Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

Och hur många rutinerade tjejer tror du rider omkring på ridtravare :angel:

Det behöver du inte tala om för mig. Därför slår jag ihjäl mina numera när det går av banan eller behåller dem själva, vilket inte är hållbart i längden när jag har mina hästar i rent tävlings/avels syfte.

Men du menar på att bara orutinerat folk rider travare & rutinerat folk rider halvblod? Välkommen ut ur bubblan den dagen du vaknar..

Men då var det juh ett dåligt exempel du tog upp med kotledsinfallamtionen tycker jag om tjejen nu var orutinerad.

Det behöver du inte tala om för mig. Därför slår jag ihjäl mina numera när det går av banan eller behåller dem själva, vilket inte är hållbart i längden när jag har mina hästar i rent tävlings/avels syfte.

Men du menar på att bara orutinerat folk rider travare & rutinerat folk rider halvblod? Välkommen ut ur bubblan den dagen du vaknar..

Men då var det juh ett dåligt exempel du tog upp med kotledsinfallamtionen tycker jag om tjejen nu var orutinerad.

Säger du inte lite emot dig själv däruppe nu :angel:om du hade fattat överhuvudtaget vad jag menade med ren trav så hade du inte behövt ställa sådana korkade följdfrågor.

Säger du inte lite emot dig själv däruppe nu :angel:om du hade fattat överhuvudtaget vad jag menade med ren trav så hade du inte behövt ställa sådana korkade följdfrågor.

nej det tycker jag inte. Det var juh du själv som skrev att " hur många rutinerade tjejer rider omkring på ridtravare?"

Senast ändrad:

Sällar mig dit jag också, red mkt ponny & tävlade även hopp & dressyr när jag var 8-14 år. Började paralell rida en travar valack när jag var 13 år, och föll över på travet.
Ridit fullblod,halvblod, ponnys av olika raser, kallblod mm under mitt "korta" liv.

Och arbetat som hästskötare, men inom trav så det räknas säkert inte här.

Till er båda. Ang frågan om rutinerade tjejer på travare.

Fio spelar i en helt annan liga än er så tyvärr så räcker inte era hästliv till för att tillfredställa hennes fråga ang "rutinerade ryttare"
I detta fallet räcker nog inte ens mina 25 år på hästryggen.Det handlar inte om hur länge man hållt på eller vad man gjor utan vad man lärt sig under tiden.

Jag kanske är ett undantag.Min besöker oxå vet två ggr år.Just för att jag vill försäkra mig om att där inte finns några problem.
Nästa vända blir i aug då han ska ha sina sprutor.då kör jag rörelsekoll och tänderna samtidigt när jag ändå är inne med honom.
Kan även tillägga att han följdes upp likadant när han var i travträning.och har aldrig blivit ledsprutad i hela sitt 11 åriga liv.

De skador min häst dragit på sig är rena olyckshändelser.Han har aldrig visat några tecken på förslitningar.Helt ua i knäna runt om och haser.Gick igenom böjprov för någon månad sedan Ua.Han rör sig iof som en kratta ändå.Men fysiskt är det inga fel på honom enligt vet.

i övrigt så tycker jag att blanda in kallblodstravare är som att jämföra äpplen med päron. de är en helt annan typ och har helt andra förutsättningar exteriört och byggnadsmässigt än varmblodstravare i regel.

Det kan jag skriva under på!

Immer

Jag tror tyvärr en del beror på att de dels inte ens är försäkrade många gånger, dels inte tas till veterinär eftersom många ägare inte ens inser vad som är fel/ att ngt är fel, dels är ganska svåra att känna problem på med tanke på sina rörelsemönster.
Jag säger inte att det gäller alla och inte att det inte gäller andra raser, men kanske är det något högre procent av sånt när det gäller travare. :o

Har du läst studien som ridtravare reffererar till?

Där är det ju räknat i % Alltså inte er antal.
Visst kan det vara så att många ridtravare aldrig ser en vet.Men tyvärr ser jag även detta hos många andra raser för ridning.Det är alltså inte ett problem endast för ridtravare utan överlag.Folk är för snåla helt enkelt. tragiskt men sant.

Man måste ha höga ambitioner, anser jag - nämligen mycket höga ambitioner vad gäller att arbeta hästen från grunden. Hur många har det, av dem som köper travare.:o

:bow: :bow:
Håller helt med, de som köper "travare" borde definitivt ha höga ambitioner när det gäller grunden, omvårdnaden och ren allmän hästvård enligt mig. Veta vad de tar sig an och vara beredde på alla (eventuella) problem. Och det är ju just det som inte verkar vara det vanligaste idag direkt.. Utan unga tjejer som köper/får en "travare" och försöker träna upp den på egen hand.. Utan vettig tränarhjälp och utan egen erfarenhet.

Självklart ska alla som köper halvblod/NF/fjording/whatever OCKSÅ helst vara det, men jag tror att det är ännu viktigare med just så pass tävlingsinriktade raser som t.ex. fullblod och travare.

Ligger lite efter med läsandet av tråden.. :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Till er båda. Ang frågan om rutinerade tjejer på travare.

Fio spelar i en helt annan liga än er så tyvärr så räcker inte era hästliv till för att tillfredställa hennes fråga ang "rutinerade ryttare"
I detta fallet räcker nog inte ens mina 25 år på hästryggen.Det handlar inte om hur länge man hållt på eller vad man gjor utan vad man lärt sig under tiden.

Om man ska tala om vad man lärt sig på vägen så är jag också i en annan "liga", då jag är bättre hästmänniska än ridmänniska & sitter på bra kunskaper inom häst tack vare travet.
Men jag är inte den som "skryter" upp mig själv.

Menade inte heller att nån skulle göra det, men jag tjafsar inte heller om halvblodens vara eller icke vara.

Jag kommer aldrig att skaffa mig ett halvblod, men inte för jag en anti-kampanj mot de som vill göra det för det.

Jag ( o hoppas andra gör det också) skaffar mig den häst som uppfyller mitt användnings ändamål, i mitt fall varmblodstravare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama