Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Jo, sant det med iofs:D Annars hade vi ju inte valt dem kanske.;) Fast just nu känns det som att Ikea tavlorna, hur fina dom än är, inte riktigt symboliserar den värmen jag vill ha i mitt hem. Så bilder på mitt barn och mina djur kommer på ett ännu mer personligt sätt spegla hur vi vill ha det.:)

*kl*
Nuhar vi varit ute på premiärtur i pulkan :) Stolen försvann ju när man la i fårskinnet men hellre en varm o torr unge än en stol ;)
Hon tyckte det var helt ok när den åkte :)

Vda bra att ni tog upp det med mat på natten..För jag funderar på det, nu efter en katastrof natt. Nelly ville ha mat ca 1 1/2, 2 h efter hon fått,typ hela natten...Nappen dög knappt.. ibland 1 h..knappt sovit ett dugg inatt någon av oss..Jag försökte i två timmar(sambon tog över också) att bara lirka med nappem, för hon är inte hungrig..det är nog mer närheten och att sutta på mamma. Det gick en stund, sen vakna hon igen och cirkusen var igång..Vet inte hur många gånger hon höll på så..Vid fem gav jag upp o la henne i sängen vid mig, och docka fast henne vid bröstet..För då kände jag att nu kan hon nog vara hungrig..

Jag får så dåligt samvete dock att bara låta henne skrika, så det blir att jag ger henne bröstet, förallas skull. Men det kanske är dax att börja vara mer envis, när jag VET att hon inte kan vara hungrig.. och bara gå och vagga henne o erbjuda nappen ist..eller är det grymt..Känns som jag gör fel oavsett..o det känns som nu är hon mer medveten om att hon minsann kan skrika sig till det hon vill..För ibland låter hon mer lack än ledsen..

Vad tycker ni?

Hur vet du att hon inte är hungrig? När man ammar har man ju inte koll på hur mkt de äter...

Jag har ju själv problem med att E ska äta hela nätterna. Vissa nätter äter hon 3 flaskor mat a 180ml. En annan natt äter hon bara en slurk o jag häller ut allt sen på morgonen... Surt iofs...
Ger jag napp får jag vakna minst 1gång i kvarten och det är det absolut sämsta... Funderar på att sova en dag eller två så att man kan vara vaken på natten och "hålla ut". Det är ju antagligen det enda sm kommer att hjälpa i längden.
Men vad ska man göra för att få barnet att somna om de nätterna när de är så vana? Man kan ju inte gå o leka med dom för då kommer de ju vända dygnet istället. SKITSVÅRT.
Varför var inte mitt barn som de flesta andra och bara lär sig att de inte ska äta nattetid ;)

Isabella äter sista gången runt kl. 21 (amning) och sedan sover hon till runt 8 på morgonen, pluggar in nappen någon gång vid 6-6.30, sedan får hon frukost (amning) ca 8.30 så 11,5 timme är hon utan mat på natten :) Skulle vilja ha henne sovande kl 20 och upp 7 istället men hon vill sova runt 21 så så får det bli, går vi upp tidigare sover hon bara längre på dagen och för att han en glad bebis så väcker jag inte henne när hon sover.

Okej, jag ska sluta vara irriterad över att V vaknar efter 8 h... :o ;) vi får helt enkelt försöka senarelägga hans dygnsrytm så sovtiden är mer anpassad efter min sovtid. Samtidigt är det skönt att ha den där timmen för sig själv på kvällen. Att amma kl 4 är inte så jobbigt, men jag misstänker att mjölken börjar ta slut. Han suger i ett par minuter och börjar sen gråta. Vi byter sida och han suger ett par minuter till, sen är han lyckligtvis nöjd än så länge. Att gå upp och fixa välling är jag inte så sugen på...

Jag fick veta idag att dagiset här på området fyller fullt i augusti och därefter tar de bara in i mån av plats oavsett vilken köplats man hade i aug. Det betyder att V måste börja flera månader tidigare än vi tänkt... Känns väl så där, men samtidigt ger det ju möjligheten att jobba halvtid under en längre period. Kanske inte är så dumt det heller, för då behöver han iaf inte gå så långa dagar.

Senast ändrad:

Tänkte på det där med nattmat och som jag har förstått det så finns det de som får ta ett antal skrik och bråk nätter för barnet ska förstå att det inte ska få mat på natten. Inte att man bara lämnar barnet utan man försöker trösta på annat sätt, hur vet jag inte.
När Isabella var 1½ månad så slutade hon att äta på nätterna, jag vet inte om det var självvalt eller om det bara blev så. Det enda jag gjorde var att en morgon när hon vaknade vid 4-tiden så var jag så jäkla trött att jag orkade inte gå upp. Hon var inte ledsen eller så utan jag hörde bara att hon var vaken och sedan somnade hon om 30 minuter senare. Kanske Isabella var redo då att inte äta på natten jag vet faktiskt inte?
Hon gjorde så flera gånger men hon sa aldrig något utan jag lät henne bara vara men om hon blev ledsen så tog jag upp henne.

Jo- men Ebba blir inte ledsen- hon blir hysterisk. Somnar om direkt om hon får lite mat. Visst kan jag ta ett par gnällnätter men vad ska man göra???
nappen fungerar inte. Inte vatten heller. Inte att övertanka innan sängdags + min sängdags heller... Kvittar vad hon ätit på dagen- mat el ersättning. Ger jag 2 flaskor välling kissar hn igenom blöjan o vaknar då för det :( Sover inte längre heller...

Jag kan ju knappast ta upp o leka bort hungertanken... Så jag känner mig maktlös :(

Men livet är inte förstört här ändå :) Vi har det bra- men man undrar ju hur man ska bryta mönstret...

Fast jag tror din tjej är hungrig för annars skulle hon väl aldrig orka äta så mycket? Eller kan barn trycka i sig mat ändå, det trodde inte jag?

Jag satt mest och filosofera om nattmat :)

Din dotter låter som min.

Jag har fått massor av råd och tips om hur man kommer till bukt med ätandet på nätterna. Jag valde dock tillslut att lyssna på mitt "mammahjärta", eller ja helt enkelt mig själv och successivt har hon minskat ätandet själv på nätterna och det kom i takt med att hon blev äldre och åt mer på dagarna. Men hon har aldrig varit en storätare så jag har accepterat att hon behövt "mat" på nätterna under en längre tid än kanske genomsnittet. Nu erbjuds hon oftast bara vatten och vaknar 1-3 ggr var av hon dricker 1-2 ggr.

Jag kan dock byta blöjan medan hon sover om så är så problem med blöja som läcker har vi ju inte förstås.

Efter lite inspiration från er som tidigare svarade på mina frågor om rutiner så sover nu Mikaela redan :love:
och jag tror hon sover för natten... lär väl bli ett uppvak med mat men det gör inget om hon somnar så här dags.

Vi har hållit fasta tider med mat och sömn under dagen så att hon skulle vara lagom trött nu till 20-21 och det tog 20min innan hon somna :bow:

Tack för att ni delade med er!

Däremot har hon slutat att vilja äta mat, gröt går bra men inget annat inte ens frukpuré verkar vara någon hit just nu. :confused:

Jag har ju alltid matat mest på natten så det är säkert en vana. Hon äter jättebra ibland- annars inte. Kvittar om hon äter allt eller lite. vaknar samma tid iaf.
Ger jag vatten somnar hon m sover i en halvtimme- vaknar igen. O sen är det dags på vanliga tiden iaf sen nästa omgång.

Nu har hn ätit suveränt i 2 dagar på dagen. Gröt, välling, ersättning och mat. Så jag tänkte ge en flaska välling vid 23 o se om hn kanske kan klara sig på 4målet.... Får väl låta bli att sova själv ;) Kan ju baka pepparkakor inatt ;)

Så var Ebba med förra veckan- nu äter hon igen. Allra bäst om det är krv i maten...
Bara för att inte jag tycker om det- hn gör revolt redan ;)

Det enda jag gjorde var att en morgon när hon vaknade vid 4-tiden så var jag så jäkla trött att jag orkade inte gå upp. Hon var inte ledsen eller så utan jag hörde bara att hon var vaken och sedan somnade hon om 30 minuter senare. Kanske Isabella var redo då att inte äta på natten jag vet faktiskt inte?
Hon gjorde så flera gånger men hon sa aldrig något utan jag lät henne bara vara men om hon blev ledsen så tog jag upp henne.
Men innan den gången, tog du upp och matade henne fast hon inte var ledsen?

Eftersom min amning var förenad med ren dödsångest de första veckorna så fick Vilgot aldrig mat förrän han verkligen blev jätteledsen/hysterisk. Jättehemskt egentligen när jag tänker tillbaka på det, men så var det tyvärr. Det kanske delvis var därför han slutade äta på nätterna så pass tidigt.

Stackars barn, vad hemsk jag känner mig.. :cry:

Milton blir också sådär, helt hysterisk om det inte passar.. Skitjobbigt och då är han ju så gott som okantaktbar och vill inte alls tröstas, utan bara äta mat.
Milton vaknar alltid någon gång mellan 4 och 6 och vill äta (har några nätter hållit ända till 7), kan inte neka honom det då, eftersom han hållit sedan 19-20 kvällen innan, blir ändå en del timmar. Tack och lov somnar han nästan alltid om! Men jag vet inte riktigt hur man bryter ett mönster och jag vet inte alls hur man märker när det är dags att bryta ett mönster, gör bebisen det automatiskt?

På tal om foton, så har jag nu fotat mina inramade nybeställda foton på Milton, måste visa dem för jag tycker de blev så fina!
November%2B-10%2B058.JPG

Det är bvc som säger att jag ska bryta mönstret för att jag ska få sova.... Nu är det max 3h i stöten.

Hon äter nog ganska exakt var 3e timme dygnet runt. Lättare att hppa fram i tiden på dagen. Då kan man ju leka lite så.

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka