Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Varför köpa en häst för 30.000:- om man bara vill skogsmulle & träna lite för skojs skull när man kan köpa en häst för 3.000:- & slipper ha dåligt samvete för man inte tävlar varje helg?

Tyvärr så är det många med för lite kunskap som köper ridtravare & klarar inte utbilda dem på ett korrekt sätt.

Här svarar du ju på din egen fråga.

Vi är nog ganska överrens i sak, men jag tycker sånthär förekommer betydligt oftare i ridtravar kategorin, helt enkelt för budget klassen de kommer i, som lockar en viss typ av köpare. Köper man ett halvblod för 80.000 har man i regel både mer resurser och mer kunskap, om inte själv, så oftast runtikring sig, än om man sitter i skogen och köper en travare för 5000 för att man inte har råd med ngt annat, men ändå vill göra som kompisarna.

Ligger kunskapen verkligen i hur mycket pengar man har att lägga på en häst? :confused:
Lisa 15 år o Astrid 15 som köper varsin häst, handlar väl oftast för "pappas pengar"?

En travare kostar lika mycket att ha och föda som ett halvblod...

Finns massa "ridhästägare" som verkligen inte borde ha häst o ja skulle gissa de är lika många som de "travhästägare" som inte borde det?

Vilket kategori människor är det som köper travhäst menar du??:confused::confused::confused:

Ligger kunskapen verkligen i hur mycket pengar man har att lägga på en häst? :confused:
Lisa 15 år o Astrid 15 som köper varsin häst, handlar väl oftast för "pappas pengar"?

En travare kostar lika mycket att ha och föda som ett halvblod...

Finns massa "ridhästägare" som verkligen inte borde ha häst o ja skulle gissa de är lika många som de "travhästägare" som inte borde det?

Vilket kategori människor är det som köper travhäst menar du??:confused::confused::confused:

Läs det som står och inte det du vill att det ska stå.
Jag säger att det ligger ofta en annan typ av ryttare och det man vill göra med sin häst i priset man betalar ja. Även om det är pappa som betalar. Man köper inte en 5.000 kr travare till sitt barn om man tänkt att den ska kvala till SM i hoppning eller dressyr.

snälla du, läs alla sidor i debatten och hoppa inte in med en lösryckt fråga till mig vilken typ av människor som köper 5000 kr travhästar att ha som ridhäst. Det har stötts och blötts i tråden sida upp och sida ner.

Läs det som står och inte det du vill att det ska stå.
Jag säger att det ligger ofta en annan typ av ryttare och det man vill göra med sin häst i priset man betalar ja. Även om det är pappa som betalar. Man köper inte en 5.000 kr travare till sitt barn om man tänkt att den ska kvala till SM i hoppning eller dressyr.

snälla du, läs alla sidor i debatten och hoppa inte in med en lösryckt fråga till mig vilken typ av människor som köper 5000 kr travhästar att ha som ridhäst. Det har stötts och blötts i tråden sida upp och sida ner.

Vänligen, sluta tala om för mig vad jag ska o inte ska göra.

Jag citerar DIG o ställer frågor utifrån det du själv skrivit! Om jag tolkar det fel enligt dig, så är det bättre förklara hur du menat istället för att hänvisa till resterande tråd.

När ja va 14 fick ja ett fullblod av min pappa för 30 000:- det var 20 år sen... vad han tänkte ja skulle göra med den vet ja inte...

Men du skrev själv att travare "lockar en viss typ av köpare" o jag undrar då vilken typ av köpare det är?

I mitt jobb träffar ja massa olika hästar o ägare o kan ju dra kontentan lätt, att hästens inköpspris har inte med ägare/ryttares kunskap att göra!
Jag har även haft (o)turen att i över 1 år bo granne med en paddock o ett ridhus där det varje helg (lördag o söndag) annordnades hopp o dressyr tävlingar med ridhästar o sett det mesta om hur man inte ska hantera och rida sina hästar. Alltså dyra ridhästar/ponny med ambition att tävla på högre nivå.
Även här dras kontentan, pengar o inköp har inget med kunskap att göra!

Jag tycker du ska läsa igenom hela tråden, för mkt av det du frågar om nu har redan både mackan och många andra diskuterat i flera sidor. Där har du dina svar.

Jag tycker du ska läsa igenom hela tråden, för mkt av det du frågar om nu har redan både mackan och många andra diskuterat i flera sidor. Där har du dina svar.

Jag HAR läst tråden.
Och jag HAR en undran... går det bra att fråga personen som skrev inlägget o diskutera saken, eller ska ja bara ta in "Fakta" o hålla mun?

Varför frågar du om sådant som redans skrivits då?
Det har ju upprepade gånger diskuterats vilken typ av köpare som travarnas ofta låga pris drar till sig.

Såg det nu. ;)

Det är klart att man inte ska "hålla mun", men du frågar ju om sådant som redan skrivits - då blir det lite konstigt tycker jag. Du har ju redan svaren i tråden - ÄVEN från mackans sida.

Att du uttrycker din åsikt är ju en helt annan sak. Det får alla göra.

Såg det nu. ;)

Det är klart att man inte ska "hålla mun", men du frågar ju om sådant som redan skrivits - då blir det lite konstigt tycker jag. Du har ju redan svaren i tråden - ÄVEN från mackans sida.

Att du uttrycker din åsikt är ju en helt annan sak. Det får alla göra.

Jag har läst tråden, den är 11 sidor o jag har inte riktigt koll på exakt vem som skrev vad... utan jag tog helt enkelt o frågade en person i tråden som uttryckt sin åsikt i frågan om hur h*n menade..
Antingen kan personen trevligt besvara mig o min undran... eller som nu, hänvisa till sina o andras tidigare inlägg o förvänta sig att ja ska läsa igenom allt igen o hålla reda på ca 100 olika personers olika åsikter?
Ja saken är diskuterad, men jag undrar fortfarande o vem ska ja då fråga?
Är det inte trevligare om personen bara upprepar sin åsikt ifrågan?
Jag är ny i tråden, alltså nya åsikter o erfarenheter.... får ja uttrycka dem, eller är det endast helt nya åsikter o erfarenheter som får uttryckas, dvs, kom jag för sent för att få va med o disktuera?

Tråden är ju 28 sidor i nuläget och de sista sidorna är väl de som just pris/köpare-diskussionen gått runt mest.

Jag har aldrig påstått att du inte får uttrycka din åsikt, det skrev jag ju också - att alla åsikter (oavsett nya eller gamla) givetvis får skrivas ut. Alla har ju rätt till en åsikt, oavsett hur den ser ut.

Men, jag kan tycka att det är lite trist när man kommer med frågor som ältats i 6-7 sidor redan. Sättet mackan svarade på kan jag inte säga något om, däremot tycker jag som sagt att man lika gärna kan gå tillbaka och läsa och om man är intresserad får man väl försöka hålla reda på de hundra olika personerna i alla fall. Sedan kan man ju fråga, om man tycker att man inte redan fått svar.

Jag förstår heller inte din fråga, den du ställde till mackan, för svaret finns ju som sagt redan. Och det behöver man inte ens läsa genom hela tråden för att upptäcka - det räcker med 2 sidor bakåt.

Tråden är ju 28 sidor i nuläget och de sista sidorna är väl de som just pris/köpare-diskussionen gått runt mest.

Jag har aldrig påstått att du inte får uttrycka din åsikt, det skrev jag ju också - att alla åsikter (oavsett nya eller gamla) givetvis får skrivas ut. Alla har ju rätt till en åsikt, oavsett hur den ser ut.

Men, jag kan tycka att det är lite trist när man kommer med frågor som ältats i 6-7 sidor redan. Sättet mackan svarade på kan jag inte säga något om, däremot tycker jag som sagt att man lika gärna kan gå tillbaka och läsa och om man är intresserad får man väl försöka hålla reda på de hundra olika personerna i alla fall. Sedan kan man ju fråga, om man tycker att man inte redan fått svar.

Jag förstår heller inte din fråga, den du ställde till mackan, för svaret finns ju som sagt redan. Och det behöver man inte ens läsa genom hela tråden för att upptäcka - det räcker med 2 sidor bakåt.

12 sidor på min dator? *datasnille :o*

Men sammanfattningen är då, rätta mig om ja har missat nå.
DE som köper travare är generellt
*panka
*okunniga i allmänhet
*ointresserade av tävling
*löser konflikter med våld
*dåliga ryttare
*sliter o drar i hästen
*ointresserade av att grundutbilda hästen
*kan inget om foder
*nybörjare
*ca 15 år
*kan/vill/förstår inte att ta häst till veterinär
*rider inte för instruktör

*Travhästen är som ridhäst oftast sönderstressad, felriden, halt, stjärnskådare, mager, felmusklad, het och plågad i allmänhet?

Har ja fått med mig saken rätt? :confused:

För mig är den 28 sidor i alla fall. :p

Vet du, jag kan inte hitta något av det du skriver ovan tidigare i tråden skrivet på det sättet du skriver det. Flera av punkterna finns dock med i diskussionen, men då som typexempel på hur det kan gå när det gått FEL i en häst-människa relation, dvs inte typexempel på en norm för travhästägare. Diskussionen har ju just handlat om huvurida det är vanligare att det går åt pipan med travarna än med olika typer av ridhästar, varför, hur och vad det isf beror på. Det känns som att du läst det du vill läsa och inte det som står, tycker jag.

Vad jag speciellt tycker att du missat ovan, är att de flesta i tråden förespråkat att de som köper travhäst som tilltänkt ridhäst helst inte ska kännas igen på någon av punkterna du skrev (möjligtvis "inte intresserad av tävling", då högre klasser).

Senast ändrad av en moderator:

För mig är den 28 sidor i alla fall. :p

Vet du, jag kan inte hitta något av det du skriver ovan tidigare i tråden skrivet på det sättet du skriver det. Flera av punkterna finns dock med i diskussionen, men då som typexempel på hur det kan gå när det gått FEL i en häst-människa relation, dvs inte typexempel på en norm för travhästägare. Diskussionen har ju just handlat om huvurida det är vanligare att det går åt pipan med travarna än med olika typer av ridhästar, varför, hur och vad det isf beror på. Det känns som att du läst det du vill läsa och inte det som står, tycker jag.

Vad jag speciellt tycker att du missat ovan, är att de flesta i tråden förespråkat att de som köper travhäst som tilltänkt ridhäst helst inte ska kännas igen på någon av punkterna du skrev (möjligtvis "inte intresserad av tävling", då högre klasser).
Nu var ju min undran inte vad som går fel, utan vilken typ av människa som köpte travhäst som ridhäst.
O det var svaret på den frågan jag sökte o nej, jag läste inte hela tråden igen, och ja jag tog saker ur sitt sammanhang :p

Förövrigt hoppas jag ingen som köper häst oavsett ras stämmer in på punkterna, förutom intresse för tävlan då.

Jag håller på med travsport o har både sålt o förmedlat flera travare ut som ridhästar o min erfarenhet är att de som köper en travare är tjejer (har bara förmedlat till tjejer) som vill ha en häst. DE flesta har haft travhäst tidigare o trivs med rasen, tycker det är en utmaning o dessa har då ganska stor kunskap, är ödmjuka o hästarna har fått det bra.
Men så har ja varit noga med urvalet oxå..

Det blir ju inte alltid så himla rätt om man tar saker ur sitt sammanhang. De punkter du skrev upp togs ju som sagt inte ur rätt sammahang (dvs VEM som köper travhäst), då blir det ju inte heller rätt svar.

Det är klart att ingen som passar in på de punkterna BÖR köpa häst, men så är det inte. Och frågan är ju då om en viss typ av häst med alla faktorer som pris etc lockar fler sådana köpare än andra.

Det blir ju inte alltid så himla rätt om man tar saker ur sitt sammanhang. De punkter du skrev upp togs ju som sagt inte ur rätt sammahang (dvs VEM som köper travhäst), då blir det ju inte heller rätt svar.

Det är klart att ingen som passar in på de punkterna BÖR köpa häst, men så är det inte. Och frågan är ju då om en viss typ av häst med alla faktorer som pris etc lockar fler sådana köpare än andra.

Nej, därför ställde ja frågan...
Detta är ju inte den första tråden saken diskuteras o fördommen är ju oftast densamma.... o de punkter jag tog upp är mest en generell syn på travhästägare, sen om du inte är korrekt citerade o uppradade efter hela denna tråden så är det ändå åsikter jag stött på.
Men jag ställer ingen mot väggen för dem i denna tråden!

Tyvärr finns det ju ingen dokumenterad statestik på hur många travare vs ridhästar som hamnar hos fel ägare, även om en sådan skulle vara intressant ta del av.
Men personligen, utifrån min erfarenhet så hävdar jag att det är lika stor de travare för 5000:- som hamnar fel som ridhäst för 80000:- Oförstånd o kunskap inte har med pengar att göra o skillnanden är väl kanske att travare rids sönder i skogen medans ridhästen pressas sönder på ridbanan ( hårt draget över en kam då såklart)

Nu förstår jag inte alls.
Du skrev en sammanfattning över den här tråden, men nu är det helt plötsligt inte alls det utan fördomar som DU brukar stöta på på andra ställen?

Det är det här jag menar, varför läser du inte igenom UTAN att dra saker ur sitt sammanhang och sedan frågar du om något är oklart? Jag kan tycka att människor som hoppar in i trådar med frågor som stötts och blötts i flera sidor redan är rätt lata om de inte läst i alla fall de delar som behandlar deras egen frågeställning. Det du radat upp nu är ju dina egna fördomar mot den här typen av diskussionsämne, det är inte heller rättvist mot den här tråden.

Ja, det är din åsikt - och den tillför ju diskussionen/tråden något.

Senast ändrad av en moderator:

Kallblodstravare kan inte jämföras med varmblodstravare.

Nog för att jag håller med i sak, (å andra sidan tycker jag knappt olika varmblodstravare brukar kunna jämföras med varandra), men vad är då själva grejen "travare", och varför vill man jämföra dom med halvblod som i mångas ögon verkar vara den ultimata ridhästen?

För mig personligen känns det mer rimligt att jämföra just travtränade hästar oavsett ras, utgå ifrån individen vad gäller exteriör och psyke, eventuell utbildningsnivå inom ridningen den redan kommit till och därefter gissa hur pass ridbar hästen kommer bli, utifrån ryttarens förutsättningar också givetvis.

Jag har ju själv både haft varmblod och kallblod, en häst som knappt gått på travet utan mest ridits och hästar som startat på travet tidigare i sitt liv, ridit hästar i full startkondis och ridit hästar i vila från travet. VÄLDIGT olika förutsättningar, men just mellan kallblod/varmblod är det enda jag kan säga att båda kallbloden jag ridit regelbundet haft svårare psyke och ofördelaktig exteriör mer eller mindre, medans ett par av varmbloden haft betydligt bättre exteriör för att bära ryttare och de flesta av varmbloden lättsammare psyke. Å andra sidan vet jag att vissa föredrar kallblod, och att många kallblod har bättre exteriör och psyke än de jag mest stött på - individuella skillnader!
Det de som startat på travet har gemensamt är just hur de kommer behöva "skolas om", ofta både fysiskt, mentalt och inlärningsmässigt. De felinlärningar man fått ur ridaspekt som man måste ta sig över förutom att rida in som vanligt.
Den aspekten behöver man inte ta hänsyn till om man skaffar ett oinridet varmblod eller oinriden kallblodstravare, man startar från scratch. Och kan fortfarande stöta på problem eller svårigheter men som ofta yttrar sig på helt andra sätt än de klassiska "travarproblemen" upplever jag.

Nu förstår jag inte alls.
Du skrev en sammanfattning över den här tråden, men nu är det helt plötsligt inte alls det utan fördomar som DU brukar stöta på på andra ställen?

Det är det här jag menar, varför läser du inte igenom UTAN att dra saker ur sitt sammanhang och sedan frågar du om något är oklart? Jag kan tycka att människor som hoppar in i trådar med frågor som stötts och blötts i flera sidor redan är rätt lata om de inte läst i alla fall de delar som behandlar deras egen frågeställning. Det du radat upp nu är ju dina egna fördomar mot den här typen av diskussionsämne, det är inte heller rättvist mot den här tråden.

Ja, det är din åsikt - och den tillför ju diskussionen/tråden något.
Nej, du sa jag tolkade fel o tolkade som jag själv vill(ungefär)... Försökte (tydligen dåligt) förklara att anledningen till min tolkning av skrivet ord, beror på att jag stött på fördommarna tidigare.
Eftersom ja läst tråden tidigare o hängt med i tysthet, så fann jag de onödigt läsa alltihopa igen, bläddra igenom lite snabbt o snappade upp saker, men var som sagt den första erkänna att saken var tagen ur sitt samanhang.
Så antingen kan vi nu bjäbba om hur jag läst tråden, när jag gjorde det o hur noga, eller så lämnar vi den saken, o samtalar om ämnet...

Så frågan var då, är det rätt uppfattat att det är den generella meningen om de som köper travhäst?
eller, lockar travaren till sig köpare med ovanstående uppradade "meriter" pga. sitt låga pris?

Vad jag anser är ju skrivet o godkännt, nu över till annans åsikt då :idea:

Jag tycker inte deras rörelsemönster är förenligt, där tycker jag kallblodstravaren har klara fördelar, och likaså kroppsmässigt och exteriört. störst blir skillnaderna om du jämför främst med amerikansk stammade travare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama