Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Sv: Vårmammor 2010 snackar vidare del 11

Jadu- förlossningsfilmerna jag har sett har inte liknat någon av förlossningarna jag har läst om här på Buke iaf... Sen så var inte min så hemsk nu med facit i hand. Men just då i all ovisshet kände jag mig mer övergiven än en sommarkatt....
Och ja- min sambo försökte också vara snäll.... Men väck inte den tiger som sover... typ

Det blir nog så, fast utbudet är inte jättestort på Blocket just nu. Ska höra med grannarna om vi kan köpa deras ena. Det kostar ändå att åka på resa, bara solskyddskläder och pass kostar ju en halv förmögenhet! :eek: Både jag och Vilgot måste ha nya pass. Synd att jag inte jobbar, isåfall hade jag nog kunnat få jobbet att stå för pass till mig.

Första gången är man nog mest rädd för det okända, nästa gång är rädslan förmodligen mer befogad. Hade jag varit med om en sån graviditet och förlossning som du hade jag nog inte vågat skaffa fler barn. Men visst var du väl orolig? Du hade ju en tråd om hurvida du skulle bli igångsatt eller inte. Eller vad du det du menade med att föda för egen maskin kanske? Du var orolig för att bli igångsatt, men inte ifall det hade startat av sig själv?

Inför nästa graviditet kommer jag vara mest nervös över om det är något fel på barnet. Kan man få en så snäll och perfekt bebis igen är ju frågan. Ang förlossningen så är jag inte så orolig, ser mer framemot det hela. Självklart kommer jag vara nervös för att något ska gå fel eller att det ska gå på tok för fort. ELLER att nästa barn också får dåliga hjärtljud och inte kommer igång direkt efteråt men att den inte orkar återhämta sig lika bra som Milton gjorde! Det är min största skräck men jag hoppas att nästa graviditet kommer gå fortare än vad den första gjorde.

Vi har pratat lite om nr 2 idag. Jag skulle kunna tänkte mig att försöka till sommaren och vi sa att vi skulle se hur det ser ut då! Men jag håller alla tummar och tår att det passar bra då för jag är så sugen redan nu!

Jag är nog inne på samma spår som dig..

Vid en ny graviditet/förlossning är jag nog mer orolig för att något ska gå fel eftersom jag på ett annat sätt vet vad som kommer. Jo, nog visste jag att det skulle komma ett barn sist också ;) men på samma gång kändes det lite overkligt. Så jag tog det mesta med en axelryckning och en klackspark.

Och eftersom allt gått så himla smidigt med H kan jag känna lite "varför utmana ödet" och skaffa en till när det inte finns en endaste garanti för att nästa graviditet, förlossning och baby ska bli lika lättsam. Fast nog är jag ganska sugen också, det är ju så underbart..

Jag känner som er, att jag inför ev syskon är rädd för att något ska vara eller gå fel. Jag tror att det beror på att jag upplever att jag hade en betydligt bättre förlossning än vad jag hade kunnat tänka mig innan.

Jag är även lite rädd att nästa ev barn också skulle sova lika illa som M har gjort (det har tack och lov äntligen blivit lite bättre), jag undrar om man orkar det. Eller det gör man väl, men vad skulle jag bli för människa av det? Jag älskar verkligen livet med M, men att inte få sova under lång tid är väldigt tärande. Tanken på syskon finns, men vi väntar nog lite med ev. försök.

Eller vad du det du menade med att föda för egen maskin kanske? Du var orolig för att bli igångsatt, men inte ifall det hade startat av sig själv?

Precis. Igångsättning blev ju inte aktuellt förrän sista veckan, när jag redan hade gått över tiden. Det var en eventuell igångsättning jag var orolig inför (på goda grunder, visade det sig, det blev ju katastrof), inte förlossningen i sig. Man räknar ju inte precis med att bli igångsatt, så det hade jag inte funderat på innan dess, utan räknat med att det skulle vara som för de allra flesta, att förlossningen sätter igång av sig själv.

Senast ändrad:

Det är många som säger att de är mer oroliga andra gången än första, att det ska vara något fel på barnet. Har ingen aning om ifall det gäller för mig också, jag brukar inte oroa mig för sånt eftersom det liksom inte finns på min världskarta. Självklart vet jag att det kan hända, men förnekar det nog isåfall.

Då är jag nog mer orolig för att inte få en sån snäll bebis som Vilgot. Han har ju skött sig exemplariskt från första stund och sovit kanonbra nästan hela tiden. Bara lite drygt nu när han fått för sig att inte sova längre än till 5:45... ;) Men så länge han sover gott på natten så gör det mig inte så mycket.

Det fanns inte på min världskarta heller inte ens när dom sprang ut med Milton för att få igång andningen! Sen efteråt när jag såg kuvösen(som han dock slapp) förstod jag vad som kunde hänt och nu på senare dar när jag fått reda på att det tog 50 min för dom att suga rent och hjälpa honom igång, så första skriket kunde komma, så förstår jag att något hade mkt väl kunnat gå fel!

Så är lite nervös över att jag inte kommer få den här stunden och få ha kvar barnet på magen så man hinner ta den första bilden och få titta ordentligt på sitt barn och bara mysa och testa amma direkt om barnet vill!

superfina tårtor:banana:

Vad tyckte ni om smakerna?? Några toppen/botten?

Jag är inte rädd för graviditet och förlossning, peppar peppar, för med tanke på alla krämpor jag hade, så förväntar jag mig inte att det ska bli bättre. Däremot så kan jag till viss del se fram emot ett planerat kejsarsnitt och slippa det vi fick gå igenom igen.

Precis som du är jag mer rädd för att nästa barn inte ska vara lika snällt och enkelt som lilla S. Min sambo var en riktig grinolle när han var liten och sov bara på sin mammas mage första året och övrig tid gick han omkring och grinade. :/ Selma har ju verkligen varit på gränsen till exemplarisk, så både jag och sambon är övertygade om att alla våra synder kommer att hamna på nästa bebis. :D

Vad gör alla idag?? Folk verkar faktiskt ha ett liv utanför buke ;)

hi hi hi.. vaddå är inte buke livet? ;)

Jag var ju på kusinträff igår. Vår mormor som är 83 hade fixat mat och hyrt lokal och sen bjudt in alla oss kusiner. Det var underbart. Att få träffa alla igen och snacka ikapp. Det blev lite gott att dricka också. Jag hade ju bakat drottningpaj och morotskaka och kladdkaka till detta och mumma vad gott det var. Usch, får sådan ångest över hur mycket bakverk som jag kan trycka i mig. :crazy:

När ni snackar om syskon så tänker jag bara "bingo, bingo, bingo - slår mig själv för öronen" :angel:

Jag var ju så rädd efter första förlossningen att jag inte klarade av att föda vanligt igen, utan blev beviljad ett snitt, och det var det absolut bästa som hänt!! Förlossningen var ju planerad in i minsta detalj och min lilla skrutt skrek för glatta livet direkt han plockades ur :love:. Första skrutten kom ju ut lite likt Anekas Milton.

Ang barnvagn och resor. Jag har (och kommer även göra så i höst) köpt en billig "slit och släng" vagn inför resan och sedan haft/köpt en mer rejäl hemma, och det har funkat super. Så det är mitt tips.

KL

Vad serverar man till revbensspjäll? Jag har fått helt blackout! :p

Du kommer snart kunna ha löst dina kattbekymmer! Vi har knutit ett snöre och en mus i änden av ett dressyrspö. Så fort T upptäckte att katten jagar spöet så har hennes motoriska utveckling på området gått fort. Så nu mer sitter hon på golvet och tjuter av skratt medan vår ”energirika” katt rastas.

Det syns inte så bra men det är en katt i andra änden av spöt.
s_1972.jpg

Hihi! Ska hon bli lejontämjare på cirkus??? Det ser så ut på bilden.. Coolt :)

Hugger sista knappen

Tårtorna
Tårtorna blev kanon bra. Precis som jag misstänkte tyckte jag att After-eight-fluff smakade för mycket mint men alla andra tyckte den var jätte god. After-eight och päron är alltid ett säkert kort :) Dumle-fluffet blev jag lite besviken på det smakade inte alls så mycket dumle som jag hade hoppats på men var gott i kombo med hallonmousse ändå.
Klassisk tårtbotten (som jag hade till en tårta) på 4 ägg, 1,5 dl socker och 1,5 dl mjöl var bättre till tårta än sockerkaksbotten men jag skulle vilja ha haft lite mer smak i, typ vaniljsocker. Svårgräddad var den också enligt recept 10-15 min i ugn, jag hade 25 minuter i ugn fast jag tror vår ugn sjunger på sista versen, inga tider stämmer längre med recepten utan jag måste plussa på mera tid.

Barn nr 2 och förlossning
Jag är mer orolig inför nästa förlossning än jag var till första och då gick jag ändå på Klara-samtal. På uppföljningsbesöket på Klara så sa jag att jag inte är säker på om jag vill föda några fler barn så det står i min journal. BM undrade om snitt kunde vara ett alternativ men det är blankt nej. Inga knivar om jag inte måste av medicinska skäl.
Jag är rädd för att få ett sjukt barn och rädd för att förlora ett barn, att något ska gå fel. Har några i närheten som har förlorat sina barn i magen nu och ju mer man sedan läser på internet över allt som kan gå fel desto mer restrektiv blir jag till fler barn. Jag har en frisk, vacker och alldeles genom go liten dotter nu och vara stammis på barnakuten igen är inget jag suktar efter. Önskar att jag var en sån som "inte hade fel på sin världskarta" för jag har bara fel på min :( tror inte vi kan få ett friskt barn om jag ska vara ärlig.

Det tycker jag :) sitter och har en sås i tankarna som är kall men tanken är så flyktig att jag inte får fram den :mad: den måste sitta långt in i hårddisken...

Det är ju självklart att du är oroligare än t.ex jag för att få ett sjukt barn. Du har vänner som förlorat sitt barn och du hade själv en tråkig start med Isabellas njure. Även om jag följt er och andras problem här så har jag ändå aldrig upplev något sånt på nära håll så att säga. Hade jag gjort det hade jag varit extremt orolig. Eller hade jag haft en tuff graviditet/förlossning så hade jag varit orolig för det.

Tänk om vi kunde ta alla "bra" egenskaper från varandra och göra oss till "supermänniskor" som inte är oroliga för någonting, som får garanterat kärnfriska barn med lättast tänkbara grav/förl! :idea: ;) Så konstigt det skulle bli! :D

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 947
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar