du kan satsa på travaren!:laugh:

Det är väldigt olika med gallopen på travare. Min travare har jag haft i 7 år, och hon gick på trav i flera år. Hon har världens mjukaste gallop och det känns som man bara gungar med. Hon kan fattningar och förvänd gallop, men visst har det varit lite jobb.
Hon kan samla sig jättefint och går i en lugn gallop utan att rusa.

Travaren jag rider har också en superbekväm galopp. Jättelätt att fatta galopp på också, fina, samlade fattningar utan att rusa.

Galoppen är usel ändå, tyvärr. ;) Att en häst är lätt att sitta på betyder inte att den har bra gångarter.

Ingen av de ridtravare jag har ridit & sett har haft en fruktansvärd gallop, faktiskt!:laugh: Så det är väldigt olika.
Min egen tex är det ingen som tror är ett vbl förns man visar dom frysmärkningen..;)
Min har riktigt fina gångarter trots att han är ett vbl.

Lite kul att se rekationerna på "halvblodsmänniskor" när dom inser att han faktiskt är en "gammal avdankad travare" som inte alls har så tokiga gångarter. :D

Här på buke läggs det ju ut filmer på travare mellan varven, de har du väl sett? Och ingen av de jag sett har haft en bra galopp. Ofta är den fyrtaktig, och definitivt inte i uppförsbacke.

Missförstå mig rätt - det kan ju vara en trevlig häst ändå, men det är mycket lättare att rida en häst som har lätt för sig i galoppen. Och ridning är svårt nog ändå, utan att man med avsikt behöver göra det svårt för sig, tycker jag.

Svarar utan att läsa alla inlägg.

Travare är oftast väldigt trevliga och sammarbetsvilliga hästar, ofta känsliga och lär sig lyssna på lätta hjälper. Kan vara något nerviga och en del har extra gångarter som antingen ställer till det eller är en tillgång, beroende på hur man ser det.

Många travare har faktiskt en helt ok exteriör med korta ryggar och fina proportioner. Är de travtränade är de dock oftast felmusklade för ridning, men det avhjälps med träning. De kan mycket väl lära sig att gå samlat och fint med aktiv bakdel (särskilt de med god ridexteriör) men brukar inte röra sig på ett sätt som ''dressyrmänniskor'' gillar, det ser helt enkelt inte likadant ut. Så det blir ju svårt att vinna några tävlingar på det.

De är oftast inte särskilt välskolade inom ridningen, så man får ibland börja arbeta på minus, liksom :P Enligt mig väger sammarbetsviljan upp för det.

Det låter som om en travare är en perfekt häst för dig. Ta den på prov och känn efter.

Hej. Vet inte vad ni har fått för installningar till ridtravare???
Har själv 2, en 14 åring och en oriden, okörd 3 åring. Du kan göra vad som helst med en travare, min 14 åring gjorde nästan piaff på väg hem från ridskolan förra veckan, han har varit i min ägo i typ 2 mån å innan des så var han mkt sparsamt riden i flera år. Dom flesta är mkt bra i hoppning då dom har en bakvagn som är grym i påskjut, mkt muskler. Formen går alltid att rida till. Mitt råd är förståss satsa på travaren, dom flesta är dessutom supertrevliga. Lycka till, Jenny.

Nej det är just hoppning som kan vara allra farligast eftersom dom just skjuter iväg med bakbenen långt bakom, vilket ger stora påfrestningar på bakdelen:crazy:

Jag lovar jag har sett såna som hoppat snällt och bra men brakat ihop rent bokstavligt :crazy: därför att de är snälla nog att kämpa trots att det gör ont....

Ska man ha en sån så innebär det flera års grundjobb INNAN man kan utbilda dem ifrån den punkt som en häst avlad för ridning befinner sig på redan från start. :( Mycket extra jobb som kräver mycket skicklig ryttare.

Det är inte negativt mot hästarna utan mot att tro att de är som ridhästar vilka som helst. Det är de inte.

Jag skulle inte köpt en travare. Man brukar säga att "det kostar lika mycket att ha en dålig häst uppstallad som en bra häst" Mao är den summa som man lägger på att köpa en häst försumbar mot vad det kostar att ha en häst. En häst kostar ca 40000 om året (minst). Det är mao bättre att vänta lite längre med att köpa häst för att kunna köpa en häst som kostar lite mer.

Travare är framavlade för att trava och ridhästar är avlade för att ridas på. Detta gör att du kommer alltid att få jobba mycket mer med en travhäst än en ridhäst för att nå samma mål även om hästen kan vara jättetrevlig. Det finns travhästar som kan bli bra ridhästar men dessa är tyvärr i minoritet. Är du dessutom lite ringrostig tycker jag att du ska tänka dig för så du inte får en häst som du blir rädd för och tycker att det är obehagligt att rida. Jag skulle rekommendera en lite äldre häst som kanske inte kan gå de höga tävlingsklasserna (men väl lätta klasser). En sådan häst kan du köpa förhållandevis billigt, men veterinärbesiktiga först så att den inte har några skador.

Lycka till med hästköpet!

Dina kompisar har rätt. Om man vill rida ska man höpa en häst som avlats för ridning. Varmblod kan utvecklas till en viss gräns. Det är svårare för dem att utföra det en ryttare begär eftersom de är lärda och avlade för att arbeta på helt annat sätt. Många får tex ryggproblem förr eller senare:crazy:

Snälla, trevliga, söta, ja, men inte avlade för att ridas alls.

De är billiga, det är nog därför de är så vanliga som ridhästar.
Det stämmer inte som någon srkev att de kan galoppera osv, det är ofta en fyrtaktig rörelse som inte är galopp och som gör det svårt för dem att utföra övningar i galopp´, samt sliter på dem särskilt när de hoppar.
Väldigt många får ländryggsproblem, sök på hästvårdsforumet så ser du.

Det var nått av det dummaste jag hört hitills på buke..:crazy:

Nu var det ju ett allmänt råd till TS och en reflektion om vad man bör tänka på om man skaffar travare snarare än att jag tror att TS skulle svältföda sin häst eller inte ha råd att ta ut vet. vid behov! ;)
Billig kan bli dyr. Och större risker med att köpa billig häst skulle jag tro rent juridiskt sett, det gamla vanliga "vad tror du att du får egentligen för det priset?" :cool:
Worst case scenario men ändå inte ovanligt.

Att travare säljs så billigt tror jag mest beror på alla fördommar, faktiskt.

Här på buke läggs det ju ut filmer på travare mellan varven, de har du väl sett? Och ingen av de jag sett har haft en bra galopp. Ofta är den fyrtaktig, och definitivt inte i uppförsbacke.

Missförstå mig rätt - det kan ju vara en trevlig häst ändå, men det är mycket lättare att rida en häst som har lätt för sig i galoppen. Och ridning är svårt nog ändå, utan att man med avsikt behöver göra det svårt för sig, tycker jag.

Nu menar inte jag någon super galopp, uten en helt okej galopp.
Och det är som sakt väldigt olika på olika hästar, jag har inte kollat nått på filmerna på travarna här på buke då min dator är för seg för sånt. :rofl:
Men dom jag har sett IRL har galoppen varit ok på , inte alla såklart men de flesta.

Svarar utan att läsa alla inlägg.

Travare är oftast väldigt trevliga och sammarbetsvilliga hästar, ofta känsliga och lär sig lyssna på lätta hjälper. Kan vara något nerviga och en del har extra gångarter som antingen ställer till det eller är en tillgång, beroende på hur man ser det.

Många travare har faktiskt en helt ok exteriör med korta ryggar och fina proportioner. Är de travtränade är de dock oftast felmusklade för ridning, men det avhjälps med träning. De kan mycket väl lära sig att gå samlat och fint med aktiv bakdel (särskilt de med god ridexteriör) men brukar inte röra sig på ett sätt som ''dressyrmänniskor'' gillar, det ser helt enkelt inte likadant ut. Så det blir ju svårt att vinna några tävlingar på det.

De är oftast inte särskilt välskolade inom ridningen, så man får ibland börja arbeta på minus, liksom :P Enligt mig väger sammarbetsviljan upp för det.

Det låter som om en travare är en perfekt häst för dig. Ta den på prov och känn efter.
Äntligen en nyanserad bild av travare... tackar! :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst