Varmblod som hopphäst?

Sv: Varmblod som hopphäst?

Jag har ett varmblod (dock aldrig inkörd) som ja tävlar hoppning på , går hur bra som helst, hon är helt ren i gallopen och hoppar jättebra, ska dock sälja henne nu för ska köpa större häst, men vill bara säga att varmblod kan!!:)

Min förra foderhäst var en duktig hoppare och tävlade upp till 1 m tror jag. Ev 1.10.. Problemet med att komma upp i 1 m var murarna som kom = arg pålle. Han var omöjlig med murar.. Jag tävlade bara upp till 80 cm, men det klarar han med glans! Så han är ju inte på någon jättehöga höjder men han kommer oftast runt felfritt, river inte utan stannar om det är läskigt! Har hoppat lösa hinder på 1,30 om jag minns rätt :D

Jag ska vara ärlig, jag har ridit till både am. ridtravare och franska ridtravare 4 olika.
Alla, även de med "ful" extriör har varit toppen hopphästar! Alla visar framåtbjudning och de ger sig aldrig..
Jag arbetar alla rätt, men de som inte är utbildade kan ju inte arbeta i korrekt form, och dem hoppar ändå nästan 1 meter enstaka samt 80 bana.. Men de mest possitiva är ju att jag aldrig stött på en travare som är rädd för hinder eller vägrar. Därför tycker jag om dem, de visar mer respekt och vilja än många halvblod och fullblod och andra raser jag ridit.
Därför jag bara rider svår dressyr på ngra halvblod/fullblod och andra raser och hoppningen(och dressyr) med mina egna hästar.
varmblod är en mycket trevlig ras enligt mig. Ändå är jag väldigt kräsen!

Min kompis rider en som heter Rikstens Frodo. Han har tävlat 120 med vinst..

28835472.jpg

28835476.jpg

28835478.jpg

28835480.jpg

28835482.jpg

28835509.jpg

Min hoppar jag lite lätt också:

28834514.jpg

28602458.jpg

Har själv ett varmblod har haft honom i 4 år men inte börjat träna ordentligt först typ ett halvår sen. ska ut på lokala nu börjar med lokal 90 cm hoppning men dressyr blir det också. men som någon annan här sa. dom e otroligt positiva hästar och deras vilja försvinner aldrig. iallafall inte på min häst helt underbar e han.

Lär gärna hans träningsdagbok =)

Länkar till egna hemsidor borttagna, enligt bukefalos regler. Vill ni länka till era hemsidor, använd Bukefalos länksida, eller möjligheten att lägga in er hemsida på därför avsedd plats i er profil.

Mvh
moderator

Senast ändrad av en moderator:

krokodilen tror jag hon heter här. hennes travare knut the moose är asgrym =)

Min kusin hade för ett antal år sen ett varmblod som jag hade gått på travet. Han reds in, och jag och min syster lärde oss lite av grunderna på den hästen. Han såldes som ridhäst ett antal år senare och tävlades ganska mycket i hoppning, även innan han såldes, och hoppade banor på i alla fall 1.20.

Någon här som utbildat ett varmblod, som tävlar hoppning med den? :laugh:

Jag har aldrig varit i kontakt med ett varmblod mer än någon enstaka gång.

Men skulle mycket väl kunna tänka mig köpa ett för att utbilda i både dressyr och hoppning.

Vad bör man kolla på exteriört sett för att den ska ha fördelen hos sig som ridhäst?

Tacksam för svar!

Jag äger ett varmblodssto på 11 år, som jag ännu inte har tävlat med, men jag har ridit in henne själv och har fått henne att tro på sig själv, så hon är inte ett dugg rädd för något hinder, tänkte börja tävla med henne nu nästa sommar. Men hon har väldigt långa ben och en muskulös kropp, Hon är 173cm i mkh och vi har hoppat 130 som mest, har löshoppat henne på 150 och man ser att hon klarar mer, men hoppning är en sak hon älskar =)

Varmblod is the shit ;)

Hade en travare som ja tränade 1.40 med=). Han ca 160. Gick bra i dressyr.
Tyvärr han ja aldrig tävla innan hans skada. :/

Jag har ett varmblod till medryttarhäst. Jag tävlar inte hoppning med henne (än) eftersom att hon är osäker på bommar. Men när hon väl kommer igång och förstår att bommarna inte äter upp henne så hoppar hon superbra! Hennes bomrädsla är nästan borta men ibland kan man få skritta mot hindret och trava bara något steg innan, annars skyggar hon undan. Men då är hon mest bara fjantig. För nu älskar hon att hoppa (men är dock fortfarande liite osäker)! Ska snart vaccinera henne och hoppas på att kunna tävla hoppning (klubbis) med henne nästa sommar! :D

jag har en varmblodstravar som jag tävlar i hoppning och har alltid varit felfri med honom han är en jätte duktig hopphäst tycker jag och många andra som vi mät på tävlingar och så vidare hehe ;D

Varmblod är jättetrevliga hästar och dom flesta jag har träffat på har haft väldigt bra psyke med undantag för någon enstaka som inte blivit behandlad särskilt väl. Det jag tycker att man bör tänka på är att det är väldigt mycket jobb och slit att skola om en travare.
Vet iofs inte om det är mer jobb än att utbilda en unghäst men kan faktiskt tänka mig det, just för att när man ska skola om en travare ska man ju lära om dom.

Men det går att få jättetrevliga ridhästar av dom , har själv ett varmblod som går väldigt trevligt i form i både skritt och trav men galoppen har vi haft svårt med. Hon kan inte fattningen än men galopperar gärna ute på öppna fält och i skogen men det går fort, just nu har hon ju inte så mkt muskler för att klara att galoppera sakta är min gissning.

Min ser mer ut som en korsningsponny i typen (har jag fått höra iaf).

Har även varit medryttare på travare innan och hon hade inte alls lika lät för att bära sig som min har men hon hade en helt annan kroppsform. Men det var en helt underbar häst med stor hjärta.

Här är en bild på min:
missy-1.jpg

Tycker själv att hon har ganska trevlig kropp.

Här är en bild på gamla medryttarhästen, lite tokig vinkel dock:
therese.jpg

Som sagt en helt underbar häst som jag faktiskt saknar än idag.

Hittade även en bild på gamla medryttarhästen uppsutten:
tess.jpg

Vill inte ha några kommentarer what so ever på ridningen eftersom att bilden är över fem år gammal ;)

haft flera varmblod, ena tävlade jag både hoppning och dressyr med som högst, LA + 120cm. han hade gått på trav och varit riktigt duktig springare men gått omkull med vagn o allt och därefter icke körbar om vi säger så. klarade sig oskadd men blev fruktansvärt bakrädd....:( han var modell 154cm och väldigt arablik och nätt med långa ben.
just nu har jag en äldre travardam-tant-mama som är ganska omusklad men riktigt fina linjer annars tycker jag, kanske för att jag är lite kär i henne

förresten kommer ingen ihåg JAPPELOUP???
den franske hopphästen som tävlade VM o annat. han var ju halv travare iallafall...

Antar att jag ska kolla efter en häst med kort rygg? Rund i kroppen?

Har inte läst hela tråden så ursäktar mig på förhand om något blir upprepat.

Ja, kort rygg, kort och starkt kors, långa ben mm är väl vad man föredrar på en hopphäst. Även att den inte är framtung eller lågställd.
Men det viktigaste är ju ändå att den ska ha en hyfsad galopp, iaf om du vill upp i klasser upp till LA, för oavsett om hästen har spänst som en gud (vilket jättemånga travhästar tycks ha) får den jättesvårt i kombinationer om den inte har en okej galopp.

För övrigt har jag mycket goda erfarenheter av travare i lägre klasser ( 90-100) De brukar vara mycket ärliga och snabba som tusan i omhoppningar eftersom de ofta har en otrolig spänst att kunna hoppa från snäva svängar osv.

Min häst e ett Varmblod.:love: Han tränar jag hoppning med och han är bra. Men han stressar lite.. Han har lätt för galoppen! dock så tävlar jag inte. (senskräck):crazy: Aja ska du köpa varmblod så säger jag grattis till en underbar livskamrat!;)

Nu ska jag skryta om mitt varmblods sto. Många med varmblod har lite galopp problem o.s.v. Men min lilla dam är helt perfekt jag har aldrig fått något annat än beröm för hennes galopp och den känns helt underbar! Jag ar aldrig ridit en häst med så mjuk och bra galopp. Hon dressyrar skit bra och älskar att jobba. Hoppa kan hon oxå. Nu hoppar vi bana på 1,10 och hon har hoppat enstaka 1,40. Tänk nu på att hon är nio år och blev inriden när hon var mellan 4 och 5. Vi började nog inte hoppa fören hon var 6 7 är. 8) Men ska du ha ett varmblod så ska du se till att den har en bra galopp och har lätt för fattningar. :D

Nu ska jag skryta om mitt varmblods sto. Många med varmblod har lite galopp problem o.s.v. Men min lilla dam är helt perfekt jag har aldrig fått något annat än beröm för hennes galopp och den känns helt underbar! Jag ar aldrig ridit en häst med så mjuk och bra galopp. Hon dressyrar skit bra och älskar att jobba. Hoppa kan hon oxå. Nu hoppar vi bana på 1,10 och hon har hoppat enstaka 1,40. Tänk nu på att hon är nio år och blev inriden när hon var mellan 4 och 5. Vi började nog inte hoppa fören hon var 6 7 är. 8) Men ska du ha ett varmblod så ska du se till att den har en bra galopp och har lätt för fattningar. :D

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 299
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 372
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar