Vårmammor 2011, del 2!

Sv: Vårmammor 2011, del 2!

Kul att se att det är fler än jag som är odlingsintresserade! :laugh:

Jag har fått ner det mesta i jorden nu (2 sorters ärtor, 2 sorters bondbönor, 2 sorters jordärtskockor, morötter, potatis, spenat, rödlök, vitlök, dill och persilja), bara störbönor och mangold kvar, men de får vänta lite till.

Snart är det dax att börja fixa i växthuset också, vi byggde det i fjol och fick massor av tomater, gurka, chilli, paprika, samt några meloner. Iår hoppar jag över melon och paprika som kräver lite mer engagemang dock...

Jag tycker det är jätteroligt att odla! :D

När du skrev det där så insåg jag ju att jag måste så dill också. Det är svårt att göra inlagd gurka utan dill ju... Får se om jag lyckas övertala sambon om ytterligare en drivbänk så jag kan så dill och persilja... :angel: :D

Tack Calazirya :bow:
Och tack alla för grattis :)
Ja vi fick vår lilla Emma tillslut, efter en snabb och väldigt bra förlossning. Känns så skönt att det gick så bra, jag var så otroligt rädd innan.
Men Emma är såklart värd allt, hon är världens finaste och underbaraste lilla varelse, precis som sin bror :love:

Grattis till flickan! Skönt att allt gick bra :) dom växer de små liven vägde heffaklumpen i onsdags å vägde då 5390 g å är 59 cm lång har alltså växt 8 cm på sina 7 veckor :) fick lite smÅtt ångest härom dagen å fotade lillen massa, det går ju så fort!

Oj vad grejjer du har sått. Vi ska nog ge oss in till stan imorgon och köpa lite fröer och fiberduk. Det blir kul.

:laugh: I år blir det bara lite odling för min del, iom att tiden kommer vara och är, ytterst begränsad. Har haft mycket mer tidigare år... Men nästa år, då ska jag utöka ordentligt! :banana:

Jag har ju nämnt Tildes magproblem tidigare, nu har vi börjat med mjölkfri kost för oss bägge, och hon mår faktiskt bättre! Inte så att hon inte skriker längre, men det är iaf mycket bättre. :laugh: Känns jätteskönt!

Ätproblemen kvarstår dock fortfarande, hon förknippar mat med obehag (ont i magen) och äter därför högst ogärna... :crazy: Någon som har några ideer för att få henne att tycka det är mysigt och trevligt att äta igen...? Nu är det bara jobbigt när det är matdax, hon skriker och sparkar... Fast hon är hungrig. Och äter hon inte får hon ju än mer ont i magen, och äter då inte för det. svårt det här... Enligt anvisningarna ska hon äta 8,5-10dl, men äter i dagsläget bara ca 5, + 1dl från mig... Det värsta är dock inte att hon äter för lite, utan att hon är så ledsen när det ska ätas...

kl
Har era bebisar med utslag i ansiktet? Emil har som små finnar/hårsäcksinflammationer i nästan hela ansiktet känns det som.

Hugo har ett par finnar på kinderna. Det har han haft hela tiden. Läste i början att det berodde på hormoner hos mamman och sen dess har jag inte brytt mig i det. Jag har skapligt med finnar, så det lät riktigt tyckte jag. :p

Enligt min mor är det kombinerat hormoner från mamman och nu blir det små värmeutslag. På Alice kommer det direkt efter amning men försvinner efter ett tag.

Hur gör ni andra med mössa/hatt? Nu känns det ju som att man vill ha solhatt på barnet men Alice hatar att ha något på huvudet. Vad du än klär på så blir hon skitsur! Tror att det kan ha att göra med att hon är en varm bebis. Igår hade hon bara kortärmad body på sig större delen av dagen. Hon sover i en pyjamas som är lite för liten på längden och är utan strumpor och täcke. Idag verkar hon ha varit lagom, igår var hon alldeles svettig på ryggen när jag tog upp henne. Hon är som sin far med värmen, och med humöret! :love:

jag har min gamla spetsmössa på min tjej, sån "hjälm". den går å knyta och sitter rätt högt på pannan, inte för jag vill ha en sån egentligen men den är väldigt praktisk då min flicka med hatar mössor å bökar ner dom över ögonen o blir ännu argare!!

ligger hon i vagnen och är i skuggan så nja, då slrvar vi men i solen är det mössa på vare sig man vill eller inte!

Hugo har en tunn bomullsmössa. Jag har inte hittat några solhattar i en storlek som passar..? Allt är för stort på hans lilla huvud...

Aaa det där med mössor är inte lätt alltså, antingen åker de ner över ögonen eller av... Nu resonerar jag som så att det är ju varmare ute än inne å låter han va i vagnen utan mössa, i sele eller utanför vagnen en bomullsmössa. På natten har vi nu börjat med kortärmad å byxas pyjamas utan strumpor å lillen verkar mycket nöjd över detta, tror man lätt klär på de små liven för mycket...

Ok. Han har ganska mycket på kinderna och i pannan. Men det kan nog bero lite på värmen med.

Emil har också kortärmad body idag. När vi var ute och gick fick han dock ha en långärmad då han inte vill ha armarna under filten. Byxor ar vi skippat i några dagar nu. Han har ingen mössa på sig för jag tycker det är för varmt. Har haft solhatt om han sitter med mig ute. I sängen har han haft kortärmad pyjamas nu i 2 veckor tror jag

kl: I dag blir Tilde 2 månader! :love:
maj%2B2011%2B021.jpg

varit på 2 mån besiktning med tjejen idag! ( hin är 2 mån om en vecka) nu väger hon ganska så exakt två kg mer än när hon föddes! allt va finfint!

tycker med de e svårt med kläder, men för min egen del så tycker jag det är bättre hon gnäller och säger till när hon är för kall än för varm...har även fått börja ge henne vatten nu i värmen eftersom jag inte ammar så kan hon intre äta ersättning när hon är törstig för då blir hon ännu mer gigantbebis:D

ska även på samtal i veckan, är rädd att jag drabbats eller på god väg iaf av en förlossningsdeprission...

Usch så, Fitzy... det låter ju inte bra. Hur känner du dig?

Jag hade ju förlossningsdeppresion efter mitt första barns födelse och det är verkligen jättejobbigt! Bra att du tar emot hjälp redan nu!

jag vet inte hur det är egentligen..det går upp å ner, för det mesta är det upp och allt är jättebra! men när det går ner då är det verkligen ner, det kan vara i 10 min å det kan hålla på i två dagar, då skulle jag verkligen kunna lämna allt å bara gå..å det är sånna dagar som lillan är extra gnällig och allt utlöses ännu mer och det blir ännu jobbigare...

får hoppas jag lyckas ta emot hjälp och öppna mig, det skulle behövas för det ena öeder till det andra och tillslut har hur mycket som helst rivits upp, gammalt groll mm..man blir verkligen en andra person!

*kl*
Har varit på läkarbesök på bvc idag. Frågade om andningen men de säger bara att hon är trång i andningsvägarna än så länge... Men hon växer så det knakar! 6v gammal i söndags och idag väger hon 4850g, är 56cm lång och har 38cm i huvudomfång :)

Vi har också varit på besiktning hos läkaren idag! Allt såg så bra ut så. Grabben väger nu 5075 g (+285 g på 5 dagar), är 57,5 cm lång (samma som sist) och huvudomfång 39 cm. Våran stora, fina kille! :love:

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 036
Senast: jemeni
·
  • Låst
Gravid - 1år Del två på vinterförälder 2014/2015 December 8/12 - miiiiiiia, 26 år, första barnet 13/12 - Sofie.S, 21 år, första barnet / Föddes...
98 99 100
Svar
1 995
· Visningar
135 608
Senast: Blueberry
·
M
Gravid - 1år Hej. Jag är gravid i v 13 och har en väldigt stor mage. Sett bilder på folk som är gravida i v 18 och jag har lika stor mage som...
Svar
6
· Visningar
4 078
Senast: cirkus
·
Småbarn Välkomna till del 20 kära vänner!! :love: Del 19 fylldes på 25 dagar och även denna gång hann en till bebis komma till världen! :)...
26 27 28
Svar
545
· Visningar
28 420
Senast: Oregano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar