Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Jag kan säga så här , vi hade en ridtravare i stallet som hade kotledsinflammation på 3 ben, fanns ingen möjlighet för tjejen att känna det eftersom rörelsemönstret i traven inte är ren. Jag tror nog inte hennes är den enda med tanke på hur det ser ut när dom travar och galoppar inte sällan obalanserad slängtrav och slänggalopp.

Helt klart enklare att känna på en häst som har en ren trav.

Och jag har sett en ridtravare med 3-4 gradig hälta (dvs tydligt synbart redan när den knatar runt i hagen för orutinerade ögon) och ägaren + ET´n som undersökte hästen tog inte hästen till vet. förrän ett år senare utan fortsatte flänga omkring, vid det laget (eller redan innan) hade den kotledsinflammation på 3 ben.
Kusen hade tidigare gått igenom vet. kollen på tävling med ursäkten "hon GÅR så", men den ursäkten har jag även hört av halvblodsägare och tycker den är lika oacceptabel oavsett vilken hästras man har.

Jag menar - även om hästen är otaktmässig vid ridning (vilket f ö ofta beror på fysiska problem om man väl gjort tappra försök att skola om med hjälp av tränare men inte kommer någon vart) så borde man börja fundera om hästen försöker lägga sig ner vid skoning och tar en halvtimme att fångas i hagen.

I mitt fall råkade det bli ett vbl.Var igentligen ute efter nått helt annat.

Om jag vill skaffa en storhäst till blir det troligen inget vbl.
Det var lixom en dressyrhäst jag skulle ha från början.Men sen rammlade konstapell knas över mig .Kanske inte det klokaste valet jag gjort för att komma vidare med min ridning.Men jag trivs med honom.så dom ambitionerna att komma vidare kan få vänta på sig.Just nu räcker han gott och väl för mig ridmässigt.Vill jag rida mer dressyrinriktat på högre nivå finns det hästar i min närhet att låna.

Jag tror tyvärr en del beror på att de dels inte ens är försäkrade många gånger, dels inte tas till veterinär eftersom många ägare inte ens inser vad som är fel/ att ngt är fel, dels är ganska svåra att känna problem på med tanke på sina rörelsemönster.
Jag säger inte att det gäller alla och inte att det inte gäller andra raser, men kanske är det något högre procent av sånt när det gäller travare. :o

Så får man inte skriva, då blir mackan upprörd över förtalet mot veterinärer! ;)

Bara en liten parentes:
Travare är ju ofta en "förstahäst", därefter resonerar ofta de mer tävlingsinriktade som quodrofenia, "nästa häst blir iaf inte en travare!" och skaffar t ex ett halvblod.
Det betyder att de som tävlar och pressar sina hästar och inte lyssnar på signalerna, inte är tillräckligt petig med skötsel osv, de kommer förmodligen fortsätta på samma vis med nästa häst! :crazy:

Medans de som är duktiga på att lyssna på hästen kan lära sig massor och tvärtom ha en hel del kunskap i bagaget till nästa häst.
Och så dom någonstans mittemellan som inte tränar på så vis att de märker smådetaljerna (endast ridning rakt fram utan krav på form typ) och som kanske inte är motiverade nog att se vad som felar/fattas förrän det är en större, väl tydlig skada.

Sådär tycker jag människor verkar fungera rent allmänt. Sen att travarna har otur och ofta blir förstahästar är såklart tråkigt. För jag tror ALLA kommer göra missar inom hästägarskapet, viktiga sådana också, förr eller senare - oftast förr, och någon häst kommer drabbas av det.

Diskussionen börjar snarare komma in på inriktingen "vem får skaffa häst, och isåfall vilken häst?" än huruvida travare funkar till det ena och det andra. Och faktiskt känns det som en mer vettig diskussion! :angel:

Jag tycker/tror inte att det är "otur" att travarna ofta blir förstahästar. Det är ju inte direkt en slump att det ser ut som det gör..

Givetvis gör alla sina misstag, trial and error, men det är ju en helt annan diskussion. Ska man snäva till det så så bör väl ingen skaffa häst (eller djur övht). Då är det nog bättre att fokusera på lämplighet, rätt ryttare till rätt häst - eller snarare möjligast lämpliga häst till en viss ryttare och tvärtom. Skaffa häst på ett häst- och människovänligt sätt.

Senast ändrad av en moderator:

Det behöver du inte tala om för mig. Därför slår jag ihjäl mina numera när det går av banan eller behåller dem själva, vilket inte är hållbart i längden när jag har mina hästar i rent tävlings/avels syfte.

Men du menar på att bara orutinerat folk rider travare & rutinerat folk rider halvblod? Välkommen ut ur bubblan den dagen du vaknar..

Men visst rider orutinerat folk omkring även på andra raser. Men varför måste du slå ihjäl travarna då? För att inga mer rutinerade köper, som skulle ge ett bättre hem?

Och varför köper inte rutinerade ryttare travare? Kanskeför att de inser problemen och att travare faktiskt inte ens är bekväma hästar att rida på, om man är van vid annat.:( De inser att det travare har i sina gener gör det svårt för dem att röra sig som man vill att ridhästar rör sig. Det är tråkigt, men det är sant.

Till och med stallets skevaste piano till fullblod kändes som en dröm för en tjej som under många år ridit travare åt en kompis som är amatörtränare. :angel:

Många vill få det till att travare fått "dåligt rykte" av olika skäl, och alla orutinerade ryttare bidrar givetvis, men det finns oruinerade ryttare även på isisar, halvblod, kallblodstravare, fullblod, vad ni vill. Men de har inte det ryktet.
Det är ju så att travare är mer problem eftersom de inte är ridhästar av naturen, vilket de flesta märker när de väl tar på sig de mer objektiva glasögonen och tillåter sej att känna efter och tänka lite.

Men seriöst ridna i inte alltför krävande ridning så visst, nån lösning måste man ju hitta på att det finns såna mängder av dessa hästar, i en storindustri som travet, som avverkar dem på löpande band och där de har noll värde som icke-tävlingshästar.

Egentligen är det en fråga om mycket, mycket mer än tjejer på buke som med näbbar och klor försvarar sina älsklingar (vilket jag har full förståelse för ) det handlar om en industri som omsätter mångmiljonbelopp och inte har nån tanke på att ordna bra liv för huvudpersonerna i underhållningen - hästarna.

Detsamma gäller galopp, men de hästarna är färre eftersom galoppen är så enormt liten i jämförelse i Sverige. Fullbloden är också svårare för nybörjare generellt (det är travare också men nybörjare inser ofta själva att fullbloden inte är rätt...), och de är framförallt mer lämpliga som ridhästar.

Sorry, ville ju inte att du skulle bli upprörd! Men nu hann du ju se det ändå! :p

tyvärr har du ju läst helt fel eftersom det inte handlar om veterinärerna utan ägarna som tycker det är onödigt att reda ut sina hästar om de tex är knackiga eller inte går igenom böjprov osv. Så din kommentar är otroligt fånig.

Jag tycker/tror inte att det är "otur" att travarna ofta blir förstahästar. Det är ju inte direkt en slump att det ser ut som det gör..

Givetvis gör alla sina misstag, trial and error, men det är ju en helt annan diskussion. Ska man snäva till det så så bör väl ingen skaffa häst (eller djur övht). Då är det nog bättre att fokusera på lämplighet, rätt ryttare till rätt häst - eller snarare möjligast lämpliga häst till en viss ryttare och tvärtom. Skaffa häst på ett häst- och människovänligt sätt.

Fast (osäker på källa, en krönika i Ridsport, men vet inte vart de fått statistiken från) det sägs ju att en hästägare i snitt förbrukar 3 hästar innan man lärt sig hur man ska sköta/rida/hantera den på ett säkert, hälsosamt och hållbart sätt.
Om häst nr 2 då är ett halvblod så löper ju halvblodet ungefär samma risk.. Beroende på vilken "typ" av människa det rör sig om.

Jag tycker absolut inte att ingen borde få skaffa häst iom det, utan att man måste få lära sig av sina misstag. Och idealet är den typ av människa som faktiskt lär sig av sina misstag, förhoppningsvis innan någon skada är skedd.

Absolut är det ingen slump när det är såpass vanligt att travare blir förstahästar. Det jag menar är att oavsett vilken häst det rör sig om så är det ju lika viktigt att man lär sig av sina misstag (och försöker skaffa sig kunskap nog att förebygga dom). Förstår inte hur det skulle kunna vara värre eller mindre illa med en travare än en annan häst i samma skick/utbildningsnivå/med ungefär samma psyke. De punkterna är ju dock ett kapitel för sig redan i den här tråden.

tyvärr har du ju läst helt fel eftersom det inte handlar om veterinärerna utan ägarna som tycker det är onödigt att reda ut sina hästar om de tex är knackiga eller inte går igenom böjprov osv. Så din kommentar är otroligt fånig.

Självklart var det så som du skriver!

Såg att totola också insett det nu...

Travare är ju ofta en "förstahäst", därefter resonerar ofta de mer tävlingsinriktade som quodrofenia, "nästa häst blir iaf inte en travare!" och skaffar t ex ett halvblod.
Det betyder att de som tävlar och pressar sina hästar och inte lyssnar på signalerna, inte är tillräckligt petig med skötsel osv, de kommer förmodligen fortsätta på samma vis med nästa häst!
Hur menar du här? Dessutom skrev jag inte att det absolut inte skulle bli en travare nästa gång utan jag skrev troligen inte.

Nu tycker jag att du skjuter bredvid mål. :p

Saken är väl den, som jag ser det, att det går att få tag på mkt bättre (ridmässigt och "mående-mässigt") halvblod/överhöjdarponnys än det går att få tag på fd travare. De är fler helt enkelt, det finns fler "bra" halvblod och ponnys än travare. Men de är dyrare, givetvis. Och med ridmässigt menar jag utbildning, inte hållbarhet - den uttalar jag mig inte om.

Och en mer utbildad häst med mindre skadehistoria/"belastningshistorik" (för de flesta överhöjdarponnys och halvblod har ju faktiskt inte körts hårt på banan som travarna har i tidig ålder) torde ju vara ett lämpligare köp för oerfarna småtjejer som ska göra sina första trial and errors på sin första häst..

Sedan att det går att gå på pumpen även med sådana hästar - självklart! Det går ju inte att komma ifrån. Men jag tror i alla fall att travarna gör sig bäst hos seriösa hästmänniskor som har en del bakom öronen och vet vad de sysslar med och ffa kan känna igen problemen och hitta lösningar på dem innan det gått åt pipsvängen. Eller kanske en småtjej som har väldigt hästkunniga föräldrar som engagerar sig och hjälper.

allvarligt, orkar inte med denna tråd längre, låt det komma till ett slut

tack för mig

Hur menar du här? Dessutom skrev jag inte att det absolut inte skulle bli en travare nästa gång utan jag skrev troligen inte.

Ok, ber om ursäkt om jag misstolkade det du skrev. Min poäng var att många tävlingsintresserade förmodligen resonerar: inte en travare som andra häst (att man insett vilket jobb det är och inte orkar börja om från början! :p )
Om alla skulle vara "fel" så skulle dessa "fel" människor i det här fallet förmodligen skaffa andra hästar också. Som i mitt exempel som senare skaffade ett halvblod att tävla med efter att den första ridits sönder. Och åt andra hållet - om de är av "rätt" typ dvs de som lyssnar på hästen, är noggrann med skötsel osv, då blir det den typ av ryttare som sen går över till "ridhästras".
Att jag nämner just ryttare med tävlingsambitioner är väl för att jag kan tänka mig att det är de som är mest motiverade att inte behöva lägga ner lika mycket tid och jobb igen för att ta sig ut på tävlingsbanorna när det är lättare att skaffa en mer färdig häst inom andra raser.

Tillägg: och som till skillnad från "rena skogsmullar" nog löper lite större risk att belasta hästarna för hårt?

Senast ändrad:

Fanns det någon anledning att du skrev detta till mig eller var det kl?

Sedan att det går att gå på pumpen även med sådana hästar - självklart! Det går ju inte att komma ifrån. Men jag tror i alla fall att travarna gör sig bäst hos seriösa hästmänniskor som har en del bakom öronen och vet vad de sysslar med och ffa kan känna igen problemen och hitta lösningar på dem innan det gått åt pipsvängen. Eller kanske en småtjej som har väldigt hästkunniga föräldrar som engagerar sig och hjälper.

Det här håller jag såklart med om, men som sagt så tycke jag att *alla* hästar borde skötas väl.
Utbildningsmässigt så vore givetvis det optimala någon som kan utbilda travaren ifråga. Å andra sidan så från begynnelsen av tråden gällde det ju en travare som redan var hyfsat grundskolad, inte en travare direkt från travet.
En häst kan ju också vara riden i skritt, trav och galopp i "fri" form och faktiskt hålla riktigt bra om den skogsrids (läs: ej flängridning), att den är grundriden för ändamålet sas.
Ingen nybörjare -med ambitioner- borde skaffa en travare. Det håller jag med om. Leder oftast bara till frustration. Om det gäller en inte helt grön ryttare som är ödmjuk kan det funka. Utan alltför höga ambitioner och ffa krav. Inte alltför vanligt givetvis, vilket är tråkigt.

Nu har ju jag iof haft en hel del andra hästar innan herr konstapell knas.Menstadels halvblod.Haft en travare i min ägo tidigare.Men överlag är det hästar av ridhästtyp jag har haft mest att göra med under 25 år som hästverksam.

Till saken hör att i dagsläget är jag inte ett dugg sugen att ge mig ut på tävlingsbanan .har varit föga intresserad innan oxå.
Det är lixom inte riktigt min grej.Dock gillar jag att träna.Någon gång i framtiden kanske jag känner suget och lite beroende på hur det går med knas så får man ju helt enkelt se.Vet ju inte ens i dagsläget om jag får ordning på hans gångarter så det åt minstonde fungerar hyggligt. Och hyggligt kommer man ingen vart med på dressyrbanan.Man behöver nått utöver det vanliga.Och det kan knas inte bidra med svårare än så är det inte.Och därför lär jag skaffa mig nått annat om den dagen faller sig på.
Nu tror jag inte den dagen kommer komma eftersom jag kan glädjas med andra i deras framgångar i stället.Jag behöver inte tävla själv för att få mig en kick av dressyrridning.
Knas kommer hellre aldrig säljas utan stannar här tills det är dags för honom att vandra vidare.Det är jag skyldig honom.Och det blir väl förhoppningsvis inte fören om bra många år.Efter det kanske mitt val av ny häst ser anorlunda ut.svårt att veta nu.Det är oxå därför jag inte tvärsäkert säger att nästa häst inte blir ett VBL.Det kan jag omöjligt veta i dag.
(rörigt inlägg ;) )

Men jag har väl inte påstått att enbart travare bör skötas väl? Skillnaden ligger väl i så fall i att vissa typer av hästar kan behöva mer kunskap i bagaget än andra för att skötas på ett lämpligt sätt.

Och helt ärligt talat skrev jag ju inte föregående inlägg utifrån TS's grundinlägg, utan utgående från helt andra aspekter av diskussionen.

Jag håller inte med dig alls. Ingen NYBÖRJARE ska som första häst skaffa en travare, tycker jag. Enligt mig är det att göra både hästen och sig själv en otjänst. Om då inte nybörjaren har tillgång till kvalitativ hjälp etc. Men då pratar vi ju just om en nybörjare med ambitioner (inte tävlingsambitioner utan allmänna ambitioner att utvecklas med sin häst och sköta om sin häst på bästa sätt ridmässigt och allt annat, utifrån individen).

Jag tror att den ultimata ridtravar-köparen är just en skogsmulleryttare MED höga ambitioner (menar då som sagt inte tävling). Är man inte ambitiös på det sättet tror jag det är lika bra man skaffar sig en "enklare" typ av häst, eftersom man då kanske inte vill lägga ner tid och energi på hästen i sig utan mer på just det man tänkt sig med ridningen - skogsmulleri och picknickar i godan ro t.ex. En sådan ryttare bör nog heller inte köpa ett tävlingsavlat halvblod, eller en tävlingsavlad islandshäst, eller en gallopör direkt från banan osv. De kräver ofta mer än ryttaren vill/kan erbjuda helt enkelt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama