Varmblod vs vanlig ridhäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varmblod vs vanlig ridhäst

kapar knappen brutalt!

snälla rara nån sådanna svallande åsikter.
ärlighet är en bra egenskap, men man får ju kanske inte glömma att det är någons allt som blir sågat vid fotknölarna.

Jag är utbildad hästkiropraktor, och jobbat med detta i många år. och jag kan säga att nja jag har inte sett så många travare med helt ren galopp, dvs med bra bärighet och med fritt svävmoment. men att säga att de går sönder av adekvat ridning känns enormt hårt, då skulle jag under 12 års tid skickat massor av hästar i graven, fy för mej!

jag säger tvärt om! om man ska rida på en häst med fysik för att dra så måsteman packa in den fysiken med muskler, det blir som att skicka ett vinglas i ett postpaket, om man bara slår in den i tidningspapper som man kanske gör i en flyttlåda, kommer mottagaren ta emot ett paket med glasskärvor, om man däremot packar in glaset med frigolitchips så håller glaset i posthanteringen. det som gör mej mest ledsen att se travare är de där magra med rygg som man kan fileea kött på, med trekantiga rumpor, med huvuden strävandes efter himlen, och med en liten småtjej som hysteriskt sågar dem i munnen. en sådan häst håller inte, och tyvärr kan jag med bara min egen erfarenhet säga att de ofta inte kommer under utredning/ eller behandling. oftast pga okunskap snarare än hjärtlöshet.

Jag har uner åren jobbat med många aktiva travhästar o min medicin har ofta varit att rida dem i låg form, träna att höja ryggen och bygga en elastisk muskulatur.

det har visats filmer i olika trådar med travare, kvaliten på ridning o häst låter jag vara osagt. men dessa travare har faktiskt vunnit högsta vinsten, de har ju fått ägare som insett vidden av att stärka skelet benhinnor och muskularur på ett vettigt sätt.
de är inte dem som gör att de inte håller. utan de är dessa som tror att ett skarpt bett är lösningen mot ett löphuvud i mina ögon.

Jag kan själv vara skarp i kritiken på en travare som ridhäst, jag förstår inte varför man väljer en häst med stegfel om man är intresserad av dressyrtävlan. men jag är ändå mera emot att travare skänks bort som slit o slängvaror till tjejjer som har massor kvar att lära, och att de inte får de behov deras fysik stället. Att ta sig an en fd travare är ett stort ansvar, det kostar både blod svett, trårar och uppfinnings rikedom. all heder till dem som uppnår att få fram en skadefri, välmående bästa kompis. och lycka för häst som har en ägare som förstår att de är avlade att tävla mot vinden o inte ser detta som olater som skall bändas bort!

Att se en välmusklad travhäst tycker jag är kul att se, för när de är i sitt esse är de läckra.

min absoluta övertygelse är att Dressyr är grunden till alla hållbara hästar. en häst bör skolas att bära lejonparten av sin vikt på bakbenen och torde vara det vi strävar efter vare sig vi har toppstammade halvblod, fullblod eller travare eller en liten köttbullsrund ponny.

i mina ögon är en bra hästägare en ständigt kunskapstörstande individ, som strävar efter förståelse och mer kunnskap, äger en häst med fina muskler och fria gångarter, en häst som är förstådd av sin ägare. och att ägaren uppskattar sin hästs egenskaper .

Spunkgrodan

. det som gör mej mest ledsen att se travare är de där magra med rygg som man kan fileea kött på, med trekantiga rumpor, med huvuden strävandes efter himlen, och med en liten småtjej som hysteriskt sågar dem i munnen. en sådan häst håller inte, och tyvärr kan jag med bara min egen erfarenhet säga att de ofta inte kommer under utredning/ eller behandling. oftast pga okunskap snarare än hjärtlöshet.

Jag kan själv vara skarp i kritiken på en travare som ridhäst, jag förstår inte varför man väljer en häst med stegfel om man är intresserad av dressyrtävlan. men jag är ändå mera emot att travare skänks bort som slit o slängvaror till tjejjer som har massor kvar att lära, och att de inte får de behov deras fysik stället. Att ta sig an en fd travare är ett stort ansvar, det kostar både blod svett, trårar och uppfinnings rikedom. all heder till dem som uppnår att få fram en skadefri, välmående bästa kompis. och lycka för häst som har en ägare som förstår att de är avlade att tävla mot vinden o inte ser detta som olater som skall bändas bort!

min absoluta övertygelse är att Dressyr är grunden till alla hållbara hästar. en häst bör skolas att bära lejonparten av sin vikt på bakbenen och torde vara det vi strävar efter vare sig vi har toppstammade halvblod, fullblod eller travare eller en liten köttbullsrund ponny.

i mina ögon är en bra hästägare en ständigt kunskapstörstande individ, som strävar efter förståelse och mer kunnskap, äger en häst med fina muskler och fria gångarter, en häst som är förstådd av sin ägare. och att ägaren uppskattar sin hästs egenskaper .

Håller med, väldigt bra inlägg :bow:

och där är vi väl åter till slutsatsen som brukar dras i SAMTLIGA dessa travartrådar: att så länge travarna skänks bort i den prisklass de gör, pga överskottet, så hamnar de ofta fel, hos folk som varken har kunskap eller ekonomi att förvalta och ta hand om dem. det är då det blir fel.
mest ledsen blir jag när okunnigheten och slitet och dragandet och tron att hästen bara är "dum" paras med ngn vilja att tävla och rida tävlingsridklasser på den. stressade stackars djur som förväntas vara ngt som ryttaren inte ger den resurserna, förutsättningarna, eller chansen att vara. Det gör mig som mest ledsen.

och där är vi väl åter till slutsatsen som brukar dras i SAMTLIGA dessa travartrådar: att så länge travarna skänks bort i den prisklass de gör, pga överskottet, så hamnar de ofta fel, hos folk som varken har kunskap eller ekonomi att förvalta och ta hand om dem. det är då det blir fel.
mest ledsen blir jag när okunnigheten och slitet och dragandet och tron att hästen bara är "dum" paras med ngn vilja att tävla och rida tävlingsridklasser på den. stressade stackars djur som förväntas vara ngt som ryttaren inte ger den resurserna, förutsättningarna, eller chansen att vara. Det gör mig som mest ledsen.

Och det här tyckte jag var mkt bra skrivet. :bow:

Finns en asfin travare där jag har min häst.
Han går ren trav och tretaktig galopp.
Och hoppar med bättre fram och bakbensteknik än de flesta (fina med fin stam) hästar i stallet (min inräknad..).
Men så är ryttaren duktig och har jobbat med hästen sen den var 3.

stressade stackars djur som förväntas vara ngt som ryttaren inte ger den resurserna, förutsättningarna, eller chansen att vara. Det gör mig som mest ledsen.

Fast på de tävlingar jag är på ser man massor med stressade hästar. Och det är halvblod och fullblod.
Ryttarna rider som skräp och hästarna är helt uppjagade.
Och jag har sett Stiletts häst, den ser helt avspänd ut och framförallt den verkar älska det.
Visst finns det travare som är helt fel för ridning, och de exemplaren borde man inte ha som ridhästar, men sen finns det de som faktiskt blir fina och har lämplig extriör. Bara man är beredd att lägga ner mycket arbete så går det nog vägen.

Fast på de tävlingar jag är på ser man massor med stressade hästar. Och det är halvblod och fullblod.
Ryttarna rider som skräp och hästarna är helt uppjagade.
Och jag har sett Stiletts häst, den ser helt avspänd ut och framförallt den verkar älska det.
Visst finns det travare som är helt fel för ridning, och de exemplaren borde man inte ha som ridhästar, men sen finns det de som faktiskt blir fina och har lämplig extriör. Bara man är beredd att lägga ner mycket arbete så går det nog vägen.

Ja det finns andra stressade hästar.
Jag pratar om de stackars travare som kommit från travet och hamnat hos ngn 15 årig ridtjej ute i buskarna som glatt börjar släpa fram banhoppningshinder, tar ut den på klubbtävlingar veckan efter, och undrar varför hästen är "istadig", eller varför den är så stressad och hetsig, samt hur man bäst får ner den på tygeln snabbast. Ser alltför mycket sånt härikring.

Har du inga tankar på mer än lättare tävling så kör på travaren. Men tänk på att börjar det gå bra, ni utvecklas o.s.v. så vill du kanske ännu längre? Om några år kanske högre klasser, större tävlingar o.s.v. lockar, och då kan det vara kul att ha en häst som räcker till!
Delvis KL

Tycker jag hör det ganska ofta, att man ska köpa en duktig häst om man vill längre fram tävla.
Men jag har träffat på många med varmblods travare, som lätt tävlar upp till Lätt A i båda hoppning och dressyr. Let's face it, det är inte många med halvblod som kommer längre än så. Tycker det är "synd" att sitta på en bra häst, som man kansker aldrig kommer kunna använda till max, pga bristande intresse, eller att man inte har den kunskapen själv. Tycker absolut INTE att hästen är en slit och släng vara, men, om man nu ändrar mål, då tycker jag det är bättre om fem år att köpa en "bättre" häst. Än att spekulera.
Utifrån det jag har hört TS beskriva vad hennes häst ska kunna, så tycker jag det räcker med en "medelmåttig" travare, än ett "fint" halvblod.

Jag pratar om de stackars travare som kommit från travet och hamnat hos ngn 15 årig ridtjej ute i buskarna som glatt börjar släpa fram banhoppningshinder, tar ut den på klubbtävlingar veckan efter, och undrar varför hästen är "istadig", eller varför den är så stressad och hetsig, samt hur man bäst får ner den på tygeln snabbast. Ser alltför mycket sånt härikring.

Fast det tycker jag inte har med travare att göra, sådant ser jag så mycket ändå.
Alla måste jobba mycket med sina hästar, har däremot ofta sett "halvblodsmänniskor" som förväntar sig att deras dyra fina häst som borde komma i lyxförpackning, inte borde ha några problem alls, och uppstår det några, så löses de ofta med våld. För man förutsätter att ha halvblod borde vara som att glida igenom livet på en ostmacka.
Jag har en häst (som egentligen är en förvuxen ponny), som jag har fått kämpa oerhört mycket för att kunna få att galoppera, efter att han antagligen halkat i hagen. I båda pengar i genom gång av, veterinär/kiropraktor/equiterapeut. I summan av kardemumman så vill jag egentligen få sagt, att det handlar helt enkelt av okunskap, sedan har varmblods travare den oturen att vara billigare. Men jag har sett samma behandling av hästar precis överallt, oavsett ras, och det är lika sorgligt för det.

Jag är medveten att det skrivits en del bra inlägg också om hur man bör rida sina hästar.

I summan av kardemumman så vill jag egentligen få sagt, att det handlar helt enkelt av okunskap, sedan har varmblods travare den oturen att vara billigare. Men jag har sett samma behandling av hästar precis överallt, oavsett ras, och det är lika sorgligt för det.

Vi är nog ganska överrens i sak, men jag tycker sånthär förekommer betydligt oftare i ridtravar kategorin, helt enkelt för budget klassen de kommer i, som lockar en viss typ av köpare. Köper man ett halvblod för 80.000 har man i regel både mer resurser och mer kunskap, om inte själv, så oftast runtikring sig, än om man sitter i skogen och köper en travare för 5000 för att man inte har råd med ngt annat, men ändå vill göra som kompisarna.

Håller fullständigt med här! Inte för att det är särskilt vanligt med ridtravare på våra tävlingar runt om oss (extremt fördomsfull del av landet där det knappt duger att ha en renrasig welsh eller connemara, nä hetsig ridponny med mycket fullblod i ska det va... eller halvblod med flashig stam när det är stor häst:rofl:) men när jag snurrar runt på nätet (eftersom jag gärna vill ha inspiration i min träning och om formning av min egen ridtravare) så har jag sett alldeles för ofta ridtravare, typ en månad efter travkarriären (viss överdrift) filmade på första klubbtävlingen travandes i "älgtrav" över 50-cm-hinder. Jag kan ju säga så långt att jag också är en frekvent besökare på Stiletts hemsida och följer hennes ridtravarprojekt med stor förtjusning. Men att ränna runt en klubbtävlingsbana med en häst som definitivt inte är redo för det. Nej tack! Inte snällt mot hästen, en besvikelse för ryttaren, och uppfattningen om varmblodstravaren som ridhäst blir ju inte direkt bättre (vilket syns ganska tydligt i denna tråd) när det allt som oftast är i denna situation som man ser travaren. Min pålle kommer inte komma hemifrån överhuvudtaget innan alla gångarter sitter där. Visst, kanske kommer det aldrig bli en supergalopp, men att skämma ut mig och min häst och medverka till dålig reklam för den häst jag valt ( i denna fas i mitt liv) bara för att tävla någon liten klubbtävling med en stjärnkikare som inte tar ett galoppsprång frivilligt, Nä tack...

så har jag sett alldeles för ofta ridtravare, typ en månad efter travkarriären (viss överdrift) filmade på första klubbtävlingen travandes i "älgtrav" över 50-cm-hinder.

Ungefär det där är väldigt vanligt här där jag bor. Och de vinner mycket i hoppningen, för de är ofta snabbast. :angel: :crazy:

Ungefär det där är väldigt vanligt här där jag bor. Och de vinner mycket i hoppningen, för de är ofta snabbast. :angel: :crazy:
ha ha, kan jag gott tänka mig:rofl: Min har faktiskt bara försökt sig på hastighetstrav i ridning(var väl bara joggingtempo i tävlingstravarkretsar egentligen:D) en gång, åh j...r vad det gick;) men det var inga problem att få ner henne i normal trav igen i allafall...

Det är rätt läskigt att se det på tävling ibland faktiskt. Jag blir mörkrädd. Speciellt när det är småungar på säg 12 år som rider dem och får styra in i staketet för hästen vägrar stanna. Benen räcker knappt nedan för sadeln och så ska de hoppa 50-60 på hästar som inte kan annat än slängtrava. Läskigt som sagt.

hej jag har själv ett varmblod dom är vana med mycket än en ridhäst tex.

alla varmblod är inte stora och klumpiga som min häst är ett liten av sig och han går fint på ridbanan.

jag tycker att du ska tänka som är bäst för dej man ska inte alltid lyssna på sina vänner du måste tänka själv:)

mvh mimmsan

*kl*

Jag har oxå sett min beskärda del av travare som bara köpts för att lulla runt i skogen..Visst kan detta vara mysigt och bra, men även om man köper en travare, eller vilken häst som helst, för att bara rida ut, så är det ju viktigt att man dressyrar/bygger upp på något vis iaf!

Tömköra var GULD för mej och min traviskille..Min inställning var att jag skrittade, travade ytterst lite och luuugnt, gärna ut, varannan dag, och tömkörde för att bygga upp muskler och styrka varannan dag.

Jag skulle aldrig få för mig, att efter jag köpt honom, sätta mig och rida ut en lång runda i alla gångarter..Då hade jag haft en trasig rygg och ben på nolltid! Han hade varken styrkan, balansen eller orken att bära mig på ryggen. Första gångerna jag satt på honom vinglade han som en riktigt unghäst...
En liten bild på dagen han kom:
DSC00430.jpg

När min pålle började arta sig , så kunde jag börja rida mer "krävande"...Galoppen kom inte förrän några månader senare, iaf under ryttare!

Bild1241.jpg

När vi sen började utveckla ridningen och öka kraven med galopp via tömkörningen byggde han sig ännu bättre:
Bild0601.jpg

Nu är jag medveten om att överlinjen kunde varit ngt bättre, men detta var bara under ett år, så han hade mkt kvar att bygga upp!
Tyvärr var jag tvunge att sälja, mitt livs tuffaste beslut, men jag förlorade jobb, och blev ekonomiskt bankrutt..Men jag såg till att han kom till ett bra hem, och ska han säljas, är det hos mig han kommer igen!(hoppas på att han blir till salu)

Det jag ville få sagt var att man måste lägga ner tid, svett och tårar om man köper en travis som inte är inriden och skolad rätt, innan man kan rida ut och "kräva" att pållen ska vara en trevlig kamrat att mysa rundor på. Som fler skrivit innan mig, dressyr och uppbyggnad är A och O!

På det du skriver tycker jag det låter som att du ska ta varmblodet. :laugh: Jag har själv ett vbl på 12 år. Visst, han kanske inte kommer kunna tävla Medelsvår dressyr eller 1.50 hoppning men han uppfyller iaf mina krav. :) Jag har honom som hobbyridning. Jag är mer för dressyr, därför hoppar jag inte honom så mycket (+ att han är lite speciell att hoppa och att jag är lite rädd...). Men han kan grunderna i dressyr. Han går fint i form i alla gångarter. Han kan b la skänkelvikning, öppna och framdelsvändning. Jag har hoppat ca 70 cm uppsutten på honom.

Varmblod kan vara precis som vilket halvblod som helst. Dom blir det man gör dom till! Vissa ser exteriört ut som riktiga travare medans vissa är mer grova och mer byggda som halvblod.

Jag tycker att du ska satsa på varmblodet då han/hon låter underbar! :) Hoppas du hittar en häst som passar dig och att ni får en bra tid tillsammans!

//Erika

*KL*
Har bara orkat läsa till sidan 10.

Med en stor suck så fattar jag inte varför denna travar vs halvblod ska fortsätta ältas?

Alla hästar inkl travarna kan utbildas att göra alla krumelurer som finns i dressyrprogrammen. Sen om krumerlurerna har så pass bra kvalitet så dom skulle vara godkända på bana kan man diskutera..
Men huvusaken är att rörelserna görs efter hästens bästa förmåga.

Jag anser att det ALDRIG är hästens fel att den inte kan utföra korrekt rörelse eller om den är "trög i skallen". I slutändan hänger det ALLTID på personen bakom tyglarna/tömmarna som avgör hur bra en häst faktiskt blir.
Kan man inte förklara på ett vettigt sätt så kan man inte begära att en häst skall utföra en bra rörelse oavsett vad.

Detta med vad som är riktig ridhäst eller inte är bara ren trams..

En riktig ridhäst är en häst som passar individens förutsättningar & mål.
Har jag som ryttare ambitionen att starta msv dressyr så köper man inte en ridtravare, men det finns inget som hindrar mig utan tävlingsambition att skaffa en ridtravare & utbilda den att göra rörelserna i msv dressyr...
Dock påstår jag inte att den skulle vara tävlingsklar för msv.

Rent krasst sett så förstår jag inte denna nitiska besatthet av jämnförelsen halvblod vs travare.

Halvblodet är egentligen en korsning mellans allsköns raser & avlades från början att dra kanonvagnarna.
Den avlades inte för ridning helt från början..

Dock har den mycket bättre förutsättningar om man jämnför med travarna.

Krasst sett hur många hästar går egentligen msv som ägs av hobbyryttare??
Hur många hobbyryttare utan större ambitioner utbildar sin häst till msv?
Varför köpa en häst för 30.000:- om man bara vill skogsmulle & träna lite för skojs skull när man kan köpa en häst för 3.000:- & slipper ha dåligt samvete för man inte tävlar varje helg?

Tyvärr så är det många med för lite kunskap som köper ridtravare & klarar inte utbilda dem på ett korrekt sätt.

JAg har själv varit ridtravarägare i många år & innan dess ridit fina utbildade halvblod. Det är först på travarna jag lärt mig rida, innan "åkte" jag bara häst.
Jag erkänner att det krävs 3 dubbelt jobb för en ridtravare om man jämnför med en häst som är mer lämpad för ridning. Men frukten man skördar är desto ljuvare..

/Spirit helt utan tävlingsambitioner med en kallblodstravare som gör rörelser i LA, hoppar enstaka hinder på 1.10 & ett msv dressyr utbildat kwpn sto .

och så var vi tillbaks på ruta ett där vi redan varit i diskussionen. :D

Kallblodstravare kan inte jämföras med varmblodstravare.

Jag tycker nog de flesta halvblod som ägs av någorlunda ambitiösa hobby ryttare går minst LA.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: Nielaa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har alltid hållit på med ridhästar medan min syster inriktat sig på travhästar. Min inställning har alltid varit att rida 5-7 ggr i...
Svar
2
· Visningar
1 461
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama