Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Jag tycker att rasen inte spelar så stor roll om man inte har jätte höga ambitioner att tävla på hög nivå inom olika inriktningar. Jag har haft olika hästar russ, arab/shetis blandning, halvblod, varmblod och nu har jag 2 Frieserhästar. Den absolut trevligaste häst jag har haft är varmblodet. Hon gick lätt A i dressyr hoppade 120 och körd. En perfekt allroundhäst som var positiv till allt och med en jätte fin galopp. Det krävs lite träning om de kommer från banan. Jag tror det är bättre att se till om hästen passar ihop med individen så att man kan ha roligt ihop.

Problemet är väl att de inte ens tåler montegrundträningen.....

har aldrig skrivit om någon montegrundträning.

jag skrev grundträning, grundträningen handlar inte om på med sadeln och upp med ryttaren och sen när den accepterar ett varv runt stallplanen så upp på banan och rid fort. För de är så det ser ut.

De hästarna jag tävlar med tränar jag själv och de är dressyrarbete på dem. sen händer de ju att man bli uppsatt på hästen som endast gjort ett kval och man känner ju den enorma skillnaden.

vilka olikheter finns mellan varmblod & kallblodet? Travare som travare..
Samma problem, löphuvud & travartrav & problem med galoppen..
Jag har tidigare haft en amerikansk travare & en Orlovtravare, men Orloven har jag fått reda på att den är ingen "riktig" travhäst av förstå sig påare hä'r på buke, märkligt nog var även den frysmärkt & blivit tränad för trav.

Eftersom jag inte har dom kvar så kan jag inte referera till dem, kallblodet står i hagen & jag kan säga att kallblodet har gett mig betydligt mer att bita i än amerikanaren & orloven . Var rena barnleken att utbilda dem jämnfört mot kallblodet.

du har redan fått svar från Djurjouren vad jag anser.

De jag sett rapporter om har inte varit friska. Men visst, de finns säkert. Förstår dock inte hur man som säljare kan göra så mot ett djur som tjänat i sporten redan.

De jag sett rapporter om har inte varit friska. Men visst, de finns säkert. Förstår dock inte hur man som säljare kan göra så mot ett djur som tjänat i sporten redan.

håller med dig. Är aktiv inom sporten precis som min far och de är hemskt hur djuren behandlas ibland. MEN, känns som om vissa får de att framstå som om alla som håller på med trav/monte är svin som bara tänker på pengar :crazy:

håller med dig. Är aktiv inom sporten precis som min far och de är hemskt hur djuren behandlas ibland. MEN, känns som om vissa får de att framstå som om alla som håller på med trav/monte är svin som bara tänker på pengar :crazy:

Ja det är hemskt ang. Malta!
Jag avser dock inte att smutskasta hela sporten, men mycket skit försigår, det tycker jag. men det gör det i fler sporter också förstås.

Det svenska varmblodet bygger huvudsakligen på amerikanska travare men även lite inblandning av franskt och ryskt. Orlovtravare har väl också bättre egenskaper som ridhästar och används i ridhästavel, har jag för mej. Att svenska varmblod inte är optimala ridhästar beror alltså på att de till stor del kommer ur amerikanska travare och senare modeller av franska, där man avlat in mer amerikanskt.

Fast den egna teorin är att 1. American Standardbred körs rätt hårt rätt tidigt, de sägs "mogna tidigt" och så blir hållbarheten och livslängden utefter det. I Sverige är vi nog duktigare på den biten, men även här verkar vi anse att man kan köra hårt tidigare med dom iom att de "mognar tidigt". 2. De är gångartshästar, att många har pass- och töltanlag. Precis som många islandsryttare fått erfara så blir det svårare att få bra kvalitet i varje enskild gångart om man har många.

Att "svensk varmblodig travare" skulle vara det du skriver har jag svårt att se iom att det inte finns någon "svensk" ras utan olika bakgrund och stam på de hästar vi har i sverige helt enkelt.
Många har ju t ex helamerikansk stam så snart man kommer till mor- och farföräldrarna och bakåt - kan man kalla det ett svenskt varmblod? Nja.

Jag personligen vill inte lägga in några värderingar om vilka som är bättre ridhästar av de franska och de amerikanska. För det beror på vad man anser vara ridbarhet.
Mer lika den moderna sporthästen skulle jag tro, men sporthäst är inte nödvändigtvis = ridbarhet i mitt huvud. Psyke t ex är för mig som hobbyryttare mycket viktigt och jag gissar på att mina önskemål på psyke skiljer sig lite från den som t ex söker en FT-häst till höga klasser.

Eftersom jag inte har dom kvar så kan jag inte referera till dem, kallblodet står i hagen & jag kan säga att kallblodet har gett mig betydligt mer att bita i än amerikanaren & orloven . Var rena barnleken att utbilda dem jämnfört mot kallblodet.

Ungefär samma erfarenheter som mig då! :p
Förutom att jag själv bara ägt amerikanska travare som varit betydligt mer lättsamma än kallblodet. På olika sätt iofs, men om man tänker utbildningsmässigt.

Jag skrev svenska i betydelsen de flesta vi har i Sverige. Ja det finns självklart många olika varianter i o m import osv men många föds också upp i Sverige och då dominerar den amerikanska varianten.

Ridbarhet är bla gångarter och förmåga att arbeta mest ändamålsenligt som ridhäst.

Nej kallbloden har inte alls de problem jag pratar om i alla fall. Jag pratar om varmblodiga travare av den typ vi har vanligast i Sverige.
Sen om de är svårare på andra sätt låter jag vara osagt hästar är ju individer så det kan väl variera. Men det är inte den typen av problem jag talar om alls.

Att "svensk varmblodig travare" skulle vara det du skriver har jag svårt att se iom att det inte finns någon "svensk" ras utan olika bakgrund och stam på de hästar vi har i sverige helt enkelt.
Många har ju t ex helamerikansk stam så snart man kommer till mor- och farföräldrarna och bakåt - kan man kalla det ett svenskt varmblod? Nja.

Jag personligen vill inte lägga in några värderingar om vilka som är bättre ridhästar av de franska och de amerikanska. För det beror på vad man anser vara ridbarhet.

På fullblod fungerar det iallafall så att de som har svenskfödda och svenskägda föräldrar, anses svenska, de får koden SWE i registreringsnumret, medans Brittisk får GB osv.

ang. ridbarhet finns det väl knappast så många olika definitioner av det att man skulle säga att "jag vill hellre ha en amerikansk travare för för mig har den bättre ridbarhet", när denne just i den officiella termen ridbarhet anses mindre lämpad just pga rörelsemekanik och exteriör. Har svårt att se det :D

Senast ändrad:

jag är väldigt dubbel ang Malta, har vänner där & de flesta sköter om sina hästar bättre än sina fruar- men det är som här i Sverige, helt beroende på vilken som köper. De jag känner har en svensk klinikveterinär som kommer ner 1 gång i månaden & går igenom flertalet hästar. Så det är på framfart även där, de uppdaterar sig numera hela tiden & suger in mkt info från Sverige & Frankrike. Men dett är såklart en helt annan diskussion :angel:

Tror jag tänker prova henne iaf. Får ju ta henne i tre mån utan något snack för att sen se om det funkar eller ej.
All utrustning ingår. Och hon bortskänkes mot den premissen att man skall göra allt i sin makt att vårda henne på bästa sätt och att hon inte skall bli en vandrings objekt.

Herregud.. Vad har du att förlora? :D Prova hästen och se ifall den passar dig. Jag tror att den kommer att passa utmärkt till de grejerna du tidigare skrivit att du tänkt göra :)

Lycka till, kan jag bara säga :bump:

jag är väldigt dubbel ang Malta, har vänner där & de flesta sköter om sina hästar bättre än sina fruar- men det är som här i Sverige, helt beroende på vilken som köper. De jag känner har en svensk klinikveterinär som kommer ner 1 gång i månaden & går igenom flertalet hästar. Så det är på framfart även där, de uppdaterar sig numera hela tiden & suger in mkt info från Sverige & Frankrike. Men dett är såklart en helt annan diskussion :angel:

Ja det är som du säger en helt annan diskussion. Jag ska inte uppehålla mig ang. detta mer och ta upp tråden på sidospår, det var inte min avsikt. Men faktum kvarstår att som du säger - många behandlas väl men det är så länge de springer och funkar. finns inget som helst djurskydd på malta och heller inga restriktioner mot medicinering.
Här är en bra informativ länk tycker jag, som visar både nack och fördelar. Nackdelarna tycker jag dock är väldigt starka. :(

skrolla ner på första sidan, rubriken är: "Malta - slutstation för travhästen"
http://www.hovtramp.se/artikel.htm

Artikelförfattarens kunskaper anser inte jag vara speciellt stora i hästsamanhang. Personlig åsikt.

dessutom fanns det för inte många år sedan en hel del sk tattare inom tavsporten i Sverige också.

Alla måste få börja någonstans..

Jag rekomenderar absolut travare! Jag rider en 19-årig valack nu som är helt underbar :D Han är pigg (inte het), possitiv och har ett superpsyke. Jag rider mest i skogen, lite western-inspirerat, och där funkar han hur bra som helst. Han går i fin form, hoppar en bra om än lite fort :P och är säker på foten i skogen.

Det jag har lagt märke till hos många ridtravare är att de tenderar att kännas stressade för "vanliga" ryttare, men jag tycker mest att det handlar om ett högt grundtempo.
Jag tycker att du ska träffa hästen i fråga och provrida grundligt. Håll koll på om hästen har svårt att stanna och stå still en stund, hur van den är vid konstiga saker i omgivningen, hur gångarterna känns, hur den svarar på tygeltag, hur den respekterar dig från marken etc etc. Alltså i princip samma saker som du vill ska fungera med alla hästar :)
Det viktigaste är nog ändå att ni passar ihop.
Någon skrev att det finns en övre gräns för hur långt en travare kan gå men jag tror inte att det stämmer mer på travare än vanliga halvblod. Min pålle har under årens lopp både sprungit in pengar, tränat dressyr och hoppat 1.50 m bana... Det säger en del om rasens potensial, men det beror ju mer på hästen som individ och inte dess ras :)
Lycka till!

Det jag har lagt märke till hos många ridtravare är att de tenderar att kännas stressade för "vanliga" ryttare, men jag tycker mest att det handlar om ett högt grundtempo.

Det var en "orsak" till ovanstående fenomen jag aldrig hört förut. :p

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det var ett synnerligen objektivt referat, sen skiter jag i vem författaren är, artikeln är utförlig och refererar noga både för och nackdelar.

dessutom finns det ju svenskar inblandade som bidrar till det hela, eller hur ? Det är inte precis den enda källan eller reportaget som behandlar liknande för och nackdelar, utan ett exempel i mängden, men de flesta är oerhört liknande varann vad jag har erfarit.

i övrigt var väl min största kritik inte till malteserna själva utan hur man som säljare till en häst som redan tjänat troget i sporten, kan sova gott om natten när man väljer att sälja den vidare med de transporter det involverar, till ett land där de återigen skall delta inom sporten, och ett land med sporten som varken har djurskydd eller medicinska restriktioner för att delta i sporten. Det var själva kärnan i ursprungs kommentaren jag fällde.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama