Om man nu ska prata om ridhästexteriör så anser jag att de klassiska halvbloden som de flesta rider idag, inte heller är i närheten av vad som krävs av en ridhäst, extriört sett. Så det där är det väl lite si och så med.
En travhästs vinklar och muskulatur är mindre anpassad för ridning än en del andra rasers. Den har avlats för att ha stora fördelar för att dra vagn. Men det innebär absolut inte att de är lika eller att de har samma förutsättningar. Det är lika olika där precis som i andra raser. Det betyder inte heller att de inte har fördelar, som andra hästar kanske saknar, när det kommer till ridning.
Det som du dock ska tänka på är att om du bara vill ha en häst att ha kul med, en häst som du inte behöver jobba med och som har det väldigt lätt för sig, då bör du skaffa dig en välriden häst. Rasen är obetydlig. Det finns travhästar som kan ridas utmärkt på olika nivåer. Skaffar du dig en outbildad häst eller tex en travare utan galopp, då har du dig ett projekt. Alltså ngt att jobba med. Vill du det så är det ju inga problem.
Travare kan galoppera utmärkt, de kan gå i form och de kan muskla sig hur bra som helst. De kan utföra alla de övningar som finns att göra, men såklart så är det där precis lika individuellt som för alla raser. En del har lättare än andra och vissa har pga fysiska problem/skador eller liknande, kanske inte kapacitet att göra vad som helst. Men i regel kan du göra allt med en ravare om du bara vill.
När det gäller travare och dressyr så har du ett fantstiskt steg i trav att jobba med. Det korta, stressade steget som man ofta förknippar dem med är inte alls hur de helst rör sig enl min erfarenhet när de mår bra och hittar ett lugnare tempo. Riktigt rolig ridning kan jag lova.
Och dessutom är det extremt vackra hästar.