Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Fördelar: Oftast väldigt trevliga, väl hanterade. Sen extriör mässig beror det ju från häst till häst men. Jag tror gått och väl att en ridtravare skulle "räcka" för att uppfylla din krav på en häst.

Nackdelar: Kanske inte kan gå LA dressyr eller 130 hoppning eftersom de inte är byggda till det.

Jag är verkligen ingen travar människa, tycker väl som dom flesta ridmänniskor tycker om travare. Men Dom KAN gå LA dressyr och 130 hoppning, med rätt ryttare. Men det största "felet" med ridtravare är att de rids av mindre kunniga och mindre rutinerade ryttare. Med en duktig tävlingsryttare på ryggen som har mycket erfarenhet av ridning så kan de bli hur fina hästar som helst. Men "vi" ridmänniskor ser dom ju ofta som en stel o konsigt bygd häst.

håller med dig. Är aktiv inom sporten precis som min far och de är hemskt hur djuren behandlas ibland. MEN, känns som om vissa får de att framstå som om alla som håller på med trav/monte är svin som bara tänker på pengar :crazy:

Nej det är väl knappast tränare och ägare jag åsyftar, det trodde jag alla förstod....och svin har i alla fall inte jag pratat om?

Jag tycker det var ett synnerligen objektivt referat, sen skiter jag i vem författaren är, artikeln är utförlig och refererar noga både för och nackdelar.

dessutom finns det ju svenskar inblandade som bidrar till det hela, eller hur ? Det är inte precis den enda källan eller reportaget som behandlar liknande för och nackdelar, utan ett exempel i mängden, men de flesta är oerhört liknande varann vad jag har erfarit.

i övrigt var väl min största kritik inte till malteserna själva utan hur man som säljare till en häst som redan tjänat troget i sporten, kan sova gott om natten när man väljer att sälja den vidare med de transporter det involverar, till ett land där de återigen skall delta inom sporten, och ett land med sporten som varken har djurskydd eller medicinska restriktioner för att delta i sporten. Det var själva kärnan i ursprungs kommentaren jag fällde.

Kortfattat vill ja påstå att det är lika trist med en travare som hamnar fel i malta som en travare som säljs som ridhäst till fel person i sverige.:idea:

Sen finns det, hör o häpna travhästar som gillar att tävla :idea:

Men jag skulle aldrig sälja mina till malta, inte heller som ridhästar.

Jag är verkligen ingen travar människa, tycker väl som dom flesta ridmänniskor tycker om travare. Men Dom KAN gå LA dressyr och 130 hoppning, med rätt ryttare. Men det största "felet" med ridtravare är att de rids av mindre kunniga och mindre rutinerade ryttare. Med en duktig tävlingsryttare på ryggen som har mycket erfarenhet av ridning så kan de bli hur fina hästar som helst. Men "vi" ridmänniskor ser dom ju ofta som en stel o konsigt bygd häst.

Knappast att alla travare kan gå LA eller hoppa 130cm oavsett ryttare. Men ett fåtal.

Kortfattat vill ja påstå att det är lika trist med en travare som hamnar fel i malta som en travare som säljs som ridhäst till fel person i sverige.:idea:

Sen finns det, hör o häpna travhästar som gillar att tävla :idea:

Men jag skulle aldrig sälja mina till malta, inte heller som ridhästar.

Jag håller helt och hundra procent med dig.

ang. säljar biten: all heder åt dig! :bow:

Knappast att alla travare kan gå LA eller hoppa 130cm oavsett ryttare. Men ett fåtal.

Vill inte heller påstå att alla travare kan ditt eller datt, men att påstå att de allra flesta inte kan oavsett ryttare tycker jag är modigt.

Trots allt är det oftast vi ryttare som sätter begränsningarna eller inte kan utnyttja det som finns i hästarna - rörelserna i LA t ex är inte "svårt", dock kräver det såklart sina grunder och sin ryttare för att bli bra, ännu mer från ryttaren om hästens grunder är riktigt dåliga som utgångsläge.
Hoppning måste det ju finnas lite psyke och kapacitet för att komma upp i 130, men om man tar en lite lägre höjd - 100/110 så tror jag också de flesta hästar rent allmänt *kan* ta sig dit med rätt ryttare. Oavsett om det är en travare eller ej. Hoppning är ju annars en gren som vissa travare har hyfsat lätt för även om det inte är helt "rätt" ryttare, till en viss gräns där man måste hjälpa hästen med teknik, balans, avstånd osv för att man ska ta sig över :angel:

Observera att det här alltså är något jag anser om alla hästar överlag. Ska till riktigt mycket för att inte ens en riktigt skicklig ryttare (enligt mina mått) ska kunna utbilda en kuse till LA dressyr eller ca 1m hopp oavsett kapacitet.
Inom dressyren skulle jag egentligen vilja sätta ribban ännu högre om det inte vore för att olika hästar har olika kvalitéer när det kommer till de svåra övningarna.

Jag tycker det var ett synnerligen objektivt referat, sen skiter jag i vem författaren är, artikeln är utförlig och refererar noga både för och nackdelar.

dessutom finns det ju svenskar inblandade som bidrar till det hela, eller hur ? Det är inte precis den enda källan eller reportaget som behandlar liknande för och nackdelar, utan ett exempel i mängden, men de flesta är oerhört liknande varann vad jag har erfarit.

i övrigt var väl min största kritik inte till malteserna själva utan hur man som säljare till en häst som redan tjänat troget i sporten, kan sova gott om natten när man väljer att sälja den vidare med de transporter det involverar, till ett land där de återigen skall delta inom sporten, och ett land med sporten som varken har djurskydd eller medicinska restriktioner för att delta i sporten. Det var själva kärnan i ursprungs kommentaren jag fällde.

Då är jag med.

Fast angående transporterna så är det ju som du säger inte köparnas fel.
Det åligger trnsportörerna.

Vill inte heller påstå att alla travare kan ditt eller datt, men att påstå att de allra flesta inte kan oavsett ryttare tycker jag är modigt.

Trots allt är det oftast vi ryttare som sätter begränsningarna eller inte kan utnyttja det som finns i hästarna - rörelserna i LA t ex är inte "svårt", dock kräver det såklart sina grunder och sin ryttare för att bli bra, ännu mer från ryttaren om hästens grunder är riktigt dåliga som utgångsläge.
Hoppning måste det ju finnas lite psyke och kapacitet för att komma upp i 130, men om man tar en lite lägre höjd - 100/110 så tror jag också de flesta hästar rent allmänt *kan* ta sig dit med rätt ryttare. Oavsett om det är en travare eller ej. Hoppning är ju annars en gren som vissa travare har hyfsat lätt för även om det inte är helt "rätt" ryttare, till en viss gräns där man måste hjälpa hästen med teknik, balans, avstånd osv för att man ska ta sig över :angel:

Observera att det här alltså är något jag anser om alla hästar överlag. Ska till riktigt mycket för att inte ens en riktigt skicklig ryttare (enligt mina mått) ska kunna utbilda en kuse till LA dressyr eller ca 1m hopp oavsett kapacitet.
Inom dressyren skulle jag egentligen vilja sätta ribban ännu högre om det inte vore för att olika hästar har olika kvalitéer när det kommer till de svåra övningarna.

Helt krasst så tror jag inte alla travare har exteriör för att hålla för att tränas upp så långt.

Momenten/övningarna inom dressyer kräver ju en hel del träning o den träningen tror jag skulle i de flesta fall slå ut de travare som inte har förutsättningen genom slitage.
Inom hoppningen tror jag det är lättare, iallafall om man lyckas få en travare med hyffsad galopp som kan bära sig o ha en riktigt hoppteknik.
Men även där skulle nog de flesta slås ut pga. exteriör o att de inte håller.

Helt krasst så tror jag inte alla travare har exteriör för att hålla för att tränas upp så långt.

Momenten/övningarna inom dressyer kräver ju en hel del träning o den träningen tror jag skulle i de flesta fall slå ut de travare som inte har förutsättningen genom slitage.
Inom hoppningen tror jag det är lättare, iallafall om man lyckas få en travare med hyffsad galopp som kan bära sig o ha en riktigt hoppteknik.
Men även där skulle nog de flesta slås ut pga. exteriör o att de inte håller.

Då har man en ofräsch häst eller gör grundjobbet för dåligt.
Dressyr är till för att få hållbara hästar så självklart måste man anpassa jobbet efter individen. Observera att jag utgår från "tillräckligt skickliga ryttare" vilket för mig är rätt hög nivå om det är en svår häst - så rent realistiskt tror jag det är få hästar som kommer dit. Men rent teoretiskt tycker jag det låter knas att inte ens de allra bästa skulle kunna utbilda "vilken häst som helst" (som är fräsch och inte har grova psykiska problem!) upp till LA.
Då tycker jag snarare man underskattar ryttarens vikt i det hela och vilka skillnader det faktiskt kan vara mellan "extremt skicklig", "rookie" och alla miljontals variationer som finns däremellan. Ryttare har ju dessutom olika kvalitéer - vissa är grymt duktiga på att utbilda hästarna medans andra är grymt duktiga på att plocka fram det bästa som redan finns hos hästen och så kombinationer däremellan.

Då har man en ofräsch häst eller gör grundjobbet för dåligt.
Dressyr är till för att få hållbara hästar så självklart måste man anpassa jobbet efter individen. Observera att jag utgår från "tillräckligt skickliga ryttare" vilket för mig är rätt hög nivå om det är en svår häst - så rent realistiskt tror jag det är få hästar som kommer dit. Men rent teoretiskt tycker jag det låter knas att inte ens de allra bästa skulle kunna utbilda "vilken häst som helst" (som är fräsch och inte har grova psykiska problem!) upp till LA.
Då tycker jag snarare man underskattar ryttarens vikt i det hela och vilka skillnader det faktiskt kan vara mellan "extremt skicklig", "rookie" och alla miljontals variationer som finns däremellan. Ryttare har ju dessutom olika kvalitéer - vissa är grymt duktiga på att utbilda hästarna medans andra är grymt duktiga på att plocka fram det bästa som redan finns hos hästen och så kombinationer däremellan.
Okey. pratar vi rent teoretiskt, hästar som är hela o har passande exteriör så kan ja tänka mig hålla med dig ;)

Ja det är som du säger en helt annan diskussion. Jag ska inte uppehålla mig ang. detta mer och ta upp tråden på sidospår, det var inte min avsikt. Men faktum kvarstår att som du säger - många behandlas väl men det är så länge de springer och funkar. finns inget som helst djurskydd på malta och heller inga restriktioner mot medicinering.
Här är en bra informativ länk tycker jag, som visar både nack och fördelar. Nackdelarna tycker jag dock är väldigt starka. :(

skrolla ner på första sidan, rubriken är: "Malta - slutstation för travhästen"
http://www.hovtramp.se/artikel.htm

Också individuellt. Malta köper numera även ner fölston eftersom de börjat så smått med avel.

Ang artikeln så har jag läst den förr & njaa, jag är inget större fan av h*n som har hemsidan..

Jag tycket ridtravare är utmärkta hästar. Fick själv en när jag var 11 år och det var min första häst, hon var knappt inriden och junde inget men hon blev en bra och trevlig häst. Jag tävlade inte henne något för jag kände att jag inte var bra själv..

Hon hoppade 130 utan ryttare och kundde gå så mycket på tygeln som hon hae muskler för. Det ända hon hade svart för var att fatta galoppen men om den redan är inriden och har hoppat så borde den kunna gallopera.

Sen tycker jag inte att man ska dömma hästen efter utseendet.. "man ska inte dömma hunden efter håren" är det inte nått sånt man säger? Alla "vanliga" hästar kan ju också se helt fula ut men det är ingen som klagar på dom..!!

Det är ju inte så konstigt att man inte ser travare på tävlings banan eftersom alla tycker ju att dom är helt knäppa som rider på travare!:( om folk inte skulle gå runt och säga att travare inte kan gå LA eller hoppa 130 så är det ju klart att man tappar själv förtroende! Så ser jag på saken ialla fall..

Jag skulle snarare vilja säga att varmblodstravarens dåliga rykte beror på ryttarna. Nu vill jag inte generalisera, men visst är det så att många travare kommer direkt från banan till oerfarna ryttare - resultatet kan bara bli ett.
Jag har under årens lopp sett åtskilliga exempel på travare som rids i ett halsbrytande tempo utan någon som helst form, iklädda illa liggande sadlar och med pessoabett i munnen, och med ordentligt eftersatt hovvård.
Den dagen då alla varmblodstravare rids i en för individen ändamålsenlig form, har en anpassad utrustning och är ordentligt skodda/verkade - ja då blir det tyst på dem som klagar. Det behövs flera bra ambassadörer för rasen! Några bra exempel här på forumet är Stilett och Super (och så några till som jag inte kommer ihåg just nu).

I helgen har jag sett en fantastisk 19-årig varmblodstravare på kurs i akademisk ridkonst. Den hästen börjar få ridbarhet efter fem års medveten träning av en seriös ryttare.

Tänk så olika erfarenhet man kan ha...

Jag tycker de flesta som har ridtravare är unga vuxna liksom mig själv som tappat tävlingsintresset och vill ha en trevlig kompis. Oftast tar de mycket väl hand om sina hästar, har ut equiterapeuter, rider för tränare etc. I mina ögon är ridtravarägare oftast väldigt ambitiösa i sin hästhållning, även om de inte har (tävlings-)ambitioner med sin ridning.

Jag har sett båda sidorna. Pysslade en hel del med att hjälpa ryttare att omskola sina f.d. travare för några år sedan och med vägledning gick det mycket bra för dom. Men utan vägledning hade det inte sett så bra ut, nej...Nu hjälpte det ju till att dom såg hur min omskolade varmblodstravare fungerade och dom ville ha en som gick lika bra och fint. Han blev deras morot;). För övrigt så tävlade jag honom med rätt bra resultat i western under några år. Hans problem, som sen ledde till att han inte fick bli äldre än 17 år, var hovarna. Många år av på tok för trånga skor tog till slut ut sin rätt...inga ryggproblem där inte.

Dottern skaffade sig en åring. som nu är 5 år. och har ridit in och skolat den själv och där finns inget som säger att hästen är en varmblodstravare. Hon går hur fint som helst i alla gångarterna. Bär sig korrekt och är redo för tävling idag. Hon är skolad i western.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama