Varmblod eller halvblod?

Countrystyle

Trådstartare
Hej!

Kanske nån här kan hjälpa mig att reda ut begreppen lite!

Jag har alltid uppfattat "travarnas" rätta rasnamn som Svenskt Varmblod... men sen ingår ju även halvbloden under gruppen varmblod, så vad heter svenskt halvblod och vad heter travare så att säga "på riktigt"?

MvH Countrystyle
 
Travare heter väl egentligen Fransk - och Amerikansk Varmblod, kallas också för Varmblods travare.
Svenskt Varmblod är den traditionella ridhästen och Halvblod är Svensk Varmblod i kombination med Fullblod.
Förr hette Svensk Varmblod, halvblod. Men för några år sedan döptes den om till mer internationell, d.v.s Svensk Varmblod (Swedish Warmblood).
 
Varmblod är en hästtyp som motsvaras av kallblod.

Det finns många varmblodiga raser t ex hannoveranare, trakehner, fransk och amerikansk travare. Det du kallar halvblod heter varmblodig ridhäst, det du kallar travare heter varmblodig travhäst.

Börjar du prata om varmblod i andra länder förutsätts det att du menar ridhästar, travare heter standardbreed eller trotter. Danish Warmblood är alltså inte travhästar, inte heller några andra raser som heter Warmblood internationellt.

Halvblod är egentligen en häst som är korsad mellan en häst av fullblodsras och en häst av annan ras.
 
Varmblod är en hästtyp som motsvaras av kallblod.

Det finns många varmblodiga raser t ex hannoveranare, trakehner, fransk och amerikansk travare. Det du kallar halvblod heter varmblodig ridhäst, det du kallar travare heter varmblodig travhäst.

Börjar du prata om varmblod i andra länder förutsätts det att du menar ridhästar, travare heter standardbreed eller trotter. Danish Warmblood är alltså inte travhästar, inte heller några andra raser som heter Warmblood internationellt.

Halvblod är egentligen en häst som är korsad mellan en häst av fullblodsras och en häst av annan ras.
 
Ok, så om jag skulle sätta upp ett rasregister så skulle jag alltså skriva svenskt varmblod för halvbloden och varmblodstravare för travarna?
 
Ok, så om jag skulle sätta upp ett rasregister så skulle jag alltså skriva svenskt varmblod för halvbloden och varmblodstravare för travarna?

Varmblodig ridhäst respektive varmblodig travhäst.

De varmblodiga ridhästarna kallas allt oftare för SWB, vilket står för Swedish Warmblood.
 

Liknande trådar

R
Tjatter Hej! 🌺 Jag är ny här på bukefalos, så ville bara presentera mig. ☺️ Av privata skäl så kan jag inte skriva nåt som kan avslöja vem jag...
2 3
Svar
58
· Visningar
2 842
Senast: Raderad medlem 149639
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 798
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 066
Senast: Rosett
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp