Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

producera gärna mer faktabaserade källor själv när du svarar om det är det vi ska argumentera.

Nej.
Men så har jag inte framställt det som jag enligt dig skrivit icke faktabaserat som om det vore fakta.
Däri ligger den stora skillnaden.

Jag tycker det skulle vara roligt att se lite statistik här.
Där det är jämfört och verkligen bevisat att en travhäst blir mer skadad av att ridas än en häst av ridhästras..

Han är ju med i diskussionen, men den handlar inte om honom utan jag använder honom som exempel. Det JAG tycker vi diskuterar är som sagt om ryggarna pajjar (nu är bakbenen med oxå..) av ridning och eftersom Super hade en ryggskada så blir det ju automatiskt om honom oxå.. Varför skulle jag inte kunna använda honom som representant, han var ju ändå toppstammad travare, det var ju inte direkt grannens hingst dom använt!

Kanske därför att 99,9% av ridtravarna varken ser ut som super eller har presterat det han har.
blir då bara dumt att använda honom som ett exempel för en generell tråd om travarens duglighet som ridhäst eller ej.

Nej.
Men så har jag inte framställt det som jag enligt dig skrivit icke faktabaserat som om det vore fakta.
Däri ligger den stora skillnaden.

jaså? jag ser ingen större skillnad dessvärre, du kommer med påståenden och uttalar dig expertismässigt i många trådar och använder dig själv och din erfarenhet som referens och inget annat.

KL
I rest my case. Lycka till fortsättningsvis i popcorn tråden.

Tror tyvärr inte att sådan statistik finns. Men man kan ju prova att ringa någon av dom stora bolagen och fråga om det finns någon form av skadestatistik så vi kan jämföra själva.

Hittade något mycket intressant

"Rasgruppen halvblod hade den högsta risken för systemspecifik sjuklighet i alla system,
utom hud där fullblod hade den största risken. Den generellt högre risken hos halvblod kan bero
på många faktorer förutom ras såsom ägaregenskaper, användningsområde, skötsel och genetiska
faktorer. En stor del av halvblodshästarnas problem fanns i leder, vilket kan vara relaterat till
skötsel och användningsområde. Om man kan identifiera riskfaktorer för ledproblem kan denna
kunskap förhoppningsvis ligga till grund för rekommendationer om fungerande förebyggande
åtgärder.
Kallblodiga hästar (som inte tränas/tävlas aktivt i trav) hade den minsta risken i alla system,
utom hovar. I system hovar låg varmblodiga travare (ej aktiva travare) lägst. Den generellt låga
sjukligheten för de kallblodiga hästarna kan bero på att de är robusta och resistenta mot
sjukdomsproblem, men det kan också bero på användningsområde eller kanske på faktorer hos
ägaren. För islandshästar var hasledsproblem vanligast"

rolig läsning, med tabeller, statistik, jämförelser OCH referenser!

http://www.agria.se/Agria/bilder.nsf/LookUpByKey/5994/$file/Egenvall%20artikel%20tva.pdf

Kanske därför att 99,9% av ridtravarna varken ser ut som super eller har presterat det han har.
blir då bara dumt att använda honom som ett exempel för en generell tråd om travarens duglighet som ridhäst eller ej.

Nog har jag sett fler travare med bra exteriör än Super, har oxå sett flertalet med bättre galopp. OBS! Därmed inte sagt att dom kan gå Grand Prix!! Kan säga att det har kliat i fingrarna.. Dessutom så upplever jag att du har tolkat tråden galet. Det vi diskuterar är om travarna håller för att ridas i överhuvud taget och hurvida det är till gränsen djurplågeri att kräva någon som hellst form av samling av dom. Det är som sagt bara någon enstaka som i den här tråden påstått att travarna kan gå högre dressyr.

Men vi kan väl strunta i Super nu då och ägna oss åt det som var huvuddiskussionen. Håller travarna för att rida på eller brakar ryggarna ihop av ridning. Jag tror nog att dom håller för basicridning. Jag har oxå svårt att tro att ryggarna tar stryk av samling. Borde det inte vara tvärtom att ryggarna tar stryck när dom går med sänkt rygg.

Senast ändrad:

Wow, när jag läser om de flesta av dina inlägg för tredje gången verkar de ju nästan vettiga.
Fast du hävdar fortfarande att travare är bra till distans men inte håller som skogsmullehästar och hobbyhästar utan att gå sönder i ryggen och benen.
Om man nu inte är extremt jätteduktig ryttare på halvt elit nivå, fast en sådan ryttare skulle ju aldrig bry sig om att rida en travare för de har så svårt för sig. (sant, de kräver en del extra jobb) Och eftersom en vanlig människa inte är tillräckligt duktig eller engagerad kommer en travare inte hålla som skogsmulle.
Helst ska det vara en duktig dressyrryttare som tränar travaren, fast ändå inte för den håller inte för dressyr. Eller hoppning. Eller skogsturer. De är bara snälla och gör det ändå. (I vissa fall kan man nästan tro att de tar morfin i smyg bara för att man inte ska se hur ont de har fått efter nåt år i skogen. Bara för att vara bussiga.)

Att sedan en hel del människor känner en hel masa travare som är både gamla och har ridits i skogen ett decenium eller mer, av vanliga hobbyryttare, och som varken är halta, ömmar, börjat gå konstigt eller på något som helst sett visar några tecken på smärta, utan skrittar på lugnt och fint och avslappnat, travar när man ber om det och i många fall galopperar när man ber om det, fortfarande utan tecken på smärta.. Det spelar ingen roll för de har ont och har gått isönder ändå.
Jag gissar att vi som rider travare som hobbyhästar också är blinda för om en häst mår dåligt eller har ont någonstans?

De allra flesta här vet och erkänner att travare behöver extra hjälp, och inte kommer gå några högre klasser. Men det verkar inte räcka för dig, du vill fortsätta upplysa oss om hur jättesvårt och olämpligt det är att ens försöka, och jag förstår att folk tröttnar och hugger till av det.

Visserligen anser du redan att jag inte har erfarenhet, är dum i huvudet för att jag inte håller med om din definition av samlingsgrader eller dina förklaringar till en hel del saker. Att jag redan trott som du, och är öppen för olika ideer, spelar ingen roll eftersom jag inte vill gå tillbaka till den tron du har. Men jag vill ändå ta mig själv som exempel.
Jag rider akademiskt/centrerat/whatever och håller på att lära mig det efter att ha lämnat den traditionella dressyren. Min travare har god ridexteriör, i travarsammanhang, och är inte ens inriden än. Vi jobbar i skritt, bakbenen börjar lägga sig åt rätt håll (slutar bredda) och vi gör framsteg. Jobbar mycket med lyhördhet och använder framförallt sitsen. Jag jobbar med min balans för att hjälpa honom. Egentligen vill jag bara ha långa, härliga ridturer med galopp, trav och tölt i skogen, ändå kämpar jag med skritten utan att ens börja trava förräns den är bra nog.
Och vi blir bägge bättre och bättre, trots att vi är nybörjare båda två! Han på ridning i allmänhet, och jag på den här ridstilen (även om jag har en hel del års erfarenhet av annan ridning, och ffa teori). Jag kan omöjligt vara den enda som gör så här, jobbar med hästen just för att den ska hålla både fysiskt och psykiskt.
Men med dina svar är det precis det du säger, och du menar även att det jag gör är helt fel. För att han är en travare. Och jag är blind och oerfaren. Och lite dum i huvudet, fast det säger du inte högt.
Det är ju synd om honom att han inte slaktades istället för att bli såld till mig.
Fast hade jag velat tävla distans med hnom istället, då hade han plötsligt mått bra? :confused:

Tycker alla ska ta och läsa statistikundersökningen från agria, där lika skador har jämförts hästraser i mellan..där kanske man kan få en liten inblick om hur det verkligen är..utan att genarilisera någon av raserna.

Senast ändrad:

Japp. Det finns massor med människor som väljer att köpa ridtravare, istället för halvblod eller andra hästar av ridhästras. Och jag är övertygad om att många av dem, liksom jag, inte ser det som att de gör det svårt för sig. Utan att de har fått äran att köpa en trevlig och mysig individ som de kan lära sig saker tillsammans med. Man känner inte att man väljer bort någonting, tvärtom! Man väljer något speciellt, något man trivs med och vill ha.

Dock får man ju tydligen som ridtravarägare (vilket den här tråden varit ett utmärkt exempel på) göra sig beredd på att få förklara sitt rasval och stå till svars för alla sorters fördomar och påhopp, bara för att man valt en särskild sorts häst.

Som tur är väger våra underbara hästar upp det...

Man kanske inte SER det så, men det ÄR så. Vad jag efterlyser är lite ärlighet och klarsyn - att man kan stå för att japp, jag vill ha min travare, fast den inte har så lätt för sig på ridbanan, vi gillar varandra ändå! Men i mina ögon blir det väldigt förljuget att säga att det bara är fördomar och påhopp att travare inte skulle vara precis likadana som ridhästar. Att det skulle vara först när man kommer upp i Msv som det märks skillnad. Jag lovar, den skillnaden märker du så fort så sitter upp, i princip. Man måste inte rida MSv för att märka om man sitter på en travare eller en ridhäst.

De hästar som kommer från banan och som säljs som ridhästar. Hur många av dem har egentligen tjänat några stora pengar? Borde det inte ligga något bakom det också. Man vill att hästen ska trava fort, och avlar för det (som jag sagt förut, 75% på prestation och endast 25% på exteriör).

Nja, utan en bra exteriör på travaren så ingen prestation på travet. Det finns undantag som bekräftar regeln, de som ser ut som hej kom å hjälp mig men är utrustade med en järnvilja.

Slänger ut ett exempel på en "felriden" travartjej jag sålde men turligt nog fick köpa tillbaka.. Denna var en finfin skogsmulle häst, jättego häst som reds på hackamore & travades i olika tempon utan hets eller galenskaper. Även likadan under tiden hon tränades, under sadel för hemma om man körde henne så blev hon tokhet. På banan gick det dock jättebra. Hon har sen unghäst tiden haft SI-leds problem som man hela tiden fick hålla koll på. Detta "glömdes" bort hos den nya ägaren, dressyren var väl roligare än hästens kropp:( Och på köpet fick man en häst som stack & var förjävlig att rida. Hon har nu varit tillbaka i min ägo sen i höstas, och haft ET & veterinär på henne i omgångar men SI-leden / ryggen är förbrukad för ridning. Tur är håller hon för avel. Men det är med stor sorg i hjärtat jag inser att min fina promenadhäst inte håller för ridning.

Hamnar travaren hos rätt ryttare, oavsett om den gått på banan eller ej, så har den alla förutsättningar att bli en god ridhäst.

bild på min tjej dagen efter hon kommit hem hösten-07:
http://i220.photobucket.com/albums/dd21/erikas_84/callesned1.jpg

Nja, utan en bra exteriör på travaren så ingen prestation på travet. Det finns undantag som bekräftar regeln, de som ser ut som hej kom å hjälp mig men är utrustade med en järnvilja.
Jo, det är ju det jag syftar på. Att de som går jättebra på travet har en exteriör som passar för det, medan de som inte har en tillräckligt bra "travarexteriör" inte går lika bra, och att de kanske då i så fall kan passa som ridhäst istället. Och att man avlar till stor del på prestation (de där 75/25 har jag hört från Menhammar, så jag kan inte svära på att det är hundra% korrekt hos alla uppfödare förstås) är ju inte någon hemlighet.

På en travare så lär man sig rida,,,,på ett halvblod då åker man med...

vill du utvecklas som ryttare, lära dig förstå hur det ska kännas när det verkligen går åt rätt håll, välj då varmblodet.

Halvblod är köpt "framgång". Varmblod är vägen till kunskap.

Dom blir som man gör dom till. Sen finns det individer inom alla raser som det går bättre och sämre för. Men om ryttaren är konsekvent och tar tid och kan vänta ut det goda, så brukar det fixa sig i slutändan. (nu pratar jag dock inte om svårklass nivå, men det förstår väl alla)

Tror du allvarligt att det är så?! Det är ju inte så att halvbloden är superenkla att rida, det är mycket jobb med dem också och man utvecklas som ryttare antingen man har en travare eller outbildat/utbildat halvblod. Att du ens uttrycker dig så tycker jag säger en hel del om dig och dina fördomar... *suck* varför måste det alltid vara "vi mot dom"?! Antingen ska man älska travarna eller hata dem...
Visst kan varmblod ("travare") vara fina hästar men jag har hittills inte sett någon "live" som jag tyckt varit riktigt fin (mycket beror nog på deras ryttare...). Sen finns det ju många halvblod/halvblodskorsningar som ser ut och går som skit också...
Jag har en outbildad import med okänd härstaming som jag håller på och utbildar själv med hjälp av min tränare och innan dess hade jag en connemara/halvblodskorsning så jag är ingen snobb med ett halvblod med superhärstamning.
TS, är du orutinerad kanske det passar bäst med en erfaren, stabil häst som är någorlunda utbildad? Du kommer nog ha fullt upp att träna upp din egen ridning igen och det blir nog svårt om du samtidigt ska utbilda en fd travare.

tycker lixom du att det har gått för långt o säga att dom inte kan användas ens för o träna (eller om man så vill tävla) eller bruka som hobbyhäst på lätt nivå. Dom går inte alls sönder hur som helst. I var o varannat stall man stått i så är det ju ridhästarna (i detta fall är tydligen en ridhäst ett halvblod eller dylikt) som stått med sina kotledsinflammationer o dylikt. (eller sådant talar man inte om här? sånt glöms bort?) Så att säga att travarna skulle gå sönder hur lätt som helst är baserat på lögn. Dom är individer som alla andra och man kan aldrig förutsäga enskilds individs hållbarhet.

Jag kan säga så här , vi hade en ridtravare i stallet som hade kotledsinflammation på 3 ben, fanns ingen möjlighet för tjejen att känna det eftersom rörelsemönstret i traven inte är ren. Jag tror nog inte hennes är den enda med tanke på hur det ser ut när dom travar och galoppar inte sällan obalanserad slängtrav och slänggalopp.

Helt klart enklare att känna på en häst som har en ren trav.

Tycker alla ska ta och läsa statistikundersökningen från agria, där lika skador har jämförts hästraser i mellan..där kanske man kan få en liten inblick om hur det verkligen är..utan att genarilisera någon av raserna.

Hur ofta kommer ridtravaren till en veterinär? Nej just det :angel:

Man kan nog plocka fram ledproblem på både den ena och den andra om dom någongång såg en veterinär.

Jag kan ju ta mina halvblod som exempel.

Häst nr 1. 16 år Tävlat svår internationell ft, St George dressyr, 135 hoppning. Ser en vet. 2 ggr om året på klinik för koll samt på varenda tävling. aldrig sett en ledspruta i hela sitt liv.

Häst nr 2 14 år Tävlat Msv internationell ft, Msv dressyr och hoppning gick omkull i hagen en gång och fick 2 ledsprutor efter det pga att hon blev sne. Det var 7 år sedan har inte haft några problem efter det. Klinik en gång om året för koll och såg vet. på varenda tävling Numer är hon bara dressyrhäst.

Jag kan säga så här , vi hade en ridtravare i stallet som hade kotledsinflammation på 3 ben, fanns ingen möjlighet för tjejen att känna det eftersom rörelsemönstret i traven inte är ren. Jag tror nog inte hennes är den enda med tanke på hur det ser ut när dom travar och galoppar inte sällan obalanserad slängtrav och slänggalopp.

Då skulle nog jag vilja kalla den tjejen orutinerad. En ofräsch häst ÄR en ofräsch häst, varesig det är en travare eller halvblod.

Jag tittade på den studien i går em. och om jag förstår det hela rätt så är det så här.för visst är det så att dom mätt skaderisken på hästraserna?
i topp ligger Halvbloden på 21,9 %
Sen kommer fullbloden på 19.7% (icke aktiva)
Travarna( icke aktiva) ligger på 7.4 % risk för skador.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.