Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Om du inte har några särkilda krav på hästen, såsom att den ska klara höga klasser osv. så är en ridtravare det optimala. De är trevlig i hanteringen, lugna.
De behöver inte vara fula bara för att det är en travare, är hästen riden korrekt är det ingen som helst fara, de kanske inte har hela extriören med sig men...

Nej, ta travaren på prov och se hur det funkar mellan er två :)

Min travare har aldrig haft en hälta fram till i november då han vart sjuk.
Visst, han har kostat ganska mycket. Men absolut inte i veterinärvård utan fodret, han genomsnittliga kostnad på foder per månad är näst intill en tusenlapp. Han är väldigt svårfödd och frusen.

En utbildad travare med bättre gångarter behöver inte alls vara svårsåld, snarare tvärtom. Det finns en hel del ungdomar som är intresserad av en sådan pga tjuriga föräldrar, eller som TS, en hobbyryttare utan säraskilda tävlingsaambitioner.

Nu skriver jag ett till inlägg :p

Ärligt talat, de flesta travare jag ser nu för tiden har inte en fruktansvärd dålig galopp. Den sämsta galoppen jag har sett någonsin är på ett halvblod som går på våran ridskola. En tränare berömde mig för min travares galopp faktiskt. Har du sett tillräckligt många travare för att kunna avgöra om de flesta travare har så dålig galopp som du säger?

Min travare har aldrig haft en hälta fram till i november då han vart sjuk.
Visst, han har kostat ganska mycket. Men absolut inte i veterinärvård utan fodret, han genomsnittliga kostnad på foder per månad är näst intill en tusenlapp. Han är väldigt svårfödd och frusen.

Mer käk är också en utgift. Och ibland/ofta beror det på för mycket spänningar = taskig blodcirkulation och borde avhjälpas med hjälp av t ex ET, eller andra störningar som skulle kunna behandlas. Så oavsett om man behandlar eller proppar i hästen ovanligt mycket käk blir det en extrautgift (jag gjorde den första varianten vilket gjorde hästen mindre svårfödd).
Det är inte vetvård jag tänker på i första hand mer än om man har rejäl otur och reservationer i försäkringen. Utan totalen, att de kostar MINST lika mycket att hålla som vilken häst som helst, ibland mer. En travare kan lätt dra iväg till samma kostnader som inköpspriset på 1-2 månader, och ofta kosta dubbelt så mycket i utrustning som i inköpspris, vilket kanske inte alla tänker på när man letar efter en billig häst! :p

En utbildad travare med bättre gångarter behöver inte alls vara svårsåld, snarare tvärtom. Det finns en hel del ungdomar som är intresserad av en sådan pga tjuriga föräldrar, eller som TS, en hobbyryttare utan säraskilda tävlingsaambitioner.

De behöver inte, men de är ofta. Hur menar du med "bättre gågnarter"?
Det är säkert många intresserade om man sätter ett rimligt pris, men grymt mycket oseriösa köpare och risk för vandringspokaler. Absolut beroende på hästen ifråga men nu snackar vi generellt sett. Jag har sålt och lämnat varmblod på foder ett antal gånger i mina dagar och utgår jag från mina erfarenheter är det väldigt stor risk att råka ut för oseriös köpare/fodervärd, eller helt enkelt någon som egentligen inte är kunnig nog eller har råd att ha häst.

Välmusklad är han men inte skolad och det var nästan piaff. Tro det om du vill. Det var inget skryt, mer en beskrivning om vad man kan göra med i mångas ögon "en vanlig sketen travare".

Min erfarenhet: (har haft både varmblod och halvblod)

Varmblod är ofta mycket trevliga hästar i ALL hantering, du kan göra vad som helst med ditt varmblod.

Säkrare häst att luffsa i skogen med finns inte.

vill du ibland träna på banan dock, så blir det genast skillnad. Det går alldeles utmärkt att träna både själv och för tränare, men du kommer aldrig lika långt (och snabbt) i utvecklingen på varmblodet, då det inte bara är så mycket du som behöver tränas för att rida rätt, utan även hästen behöver så mycket träning som en "ridhäst" redan fått innan.

De är ofta svåra att hålla i hull och kostar massor i form av foder och tillskott.

tycker absolut att du ska testa hästen. att ha tillgång till tränare kan ju vara bra..
Min kompis tog med sig sitt varmblod häromveckan på en hoppträning,som hon normalt bara tar med halvblodet på. (hon tränar för TN.)
först fick han inte ihop åldern på hästen eftersom han tyckte det såg ut som ett ungt halvblod. efter träning kom han fram och ville veta stammen. såg otroligt chockad ut när han insåg att det var travföräldrar :rofl:

Om den hästen som du funderar på att köpa är välutbildad och välriden så ser jag ingen anledning till att tacka nej - sålänge du inte vill statsa på tävling i högre klasser än LB eventuellt LA.

Det du kan ha i åtanke är att just eftersom att travare inte är bygda för att ridas så kan det vara mycket jobbigare att utbilda dem, det tar längre tid eftersom att de inte har samma förutsättningar som ett korrekt halvblod.

Jag tänker inte lägga någon värdering i valet av ras, men jag tycker det är viktigt att man köper en välskolad häst om man som du säger, är mindre duktig och erfaren.

Alla varmblod jag har haft har varit otroligt lätt födda:angel: Den jag har nu ser mer ut som en Adenner..:rofl:

Den som varit mest svår född har nog varit Halvblod/fullblod (alltså ett halvblod med fullblods "inslag")

Jag har sett travare med dålig galopp.. men jag har sett fler med bra galopp. :d

Alla varmblod jag har haft har varit otroligt lätt födda:angel: Den jag har nu ser mer ut som en Adenner..:rofl:

Den som varit mest svår född har nog varit Halvblod/fullblod (alltså ett halvblod med fullblods "inslag")

Individuellt, jag har också haft ett tjockis-varmblod (som iofs kunde bli mager i perioder också om man inte höll koll på värdena i höet eftersom den knappt fick kraftfoder) som varit väldigt grovt.
Poängen: travare är inte "billiga" i drift jämfört med andra hästar även om de är billiga i inköp.

Jag har sett travare med dålig galopp.. men jag har sett fler med bra galopp. :d

Kul att det finns folk med bra erfarenheter! Jag har sett få travare med dålig galopp i grunden, nästan ingen, om de t ex galopperat i bra balans i hagen utan ryttare, men få som haft en ur dressyraspekt bra galopp även under ryttare. Pga svårighetsgraden för ryttaren (inte alltid, men jämfört med en häst som avlats på snygg galopp och aldrig travtränats).
En träningsfråga, men svårighetsgrad man får ta med i beräkning.

Är de verkligen så svåra att hålla i hull? För jag har en som äter enbart silahe och en näce korn när de andra får sitt, hon är klotrund. Jag har en som är likadan men som behöver lite lucern och havre eftersom han rids och behöver protiener + att han är lat.

Mår de bra behöver de sällan mer än fri tillgång på hösilage och lite lucern - som alla andra hästar.

Poängen: travare är inte "billiga" i drift jämfört med andra hästar även om de är billiga i inköp.

Hum.. Du måste ha haft otur med dina travare då, för jag känner väldigt många personer med travare, och ingen av dom har betalat mer än dom jag känner med andra raser, snarare tvärt om.:)
Min egna är inte heller dyr i drift.

Att påstå att alla travare är dyrare i drift än andra raser tycker jag är fel, då det är väldigt inviduellt och beror inte på rasen.

jag skötte om en travare en tid. helt underbar! älskade att spränga fram i galopp i skogen och han hade världens underbaraste galopp.:love: innan han blev omskolad hade han sprungit in ca 600.000 kr (eller något) så han var bra på banan, men tröttnade snart på att åka runt. reds senare i westen och tränade för en tränare i småland tror jag. han hade bara kostat 6 000 kr... jag fattar inte varför för han är/var guldvärd! :Djag vet inte om han lever längre då pappa blev sjuk och hästen blev halt och vi tappade kontakten med ägaren:cry: vilket jag ångra som in i ... nu. ramlade av en gång då jag inte hade spänt den nya sadeln ordentligt så den snurrade under magen. stannade direkt när jag hamnade på marken!
jag tror att lynne och beteende är precis som med alla hästar, olika från häst till häst. dock kunde han vara lite tjabbig när vi skulle ut ur hagen, då enda lösningen var att lägga en jacka över ögonen för att få ut honom :rofl: de har sin attityd! :rofl:

I love you Anton <3 hoppas du fortfarande är i livet!

Hum.. Du måste ha haft otur med dina travare då, för jag känner väldigt många personer med travare, och ingen av dom har betalat mer än dom jag känner med andra raser, snarare tvärt om.:)
Min egna är inte heller dyr i drift.

Att påstå att alla travare är dyrare i drift än andra raser tycker jag är fel, då det är väldigt inviduellt och beror inte på rasen.

Jag har inte påstått att alla travare är dyrare i drift än genomsnittet. Har man otur kan man dra på sig en häst som blir dyrare i drift - oavsett ras- och travare är inget undantag.
Men inköpspriset styr inte hur höga kostnaderna att ha hästen kommer bli, därav är resonemanget att köpa en billig häst för att man inte har råd med en dyrare ganska knasig om man ser till att det kanske hade räckt att vänta ett år med att skaffa häst istället för att betala underhållskostnaderna för en "billig" häst under det året. Behöver de ET ska de få det, behöver de någon form av kosttillskott eller specialfoder ska de få det, behöver de exemtäcke ska de få det osv.

Och nja, jag har inte haft otur med mina travare. Jag tycker helt enkelt de är lika mycket värda som vilken annan häst som helst, och därmed vill jag att de ska få det bästa i foder- och skötselväg.

Senast ändrad:

Jag har inte påstått att alla travare är dyrare i drift än genomsnittet. Har man otur kan man dra på sig en häst som blir dyrare i drift - oavsett ras- och travare är inget undantag.
Men inköpspriset styr inte hur höga kostnaderna att ha hästen kommer bli, därav är resonemanget att köpa en billig häst för att man inte har råd med en dyrare ganska knasig om man ser till att det kanske hade räckt att vänta ett år med att skaffa häst istället för att betala underhållskostnaderna för en "billig" häst under det året. Behöver de ET ska de få det, behöver de någon form av kosttillskott eller specialfoder ska de få det, behöver de exemtäcke ska de få det osv.

Och nja, jag har inte haft otur med mina travare. Jag tycker helt enkelt de är lika mycket värda som vilken annan häst som helst, och därmed vill jag att de ska få det bästa i foder- och skötselväg.

Vart har TS sakt att hon inte har råd med en annan häst ? :) Hon funderade på hästen eftersom att hon tycker om den som individ.

Om man nu ska prata om ridhästexteriör så anser jag att de klassiska halvbloden som de flesta rider idag, inte heller är i närheten av vad som krävs av en ridhäst, extriört sett. Så det där är det väl lite si och så med.

En travhästs vinklar och muskulatur är mindre anpassad för ridning än en del andra rasers. Den har avlats för att ha stora fördelar för att dra vagn. Men det innebär absolut inte att de är lika eller att de har samma förutsättningar. Det är lika olika där precis som i andra raser. Det betyder inte heller att de inte har fördelar, som andra hästar kanske saknar, när det kommer till ridning.

Det som du dock ska tänka på är att om du bara vill ha en häst att ha kul med, en häst som du inte behöver jobba med och som har det väldigt lätt för sig, då bör du skaffa dig en välriden häst. Rasen är obetydlig. Det finns travhästar som kan ridas utmärkt på olika nivåer. Skaffar du dig en outbildad häst eller tex en travare utan galopp, då har du dig ett projekt. Alltså ngt att jobba med. Vill du det så är det ju inga problem. :)

Travare kan galoppera utmärkt, de kan gå i form och de kan muskla sig hur bra som helst. De kan utföra alla de övningar som finns att göra, men såklart så är det där precis lika individuellt som för alla raser. En del har lättare än andra och vissa har pga fysiska problem/skador eller liknande, kanske inte kapacitet att göra vad som helst. Men i regel kan du göra allt med en ravare om du bara vill.

När det gäller travare och dressyr så har du ett fantstiskt steg i trav att jobba med. Det korta, stressade steget som man ofta förknippar dem med är inte alls hur de helst rör sig enl min erfarenhet när de mår bra och hittar ett lugnare tempo. Riktigt rolig ridning kan jag lova.

Och dessutom är det extremt vackra hästar. :bow:

amen to that! :bow: håller med till fullo!

Dina kompisar har rätt. Om man vill rida ska man höpa en häst som avlats för ridning. Varmblod kan utvecklas till en viss gräns. Det är svårare för dem att utföra det en ryttare begär eftersom de är lärda och avlade för att arbeta på helt annat sätt. Många får tex ryggproblem förr eller senare:crazy:

Snälla, trevliga, söta, ja, men inte avlade för att ridas alls.

De är billiga, det är nog därför de är så vanliga som ridhästar.
Det stämmer inte som någon srkev att de kan galoppera osv, det är ofta en fyrtaktig rörelse som inte är galopp och som gör det svårt för dem att utföra övningar i galopp´, samt sliter på dem särskilt när de hoppar.
Väldigt många får ländryggsproblem, sök på hästvårdsforumet så ser du.

kan göra ett litet tillägg oxå. jag har ju en ridtravare, en dam som fyllde 23 för ett par veckor sedan. hon är friskast i stallet, aldrig varit problem med ben, rygg, hovar eller annat som ponnyerna och halvbloden drar på sig stup i ett. väldigt pigg och snabb att rida. inte svårare att få i form än hästar jag rider av andra raser. hoppar gör hon gärna små språng då och då, men vi tar det lugnt med just hoppningen pga av åldern:) och vackrare tös får man leta efter :love: men folk har fördomar, så är det och kommer nog fortsätta vara. men jag har fått gissningar att hon är arabkorsning, halvblod och ponnykorsning. det sistnämnda sa våran vet :rofl: så häng inte upp er på rasen people, utan se till individen. jag säjer helt ärligt att jag inte kan tänka mig att det finns en bättre häst för mig än min! hon är hästen med stort H, mitt livs stora kärlek! <3

Vart har TS sakt att hon inte har råd med en annan häst ? :) Hon funderade på hästen eftersom att hon tycker om den som individ.

Nu var det ju ett allmänt råd till TS och en reflektion om vad man bör tänka på om man skaffar travare snarare än att jag tror att TS skulle svältföda sin häst eller inte ha råd att ta ut vet. vid behov! ;)
Billig kan bli dyr. Och större risker med att köpa billig häst skulle jag tro rent juridiskt sett, det gamla vanliga "vad tror du att du får egentligen för det priset?" :cool:
Worst case scenario men ändå inte ovanligt.

och alla halvblod med t.ex kotledinflammation , beror det oxå på rasen? det de flesta förbiser är att det inte är enbart ridtravare som har förslitningsskador (och andra problem) utan minst lika många hästar av andra raser. det handlar inte om rasen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve