Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Tror inte hennes träning slet nämnvärt på hästen. Garanterat mindre än för oss tappra/ambitiösa som ville dressyrutbilda och hoppa med den- men som inte alls var på samma grad av "nybörjare".

Jag vet inte om du missförstår mig eller vad det handlar om men jag menar fortfarande inte att de "ambitiösa ryttare" som jag tror borde passa bättre som ägare åt varmblodstravare, är ambitiösa i meningen träning för tävling/tävling. Ambitiös hästägare, inte ambitiös tränings/tävlingsmänniska. En sådan hästägare kan ju precis som du beskriver i exemplet, endast longera och "lalla" ;) och pyssal högst kravlöst med hästen men samtidigt är ryttaren väldigt mån om att det går till på rätt sätt och att hästen mår bra av det, samt har kunskapen/vill skaffa sig den. Det ser jag som en ambitiös hästmänniska.

Nu känns det som att jag upprepat mig hur länge som helst, det börjar till och med bli tjatigt för mig. :D

Travare är varmblodiga travare.

Det är fakta, det jag skriver även om du och andra inte vill acceptera det.:angel: Har aldrig påstått att dom är tex fula, du läser inget vidare, måste jag säga. Ta av dom färgade glasögonen så kanske du ser vad det står egentligen..........Att travare är fula får stå för dej. Det har jag aldrig sagt.

OCh nej, travare kan tex inte galoppera. Inte i en ren tretaktig galopp med svävmonent vilket en ridhäst bör kunna göra för att kunna arbetas utan för mycket slitage. Visa en som kan då....

De kan heller inte utan träning trava i en ren, stadig takt (dvs i balans med ryttare) så som en ridhäst behöver kunna arbeta.

Osv osv. Du accepterar inte, men det är en annan sak, man kan blunda för mycket i livet, så jag argumenterar inte om det med dej.

Sen håller jag med L O om att en ambitiös skicklig ryttare i detta sammanhang är inte en tävlingsryttare, eller ryttare med tävlingsambitioner. Såna är ett av de sämre alternativen för en travare. :(

Nej som jag har skrivit förrut, en duktig ryttare med stora kunskaper i att utbilda en häst som har det mycket svårt för sej, som är noggrann och tålmodig och seriös i sin hästhållning och dessutom kan tygla sina egna ambitioner i form av tävlande eller helst inte har några. DET är en bra ägare till en fd travare.

Lobyslice: Jag håller helt med dej även om maten. Kan man inte klara en häst som får tillräckligt med mat för att må bra så ska kan inte ha den hästen. Det är bedrövligt med hästar som man drar ner maten på eller laborerar med allt möjligt på för att gå dem "lugna".:crazy:

KL

Och en annan sak. Visst verkar många på buke ha travare, som någon skrev. Det syns ju inte minst i många "problemtrådar" där folk tex inte ens vågar rida ut på sina hästar:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Nej som jag har skrivit förrut, en duktig ryttare med stora kunskaper i att utbilda en häst som har det mycket svårt för sej, som är noggrann och tålmodig och seriös i sin hästhållning och dessutom kan tygla sina egna ambitioner i form av tävlande eller helst inte har några. DET är en bra ägare till en fd travare.

Det är min åsikt också. :bow: Och det är ju absolut inte samma sak som en (oambitiös) skogsmulleryttare eller nybörjare, långt därifrån.

Fördelar

Mysiga, snälla och välhanterade
Trafiksäkra
vana med ljud och massa människor
Dom är inkörda med ;)

Nackdel

Dom är billiga kan vara en fördel med, men tycker mest det är en nackdel. När människor som inte kan så mycket köper en häst för att den är billig.

När jag blir äldre och har flyttat hemifrån, så funderar jag kanske på en stor häst. Då skulle jag kunna tänka mig en travare ett kallblod :love:

Senast ändrad:

Jag vet inte om du missförstår mig eller vad det handlar om men jag menar fortfarande inte att de "ambitiösa ryttare" som jag tror borde passa bättre som ägare åt varmblodstravare, är ambitiösa i meningen träning för tävling/tävling. Ambitiös hästägare, inte ambitiös tränings/tävlingsmänniska. En sådan hästägare kan ju precis som du beskriver i exemplet, endast longera och "lalla" ;) och pyssal högst kravlöst med hästen men samtidigt är ryttaren väldigt mån om att det går till på rätt sätt och att hästen mår bra av det, samt har kunskapen/vill skaffa sig den. Det ser jag som en ambitiös hästmänniska.

Nu känns det som att jag upprepat mig hur länge som helst, det börjar till och med bli tjatigt för mig. :D

Det är ju det jag menar också! :p

Knapplån.

Kan man inte skaffa häst utan att ha några ambitioner med den annat än att ha häst för sakens skull, träna det som är kul och man är intresserad av och framför allt för hästens skull? Kan man rädda en genomsnäll, bussig kamrat till ett bra liv efter travet så passar det åtminstone mig utmärkt.

Jag har många argument till varför jag har travare (båda sorter) men det är mest för att raserna är så himla allround. Orkar jag inte rida någon dag så kan jag köra. Hästen går fram överallt, är lugn och trygg, trafiksäker och älskar att jobba. Kallblodet arbetar halvtid som skogshäst, går för slåttermaskin och trilla varvat med uteritter och markarbete. Varmblodet joggar på bana ibland både med vagn och under ryttare, ibland blir det något snabbjobb för konditionens skull, ibland galopperar vi länge på mjuka skogsvägar och bara trivs ihop.

Svårfödd? Näe, inte ett dugg. Kraftfoder beroende på typ av aktivitet annars fri tillgång till ett bra grovfoder.

Rider regelbundet för instruktör, har tillgång till ridbana, ridhus och travträningsmöjligheter. Älskar mina hästar för dem de är och att göra framsteg i dressyren, mest för min egen utbildnings skull, men också för att hästen ska bli välmusklad och må bra. Har en bra ET att anlita när något känns knepigt, har bra människor inom både rid- och travsfären omkring mig att fråga när jag behöver råd och hjälp oavsett problem.

Hur många är det inte som skaffat islänning på "äldre dar" för att bara ha häst utan några som helst ambitioner? Det må vara en utpräglad ridhäst men det är inget för mig. Trots kass exteriör älskar jag att rida mitt överbyggda varmblod med rygg på löpmeter och han ÄR bekväm och KAN bära sig i balans (vilken ridhästras har förresten naturlig balans utan träning??).

Jag tror många är som mig och jag har bara gott att säga om f.d. travare bara man tar hand om dem på bästa sätt och är lyhörd för deras behov. För mig är det en ridhäst jag föredrar framför många andra.

Travare är varmblodiga travare.

Och kallblodstravare är?
Ingen viktig detalj egentligen, jag tänker också "varmblodig travare" när jag hör "travare" oavsett om hästen ens gått på travet, men det är generaliserande vilket bidrar till risken att det uppfattas som en fördom - eftersom det blir ganska många att dra över en kam när det kan uppfattas som precis alla hästar som avlats för travändamål.

Det är fakta, det jag skriver även om du och andra inte vill acceptera det.:angel: Har aldrig påstått att dom är tex fula, du läser inget vidare, måste jag säga. Ta av dom färgade glasögonen så kanske du ser vad det står egentligen..........Att travare är fula får stå för dej. Det har jag aldrig sagt.

Om du läser lite noggrannare så rabblade jag inte upp de fördomar just DU skrivit, utan sånt som jag rent allmänt tolkar som fördomar och inte är helt ovanligt att läsa i såna här trådar.

OCh nej, travare kan tex inte galoppera. Inte i en ren tretaktig galopp med svävmonent vilket en ridhäst bör kunna göra för att kunna arbetas utan för mycket slitage. Visa en som kan då....

Det är inte frågan om "visa en som kan, annars är det så". Så länge man uttrycker det som att det är fakta och en fysisk total omöjlighet för en travare att galoppera "rent" så kommer det uppfattas som en fördom. Iom att det inte finns något fakta som stödjer åsikten.
Du får givetvis ha den åsikten/uppfattningen bäst du vill, men att det skulle vara fakta och gälla precis alla "travare", det ser jag som en fördom. Förstärks om man försöker pracka på åsikten på andra som om det vore fakta.

De kan heller inte utan träning trava i en ren, stadig takt (dvs i balans med ryttare) så som en ridhäst behöver kunna arbeta.

Ingen fördom, snyggt jobbat! :)

Osv osv. Du accepterar inte, men det är en annan sak, man kan blunda för mycket i livet, så jag argumenterar inte om det med dej.

Jag blundar inte, men givetvis har jag svårt att uppfatta saker som "sanning" om jag själv varit med om motsatsen eller inte har tillräckligt starka bevis för att bli övertygad. Precis som med det mesta annat.

Jag har haft två "ridtravare" bl.a som förstahäst, och jag måste nog ha haft otrolig tur för båda hade jättefina gångarter. Dom var inte mer än inkörda som småttingar, dvs aldrig startade.

Kan inte hitta några nackdelar om man hittar rätt häst för sig själv. Har dom inte ridmuskler från början får man kanske tänka lite på hur man ska träna upp dessa på ett bra sätt.

Fördelen med travarna är ju att från att de skiljs från sin mor har de blivit bra hanterade, ja kanske inte alla travstall som behandlar dom bra men de flesta hoppas jag. Har jobbat i två sådana stall och där pysslas dom med dagligen, vilket blir till att dom är otroligt snälla att jobba med och dom är vana vid det mesta.

Måste dock hålla med om att om man har ambitioner att tävla på högre nivåer kanske det inte är något för dom.
Jag tränade hoppning(som högst 115 cm) med min ena travare och tävlade på klubbnivå och en gång regional nivå.
Och LC dressyr.
Otroligt bra hobbyhäst enligt min smak.

Knapplån.

Kan man inte skaffa häst utan att ha några ambitioner med den annat än att ha häst för sakens skull, träna det som är kul och man är intresserad av och framför allt för hästens skull? Kan man rädda en genomsnäll, bussig kamrat till ett bra liv efter travet så passar det åtminstone mig utmärkt.

Nej, jag tycker inte att man ska skaffa en sådan typ av häst som många travare ändå är om man bara vill ha häst för sin egen skull (dvs ha häst för att ha häst). Jag tror helt enkelt inte att det är optimalt.

Men det du beskriver, en ryttare som tränar det ryttare och häst tycker är kul och gör det på ett sätt som utgår ifrån hästen i första hand samt gör allt för att se till att hästen får ett bra liv - det anser inte jag vara en ryttare utan några som helst ambitioner. Det är en ryttare med höga ambitioner.

Så du menar att travare kan om dom bara vill gå i ren galopp och trava i balans med ryttare:confused: Varför ser man inte det då?

Är ALLA travarryttare odugliga menar du:confused: Så hård vill inte jag vara i alla fall. Nej jag har aldrig sett nån travare gå i ren galopp och jag lovar dej att jag har levt väldigt länge och hästarna jag har sett kan du räkna i tusental, utan vidare, så det handlar inte om att ha sett en eller två ridna travare. Vad värre är, de som jobbar med travare och föder upp dem, som jag pratat med, har inte sett det heller:o

Blir helt hopplöst att käbbla om sånt, de har enorma svårigheter att arbeta som ridhästar bara, kan vi inte nöja oss med det. Rena taktmässiga gångarter är en del av önskemålen man har på en ridhäst, det underlättar väldigt i arbetet med utbildningen för man slipper starta från - 5 och arbeta sej upp till 0 på skalan, innan man ens kan börja den egentliga utbildningen så att säga.

Att man vill ha det beror på att det är då hästen har förutsättningar att arbeta avspänd genom ryggen och utan spänningar som leder till slitage. Att det finns massor av andra hästar som arbetar med spänningar får man ju tillskriva ryttarna, i fallen med travare handlar det om att hästen inte KAN eller om du så vill då, har enormt svårt för det. ÄVEN med en skicklig ryttare.

Och en annan sak. Visst verkar många på buke ha travare, som någon skrev. Det syns ju inte minst i många "problemtrådar" där folk tex inte ens vågar rida ut på sina hästar
Jag är väl en av de som skrivit en hel del trådar om problemen med min häst.En av anledningarna till det är att jag har fruktansvärt svårt att få tag i bra tränare där jag bor.(mitt i skogen)
På buke finns en bra kunskapsmässig nivå i många fall därför har jag vänt mig hit för att få tips och råd tills jag får tillgång till tränare på hemmaplan.Nu är ju min häst kanske inte riktigt som alla andra. lite svårare lite tuffare än genomsnittet.

