Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Hade djurjouren gett objektiva och rättvisa svar i tråden hade jag sedan länge applåderat det. Dock tycker jag att många av hans/hennes generaliseringar är direkt tråkiga och felaktiga.

Dessutom verkar det vara svårt att förstå vad merparten av dem som är "för" ridtravare i den här tråden säger: Nämligen att ridtravare är trevliga och mysiga hobbyhästar för den som har inga eller låga tävlingsambitioner. Det är allt. Vi påstår inte att de kan gå grand prix dressyr, eller att de kan bli superhoppare. Utan vi säger att ridtravare är utmärkta hobbyhästar för den som vill ha en trevlig kompis. Och jag har tillräckligt med erfarenhet för att vet att det är hundra procent sant.

Är objektiva och rättvisa svar, de svar du villl ha:confused:

Jag tycker de är just objektiva och rättvisa. Och visar på kunnighet.

Det handlar inte om grandprix nivå. Det krävs en del även för att starta lätta klasser, och det har travaren svårt för. Ja man kan få dem att utföra mycket, men är det bra för dem?

Det krävs väldigt mycket extra jobb och hästen kommer ändå troligen att ha problem med sitt nya arbete. Ska man inte nämna det menar du? Ska man låtsas som om det är ok att köpa en travare bara man inte har så höga ambitioner:confused:
Man måste ha höga ambitioner, anser jag - nämligen mycket höga ambitioner vad gäller att arbeta hästen från grunden. Hur många har det, av dem som köper travare.:o

Nu har du ju fått en exteriörbild. (se mitt tidigare inlägg med bilder i tråden)
Kan du peka på vilken bit som är missgynnande för ridning och specifikt för travare?

Hur den rör sej.

Är det konstigt att folk "hugger" på provocerande inlägg?
Tycker flera här verkar se nyktert på saken.

att du finner det provocerande är väl en sak för sig.
Djurjouren har 100 000 ggr mer erfarenhet än du.

i övrigt så tycker jag att blanda in kallblodstravare är som att jämföra äpplen med päron. de är en helt annan typ och har helt andra förutsättningar exteriört och byggnadsmässigt än varmblodstravare i regel.

Hur den rör sej.

Du har ju iaf bilder på det också! ;)

Dock är det väldigt mycket annat som spelar in på hur hästen rör sig vilket kan bli förvirrande att separera exteriör/fysisk status/träning, så jag förstår inte varför inte en uppställd bild skulle fungera.

Hade djurjouren gett objektiva och rättvisa svar i tråden hade jag sedan länge applåderat det. Dock tycker jag att många av hans/hennes generaliseringar är direkt tråkiga och felaktiga.

Dessutom verkar det vara svårt att förstå vad merparten av dem som är "för" ridtravare i den här tråden säger: Nämligen att ridtravare är trevliga och mysiga hobbyhästar för den som har inga eller låga tävlingsambitioner. Det är allt. Vi påstår inte att de kan gå grand prix dressyr, eller att de kan bli superhoppare. Utan vi säger att ridtravare är utmärkta hobbyhästar för den som vill ha en trevlig kompis. Och jag har tillräckligt med erfarenhet för att vet att det är hundra procent sant.

fast de sista 5 sidorna har det bråkats om en travare som minsann gått höga LA klasser, och detta har gjort debatten till att det nu handlar om det.

ang. Djurjourens inlägg så har jag redan svarat vad jag tycker om det. Finner det som sagt märkligt att det ses som så hotfullt av flertalet ridtravar ryttare.

att du finner det provocerande är väl en sak för sig.
Djurjouren har 100 000 ggr mer erfarenhet än du.

i övrigt så tycker jag att blanda in kallblodstravare är som att jämföra äpplen med päron. de är en helt annan typ och har helt andra förutsättningar exteriört och byggnadsmässigt än varmblodstravare i regel.

Har jag blandat in kallblodstravare? Det var väl bara i prisjämförelsen varmblod vs kallblod.? :confused:
Ah, just det, och så det där med "för mig är det en häst, med sina svagheter osv.." men det är applicerbart även på varmblodstravare givetvis.

Givetvis värdesätter jag erfarenhet.
Tyvärr är den inte mycket värd om den inte kan förmedlas på ett bra sätt.

Citat från en person på annan internetsajt:
"Det här är internet. Här kommunicerar vi med text. Skriver man som en idiot blir man behandlad som en idiot."
Lite väl hårt skrivet och jag försöker att inte göra så själv (behandla folk som idioter) men själva principen att man måste kunna förmedla sina åsikter på en juste/bra sätt för att bli lyssnad på tycker jag stämmer in.

Nu är du patetisk. T o m din hade klara travarbakben i sina rörelser. Varför tror du att dom har det? Ser du det eller inte:confused: har du sett hur travare rör sej som aldrig satt sin fot på en travbana.:confused: Hur tror du att det påverkar dem i ridning:cool:

Du behöver väl inte blunda samtidigt som du håller för öronen:eek:

Men det är ömma tår här och det blir lite trist att diskutera då:crazy:

Du får tycka att Super hade klara travarbakben, MEN det får stå för DIG!! Ingen av proffsen som jag nämde förrut tyckte det.............och nej inte jag heller. Du kanske ser det ingen annan ser..:grin:
Ja jag har sett ett gäng med travare både på bana och sådana som aldrig blivit travtränade, jag är inte riktigt lika snabb att dra slutsatser av hästarnas exteriör som du.. Fortfarande rent skelettmässigt menar du att travarna ser så helt annorlunda ut i sin kropp mot ridhästraser??

Undrar vem som slår för öronen och inte lyssnar.. Du har inte ens konkreta skäl till varför travarna inte skulle hålla för ridning, du bara babblar på om först ryggar och nu bakben. Om du kan komma med vetenskapliga bevis för att travare inte kan bära ryttare utan att skadas av det, då lovar jag att jag ska lyssna. Tills dess så tycker jag bara att du kör med massa rappakalja!!

För hela diskutionen mynnar ju ut i att Din åsikt är att travare kan inte galoppera och när man galopperar med dom ja då blir dom spända=oren galopp=dom får skador i ryggen och nu är vi helt plötsligt inne på bakbenen.... Detta är ju DINA åsikter och inte några FAKTA som du försöker få det till. Det retar mig oerhört!!!:mad: Du får gärna skriva vad du tycker, men försök inte göra det till någon sanning!!

fast de sista 5 sidorna har det bråkats om en travare som minsann gått höga LA klasser, och detta har gjort debatten till att det nu handlar om det.

Tycker jag inte alls att det har, snarare huruvida de kan hålla som skogsmulle hästar eller hobbyhästar eller inte.

och återigen,
objektivt sett har Djurjouren skrivit högst sakligt och objektivt.

att ni går igång som ett gäng bandhundar och känner er träffade får väl tala för er. Faktum kvarstår, DJ har hundra tusen ggr mer erfarenhet än tex. du själv. Att hon inte skrivit en avhandling och har forskar resultat på det hela är väl rätt orelevant i den frågan som jag ser det, vad du än vill få det till att det måste finnas i en forsknings rapport. Vad jag vet har du själv inte direkt forsknings bakgrund i dina uttalanden som är ofta rätt påstridiga och frekventa i saker du påstår.

Senast ändrad:

Jag tyckte att din travare hade mycket fina travarbakben! :)
För några halvblodsbakben hoppas jag verkligen inte den hade stulit! :rofl:

Tycker jag inte alls att det har, snarare huruvida de kan hålla som skogsmulle hästar eller hobbyhästar eller inte.

Nej, de sista femtievla sidorna handlar om ett försvar av SUPER, och vad denne klarat av och presterat eller inte. Som om det skulle vara illustrativt för hela rasen.

Jag tror att vi glömt något här (bara generellt, inte riktat till dig flashlight). De hästar som kommer från banan och som säljs som ridhästar. Hur många av dem har egentligen tjänat några stora pengar? Borde det inte ligga något bakom det också. Man vill att hästen ska trava fort, och avlar för det (som jag sagt förut, 75% på prestation och endast 25% på exteriör). De som inte visar sig springa fort, som inte håller för travet (vilket torde betyda att de inte håller för att springa fort = andra muskler, annan teknik). Exteriören på dessa travare kanske inte är så extremt riktad så att den fungerar för snabb trav = kanske funkar bättre som ridhäst än en som tjänat in många hundra tusen i sin travarkarriär? Jag tänker lite på min egen lilla tjej. En Pappa med jäääättelånga bakben (alltså vi snackar om ett kors som är rejält mycket högre än fram, ruskigt ful:o) De benen har hon tack och lov inte ärvt, hon ser ganska normal ut, inte särskilt extrem åt något håll egentligen. Min häst gick fem lopp totalt varav tre blev godkända men med helkass tid. Det är ju klart att hästen måste ha "vinnarskalle" också, men kan det vara så att min häst exteriört var sämre lämpad för att trava fort än en travare med annan exteriör? Kan väl sätta in en bild då, med risk för att få kritik för mitt "galna" hästköp:D http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/21140000-21149999/500x375/21145036.jpg

att ni går igång som ett gäng bandhundar och känner er träffade får väl tala för er. Faktum kvarstår, DJ har hundra tusen ggr mer erfarenhet än tex. du själv. Att hon inte skrivit en avhandling och har forskar resultat på det hela är väl rätt orelevant i den frågan som jag ser det, vad du än vill få det till att det måste finnas i en forsknings rapport.

Om Jan Brink himself hade lagt sig i tråden och skrivit "Rid inte travare! Det är djurplågeri på hög nivå!" hur mycket hade hans erfarenhet spelat roll då tror du? :crazy:
Tror iaf att folk hade krävt en mer grundlig och faktabaserad förklaring innan man svalt det rakt av, trots erfarenheten.

QUOTE]

Fel, vi har diskuterat hurvida travare håller för att rida på eller ej och om det är nyttigt för dom att utföra mer samlader rörelser. Rent krasst så det underförstådda varit att jag har ridit sönder Super.. Därför har han varit uppe på tapeten en del, dessutom så hävdar ju Flash att Super inte kan ta ett rent galoppsteg som alla andra travare(enligt henne). Jag har då tagit upp ett gäng proffs som inte ser det Flash uppenbarligen ser..I slutet har vi ju hamnat vid att dom inte går att sitta på i överhuvudtaget..

Om Jan Brink himself hade lagt sig i tråden och skrivit "Rid inte travare! Det är djurplågeri på hög nivå!" hur mycket hade hans erfarenhet spelat roll då tror du? :crazy:
Tror iaf att folk hade krävt en mer grundlig och faktabaserad förklaring innan man svalt det rakt av, trots erfarenheten.

Rätt stor.
anledningen att han inte rider travare har sin grund.

producera gärna mer faktabaserade källor själv när du svarar om det är det vi ska argumentera.

Jag vet mycket väl att man inte kan fullförsäkra travare och galoppörer i träning.Och det sa jag inte heller.. jag pratar om hästar som man rider på för nöjes skull.

du läste in saker jag inte alls menade.

Jag tycker bara det är konstigt att en ras vi har här i sverige som är gjord för ridning går sönder så himmla mycket.tycker det är tråkigt.
Och jag gillar halvblod. och är inte speciellt förtjust i andra travare förutom min egen.

Senast ändrad:

Så kan det säkert vara ibland, men jag tror som sagt inte en lyckad travkarriär behöver betyda misslyckad som ridhäst, tvärtom borde de vara väldigt hållbara (om de höll länge på travet vill säga) och so tidigare nämnts tror jag inte det skiljer nämnvärt mellan bra travexteriör vs. bra exteriör utifrån hur man vill ha en "sporthäst".
Även kan det tyda på en väldigt ärlig och arbetsvillig häst om den presterat bra på travet.
Men sen tror jag som sagt det finns de fall som du beskriver också.

Den jag visade bilder på hade nästan ponnysteg i traven, travökningar hade krävt en hel del jobb om man säger så! :angel: Och ville man öka tempot var galoppen närmare till hands än högre tempo i traven. Den hade nog inte lyckats särskilt bra på travet och gick bara till 3-4 års åldern.

Och återigen: du gör hela diskussionen till att handla om DIN häst.

Han är ju med i diskussionen, men den handlar inte om honom utan jag använder honom som exempel. Det JAG tycker vi diskuterar är som sagt om ryggarna pajjar (nu är bakbenen med oxå..) av ridning och eftersom Super hade en ryggskada så blir det ju automatiskt om honom oxå.. Varför skulle jag inte kunna använda honom som representant, han var ju ändå toppstammad travare, det var ju inte direkt grannens hingst dom använt!

Flash återvänder gärna till Super oxå och ja när jag inte håller med då tar jag upp saker som jag gjort tidigare i tråden..

Bara för att ta ett exempel från tidigar inlägg i tråden från Flash..
Citat:
Ursprungligen postat av super
Kan du påstå att travarnas skelett ser helt annorlunda ut än en ridhästs?????? Är du säker på att det är en häst du har sett Du kanske ska kontakta forskarsverige och berätta att du har hittat en ny art. (ironi) Jag vet att jag låter otrevlig nu men börjar tycka att du går aldeles för långt.

Nu är du patetisk. T o m din hade klara travarbakben i sina rörelser. Varför tror du att dom har det? Ser du det eller inte har du sett hur travare rör sej som aldrig satt sin fot på en travbana. Hur tror du att det påverkar dem i ridning

Du behöver väl inte blunda samtidigt som du håller för öronen

Men det är ömma tår här och det blir lite trist att diskutera då

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.