Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

En sak som är viktig är att travare har ett tävlingshuvud. Dvs de kan verka jättesnälla i stallet och så men om du rider ut med någon så vill de tävla. Inget elakt av de det är bara så de är. Man kan inte göra en motorcykel av en moped. Jag har inget emot att man rider travare men man ska bara inte säga att de är lika bra som vilken annan häst som helst.

Det kan jag hålla med om. Men grunden måste ryttaren skaffa på en ridhäst - en oerfaren ryttare på en travare som nyss kommit från banan är rena katastrofen.

Immer

jo som första häst kan ju en balanserad häst vara att föredra.
kanske en gammal ridskolehäst eller en läromästare.

Men, man ska dock inte dra alla över en kam.
Jag har aldrig gått på ridskola. Jag lärde mig rida genom att låna böcker på bibblan. Jag fick en travare som inte kunde galoppfattning. (tilläggas att jag blev erbjuden att få köpa en rutinerad ponny av mina föräldrar men jag valde bort möjligheten) Jag lärde mig rida samtidigt som hon lärde sig. Inte den bästa kombinationen möjligen. Men hon blev som en läromästare ändå. Hon hjälpte mig tänka och fundera och prova och följa förändringar som skedde. Den mesta av min kunskap fick jag tack vare henne. Jag gick från att inte kunna ngt till att ca 1 år senare på den travaren tävla 1 meter hoppning, LB dressyr med placringar, rida i stadsparader, köra häst o vagn, vinna hubertusjakten....
Jag tror helt enkelt att man tillsammans byggde upp ett förtroende, även om kunskapen från början saknades.

(kan väl tillägga att många travare är uppfostrade ifrån travet med hanteringen, vana att spolas, lastas, åka till nya miljöer osv...och det är ju bra på sitt sätt)

Du vet väl att du kan få en travare att tölta? Jag tror att det är den stressade skritten många travare har.

En sak som är viktig är att travare har ett tävlingshuvud. Dvs de kan verka jättesnälla i stallet och så men om du rider ut med någon så vill de tävla.
Stämmer inte heller... :angel: många travare lär sig snabbt av med det där - bland annat min foderhäst. Mindre än en månad efter att hon slutat sin travträning travar hon lugnt och fint i kort trav brevid en annan häst, utan något rusande. Det går fort att ta ur dem det där. Andra ridtravare jag ridit (bland annat sådana som gått i träning när jag ridit) har varit likadana. De kan se skillnad på en ridtur och tävling, tro mig... ;)

Jag har inget emot att man rider travare men man ska bara inte säga att de är lika bra som vilken annan häst som helst.
De KAN vara lika bra som vilken annan häst som helst - beroende på vad du har för mål med din ridning!! Det är det jag inte fattar att icke-ridtravarfolk inte kan förstå - att en ridtravare visst kan vara en trevlig och bra ridhäst för den som inte har ambitioner att tävla (eller vill tävla klubb/lokala tävlingar, bruksridning, trab, distans eller annat efter att ha jobbat med sin häst ett tag).

Dessutom - är du tex intresserad av distans, så är en ridtravare ofta BÄTTRE än halvblod.

Senast ändrad av en moderator:

_stillet_ Ja man kan lära sig att rida utan ridskola men det är väldigt viktigt då att man är lyhörd och tar hjälp av andra som kan och inte tror att man är proffs själv alla behöver tränare även proffsen annars blir det katastrof

Får se om jag förstår dig rätt... så bara för att den häst du rider inte har bra galopp, så betyder det att ingen travhäst har bra galopp?

Jag tog hästen jag rider som exempel. Sen har jag sett en massa andra travare också, och ingen av dem har haft en bra galopp. I bästa fall kan de ha en medioker galopp, i de allra flesta fall är den direkt dålig. Inte så konstigt, eftersom man i aveln inte strävat efter att få fram en bra galopp. De är travhästar, för sjutton, varför skulle de ha fantastisk galopp? Det är ju lite samma sak med engelska fullblod, de har sällan bra trav.

en sådan häst fick jag rida också...tävlat i trav i många år. kunde inte galoppera i ena varvet. varit ridhäst i 10 år. (skogsridning) jag satt upp o fick galoppen att funka efter 2 ggr. Gick ju snabbt i början så klart. Men hon fattade iaf att hon kunde ta den. Jag red hästen ca 10 ggr sedan och jag tycker hon lärde sig ganska fort.
Ett tips är att inte ha hästen för mkt utåtställd när man ska fatta galoppen. Många travare ställer sig gärna utåt och det är då dom får svårt att fatta galoppen. O man ska aldrig fatta den när dom ökar i traven! Min egen travare som jag fick senaste kunde absolut inte galoppera åt vänster. Det va lite knivigare att fixa det. Han bara ökade o ökade o stressade upp sig istället och luddra av svett. Ridhus kunde jag glömma. Stoooor paddock kunde jag glömma. Ibland kunde en övning i form av bommar som går mot vänster göra så han rent autotamtiskt trillade över i vänster galopp för att hålla balansen. Annars fick jag lura fram den i naturen. skarpa svängar åt vänster, så han fick hålla balasen - dvs lurad att fatta rätt galopp. Idag galopperar han i vänster.

Allt det där är redan provat. Även i skarpa svängar så håller hon fel galopp. Hon ökar absolut inte, utan fattar lugnt och harmoniskt sin enda galopp, oavsett hur hon är böjd och ställd.

Det är en rätt välutbildad travare annars, som inte är bara skogsriden, utan rätt mycket tränad på bana, och gör ganska fina skolor och skänkelvikningar i stadig form. Men galoppen fixar hon inte. "Travartraven" sitter så långt inne att den inte ens går att provocera fram, manar man på henne i traven ökar hon som en vanlig ridhäst, sen slår hon över i galopp.

Håller med. Sedan finns de travare som tävlar i medelsvår klass och många är på den nivån men varmblodsägare nöjer sig med att vara hemma med sina hästar istället för att trötta ut dem på tävlingsbanor.

min ridtravare tyvärr har jag ingen bild på när vi hoppar högt. (1,20-1,40)

Bilderna syns tyvärr inte.

Enstaka hinder på 1,20 kan de flesta hästar som tycker om att hoppa klara. Därifrån är det långt till att klara en hel bana felfritt.

Tror du att jag eller hon ljuger?

Ljuger och ljuger, ni kanske förbättrar sanningen lite. Cassandra Allen har inte ens tävlingslicens, så det förefaller kanske lite otroligt att hon skulle tävla 1,40. Om man säger så.

Från ridtravare.com:

Superklubben hoppning

Be Kash
110 cm; 1:a Korsberga Gård, 1996 (1 av flera prestationer)
Född: 1983
Härstamning: e. Nick Kash u. Bejua-Lion Scott
Ägare/ryttare: Karoline Lindström (då Holmberg)

Hell of a Lady
Född 1993, sto,
120 cm, 25/6 2000, 2:a placering, Hjo Hästsportklubb
Uppfödare: Anders Hultberg.
Härstamning: e. Rosalinds Guy u. Kålla mee ue. Tibur
Ägare: Anna Edman

Publicerad: 3 May, 2006 i Superklubben
Författare: Lotta

Hon är död sedan några år. Såldes till Danmark som avelssto men fick avlivas efter olycka. Om man ska tro på tjejen som red henne. ;)

Hon är död sedan några år. Såldes till Danmark som avelssto men fick avlivas efter olycka. Om man ska tro på tjejen som red henne. ;)

Hon har inte haft någon tävlingslicens heller, så jag tvivlar på att hon skulle ha tävlat 1,40. Däremot kan jag tänka mig att hon vid något enstaka tillgälle hoppade ett enstaka hinder på den höjden, men det är ju inte detsamma som att gå 1,40. Men det är lätt gjort att bättra på sanningen lite när man berättar om en häst man har tyckt mycket om.

Jag vet flera klubbar som har tävlingar där man hoppar valfri höjd. (från 40-120 cm har jag sett), kanske är det sådana hon ridit. Jag ska fråga om jag träffar henne igen.

Travartanten jag rider (har varit ridhäst i evigheter, går stadigt i form, har bra ridhästexteriör) galopperar visserligen gärna, men hon har bara vänstergaloppen, den andra använder hon aldrig någonsin. Jag är inte säker på att hon vet att man kan galoppera åt bägge hållen, så att säga. Hon kan helt enkelt inte gå i höger galopp - och då har de försökt i många år att få fram den.[/QUOTE]

Låter som om det är något fel på hästen..:S extremt fel riden och fel byggd..

Men jag tycker det hela börjar bli väldigt barnsligt nu... TS skulle inte ha en tävlingshäst..

Så det kvittar väl om vissa varmblod har hoppat 140 banor eller inte?

Jag är väldigt "för" varmblod, sen finns det dem som är emot. Så är det bara och kommer alltid vara.

Jag tror att färre varmblod kommer upp i medelsvår för att ryttarna inte är där. Jag menar duktigt tävlande ryttare köper knappast varmblod. Utan dem som köper varmblod är oftast sånn som jag ( en som vill utveckalas med sin häst och har noll eller mycket lite intresse för tävling )

Jag tycker fortfarande ett varmblod kan vara lämpligt för TS, ett utbildat sådant.

galoppen sitter ju naturligt i ett halvblod. Likaså balansen. såna saker gör att man behöver aldrig fundera så mycket på den biten när man rider ex ett halvblod. Medans man på en travare måste träna fram allt som anses naturligt för ex. ett halvblod. Det är på det viset man lär sig.

Låter som om det är något fel på hästen..:S extremt fel riden och fel byggd..

Håller med. Eller så klarar ryttaren inte att lära den rätt teknik- håller med om det Stilett skriver, det kräver sin ryttare att rida travare OCH sin hästmänniska! Om ryttaren klarar att anpassa sig och leta kunskap kan man utvecklas grymt mycket, det gäller inte bara inom ridningen utan även inom själva hästhållningen. Att kunna identifiera vad som inte stämmer och leta kunskap nog att rätta till det.

Vet en del hästar som är toksvårt att få i båda galopper ute - men som ganska snabbt lär sig båda galopper på banan.
Har själv aldrig stött på en travare som inte lärt sig båda galopper, däremot med mycket svårare för ena varvet innan de har fått till tekniken och börjat bli rakriktade, eller om de haft problem med kroppen.
Travare är för de ödmjuka som inte skyller på hästen när det tar stopp i ridningen utan har tålamodet och rätt inställning och en förmåga att inte falla för frestelser (att ta "snabba vägar" inom utbildningen). Och som kan acceptera hästen för den den är och utgå ifrån just den hästen i utbildningen och när man rider.
Inte "den här hästen är så himla skumpig!" utan "jag har inte lyckats få honom slappna av ordentligt så han blir stötig i traven". Och inte "han kan inte fatta galopp utan att springa in från travartrav" utan något i stil med "jag har inte lyckats lära honom galoppfattningar ännu".

Senast ändrad:

En sak som är viktig är att travare har ett tävlingshuvud. Dvs de kan verka jättesnälla i stallet och så men om du rider ut med någon så vill de tävla. Inget elakt av de det är bara så de är. Man kan inte göra en motorcykel av en moped. Jag har inget emot att man rider travare men man ska bara inte säga att de är lika bra som vilken annan häst som helst.

Detta håller jag inte med om.. det är mycke lätt att få bort en travares tävlingshuvud. med en lung ryttare blir travare en lugnhäst. precis som vilken häst somhällst.
Och de brukar vara väldigt lugna på tävlings platser har nästan aldrig vart med om en travare som stressar upp sig på en tävlings plats då det sällan finns långa raktsträker(det är där om en travare blir uppjagat så är det där.) men de är också lätt att bli av med de

de flästa varmblod är duktiga hoppar och finns en hel del på tävlingar i höga höjder men jag som är så dålig på namn:crazy: kommer ju sällan ihåg dem. får börja skriva upp dem..

Hur gör man för att få bilderna att synas???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4

Hund, Katt, Andra Djur