Det är inte lätt att sitta själv med en sådan häst alla ggr och man får ett behov av att dela med sig om vardagen och dess problem.
Och jag finner att buke är ett ställe man kan göra detta på.

sen finns en annan anledning oxå.Att kanske kan jag med min häst på nått sätt hjälpa andra som sitter i liknade sits .som kanske har liknade problem med sin häst.

Nu har iof jag inte problem med att rida ut eller dyl.Eller ja det beror allt på konstapell knas.Dock rider jag ju ut största delen av tiden. är inte på banan mer än max 2 ggr i veckan i bland inte ens det.Hobby ryttare som man är ;)

Jag hävdar hursom helst att det i störta del inte beror på hästarna utan på dem som sitter på eller håller i grimskaftet. Jag vet med mig att så är det i mitt fall 99 gånger av 100.
Det är inte hästen det sitter i utan i mig .Det är jag som felar.
Jag lever i tron om att knas kan fungera .bara jag gör rätt.
Jag har sett kvitto på det så många gånger att jag är villig att tro att det är möjligt.
Han kan bära rätt utefter hans fysik Han kan gå med hyggliga gångarter.
om jag bara ger honom möjligheten att göra så.

Så du menar att travare kan om dom bara vill gå i ren galopp och trava i balans med ryttare:confused: Varför ser man inte det då?

Jag TROR att det är fler travare "än man tror" som kan plockas fram till en ren galopp, ja.
Fast poängen var bara att man varken kan hävda det ena eller det andra som fakta utan undantag om man inte har belägg för det.

Är ALLA travarryttare odugliga menar du:confused: Så hård vill inte jag vara i alla fall. Nej jag har aldrig sett nån travare gå i ren galopp och jag lovar dej att jag har levt väldigt länge och hästarna jag har sett kan du räkna i tusental, utan vidare, så det handlar inte om att ha sett en eller två ridna travare. Vad värre är, de som jobbar med travare och föder upp dem, som jag pratat med, har inte sett det heller:o

Känns som ett sidospår, men nej, bara att det krävs mycket känsla och skicklighet + att många "vanliga" metoder inte passar.
Teorin baserat på att det är ofta man ser en och samma travare gå totalt annorlunda i traven/galoppen beroende på vilken ryttare som sitter på ryggen. Inte endast beroende på ryttarens grad av skicklighet heller.
Att du tror att det inte går har jag som sagt egentligen inget emot, så länge du inte försöker övertyga mig och andra om att det skulle vara "den enda sanningen utan undantag" och "faktabaserat" ;) blir så knasigt i huvudet på folk som faktiskt sett travare gå i 3-taktig galopp.

Blir helt hopplöst att käbbla om sånt, de har enorma svårigheter att arbeta som ridhästar bara, kan vi inte nöja oss med det. Rena taktmässiga gångarter är en del av önskemålen man har på en ridhäst, det underlättar väldigt i arbetet med utbildningen för man slipper starta från - 5 och arbeta sej upp till 0 på skalan, innan man ens kan börja den egentliga utbildningen så att säga.

Absolut.

Att man vill ha det beror på att det är då hästen har förutsättningar att arbeta avspänd genom ryggen och utan spänningar som leder till slitage. Att det finns massor av andra hästar som arbetar med spänningar får man ju tillskriva ryttarna, i fallen med travare handlar det om att hästen inte KAN eller om du så vill då, har enormt svårt för det. ÄVEN med en skicklig ryttare.

Att många har enormt svårt för det- ok! ;) Och att ryttarna har svårt att hjälpa hästarna till det, eller inte hunnit/orkat ta sig dit i utbildningen än, eller att felet är fysiskt, osv.. hej och hå.
Men ok, vi är överens på ett ungefär iaf.

Hmm, jag har aldrig sett det som att jag har några ambitioner alls, förutom att jag trivs med att ha häst och är mån om mina djur oavsett art. Allt är en tolkningsfråga :p.

Det finns massor av vbl (och kbl för den delen) jag verkligen inte skulle rekommendera som ridhäst till "vem som helst" pga temperament, lynne, skador och andra orsaker.

Men de där pärlorna som man önskar allt gott, som har ett stort hjärta, är snälla och pålitliga, litar på människor och gör sitt bästa oavsett, DE önskar jag ett fortsatt bra liv i händerna på en hästälskande person med intresse och kunskap. Skogsmulle, hobbyhäst...you name it. Ingen frisk, normal och trevlig häst förtjänar att gå till slakt, oavsett ras.

Hmm, jag har aldrig sett det som att jag har några ambitioner alls, förutom att jag trivs med att ha häst och är mån om mina djur oavsett art. Allt är en tolkningsfråga :p.

Ambition är inte lika med tävling eller träning för tävling. En ambition kan gälla precis vad som helst.

Men de där pärlorna som man önskar allt gott, som har ett stort hjärta, är snälla och pålitliga, litar på människor och gör sitt bästa oavsett, DE önskar jag ett fortsatt bra liv i händerna på en hästälskande person med intresse och kunskap. Skogsmulle, hobbyhäst...you name it. Ingen frisk, normal och trevlig häst förtjänar att gå till slakt, oavsett ras.

Visst, det låter ju jättefint. Men ärligt talat, inställningen att "det ska gå" eller att över allt annat fokusera på att djuret ska hållas vid liv är inte alltid den bästa lösningen, tror jag. Speciellt som det förmodligen finns fler sådana hästar (eller som kan utvecklas dit) än det finns ryttare som kan/vill ta hand om dem på rätt sätt.

Sen håller jag med LO om att en ambitiös skicklig ryttare i detta sammanhang är inte en tävlingsryttare, eller ryttare med tävlingsambitioner. Såna är ett av de sämre alternativen för en travare. :(

tack, det va snällt sagt. Jätteskoj att höra att man erbjuder ett dåligt hem. Vad är det för idé och behålla min travare o slänga ut tusentals pengar på han varje månad om man tillhör skaran "de sämre alternativen för en travare".

tack, det va snällt sagt. Jätteskoj att höra att man erbjuder ett dåligt hem. Vad är det för idé och behålla min travare o slänga ut tusentals pengar på han varje månad om man tillhör skaran "de sämre alternativen för en travare".

Ja, du är ju verkligen en av dom som behöver ta åt sig! ;) (inte)
Snarare dom som sliter sitt hår (och på hästen) i sina icke-ödmjuka försök att ta sig dit.
Själv har jag bara sett någon enstaka travare på tävling vars ryttare verkar ha haft lite för dåligt med tålamod, och då på hopptävlingar. Inom dressyren sållas de nog snabbt bort i brist på resultat eller för att de inte ens lyckas utbilda hästen att gå en godkänd klass- eller kanske ger upp på förhand och satsar på något som känns lättare än att nöta dressyr som är svårt! :p
Så all credits till de som faktiskt lyckas! Eller försöker ta sig dit på ett juste sätt.

Nu behöver man kanske inte ta allting så personligt..

För min del menar jag mer som Totola skrivit här ovan mig. Ryttare som tävlar och tränar för tävling på hästens (travarens :D) villkor och gör det utifrån hästen (ekipaget) och inte utifrån själva utvecklingen uppåt i klasser (dvs för ryttarens skull) tycker jag är/kan vara detsamma som en ambitiös hästmänniska som jag tjatat om i hundra inlägg redan. :p

Det handlar ju inte om OM man tävlar, utan VARFÖR och HUR. Tycker jag.

Det handlar ju inte om OM man tävlar, utan VARFÖR och HUR. Tycker jag.

Det där tycker jag passar in på alla typer av hästar. Jag önskar inte nån häst ett hem där ägaren tävlar/tränar utan hänsyn till hästen.:( Varesig den har stor eller liten kapacitet.

Vilken häst man än skaffar sig måste den ju matcha ens egna ambitioner, annars får man sälja eller nöja sig med det man får.

Owen, bra skrivet förressten :)

Självklart! I en optimal värld har alla hästar lämpliga ägare. :) Men eftersom det inte är så IRL så får man nog helt enkelt resonera som så att vissa hästar/hästraser/hästtyper passar bättre för "rena tävlingsryttare" än andra gör. Göra ett realistiskt hästval.

Rätt häst till rätt ryttare och tvärt om, precis som du skriver. :) Problemet är väl kanske då att till en del hästar, inte bara travare, finns det helt enkelt inte nog med passande hästmänniskor. Vad det verkar i alla fall. Och då får hästarna/ryttarna "nöja sig med vad de kan få", vilket kanske inte blir så himla bra alla gånger.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur