Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Precis. Då är det ett medvetet val av egenskaper. Och jag tror jag läst om Jappeloup nånstans att det inte var en vanlig typ av varmblodstravare utan en fransk med mindre utpräglade travegenskaper. Tror det var i nåt gammalt nummer av ridsport som jag förstås inte har kvar....
Det är ju alltid ett visst lotteri med avel, det finns ju oändliga variationer i hur gener kan sättas ihop, men man försöker så långt möjligt att styra och hitta rätt kombinationer.

Filmen var bara en stilstudie på en stackars ledbruten travare som märkligt nog har ryggen i behåll trots mina vilda galoppritter :D
Och som inte har varken låst rygg eller sluttande bäcken.

Vem säger att Monté är nyttigt:confused: håller med totola där.

När det gäller travare har jag redan talat om min bakgrund. Jag har haft flera travtränare och uppfödare i omgivningen. En av dem är dessutom ridinstruktörsutbildad och stallchef på en stor ridanläggning. Mycket kommer från vad de har berättat, själv är jag inte expert på travare, det har jag inte sagt. Men de är det.....

Jag vet att DE vet vad de pratar om. Själv har jag diskuterat det med dem pga alla travare med förstörda ryggar som jag har sett, som varit mycket seriöst ridna och "duktiga", som supers häst.

Egentligen är diskussionen ointressant för mej, jag har inte travare och rider inte travare. (Inte super heller längre vad jag förstår :o )

Men jag tycker det är trist när man inte inser hur mycket som krävs av den som skaffar en travare, i både kunskap erfarenhet, tålamod och förmåga att hålla tillbaka de egna ambitionerna att bevisa att travaren "kan allt som andra hästar kan":crazy:

OCh det tror jag att jag har framfört nu:angel:

men du, vad bra att de riktiga RID-hästarna aldrig är skadade :idea: att de aldrig har problem med rygg/kotor/knän/hältor.

Kasta inte sten i glashus.

:cool:

Ingen häst är gjord för att ridas och vad spelar de egentligen för roll om de är en travare eller en vanlig "rid"häst? ryttaren bör väl vara duktig för de :grin:

med tanke på att de inte får ridas fel så de kan bli skadade.

det är inte många hästar som håller för monte...Jag vet typ 2 som är lämpliga. studera ett montelopp, det är oftast bedrövligt att se...Och jag som behandlar ett flertal montehästar vet att skadorna är inte nådiga......

håller med dig, men de är ju knappast hästarnas fel. De är ägarna/tränarna samt de som rider som anser att man bara kan kvala och sen skicka ut dem i ett lopp, oftast utan någon som helst grundträning för det.

Pengarnas fel inte rasens.

Fransmännen använder väl en del travare i sin hoppavel, om jag inte minns fel. men vad många glömmer är att det är en målinriktad avel, dvs det är oftast inte en slump att avkomman bli lyckad.
Ingen buskavel precis, där man tar ett föl på travstoet för att hon är gullig.

Det var lite det jag menade med att det verkar vara högre status på varmblodstravarna i frankrike. Å andra sidan är det ju franska travare och det är såvitt jag vet de amerikanska som har pass-/töltanlag.

Ja, den stammen kände jag till.
Angående nsv-korsningen var det Toe Hold xx som var pappa, vad mamman hette minns jag inte (men det var hennes förtjänst att hästen kunde hoppa:p )

Immer

Det var lite det jag menade med att det verkar vara högre status på varmblodstravarna i frankrike. Å andra sidan är det ju franska travare och det är såvitt jag vet de amerikanska som har pass-/töltanlag.

Att travarna har högre status i Frankrike beror kanske på det faktum att det är de franska man använder i ridhästaveln?

Immer

Att travarna har högre status i Frankrike beror kanske på det faktum att det är de franska man använder i ridhästaveln?

Nu blev det knas i mitt huvud.
Varför skulle man använda dom i ridhästaveln om de inte hade högre status?
Tänkte även rent allmänt att de verkar använda travare inom hoppning, på ridskolor osv.

Ja, den stammen kände jag till.
Angående nsv-korsningen var det Toe Hold xx som var pappa, vad mamman hette minns jag inte (men det var hennes förtjänst att hästen kunde hoppa:p )

Immer

Ha, då var det fullbodet:idea: Toe Hold var e Native Dancer som finns i många bra hopphästar i världen, som har fullblod i sej:bow:

Kanske mamman hade en liten del också då, kan vi väl säga :p

Jag tror (men kan ha fel) att den franska travaren ursprungligen hade bättre ridhästegenskaper än den amerikanska modellen.
De var ursprungligen avsedda även för ridning (monté).

Det är dessa som använts i ridhästavel.

Senare har man fört in amerikanska travare i aveln och det har gett bra travare men inte så bra ridhästar:o Jag antar att det då också blev sämre egenskaper för monté vilket lett till skador.

Det svenska varmblodet bygger huvudsakligen på amerikanska travare men även lite inblandning av franskt och ryskt. Orlovtravare har väl också bättre egenskaper som ridhästar och används i ridhästavel, har jag för mej. Att svenska varmblod inte är optimala ridhästar beror alltså på att de till stor del kommer ur amerikanska travare och senare modeller av franska, där man avlat in mer amerikanskt.

Varför skulle man använda dom i ridhästaveln om de inte hade högre status?
Tänkte även rent allmänt att de verkar använda travare inom hoppning, på ridskolor osv.

Säkert. Jag menade bara att de använder de franska - inte de amerikanska. Den franska travaren anses ju ha betydligt bättre ridbarhet än den amerikanska.

Immer

Mackan: jag vet inte heller. Jag tycker travindustrin skulle kunna avsätta några procent årligen av sin enorma omsättning på att sponsra ställen som tar hand om dessa travare och ev utbildar vissa och andra kanske bara ska få gå i stora hagar och ha det bra resten av livet.
Det är självklart en utopi och skulle kosta massor men om man önskar fritt så :cool:

Ja det är nog tyvärr en utopi.:crazy:
en del säljs ju till Malta och får fortsätta sina liv där, i lopp fast de inte är fräsha. hemskt.

och så var vi tillbaks på ruta ett där vi redan varit i diskussionen. :D

Kallblodstravare kan inte jämföras med varmblodstravare.

Jag tycker nog de flesta halvblod som ägs av någorlunda ambitiösa hobby ryttare går minst LA.

vilka olikheter finns mellan varmblod & kallblodet? Travare som travare..
Samma problem, löphuvud & travartrav & problem med galoppen..
Jag har tidigare haft en amerikansk travare & en Orlovtravare, men Orloven har jag fått reda på att den är ingen "riktig" travhäst av förstå sig påare hä'r på buke, märkligt nog var även den frysmärkt & blivit tränad för trav.

Eftersom jag inte har dom kvar så kan jag inte referera till dem, kallblodet står i hagen & jag kan säga att kallblodet har gett mig betydligt mer att bita i än amerikanaren & orloven . Var rena barnleken att utbilda dem jämnfört mot kallblodet.

tycker absolut det är lättare att utbilda en kallblodstravare än en vbl travare. vet många fler som är av samma åsikt. (ja jag har haft mycket kontakt/ridit kallblodstravare...skulle inte skriva det annars)

sen beror det såklart på individ också.
vissa individer är ju svårare än andra.

Den franska travaren är oftast större, grövre och är inte lika vältravande som tex den amerikanske.
De franska travarna skuttar, hoppar och far i höga tempon, de är inte så speediga men URSTARKA.
De är mao generellt sett sämra travare och därmed mer lämpade som ridhästar.
Undantag finns givetvis.

Kallblod är ännu sämre travare än den franska, man får lära dem trava snabbt. De har oxå en byggnad som är mer ridhästlik.
De har INTE samma problem som ett varmblod, bara tendenser till samma problem.
När jag pratar om travarens olämplighet som ridhäst så talar jag om varmblodig travare.
Kallblodiga travare är betydligt mer lämpliga som ridhästar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?
  • Evolve