Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Möbler?! Var fick du det ifrån? Nej det jag sätter mig emot är att man köper en massa leksaker som inte uppskattas långt i förväg innan de kan användas. För att göra det tydligt: köpa hink och spade mitt i vintern = barnet kan inte använda och inte uppskatta det. Att köpa saker anpassat för barnet säg 6-12 månader är mycket mer rimligt än att köpa något anpassat till en ettåring när barnet är 6 månader.
Barnen kommer hinna använda leksaker anpassat för ettåringar även om de inte får dem denna jul utan kanske när de fyller ett år för de ska väl ha paket då också?

Vi har bilder hemma, bara i tv-rummet som jag sitter nu har vi 5 fotoramar var av en har 9 bilder i sig från vårat bröllop. Vi har en 3 ramar med Isabella och en av ramarna är som en vikbok med hennes hand och fotavtryck på ena sidan och en bild på den andra.
I hallen har jag en förstoring på min häst som jag hade i lägenheten (inte hästen utan fotot) och i trappen upp till övervåningen har vi bilder från semestrar m.m.. Så jag är en av dem som har bilder framme i huset :)

Dessutom tänker vi gå till studio senare och ta bilder på dottern men det får vänta lite till :angel:

Men vilka saker är det som jag sa som inte kan användas innan barnet är 1 år då?

Jag erkänner att det säkert kommer bli lite hysteriskt mkt julklappar till Ebba- förhoppningsvis får hon något mer än leksaker men de får bestämma själva :)
Sen är det ju svårt att veta. Här är ju jättemånga i tråden som har jättemycket nytta av sina gåstolar redan medans Ebba mest leker med panelen. Gå har hon inte fattat. En lära gåvagn kan ju vara intressant för en i min mammagrupp medans då Ebba antagligen inte behöver en på jättelänge.

Så vilka leksaker är då rätt till en ½åring som behövs innan hon fyller 1? Jag förstår själv att det är roligast med reklamen och andra pappersbitar ;)

Vi har bilder på Alice och hästarna i trappen (ja bilderna alltså, inte hästarna :D). De sitter mest där för att Alice tycker det är så kul att titta på bilder på sig själv när hon var mindre. Så det har blivit en del av kvälls proceduren att titta på bilderna på väg upp till sängen.
Det är meningen att det ska komma upp bilder på Vera där också, men vi har inte hunnit (läs orkat) med att framkalla....

Men vilka saker är det som jag sa som inte kan användas innan barnet är 1 år då?

Jag erkänner att det säkert kommer bli lite hysteriskt mkt julklappar till Ebba- förhoppningsvis får hon något mer än leksaker men de får bestämma själva :)
Sen är det ju svårt att veta. Här är ju jättemånga i tråden som har jättemycket nytta av sina gåstolar redan medans Ebba mest leker med panelen. Gå har hon inte fattat. En lära gåvagn kan ju vara intressant för en i min mammagrupp medans då Ebba antagligen inte behöver en på jättelänge.

Så vilka leksaker är då rätt till en ½åring som behövs innan hon fyller 1? Jag förstår själv att det är roligast med reklamen och andra pappersbitar ;)

Diskussionen var från början att ha leksaker som bara ligger och väntar på att bli använda och det tycker jag känns onödigt eftersom våra barn fyller så snart ändå efter jul att såna saker lika gärna kan vänta. Det ska väl finnas något kvar att handla då också? Särskilt när man som du och jag praktiskt nog nästan har ett halvår mellan jul och födelsedag på våra barn?

Så specifika leksaker har jag inte sagt ngt om men gå in i en leksakaffär så ser du ju på förpackningarna vad som är anpassat för åldern. Leksaker är ju anpassat för den åldern efter hur barn utvecklas och den stimulans som behövs då.

Vi har bilder på Alice och hästarna i trappen (ja bilderna alltså, inte hästarna :D). De sitter mest där för att Alice tycker det är så kul att titta på bilder på sig själv när hon var mindre. Så det har blivit en del av kvälls proceduren att titta på bilderna på väg upp till sängen.
Det är meningen att det ska komma upp bilder på Vera där också, men vi har inte hunnit (läs orkat) med att framkalla....

Äsch, jag gillar att ha bilder framme, titta på och tänka tillbaka. Skulle jag bara ha alla kort i fotoalbum så skulle jag aldrig titta på dem men nu kan jag titta på vägen och tänka tillbaka på bröllopsdagen eller förundras hur Isabella har utvecklats och förändrats utseendemässigt.

vi har inte alls många fotografier uppe. Jag har gjort fotoböcker i stället som står i hyllan.
Inne i äldsta sonens rum finns en tavla med 12 bilder av honom från första året, skall nog göra en likadan med lillebror.

Något annat i form av julklapps idéer...
* Pengar i fond eller liknande sparande till barnet (som ju ännu är för liten att uppskatta en massa saker)
* Kläder i bra kvalitét som man kanske inte själv köper många olika uppsättningar av. (villervalla, Pop etc)

Vi önskade inget speciellt till första sonen till hans första jul, det enda vi sade var "absolut inga leksaker", eftersom vi visste att han ändå skulle få det av någon så var det bra att begränsa det i möjligaste mån. De leker ju ändå inte så mycket med olika leksaker i denna åldern. Som en del av er skriver så är ju en slev, eller en påsförslutare mycket roligare.

Delvis Kl

Vi har heller inga foton i hemmet på oss, Milton eller djuren. Fast jag kan ibland sakna det. Jag har nu skickat efter tre underbara foton på Milton i A5-format som har kommit in i 3 jättefina ramar och ska upp på en vägg någonstans.
Och så har jag en tanke om att ta ett foto på sambon i jakt-mundering och ett foto på mig i rid-mundering och sätta på höjd antingen bredvid eller den ena ovanför den andra. Tycker det hade kunnat vara lite fräckt och såklart fotat i sin rätta miljö (skogen för hans del och typ runt höet för min del).
Älskar att fota och har en så himla bra kamera och vill gärna visa upp sådant som jag är mest nöjd med :D

Inte menar jag heller att jag på något sätt vill pryda hela mitt hem, nej tack! Personligt kan man få det på annat vid :p

*kl*

Jag har massa foton på hundarna och Oscar inramade och framme så alla kan se. Även två på sambon med hans traktorer:D
Varför inte ha framme bilder på dem man älskar allra mest och är stolt över?
Har så himla tomt på väggarna och finner inga fina tavlor, så jag har hellre mina egna alster.

Och på tal om leksaker. Det är min käre mor som är rätt påstridig om att köpa saker till honom. Han har fått nåt för varje månad han fyller :D
Av övriga släktingar som vill ge honom nåt så kommer förmodligen hans sparkonto matas lite.
Har iaf kommit på en sak som han eventuellt kommer att ha nytta av nu och ett tag framöver, en nattlampa. Den skall skrivas ner på önskelistan.

De leker ju ändå inte så mycket med olika leksaker i denna åldern. Som en del av er skriver så är ju en slev, eller en påsförslutare mycket roligare.

Joo, eller det gör de väl visst det? Inte alla barn kanske, men min bebis älskar sina leksaker, och kan vara fullt upptagen med dem någon timme i sträck. Slevar, påsförslutare etc är inte hälften så kul som leksaker, som ju har fördelen att t ex låta eller röra sig när man pysslar med dem. En slev eller liknande är kul i kanske fem minuter på sin höjd.

Sen har vi inte massor av leksaker ändå, men de vi har kommer definitivt till användning. Är det verkligen sant att alla barn utom mitt tycker husgeråd är roligare än leksaker?

hos oss är det storebror som tycker att bebisleksakerna är roligare än vad bebisen själv tycker..
Bebis är helt såld av en plastmugg (engångs) och ratar gladeliken sin "låter och lyser-leksak" som ligger närmare till hands..

*kl*

Jag har massa foton på hundarna och Oscar inramade och framme så alla kan se. Även två på sambon med hans traktorer:D
Varför inte ha framme bilder på dem man älskar allra mest och är stolt över?
Har så himla tomt på väggarna och finner inga fina tavlor, så jag har hellre mina egna alster.

.

Håller helt med. Tycker det är fint med bilder. Det visar ju vad man tycker om i livet! Och att jämföra med bilder på idoler tycker jag var lite knasigt, det är ju inte alls samma sak! :confused:
Vissa bilder man tagit är ju otroligt vackra, just för man lyckats fånga ett speciellt leende, en speciell situation, att barnet/djuret/ människans personlighet lyser igenom!, Och även om man har motivet hemma "in real life" så är det väl vackert att ha förevigat bebistiden:)

Tyvärr har vi inga bilder än, men kommer orda det snart. Vill ju ha det lite personligt på väggarna, inte bara köpa tavlor som vem som helst kan köpa. Nä, det ska visa att här bor vi:)

Senast ändrad:

*kl*

Ang julklappar

Jag gruvar mig lite. Har sagt till Theos mor & farföräldrar att han inte behöver få hela världen. Har önskat mig en HokusPokus stol och en "lära-gå-vagn" åt honom. Sen visade jag mamma Lamazesakerna och sa att han gärna ville ha nåt sånt i "leksaksväg" :D Theo tycker nog att det är roligast att öppna klapparna, älskar prassel.....och katternas leksaker :grin:

Däremot SAMBON...vad ger man han?!!?? Nån som har nåt bra tips. Han är motorintresserad men har redan allt. Håller på med modellflyg men även där har han typ allt redan...Känns lite trist att ge typ en tröja....Böcker läser han aldrig heller...

Håller helt med. Tycker det är fint med bilder. Det visar ju vad man tycker om i livet! Och att jämföra med bilder på idoler tycker jag var lite knasigt, det är ju inte alls samma sak! :confused:
Vissa bilder man tagit är ju otroligt vackra, just för man lyckats fånga ett speciellt leende, en speciell situation, att barnet/djuret/ människans personlighet lyser igenom!, Och även om man har motivet hemma "in real life" så är det väl vackert att ha förevigat bebistiden:)

+1 på det :laugh:

*kl*

Ikväll har A lärt sig att ta sig framåt. Inget snyggt krypande utan en kombination av ålning och hasning :D
Just snu puttar han ett dl mått framför sig och "jagar" ikapp det. (på tal om leksaker..)

Ja, vad sjutton ska man köpa till sambon:confused:
Av honom brukar jag få nåt som är "praktiskt" som popcorn maskin, kolsyremaskin och sånt. Som han har nytta av:D Karlar.
Egentligen skulle jag köpa nåt till honom som jag vill ha.
Typ en sån där bubbelbadsmaskin för fötterna.

Nä, men jag tror det blir en rakapparat, jag har lyckats göra hans slö efter alla år med benrakning och lite andra ställen :angel:
Om inte det blir aktuellt så får det bli en bok. För det är hans enda intresse som inte är lantbruksinriktat.

Tyvärr har vi inga bilder än, men kommer orda det snart. Vill ju ha det lite personligt på väggarna, inte bara köpa tavlor som vem som helst kan köpa. Nä, det ska visa att här bor vi:)

Det är väl få saker som är mer personligt än vilken konst man tycker om? Våra tavlor säger väldigt mycket om oss och vad vi tycker om, vem som helst hade definitivt inte valt just de här verken som vi har, det är ju just våra favoritkonstnärer! Har sällan sett konstnärerna vi har hemma hos andra, och definitivt aldrig just den kombinationen vi har.

Jag tror det säger lika mycket om de som bor där vare sig man har foton på sin bebis, fototavlor från IKEA, reproduktioner från Neue Nationalgalerie i Berlin eller orginalkonst från Andréhn-Schipjenko.

vi kommer förmodligen inte köpa något till varandra. Jag vet en cd som han vill ha så den får han ev från barnen. Jag köpte min julklapp själv idag när jag köpte ett par nya vinterkängor :laugh:

Nej ditt barn är inte ensam om att föredra leksaker =)

När min dotter var i samma ålder var absolut leksaker roligare under längre tid. Det är först nu som hon tycker bunkar/slevar/köksprylar är roligt när hon har sitt egna lilla kök ..

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka