Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Så frågan var då, är det rätt uppfattat att det är den generella meningen om de som köper travhäst?
eller, lockar travaren till sig köpare med ovanstående uppradade "meriter" pga. sitt låga pris?

Utan att blanda in dina egna uppfattningar nu, så svarar jag på frågan:
JA jag tycker helt klart, att travarens otroligt låga pris, bortslumpningsnivån och under slaktpris nivån, tenderar att locka till sig en typ av hästägare som generellt har lägre kunskap och ambition än de som tittar på hästar i 80.000 kronors klassen ja!

Utan att blanda in dina egna uppfattningar nu, så svarar jag på frågan:
JA jag tycker helt klart, att travarens otroligt låga pris, bortslumpningsnivån och under slaktpris nivån, tenderar att locka till sig en typ av hästägare som generellt har lägre kunskap och ambition än de som tittar på hästar i 80.000 kronors klassen ja!

Tack för svar :)
Kan hålla med dig oxå ;)
Däremot anser jag inte att en ridhäst för 80000:- garanterar en bra o kunnig ägare/ryttare.

Hur tycker du man skulle göra för att "ändra" på saken? *nyfiken*

Nej absolut inte - en dyrare häst är inte garanterad en kunnig ryttare/ägare för den skull, det är vi helt överrens om.

jag tror det är jättesvårt att komma tillrätta med problemet så länge priserna ligger som de ligger, och utbudet är så stort som det är (vilket ju skapar priserna).

Det bästa skulle väl vara om det fanns tillridnings/försäljningsställen för travarna med kunnigt folk som kunde ge dem en grundutbildning innan de säljs vidare. Och få upp dom i pris och kvalitet på det sättet. På lång sikt skulle det säkert ge resultat, men som sagt, jag ser ingen quick fix alls på problemet tyvärr..... Ytterligare en aspekt vore ju att önska ngt slags körkort för hästägande, dvs skärpt kunskapsnivå på dem som köper häst - rent generellt.

Jag tycker inte deras rörelsemönster är förenligt, där tycker jag kallblodstravaren har klara fördelar, och likaså kroppsmässigt och exteriört. störst blir skillnaderna om du jämför främst med amerikansk stammade travare.

Du skulle sett när mitt (i princip 100% amerikanska) varmblod och kallblodet brukade busa med varandra i hagen! :p
Varmblodet var väldigt "lätt fram" och hade fin luftig trav, galopperade mycket och även på skumma ställen som nedför en brant och bland stora stenar, medans stackars kallblodet travade runt med töltaktig trav (ej två-taktig och markbunden) och om han försökte sig på galopp blev det nästan jämfotagalopp pga fyrtakten och då och då korsgalopp! :crazy:

De fördelar jag kan se allmänt är brist på passanlag (dock är ju vissa så heta så det blir mycket passtendenser i skritten istället) och en stadigare byggnad iom att de är grövre - vilket inte ens det stämmer överens med alla nuförtiden då en del har ardennerbringor och varmblodsrumpor eller tvärtom! :p Sen kanske framförallt att de är linjetravare. Fast jag klassar det som travrelaterat iom att de flesta varmblod (såvitt jag vet) bara breddar i högre tempon efter att de sprungit på travet = teknikrelaterat.
I övrigt är det högst individuellt alt. beroende på sånt de anpassat sig till inom travet. Varmbloden lär ha lättare för sig att hoppa, och det låter ju lite skumt om den allmänna åsikten (alltså inte bara min personliga) är ju bredare desto bättre, med tanke på hur mycket fullblod man brukar använda i ridhästaveln...

Senast ändrad:

Nej absolut inte - en dyrare häst är inte garanterad en kunnig ryttare/ägare för den skull, det är vi helt överrens om.

jag tror det är jättesvårt att komma tillrätta med problemet så länge priserna ligger som de ligger, och utbudet är så stort som det är (vilket ju skapar priserna).

Det bästa skulle väl vara om det fanns tillridnings/försäljningsställen för travarna med kunnigt folk som kunde ge dem en grundutbildning innan de säljs vidare. Och få upp dom i pris och kvalitet på det sättet. På lång sikt skulle det säkert ge resultat, men som sagt, jag ser ingen quick fix alls på problemet tyvärr..... Ytterligare en aspekt vore ju att önska ngt slags körkort för hästägande, dvs skärpt kunskapsnivå på dem som köper häst - rent generellt.

Håller med dig.
Har varit inne på ide´n starta upp omskolings/försäljningsstall för just travare, tyvärr är lönsamheten i stort sett obefintlig o jag har inte råd på pro bono :mad:
Har dock förmedlat hästar så, tagit in, ridit till o sålt o fått tid hitta rätt o därmed mer betalt o rätt ägare :) Så möjlighteten finns ju.

En annan viktig sak är att nå ut till travtränare o ägare om hur viktigt det är att finna rätt ägare o inte slumpa ut hästar, dock tycker jag det blivit en större medvetetenhet om problemet även där o det numera läggs mer tid på att hitta rätt köpare.

Men bäst vore ju kanske få hästägarna som ändå lägger massor av pengar i travträningen, att lägga en liten i samanhanget slant på att få hästen utbildad o en bättre förutsättning för ett bra hem.

Så frågan var då, är det rätt uppfattat att det är den generella meningen om de som köper travhäst?
eller, lockar travaren till sig köpare med ovanstående uppradade "meriter" pga. sitt låga pris?

Nej, jag tycker inte att man kan generalisera riktigt så grovt.. Men enligt min erfarenhet är det vanligt att just varmblodigra travare (och också en del andra billiga raser med "dåligt rykte" som t.ex. shettisar som köps som gräsklippare) köps av ryttare som inte alls har den kunskapen, erfarenheten och målsättningen som de bör ha för att köpa den typen av häst. Med det menat att det inte alls behöver vara idioter som vanligtvis köper travarna, utan mer att de bara inte är tillräckligt kunniga för uppgiften.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag tycker inte att man kan generalisera riktigt så grovt.. Men enligt min erfarenhet är det vanligt att just varmblodigra travare (och också en del andra billiga raser med "dåligt rykte" som t.ex. shettisar som köps som gräsklippare) köps av ryttare som inte alls har den kunskapen, erfarenheten och målsättningen som de bör ha för att köpa den typen av häst. Med det menat att det inte alls behöver vara idioter som vanligtvis köper travarna, utan mer att de bara inte är tillräckligt kunniga för uppgiften.

Precis!
Det är bara att titta sig omkring, tyvärr:(

Det är hästar som skänks bort i stort sett och ryttare som (precis som flera i tråden) säger, "den har fyra ben, det är ju en häst som alla andra":cool: De inser inte vilka krav det ställer på dem som ryttare och ägare, helt enkelt.

Och även om hästen rids i skogen måste man ha nån tanke om hur hästen arbetar med sin kropp för att den ska må så bra som möjligt, anser jag i alla fall, men det kanske inte alla gör, :confused:

Ja, det är ju precis som de säger om evolutionsteorin. Hur ska man kunna förvänta sig att topp-politiker kan fatta bra och lämpliga beslut i miljöfrågor om de inte förstår och accpeterar hur evolutionen (naturen) fungerar. Titta på USA. :angel:

Haha, nu blev det en jättevirrig paralell. :p Hoppas någon förstår vad jag menar.

KL
Okey, nu har vi jämfört med halvblod, och denna tråd handler egentligen om varmblods travare. Men jag måste också klämma in att jag har sett en massa fullblod som rids sönder. Har ont, och slaktas.
Okunskap.

Precis!
Det är bara att titta sig omkring, tyvärr:(

Det är hästar som skänks bort i stort sett och ryttare som (precis som flera i tråden) säger, "den har fyra ben, det är ju en häst som alla andra":cool: De inser inte vilka krav det ställer på dem som ryttare och ägare, helt enkelt.

Och även om hästen rids i skogen måste man ha nån tanke om hur hästen arbetar med sin kropp för att den ska må så bra som möjligt, anser jag i alla fall, men det kanske inte alla gör, :confused:

Så säger du emot dig själv igen!!! De ryttare som har dessa dåliga ridkunskaper som du hävdar ställer inga krav på hästen, mer än att den ska gå rakt fram i skogen och stanna på kommando.

När ska du inse att det finns många travare som mår bra och är lyckliga hos sina ägare som har dem till hobbyridning och som är lyckliga och nöjda med dem?!?

Jag skulle sätta en rejäl slant på att alla dessa ryggproblem-hästar du känner beror på dåligt tillpassade sadlar. Speciellt om de är så okunniga som du säger så talar det för att de bara har köpt en sadel och tror den passar.

Självklart gäller det också andra hästar än travare, annat har ingen påstått.

Hur skulle det gå till rent ekonomiskt egentligen, det innebär ju att den omskolad och utbildade ridtravaren måste kosta 50 tusen och det har jag svårt att tro att någon får, möjligtvis för en ridtravare av supers kaliber men det är oxå den enda jag har sett. Jag har oxå svårt att tro att man kan locka till sig en annan sorts kunder även om den nu är omskolad och utbildad. När det kommer till kritan så köper ju folk ridtravaren för att den är billig.

Japp, jag säger inte emot dig. jag ser som sagt ingen lätt löslig lösning på problemet.

Kanske det skulle räcka om priset gick upp till 20 000? Inte mycket pengar till tillridaren, men med det priset tänker sig folk kanske för lite mer. Samtidigt är det inte alltför dyrt för en skogsmulle/promenad häst. Och med lite mer utbildade travare på marknaden kan deras status höjas en del också. Menar inte att de ska vara högt utbildade, men utbildade så pass att man har lite mer att jobba med som ryttare.

http://youtube.com/watch?v=W4fkdaBLEs0

Här är den andra filmsnutten på min häst. På den galopperar han inte, men man kan se kroppsbyggnaden och rörelserna.

Sen, ni som hävdar att travare är så obildbara, så finns Pessoas Baloubet som levande elit-exempel på en häst som är hälften travare och nått höga mål. (Men han bryter nog ryggen snart... :grin: )

Senast ändrad:

Om jag minns rätt är det farmor till Baloubet som är travare, det ger mindre än 50 %.

Senast ändrad:

Nej, inte 50 procent utan mindre.

Dessutom händer ju något när man blandar in annat blod, det blir ju lite lotteri i o f s vad som slår igenom, så är det alltid, men det kommer ju in andra egenskaper.
Vill du ha exempel på travarkorsning är väl Jappeloup ett bättre exempel:grin: Den var väl hälften travare vad jag minns men i o f s fransk travare, och dessutom är det många år sen nu och aveln av travare har utvecklats mycket på de åren, vad gäller att få fram just de egenskaper man vill ha inom travet.

Mackan: jag vet inte heller. Jag tycker travindustrin skulle kunna avsätta några procent årligen av sin enorma omsättning på att sponsra ställen som tar hand om dessa travare och ev utbildar vissa och andra kanske bara ska få gå i stora hagar och ha det bra resten av livet.
Det är självklart en utopi och skulle kosta massor men om man önskar fritt så :cool:

Vad ville du visa med filmen:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Om jag minns rätt är det farmor till Baloubet som är travare, det ger mindre än 50 %.

Helt rätt. Baloubet har 25% travarblod.

Och apropå detta att referera till kända hästar med en droppe travarblod:
Jag hade en gång en klubbkamrat som red på en korsning mellan engelskt fullblod och nordsvensk bruks - den hästen hoppade allt man bara styrde mot. Högt, långt, snabbt - kort sagt en kanonhäst.
Jag är helt säker på att det beror på mamman som var nordsvensk.
:D

Immer

Dessutom händer ju något när man blandar in annat blod, det blir ju lite lottteri i o f s vad som slår igenom, så är det alltid, men det kommer ju in andra egenskaper.

Fransmännen använder väl en del travare i sin hoppavel, om jag inte minns fel. men vad många glömmer är att det är en målinriktad avel, dvs det är oftast inte en slump att avkomman bli lyckad.
Ingen buskavel precis, där man tar ett föl på travstoet för att hon är gullig.

Immer

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Sabotage?