Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Jo- mitt hus är lite för litet när det är mkt folk här- men precis lagom till oss. :)
Problemet är att jag gärna hade haft en extra säng här om jag skulle bli dålig. Inte så kul o dela säng med typ min syster...

På tal om allt annat... Nappflaskor o så står det gärna att de är fria från ngt med 3 bokstäver BHP?? Förekommer detta i leksaker? Eller är det bara farligt när det värms upp?
Hur är det med köksredskap? Jag menar de blir ju uppvärmda ibland. Tänker nu när barnen börjar bli intresserade av allt...
Inte för att jag tror att de dör av det- vi lever ju ;)

Vi fick en plansch med vilket som visade i olika grupper hur farligt det var att förtära eller få på sig... Finns i sempers reklambok med... Blev förvånad över att ättika är klassat som 6:a- alltså samma som bensin... Kanske man inte ska ha i lådan som är under ugnen nu då...

Ha ha ha jag blir så avundsjuk när jag läser detta :laugh: vi bor i en etta och jag längtar så jag håller på att dö tills vi också kan ha "skräprum".

Det går så segt med husletandet... Iggy hinner nog flytta hemifrån innan vi hittat hus :cry:

Jag känner precis som du :crazy: Vår lägenhet är ju dock en 2:a på 64 kvm, men jag blir bra bitter när jag läser om hur stora och fina alla andras hus är, har rum över, hästar hemma etc. Missförstå mig rätt, jag missunnar ingen det, jag önskar bara att jag var en av dom :D

Här går det också duktigt segt på husletandet, finns ju inga objekt alls till salu, där vi vill bo......

Jag fick tips om att gnida med lite alvedon på fingret på vårat BVC. Om du får problem innan den hinner hem :)

Förresten- Är ni många som ammar ännu? Barnläkaren hade sagt till en i min mammagrupp att hon skulle sluta amma nu för att barnet åt så bra med vanlig mat... Det skulle bara bli enklare för barnet om hn inte fick bröstet mer. Blev lite förvånad- Är det vanligt att de säger så redan vid 6 mån?

Kl

Nu när man går över från ersättning till välling, är det dags att byta till strl 3 på flasknappen då? Han är 6 månader på söndag och vi har fortfarande strl 2. Fungerar bra än så länge, men snart är det kanske dags att byta,hur han ni gjort?

Och vet du- jag kan nästan bli lite avundsjuk på er som "bara" har en lägenhet att hålla reda på...
Snön är skottad när man ska gå ut. Ingen häst som skriker på mat när bäbis inte vill att man ska gå ut...
Inga stora projekt som kostar massa tid och pengar...

Men samtidigt så är det ju klart mysigt att inte ha grannarna på en. Man kan gå ut på sommaren o bara mysa...

Du som bor i hässleholm.. Det finns en på tradera som säljer ganska mkt My little ponykläder- Vet du om de säljs där vid er någonstans? Hade de funnits på Gekås hade man ju sett de på flera menar jag...

Och vet du- jag kan nästan bli lite avundsjuk på er som "bara" har en lägenhet att hålla reda på...
Snön är skottad när man ska gå ut. Ingen häst som skriker på mat när bäbis inte vill att man ska gå ut...
Inga stora projekt som kostar massa tid och pengar...

Men samtidigt så är det ju klart mysigt att inte ha grannarna på en. Man kan gå ut på sommaren o bara mysa...

Fast jag känner inte alls så :D
Idag åkte jag och skottade hela mina föräldrars uppfart och väg in till tomten, bort till veden, till soptunnor och postlådor - är jag en snäll dotter eller?! :D

Och bebis här måste ju hänga med ut, vare sig han vill eller inte - hästar måste åkas till, mockas till, fodras på kvällen och hunden måste ju med ut varje dag ett par vändor, så de problemen har jag ju ändå :p

Projekt har vi med. Kanske inte så omfattande och ekonomiskt stora som era; hade precis stambyte och badrumsrenovering. Eller ja, i april när jag var tjock ;). Föreningen här stod för en del, men vi köpte mycket själva och fick stå för en del kostnader på egen hand.
Har renoverat lite i köket, eller håller på så smått. Byggt en dator-hörna. Håller på att renovera garderoberna i hallen.
Så projekt finns det allt :D

Du som bor i hässleholm.. Det finns en på tradera som säljer ganska mkt My little ponykläder- Vet du om de säljs där vid er någonstans? Hade de funnits på Gekås hade man ju sett de på flera menar jag...

Skulle du vilja länka till annonsen, jag hittar inte den?

Det är ju helt sant. Projekt kan man ha överallt....
Men just idag när vattnet frös i stallet för att vi inte är klara med en port och man behöver skotta trappan varje gång man ska gå ut för att inte slå ihjäl sig sen när det töar...
Och så en ledsen bäbis när man "smiter" för att hämta lite ved eller så.

Men samtidigt- jag ÄLSKAR att bo här! Och nu när man sitter här inne o myser framför brasan så är det ju inte fel ;)
PMat förresten om länken

Vårt hus är på 144 kvm men vi håller verkligen på att trixa och fixa och organisera för att få till Vilgots rum. Har fått sälja löpbandet och gästsängen för att det öht skulle gå. Men så har vi bara två extra rum utöver vårt sovrum och vardagsrum och det ena är arbetsrum. Ska vi ha ett barn till får vi bygga ut! :D Det är egentligen ett sovrum i anslutning till vardagsrummet, men vi valde att ta bort den väggen redan på ritningsstadiet. Vi har mao ett jättestort vardagsrum på 48 kvm i vinkel som vi älskar. Skulle ha väldigt svårt att sätta upp en vägg där nu. Nackdelen med nya hus är ju tyvärr förvaringsutrymmen.

Jag kan ge välling med både 2:an o 3:an. Märker ingen direkt skillnad.

Jag bytte till 3 när V fick välling första gången, men han bara skrek och vägrade äta så jag trodde såklart att han inte tyckte om det. När jag provade att byta tillbaka till 2:an slurpade han i sig vällingen med god aptit.

Michellan: Glömde skriva att Vilgot också haft svårare att somna under separationsfasen. Det börjar bli bättre nu och han har faktiskt sovit bra flera nätter på raken nu, även om han vaknar prick 4. Han somnar iaf om efter
maten, men jag har svårt att göra det...

*kl*
Vårt hus är på 140 kmv och totalt värdelöst planerat!
Och det värsta är att det är jag som gjort ritningen, hade bara två rum som inte gick att ändra sen fick jag göra som jag ville.
Då ville jag att vårt sovrum skulle vara stort, jättebadrum och bauta kök.
Vilket gjorde att vi bara har två sovrum, ett stort och ett medium. Bättre om vi gjort tre lagom stora.
Det stora badrummet har vi ingen större nytta av eftersom jag inte ville ha badkar, så det ser rätt fjuttigt ut med en duchhörna, några skåp, handfat och toa. Hade hellre gjort den mindre och fått större tvättstuga.

Så ska vi ha fler barn är det bara att bygga ut eller ändra en massa inne.

När man har 1½-plansvilla så har man snedtak på övervåningen och istället för att ha golv och liten liten vägg längst med ytterväggen, delar man av en bit in och utrymmet mellan innervägg och yttervägg blir en kattvind i varierande storlek :)
Isabella äter fortfarande inte på natten men sov lite oroligt tyckte jag med det kan ju bero på att hon sov bredvid mig i natt ;)

Aha :idea: kallas det kattvind, det visste inte jag. Men nu vet jag :)

Det är jättepraktiskt med skräprum. Jag har två stycken. Det är inte så kul när de ska städas ur dock :grin:

Har kört en massa till röda korset, eldat massa gamla möbler och nu är det finsorteringen kvar. Alltså sånt som ska sparas men som ska sorteras och läggas på rätt ställe. Skittråkigt, speciellt när man har en bebis som behöver underhållning.

Förresten- Är ni många som ammar ännu? Barnläkaren hade sagt till en i min mammagrupp att hon skulle sluta amma nu för att barnet åt så bra med vanlig mat... Det skulle bara bli enklare för barnet om hn inte fick bröstet mer. Blev lite förvånad- Är det vanligt att de säger så redan vid 6 mån?

Var det en läkare som sa så? :eek:

WHO rekommenderar helamning till 6 månader och därefter delamning upp till 2 år. Sen om man ger ersättning istället är för bröstmjölk om man inte kan/vill amma spelar nog inte så stor roll.

Iggy är 7 mån och helammas fortfarande då han vägrar allt vad mat är, en och annan majskrok slinker ner men inget annat. Han är väl helt enkelt inte redo för mat än.
Att det skulle bli enklare för barnet om hn inte fick bröstet låter som en väldigt konstig förklaring :confused:

Jag kommer säkert ångra mig den dagen vi har skräprum som ska städas ur, men just nu tycker jag det låter som ett lyxproblem ;):rofl:

Ska tillägga att när det är storstädning är jag glad att vi bor litet :D igår putsade jag alla mina (3) fönster på en kvart inkl hängde upp julgardinerna. Men det är väl det enda positiva.

Senast ändrad:

Ska tillägga att när det är storstädning är jag glad att vi bor litet :D igår putsade jag alla mina (3) fönster på en kvart inkl hängde upp julgardinerna. Men det är väl det enda positiva.
Där är jag faktiskt lite avis! :p Det tar en liten stund att tvätta våra 17 fönster + 8 fullhöga glaspartier på uterummet. Fixade det för ett par månader sedan, men insidan blev aldrig gjord...

Oj vad det finnas att svara på nu så jag hugger sista knappen :)

Igår somnade Bellan 23.20, vaknade strax efter 8 men hon sov lugnt i natt men har såna himla problem att somna. Jag hoppas att det är som Oregano säger att det är något med seperationsfasen, att hon är lite rädd för att somna men hon är ju så himla trött men gör allt för att inte somna!

Har man tillräckligt gammal hus så finns det inte så mycket förvaringsmöjligheter heller, där av skräprum :angel: Kattvindarna är inte stora och det som står längst in kommer man aldrig att komma åt utan att flytta allt annat. Behöver väl inte säga att det är julkartongerna som står längst fram :grin:

Jag gillar, nej jag älskar, vårt hus planering det var nog därför jag föll för det. Enda felet är badrummet men det kommer vi bygga om inom en 3-5-års period och då blir det perfekt :love:
Huset är på 5 rum men eftersomm det ser ut som det gör kan vi max ha 3 sovrum för matsal och tv-rum hänger ihop med en stor portal. Arbetsplats med datorer tänkte vi ha i hallen på övervåning om det blir fler barn som ska ha sovrum.

Blir lite ledsen när läkare säger att man bör sluta amma, hur ska det vara enklare för barnet att inte behöva amma bara för att det äter mat? Kan ju inte spela någon roll tycker jag :confused: Har man mjölk och barnet vill fortfarande ammas måste ju det vara jätte bra?
Jag ammar i alla fall alla mål utom lunch och på kvällarna har vi börjat stödfodra henne med gröt också för jag trodde det skulle göra någon skillnad med sömnen men det gjorde de inte och nu har vi gröten kvar ändå som ett halvt steg mot att sluta amma.

Sedan en sak om smakisar. Måste barnet äta enbart kött som smak första gångerna? Kan man inte blanda det med något annat typ potatis (om fnul kan tänka sig äta potatis då) ?? Vi har inte börjat med kött än, eller vi har egentligen knappt börjat med något alls, hon har ätit pasta en gång. Gröt är det som tydligen smakar bäst.

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka