Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

allvarligt, orkar inte med denna tråd längre, låt det komma till ett slut
haha ;) det kommer aldrig ett slut på dessa trådar. Om 2-3 veckor har det ploppat upp en ny .

(Q som varit med måååånga gånger förr)

Övrigt
En tanke som slog mig.Varför i hela friden är det alltid samma människor som deltar i dessa trådar.Jag känner igen fler av er från liknade trådar .(sen år tillbaka) haha..
Även jag är en av dem som kommer med ständiga upprepningar år efter år. och tydligen många med mig.Vad är det som gör att vi ältar detta ämne ut och in år efter år?

Nu har jag inte varit med förut, vet ju hur det brukar sluta så har aktat mig. :angel: Men jag tror, precis som många andra skrivit, att det handlar om alla känslor som finns med i bilden. Och en vilja att få bort ridtravarnas dåligsa rykte, kanske.

Jag är ju "hobbyryttare" på så vis att tävling inte är prio ett, eller ens finns med på priolistan, möjligen något som hade varit kul att kunna göra för nöjets skull snarare än tävlingen i sig.
Så när jag skulle köpa ny häst (efter att tidigare haft två varmblod) så hade jag tre saker i huvet:
*Det ska INTE vara en travare
*Den ska redan vara grundriden och ha en bra galopp (eftersom jag blivit så ringrostig på det inom AR-tänkets "en gångart i taget" och jag fastnat på skritt + travövergångar! :p och gärna redan ha tävlat litegrann (så vet man om den klarar tävlingssammanhang -blir ju lite samma situation om man ska åka iväg på träningar också)
*Den ska vara "fräsch", iaf såpass att man inte kunde hitta något - för några muskelspänningar och dylikt lär man ju missa.

Det sket sig totalt. Poängen var att jag var ute efter häst "för tidigt" i förhållande till sparslantarna och kunde tänka mig att ta lån, men inte på några stora summor. De flesta annonserna ratades antingen pga utseende (om det tilltalade och om det såg "ofräscht" ut redan på bilden eller taskigt utbildningsmässigt), utbildningsnivå, avstånd till säljaren, ville inte ha triangelmärkt, och så var ju travarna bortplockade.
Visst hade det varit bättre att vänta ett tag till, men det kändes fel att betala för tävlingskapacitet och -prestationer när jag själv inte hade någon större nytta av det! :p Så till slut blev det en kallblodstravare. Ett litet snäpp uppåt prisklassmässigt iaf! :angel: men den stämde inte riktigt på de andra kriterierna heller.
I slutändan kändes det iaf som att jag fick mycket häst för pengarna -till mitt ändamål- jämfört med en ponny som sägs vara "dressyrämne!" och inte ens enligt bild kan gå i halvtaskig form och säljs för 30-40000:- eller ponny som likaså knappt verkade vara utbildad men såldes för kanske 50000:- pga att den hade tävlingshoppat en del! :crazy: (letade ponnyhöjd).

Övrigt
En tanke som slog mig.Varför i hela friden är det alltid samma människor som deltar i dessa trådar.Jag känner igen fler av er från liknade trådar .(sen år tillbaka) haha..
Även jag är en av dem som kommer med ständiga upprepningar år efter år. och tydligen många med mig.Vad är det som gör att vi ältar detta ämne ut och in år efter år?

För min del (gissar att jag är en av dom? :D ) så är det inte så mycket för "klanka inte ner på travare!"-´s skull utan snarare att jag inte gillar att folk tar fördomar som fakta (därav reaktionen på Flashlight´s inlägg) och använder helt knasiga -ja, enligt mig då- argument till varför inte ridtravare.

Sen tycker jag i regel som sagt att för mycket skylls på hästarna. Ärligt talat tycker jag personligen det är minst lika svårt att rida halvblod bra som att rida travare bra (för att jag ändå skulle behöva skola om de flesta halvblod till mina hjälper, kan knappt rida om hästen inte förstår -mina- signaler) men sen har ju varje individuell häst man rider sina svagheter och sina styrkor och så gäller det att de är tillräckligt fräscha i kroppen såklart. På en tillräckligt skolad häst av ridhästras hade jag kunnat rida svåra rörelser för att hästen kan (har testat piafftramp och början till galoppiruetter t ex) men utan särskilt bra kvalitet eftersom det saknas en del i grunden för mig om jag inte fått skola hästen efter de pusselbitar jag tycker är viktiga och samtidigt lärt mig knapparna för att få till det.
Kanske att det hade gått betydligt snabbare att få till pusselbitarna på en redan skolad och balanserad häst, kanske inte (eftersom det ändå krävs viss "omskolning" enligt min filosofi, eller gemensam uppbyggnad av kommunikation och grunder kanske man ska kalla det?), poängen är att för mig är grunderna viktigast - oavsett hur långt de skulle ta mig prestationsmässigt. Och så ridkänslan, men sitter de viktiga grunderna tycker jag den brukar komma automatiskt.

Blev lite långt det här.. Som sagt, i mitt huvud blir mycket som sägs om travare fel. Alla tänker såklart inte som mig, men jag gillar inte när fördomar sprids som om det vore en del av allmänbildningen. Eller att folk verkligen tror att det ÄR si och så trots att det inte baseras på rimligt fakta.

Nu var det iofs inte inkluderat nybörjare i något av de tänkbara alternativ jag skrev.?

Känns inte som att vi kommer så mycket längre med den här diskussionen.
Jag förespråkar inte travare till någon öht egentligen, men samtidigt tror jag inte att de automatiskt tar skada eller att ryttare automatiskt gör sig en björntjänst i alla situationer.
Jag tycker ungefär som du. Men du håller inte med. Så... ;)

Kanske borde ha skrivit krav istället för ambitioner.

Du skrev att "ingen nybörjare - med ambitioner - borde skaffa en travare". Det var jag svarade på. Eller menar du på något annat sätt? :confused:

Det känns som att du och jag tycker väldigt mycket samma sak, men just ovanstående citat höll jag inte med om. ;)

Grundläggande dressyr för mig är 4 åriga halvblod ungefär på LB nivå, inget märkvärdigt alls. Hur ligger din nivå? Det blir lite enklare att diskutera om man förstår varandras begrepp.

Ingen av mina travare har varit under den nivån efter ett års ridning iaf.
Lik förbaskat har de faktiskt tävlat sm i minst två grenar.

En försynt fråga:

Det har inte slagit dig att din travare var ett stort undantag ang. sin form och utbildning, och att den inte är särskilt eller ens lite, illustrativ för ridtravaren rent generellt över huvud taget?

känns som du är extremt aggressiv och tyvärr faller i fällan att för att du själv haft en vettigt trevlig häst av rasen x som funkat som ridhäst, så vill du generalisera och säga att det därmed är standard och fullt möjligt för de flesta travare.

KL
tycker det är fascinerande att alla som råkar ha en travare hugger till höger och vänster till framför allt djurjourens inlägg. Snarare är det väl så att djurjourens väletablerade erfarenhet är en uppfräshande inblick till att ge objektiva och rättvisa svar i tråden, av ngn som faktisk har full insyn och bra erfarenhet och är "en i gamet". Men se den gubben verkar inte gå hem den heller, hos de som har egna ridtravare. Vore trevligt med ett nyktert perpektiv även från de frälsta tycker jag!

Jag anser mig väldigt nykter i samanhanget travare/ridtravare faktiskt.

Kan int ehelelr hålla med djurjouren i särklit mycket av det hon skriver..

Jag personligen skulle aldrig skaffa ett varmblod eftersom den typen av häst inte har det jag kräver.

Ska man lulla ute i skogen och inte satsa på något värst förutom travet skulle varmblodet vara helt ok!

Men varmblodet är inte avlad (byggd) för ridning och är då en mycket svårriden häst. Har man kunskapen och har man en riktig bra "ridexitör" på sitt varmblod så varför inte, känner en som gått väldigt långt med sitt varmblod, däremot har han en mkt fin kropp och inte så väldigt typisk för sin ras, dessutom har ryttare lagt ner all sin tid på ridning och proffisionell träning.

Men då är det också den enda jag sett.

Jag tror många gör ett misstag med att skaffa ett varmblod om de verkligen vill satsa inom ridningen eftersom det är en såpass svår häst.

Dessutom är de flesta fula i mina ögon ;) Trots att ja har en själv här hemma på gården som mitt hjärta fallit för:D

Jag tycker däremot att det är kanon med folk som gillar varmblod, utan dom hade inte de staketen fått upplevt någon kärlek.

Veronica och hennes duktiga varmblod.
17891044.jpg

http://www.pixbox.se/alb_show_id151701_page0.html

Men visst rider orutinerat folk omkring även på andra raser. Men varför måste du slå ihjäl travarna då? För att inga mer rutinerade köper, som skulle ge ett bättre hem?

För att jag ruttnat på att se "mina" fd tävlingshästar vandra runt som pokaler med den ena skavanken värre än den andra. Trötta & lessna på sina ögon. Och ändå har jag då "valt" deras hem, men efter ett tag har de nya ägarna just tröttnat med orden " byte av inriktning, vi passar ej ihop" osv efter bara några månader.

En av mina föredettingar har det dock bra & har stannat i sitt hem i 9 år nu trots att ägarinnan fått 2 barn under åren, inte ens haft en fodervärd eller medryttare. Nu råkar just den travaren ha Orlovblodet i sig & mkt trevligare kropp & rörelser än en av "amerikansk/franco" typ.

Därför låter jag dem heller åka till himlen.

Ok, det har jag full respekt för, jag ser samma som du i o m att det finns många travstall häromkring och många travare som "blir över":crazy:

Det är delvis samma med galopphästar, som folk inte klarar, inte ger mat för att dom inte klarar dem:cool: rider på skarpa bett, osv. Det är hemskt ledsamt att se.

För min del (gissar att jag är en av dom? ) så är det inte så mycket för "klanka inte ner på travare!"-´s skull utan snarare att jag inte gillar att folk tar fördomar som fakta (därav reaktionen på Flashlight´s inlägg) och använder helt knasiga -ja, enligt mig då- argument till varför inte ridtravare.

Vad pratar du om för fördomar?? Det jag säger har jag sett själv eller fått från folk som är mycket kunniga när det gäller travare.

Berätta vad som är "fördomar"!! Och jag har inget emot travarna som trevliga individer.

hej ! Själv skaffade jag ett varmblod för ca 1 år sedan som jag ridit in själv. han är 6 år nu och vi har kommit långt och ska ut på våra första tävlingar tillsammans nu i sommar/höst.
Tkr att varmblod är helt fantastiska. Man kan ju faktiskt köpa ett varmblod som redan är inridet om man vill ha det lite lättare och speciallet om du inte har ridit "seriöst" på ett tag. Det är dessutom oftast billigare och köpa en travare och du kommer garanterat ha lika roligt med den som med en "vanlig" ridhäst ! Lycka till ! :D

Du skrev att "ingen nybörjare - med ambitioner - borde skaffa en travare". Det var jag svarade på. Eller menar du på något annat sätt? :confused:

Som regel borde väl *egentligen* ingen nybörjare alls skaffa travare. Men en person som skaffar en mycket trygg individ som redan är riden en del och helt enkelt vill ha en skogsmulle tror jag kan fungera. Hellre det än en medelmåtta med höga prestationskrav som inte är tillräckligt ödmjuk.

Nu hänger jag inte med i ditt resonemang alls längre.

Först skriver du att "ingen nybörjare - med ambitioner", sedan att "det fanns väl inga nybörjare i något av alternativen" och nu skriver du om att nybörjare inte ska skaffa travare alls? :confused: Vad menar du egentligen?

Sen, vad jag menade med en ryttare med höga ambitioner var just en ryttare med höga "hobby-ambitioner", dvs höga horsemanship-ambitioner (termen "horsemanship" menas då inte som NH). En ryttare som har höga ambitioner kring hästens välmående är inte samma sak som en "medelmåtta med höga prestationskrav".

Vad pratar du om för fördomar?? Det jag säger har jag sett själv eller fått från folk som är mycket kunniga när det gäller travare.

Berätta vad som är "fördomar"!! Och jag har inget emot travarna som trevliga individer.

När man drar alla över en kam och säger "såhär är det" trots att det rent faktamässigt inte finns några belägg.
Bara för att ta ett par exempel på vad jag kan störa mig på (oavsett om just du skrivit det eller inte utan rent generellt):
*Travare (observera - hela bunten, inte ens specificerat om det rör sig om varmblod eller kallblod) har för kass exteriör för att hålla för ridning
*Travare (hela bunten igen) kan inte galoppera.
Här har man t o m kommit med ett påstående som motbevisats fler än en gång och ändå står man alltså fast vid ett påstående som låter som att inte en kotte av alla hästar av travarras ens kan fatta galopp. Noll fakta bakom det.
Din variant var lindrigare, där var det snarare att det lät uteslutande - verkligen INGEN travare kan galoppera i tretakt. För att kunna veta det måste man ju i princip ha sett varje ridtravare som finns galoppera i sina bra stunder, annars kan det alltid finnas undantag utan att man vet om det! ;) Och så motiveringen - att det beror på exteriören. Om det läggs fram som en teori snarare än fakta hade jag dock inte tagit det som en fördom.
*Travare har fula bakben/fula muskler/fult kors (någon specifik kroppsdel m.m.) - alla ser inte likadana ut, så då har man troligen sett några travare som inte haft ridhästmuskler eller konstig benställning eller dylikt och utgått från att alla ser ut så. Den klassiska defenitionen på fördom.
*Travare kan inte samla sig.
Eftersom jag har fått det motbevisat för mig så många gånger kan jag inte annat än utgå ifrån att det inte är verklighets- och faktabaserat och tolkar det därmed som en fördom/generalisering.
Om man dessutom lägger till "på grund av exteriören" på det, ja då är man också ute på farligt vatten tycker jag. Särskilt med tanke på hur många hästar med halvkass eller kass exteriör som kan samla sig mer eller mindre (extremt arabkors t ex), och bevisat att det är träningen det sitter i + att man såklart får anpassa graden, att en häst med extremt ofördelaktig exteriör troligen inte kommer kunna samla sig lika mycket som en häst med fördelaktig exteriör.
När man börjar påstå att hästarna har riktigt kass exteriör - oavsett om det syns utifrån eller ej- då börjar det låta ännu mer som fördom/hittepå om man inte kan basera det på t ex vetenskaplig studie.
Då skulle man t ex kunna säga att en del hingstar som får bra poäng för exteriören i själva verket kanske har dålig exteriör? Fast det inte syns! :p

Och så rent allmänt generaliseringar:
*travare kan inte ditt, travare kan inte datt, alla travare har svårt för...

Men det är här formuleringarna blir petiga. För folk får tycka det mesta i mina ögon.

Ok, det har jag full respekt för, jag ser samma som du i o m att det finns många travstall häromkring och många travare som "blir över":crazy:

Det är delvis samma med galopphästar, som folk inte klarar, inte ger mat för att dom inte klarar dem:cool: rider på skarpa bett, osv. Det är hemskt ledsamt att se.

Tack! Bara för att jag är inom travsporten som aktiv betyder inte det att jag är som de som slänger sina hästar hit & dit när de inte fungerar. Vissa stunder var det extremt jobbigt att arbeta som hästskötare när hästar inte var fräscha i träning/tävling men då de var av den sämre delen av antalet i träning så fnyste bara chefen. Medans vissa lindades in i bomull.

Ang foder på galoppörer, så anser jag att det är vansinne att dra ner till nästan obefintlig ranson foder till travare med påståendet att den är het. Oftast sitter inte hetsen i fodret, en travare kräver ofta bra & mkt mat.

Nu är jag för trött för att hänga med, men jag förstår att du blev förvirrad iaf.
Om jag tar ett exempel - syrran som gillade att köra häst för att det var kul, gillade att longera (förutsatt att hon kunde få hästen göra det, annars fick det vara), gillade att rida ut på långritter främst i skritt, och that´s it, funkade det faktiskt ganska bra för. Och just den kusen gillade det faktum att det inte ställdes så mycket krav på den, älskade att lunka runt i skogen, älskade att få jogga framför vagnen osv. Tror inte hennes träning slet nämnvärt på hästen. Garanterat mindre än för oss tappra/ambitiösa som ville dressyrutbilda och hoppa med den- men som inte alls var på samma grad av "nybörjare".

Tror det finns någon "magisk" luddig gräns för hur krävande och petig man kan vara (men säkert mycket beroende på ridsätt oavsett vilken nivå man är på) innan hästen börjar slitas lite mer på grund av det - för att sen slitas mindre på igen först när man kommit betydligt längre i sin och hästens utbildning.

Ja där sa du ytterligare en grej som gör travaren olämplig som ridhäst. De kräver MASSOR av mat för att hålla hullet men hålls ofta på svälkost pga att de blir explosiva av krafftfoder.

Jamen det där ser man ju överallt.Det där är ingeting som bara drabbar travare utan många många hästar överlag oavsett ras.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur