Varmblod som hopphäst?

Sv: Varmblod som hopphäst?

Av egna erfarenheter så har jag fått uppfattningen om att varmblod är lättlärda & väldigt arbetsvilliga... Av dem jag har ridit så har dom räddat mig i många situationer, som tex när du kommer fel på att hinder och blir jätte osäker så hoppar min häst av endå, och visst kan det ske olyckor vid sånna tillfällen, men min häst som är stor som en elefant :angel:
struttar över iaf 1m med god marginal när matte krånglat till det :love:

Och i allmänhet så är travare oftast bra hopphästar, vissa har väl lite krasslig galopp, men hoppa det kan dom flesta ;)

Min grabb är hoppad med ryttare 1,25m och löshoppad 1,40m... har debuterat 1m med förra ägaren på Pay'n Jump... Vårat mål är att debutera lokala 1m till nästa säsong. Och målet 2011 är att debutera fälltävlan :D

Kan inte så mycket om exteriör, så ni kan få bedöma min grabb :D

Våren-09

Sommar-09

kl* PÅ MIG SJÄLV! HAHAHAHA :D

Jag & Rival Gwin(inte min häst) hoppar 1,30m :p
Gammal frabror i sina bästa dagar, 20år på bilden :P

Nu kom jag på namnet på hästen....

Utdrag från "Alternativ användning för travhästar"

Inom hoppningen var Coursier Rouge en flitigt startande travare som tävlade i klasser
upp till 150 cm (SRC, 1990). Bland de mer kända hopphästarna med travarblod i
ådrorna kan nämnas det tyska stoet Halla som bl a vann OS 1956, den franska hästen
Jappeloup som vann VM 1990, samt en av världens bästa hopphästar just nu, hingsten
som Rodrigo Pessoa rider, Baloubet du Rouet (Andersson, 2002).

Inom fälttävlan vann travarstoet Colombey 15 av sina 30 starter. Toppåret 1978 vann
hon både SM och NM och fick championatet i grenen. Hon startade även
internationellt, bl a på världens svåraste terrängbana, Badminton, 1979. Colombey
tävlade också i hoppning upp till 150 cm, samt i dressyr upp till medelsvår nivå

Gå in på gnägg & hör dig för på Ridtravartråden . Lovar att du får en heeel hög med svar ;)
Själv har jag två töser. Varav den ena är ute på foder.
Men jag har hoppat mycket med den andra. hon älskar de & kommer lätt över 1 m.
Har inte hoppat högre än. Men hon älskar de.
Rund & fin i kroppen.

Mitt varmbod är helt fantastiskt. Jag har utbildat henne själv och vi har hoppat 1,40 cm.. 1,20 bana. :) Men vi siktar mest på dressyr då hennes galopp, ja jag skrev galopp är underbar! :banana: Jag har fått beröm för hennes galopp av varenda tränare jag haft. :D Vi ska tävla i LA dressyr te sommaren. Måste bara slipa lite på min sits... :angel: Om/när man köper ett varmblod ska man alltid vara riktigt noga med att den inte har travar galopp. Kan oxå vara smart att ta en som inte gått på travat, enligt mig har de i regel en dålig galopp. De är ofta förstörda i benen oxå. (Bara en egen iaktagelse som jag tror att många håller med om) Men När du fått tag i en travare med bra galopp, har du en häst som alltid ger 120%!!! Det finns ingen snällare, trevligare, duktigare och villigare ras är varmblodiga travare!!!! :love: (när jag köpte min första travare hade jag en jävla tur! Vi köpte henne över ett staket! Vi skulle köpa en kanin och uppfödaren skulle slakta min lilla älskling.. Så vi köpte räddade henne. Hon hade aldrig blivit inkörd utan hade blivit livrädd för sele och sulky vid en olycka. Så skansen var att hon skulle vara vad folk kallar en "typisk travare". Me som jag redan har skrivigt hade vi en jävla tur!!!) :rofl::bump::banana:

Piggelkot
Mitt varmbod är helt fantastiskt. Jag har utbildat henne själv och vi har hoppat 1,40 cm.. 1,20 bana. :) Men vi siktar mest på dressyr då hennes galopp, ja jag skrev galopp är underbar! :banana: Jag har fått beröm för hennes galopp av varenda tränare jag haft. :D Vi ska tävla i LA dressyr te sommaren.

Har du kanske någon bild på denna supertravare :D??

Senast ändrad av en moderator:

Jag har ridit varmblod i väldigt många år.
Utbildat väldigt många.
Varmblod har lika stor chans som många andra hästar i tävling.
Min förra foderhäst var hur duktig som helst i hoppning. Hade kunnat gå långt.
En tjej som jag känner har ett varmblod och ett halvblod och i tävlingar så vinner hennes varmblod mer än hennes halvblod.

Jag tycker att varmblod är superhärliga på alla sätt.

Så man kan lyckas med ett varmblod på tävlingbanorna också :)

Någon här som utbildat ett varmblod, som tävlar hoppning med den? :laugh:

Jag har aldrig varit i kontakt med ett varmblod mer än någon enstaka gång.

Men skulle mycket väl kunna tänka mig köpa ett för att utbilda i både dressyr och hoppning.

Vad bör man kolla på exteriört sett för att den ska ha fördelen hos sig som ridhäst?

Tacksam för svar!

Jag håller på med både trav och ridning och jag har absolut inget emot travhästar som ridhästar, ofta är dom jättetrevliga som ridhästar men det är under förutsättningen att dom blir skolade rätt av en erfaren ryttare.
Blir de inte det är risken att de rids fel vilket sliter på dem och det leder till att de blir felmusklade och de blir skadade eftersom de inte orkar samla sig och bära upp sin ryttare korrekt.

Därför kan det vara klokt att välja en häst som är avsedd för ridning om du vill rida och inte är så erfaren. Travhästar är trots allt avlade för att trava och ridhästar ridning, så ligger det till.
Så köp inte en travare om du vill hoppa BARA för att de kanske är billigare än en ridhäst.

Men sen finns det givetvis de travarna som är riktiga stjärnor i dressyr och hopp som älskar det och är riktigt duktiga och det är jätteroligt, men man ska komma ihåg att bakom den hästen finns det en duktig ryttare med.. ;)

Gammal tråd du hittat;)

Skulle satsa på att ta ner tempot ganska bra i hoppningen. Ser ut som h*n bara "springer" och sen "oj ett hinder":
Och jobba på att få hästen att bära sig mer.

Men med träning så blir det bättre!

Han stressar när man tar för mycket i munnen när jag har bett. Jag brukar rida med ett bettlöst eller bara i halsring. Det är då han trivs bäst! :D

*KL*

Vill man ha en god ridhäst får man se över exteriören och takten tycker jag. Många tycker att små travare har mest förutsättningar att bli goda hopphästar och jag har sett några under 148 cm som är riktigt trevligt, min som ä 168 cm är riktigt duktig, nu är filmen över 1 år gammal så galoppen är mycket bättre nu. Tyvärr är hon inte hopptränad direkt, har kommit igång lite nu när jag har en ryttare som har tillgång till transport.

http://www.youtube.com/watch?v=z_RF1qRQTb0&feature=related

hästen är hoppad ca 2-3 gånger innan det här passet, vet inte om hon har tränat hoppning tidigare, tror inte det

kl.

flikar väl in jag också, trots att tråden är gammal :)

jag tror att min kille har en relativt fin exteriör, takten är det då inget fel på iallafall, jäklar vilken schwung i traven. Galoppen kan fortfarande ibland ramla iväg lite och bli fyrtaktig, men han håller sig ofta till en lugn och sansad tretaktig galopp.. Ni kan få en exteriörbild på honom där han inte var över huvud taget igång. Jag hade haft honom en dag bara.

Ni kan få en ridbild också.

(jag hade letat efter ett varmblod av lite "maffigare" modell, inte den tunna sprinter-typen utan med stayer-modell.. om vi nu ska prata travspråk)

45774_421365672935_741632935_4618556_4329516_n.jpg

59599_439592827935_741632935_5011068_1049886_n.jpg

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar