Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Min sambo har inte heller haft en hel dag, eller ens en halv. Tror 3 h är det längsta de varit själva. Nu skulle det ju kunna gå iom att jag bara ammar på natten, men Liten är så EXTREMT mammig så alla är bara olyckliga när jag inte är med henne :(
Jag klagar dock inte, älskar att vara med henne :love:

Hugo är också mammig, men det brukar släppa när jag varit borta någon timme.

Pappa här är ju hemma på 60% och jag på 40%. På mina längsta dagar är jag borta 7.30-16.00 och det går fint för killarna själva här hemma! :)

Mathilde är nog varken mammig eller pappig. Visserligen är hon väldigt glad i sin pappa men inte pappig för den sakens skull. Hon är så sällan ledsen så jag har aldrig reflekterat över eventuell pappighet. Kanske är hon mest av allt kattig :rofl:

Här har allt blivit så mkt bättre sen jag började jobba litegrann å lillen och pappa fick mer tid, nu är dom riktiga bundisar ;)
Hur funerar sömnen hos era små nu för tiden? Här har det blivit totalt hopplöst att få lillen å somna på eftermiddagen... Har nu för 2:a dagen skjuit på förmiddagsluren lite så han sover 1 gång på dagen, ca 2,5-3 timmar sover han då... Funkar jättebra+ att han sover på natten!! :D Men nu har ja läst på lite och vissa påstår att små behöver sova 2ggr/dag tills de blir året minst... Någon som vet vad som gäller? Han sover ju ca 11-12h/natt så han får ju ändå sina 14 timmars sömn totalt....

Hugo sover oftast tre gånger på dag. Skulle han sova på nätterna som du beskriver så hade inte ändrat något. Hugo sover som en kratta och han är trött och blir grinig så fort han är lite trött (undra om han brås på mor sin)...

Summasummarum: Jag hade låtit det vara om det fungerade bra för oss härhemma. :)

Vår tjej är inte mammig, ändå går jag hemma med henne jämt, men de går lika bra med pappa eller mormor eller nån annan, ibland blir hon mammasjuk men hon bryter absolut inte ihop om jag går in i ett annat rum å dyl...kanske ska "tacka" flaskmatningen för det?! de blir juh inte samma som med amningen, med flaskan kan juh både pappa å jag mata!

F sover inte mycket på dagen, hon vaknar runt halv åtta-åtta ibland sover hon 20 min/halvtimme innan lunch, ibland efter lunch å sen oftast någon timme framåt halv 4-4..efter halv 6 får hon inte sova för oss för då vill hon inte somna sen..oftast brukar hon somna vid vällingdax runt halv nio å sen sover som en stock hela natten, så inte så konstigt om hon inte sover mycket på dagen..

Nu har vi slutat helt med tillägget här, nu är de bara vanlig mat å välling som gäller..Hon började rata tillägget..är väl för tunt kanske, å sen dom gjorde om babysemp 2 till tillskottsnäring från 6 mån istället för ersättning från 4 mån så gjorde dom nog om hela receptet med, för de är verkligen bara blask, som skummar och är jättekonstig!

*knappen*

Nu har jag och Hugo varit vakna i två timmar. Jag skulle ha jobbat i förrgår och igår, men hade en grym huvudvärk på morgonen. Jag antar att det beror på sömnbrist. Verkar inte som att det kommer bli något jobb idag heller.

Hans pappa gör vad han kan, men det är ju svårt för honom att amma... Så nu börjar jag allvarligt fundera på att sluta amma helt (ammar ju bara på nätterna och ibland på kvällen). Jag tycker det känns ohållbart som det är nu, men jag vill ju inte sluta amma. :(

Lite gnäll såhär på morgonen när man inte sovit så mycket...

Emil är inte speciellt mammig alls. Det är rätt skönt. Det går bra att sitta hos farmor, farfar, pappa eller grannen. Nu har han dessutom provat att sova borta hos farmor och farfar och det har gått jättebra.

Trazel: min mjölk försvann när jag gick ner till att bara amma på natten, så sen en vecka tillbaka ammar jag inte alls. Skönt för mig för nu behöver jag inte tänka på vad jag äter.

Emil sover rätt hyfsat. Somnar ofta mellan halv åtta och halv nio. Vaknar en gång under natten och dricker ( hör och häpna:eek:) en flaska välling! När jag slutade amma gick det helt plötsligt jättebra att dricka lite välling på natten.

Just det. Han sover ca tre gånger per dag med. Ungefär 40 min per gång. De passen måste han ha annars blir han otroligt grinig. Skulle sista sovpasset bli kl sex på kvällen är drt bara att ta det och så får han lägga sig lite senare, men han brukar ändå vara trött runt åtta. Bättre han sover och är glad än att tvinga honom att vara uppe och vara supergrinig.

Nu är han dessutom förkyld så allt är lite extra jobbigt. Hosta och snuva. Igår hade han lite feber med... Sen har han smittat mig så jag försöker kurera mig med en massa te.

hmm undra om det är dags å sluta amma här med, lillen BET mig i tutten idag 2ggr å satan vad ont det gjorde, konstigt han har aldrig gjort det förut å har ju haft tänder i över en månad nu, protest kanske??

Eftersom Hugo faktiskt verkade hungrig när han vaknade på nätterna (han åt tills det tog slut i båda brösten och somnade ifrån en stund sen) så antog jag att han behövde det. Sen att han vakmade en väldigt kort stund senare och var kinkig tog jag som magknip. Igår fick jag någon typ av uppenbarelse och fattade att ungen var ju mer hungrig, fast det imte fanns mer mat! :o

Så igår tryckte jag i honom mat för allt vad han fick i sig. Det slutade med en nöjd glad unge ända till sovdags och sen sov han som en stock till halv fem, blev erbjuden mat och tackade nej och somnade om! Sen åt han inte förrän kvart i sex! När jag gick upp nu var jag tvungen att väcka honom för att amma på andra bröstet där det började bli en stockning. :p

Nu har jag ju sovit fem timmar sammanhängande i natt och ska åka och jobba! ;)

Oj, vad rörlig hon är! :)

Hugo sitter fortfarande i sin "stol" i vattnet. Han ställer sig inte upp (inte utanför badkaret heller) och han kryper inte riktigt heller. Men han är glad ändå! :p

pic_176046971.jpg

Det där är så olika... Liten har ställt sig sedan hon blev 7 mån, nu börjar hon gå utmed möbler och kan gå/skifta mellan tex soffa och soffbord och släpper ibland och står själv :)
Hon har börjat prata en himla massa nu också :D Ma, pa och ga blandat med lååååånga utlägg om världsläget och politik, allt på sitt eget språk ;) Och, icke att förglömma, favoritordet goj som hon sagt sedan hon var 4-5 månader. Goj-goj-goj-goj :love:

Hon råkade få en present av sin pappa igår också...
111106-043_176509982.jpg

(Vi behövde ändå en sällskapshäst då min 3-åring snart hade blivit ensam här annars)

Åh, klart att Liten ska ha en ponny! :D

Snackar gör Hugo också. Han säger mam (mamma) och pa (pappa) och det märks att det är det han menar också. Igår ringde jag när jag var på väg hem och pappan berättade att mamma kommer snart. Då gick ungen (i sin gåstol) till ytterdörren och ställde sig och sa mam tills jag kom in. :)

Han har koll på lampan och tittar på mamma och pappa när man frågar vem som är mamma resp. pappa. :) Alltid något!

Sen att jag inte skulle lämna honom sittande själv för att han är för ostadig kan vi tala tyst om! ;)

Jopp, hon är en galning! Kryper som jag vet inte vad. Drar i sladdar och jagar kattmat. Katterna är livrädda :D

Just nu i denna stund är hon en pappagris och håller på att somna i hans famn :love: Jag får väl fortsätta städa och julpynta då... ;) Förresten så fyller Alice 8 månader idag :)

Skulle nog vilja ha ett syskon till E för hans skull

vill jag gärna för hennes skull att hon ska ha ett syskon

alla frågar och kommer med argumentet "men nog måste hon ju få ett syyyyskon". Men jag skulle aldrig få för mig att skaffa ett barn bara för att ettan ska få ett syskon, det känns inte riktigt sunt...

Att skaffa ett syskon för det äldre barnets skull tycker jag är vansinne! Ett barn klarar sig med all säkerhet alldeles ypperligt som ensambarn också.

Jag har alltid velat ha många barn, MINST 3 har jag sagt. Men helst ett helt fotbollslag :angel: I alla fall 4,eller 5, vore fint. Men nu blev det 2.

Jag har inte riktigt accepterat det, för jag vill ju egentligen ha fler. Älskar barn, älskar att vara mamma, älskar att vara hemma med dem och hela livet som förälder. Bebistiden är fantastisk osv. Men det måste ju finnas en gräns också.

För egen del kanske jag skulle kunna ta alla besvär som ännu en graviditet skulle medföra, om några år... men jag kan inte utsätta familjen för det en gång till. Först kanske en mamma som är ledsen i åratal igen med mf (jag hade 4 st innan Tilde), och sedan garanterat 9 månaders sängliggande med medecinering och sjukhusvård (Läkarna säger att jag med 100% säkerhet kommer få hyperemesis igen vid ny graviditet)... och med största sannolikhet skulle min kropp fungera ännu sämre, jag har en reumatisk sjukdom i ryggen och avråds från att skaffa fler barn då det i värsta fall kan göra mig rullstolsbunden) och även om jag inte vill det så går det onekligen ut över familjen...

Min sambo har inte heller haft en hel dag, eller ens en halv. Tror 3 h är det längsta de varit själva. Nu skulle det ju kunna gå iom att jag bara ammar på natten, men Liten är så EXTREMT mammig så alla är bara olyckliga när jag inte är med henne :(
Jag klagar dock inte, älskar att vara med henne :love:

EXAKT samma här.
:D Fast maken har nog inte haft henne själv ens så länge som 3 timmar, snarare 2, kanske? :o

Tilde är sanslöst mammig hon också, och ingen av oss, varken jag som isf är i väg eller pappan som är hemma, och Tilde själv, mår bra av att hon skriker och gråter som en galning, så det får vara så här. Det går över med tiden, vet jag av erfarenhet. :grin: Men visst hade det varit trevligt med liiite egen tid, någon gång ibland. På det stora hela gör det mig dock inte så mycket att jag är med barnen dygnet runt, trivs väldigt bra med det.

jag ser då inget fel med att skaffa syskon för barnets skull...de är juh inte så att jag känner att aldrig mer barn å usch å fy å blää men för hennes skull så skaffar vi ett...utan de är väl självklart att man vill ha de barnet isf å de kan ändå vara endel för henne skull...

Hugo kan vara pappagris någon gång ibland. Men Idag när jag jobbat (var borta 8:15-16:45) så har han tvärvägrat mat av pappa. När jag kom hem och provade ge så åt han massor... Skruttunge! :p

Ang. syskon så vill både jag och pappan ha fler barn och att ge Hugo ett syskon känns som en självklarhet. Jag älskar mina bröder och skulle inte vilja vara utan dem, varken som vuxen eller som barn. Sen att det kommer vara jobbigt ibland är jag väl införstådd med. Jag skulle helst vilja ha ett syskon rätt snart till H... :p

Det kanske beror på att pappan är lika delaktig i Hugo som jag, om inte mer för tillfället. :)

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 604
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA