Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

*kl*
Är väl egentligen lite emot att ha ett barn till.
Men kan bara komma på en nackdel och flera fördelar.
Och att jag vill ha dem tätt är väl dels för att kunna lägga småbarnsåren bakom mig ungefär samtidigt och inte börja om igen efter flera år och att de har väl roligare med varann om det inte skiljer för mycket i ålder.

Min storasyster är 4 år äldre än mig och vi lekte inte särslikt mycket med varann och min lillebror är 7 år yngre. Jag lekte mest med honom för att underhålla honom, inte för att leva mig in i leken som ett barn gör.

Mobi Maxi Cosi (tror jag den heter) köpt i förrgår och bara testad sovande en gång, men det gick jättebra i både rakt upp och något lutat läge (den går att ändra).

Jag har funderat en hel del på det där med syskon till Milton och framför allt på graviditeten och förlossningen, precis som du. Känner mig duktigt egoistisk som kanske inte vill ha ett till barn för att jag missar så mycket tid med mina hästar under graviditeten och så är jag livrädd för en liknande förlossning som med Milton :cry:

Samtidigt vet jag hur stort utbud jag har haft av min syster, det skiljer 3 år mellan oss och våra föräldrar har aldrig tyckt det varit ett problem med just 3 år mellan, det kan jag tänka mig med Milton och ett eventuellt syskon. Jag vill inte ha två blöjbarn samtidigt och jag vill inte ha för långt hopp mellan barnen för jag vill att de ska ha utbud av varandra. Missförstå mig rätt, det kan man alldeles säkert ha med syskon som är betydligt äldre/yngre än en själv (min sambo är 23 år och han systrar är 25, 21, 15 och 10 och dessa fem syskon är jätte-tighta och umgås mycket).

Jag vill nog, som du Lottch, vara garanterad ett snitt, om det visar sig att det blir ett barn till. Fast samtidigt är jag sur över att jag inte fick en bättre förlossning och skulle så gärna vilja få göra det igen och få känna på den där häftiga upplevelsen som alla pratar om med krystvärkar, lagom lång tid etc. Men jag vågar inte, vilket gör mig ganska besviken över mig själv :(

Jag hoppas att det rimligen måste gå att ordna. Jag är själv ensambarn iofs så jag kanske inte vet hur bortskämd jag är :laugh: Å andra sidan var min mamma ingen serviceinrättning (utom som läxförhör som hon var guld för). Jag hoppas jag kan se till att A inte blir hopplös och bortskämd, dagis kanske hjälper till. (själv började jag på dagis alldeles försent, gick i trefamiljssystem och sådant)

Jag är likadan..Är så rädd för att föda igen, vill verkligen aldrig gå igenom det jag gjorde efteråt(med operation, nersövning, svimmning och förlorande av mkt blod) och depressionen som jag kämpade mig igenom..o fortfarande känner sviterna av mellan varven.

Jag känner mig snuvad på allt, jag var som ett kolli i tre dagar, kunde inte gå upp ur sängen, sköta om mitt barn själv, för ställde jag mig upp svimmade jag. Jag missade det första timmarna med mitt barn pga att jag låg på uppvaket allt för länge, för dom hade inte tid att hämta mig....:mad::cry:

Sen efter, i hela 4 mån mådde jag skit, kunde inte, med facit i hand, ta till mig mitt barn, önskade bort henne. Ville aldrig hem efter stallet, och tankarna på adoption var där:cry:

Jag vill aldrig aldrig må så igen, och jag är precis som du, besviken. besviken på hur svag jag känner mig..så det kommer nog inte bli fler här..Jag är för rädd och egoistisk..Jag vill inte må så och jag vill ha min tid med hästarna..och ett liv..usch.:cry:

Det är nu vi mår bra, nu jag ser att hon är en glad bebis trots att jag var en usel mamma i början. Hon är min solstråle, och jag vill ha det så, inte sätta mig i "skiten" igen.

*kl*

Angående nya stolar. Vi var och skulle köpa en ny stol då så många härinne gjort det ( haha, det är faktiskt sant... :p ert fel! ) och då sa de att de absolut rekommenderade att vi skulle ha kvar babyskyddet så länge hon fick plats i det då det var det säkraste alternativet för bebisen, bl.a. Pga att babyn inte är stark nog i nacken osv. Så då vägrade såklart sambon att ens titta på en annan stol. :p

så finns det någon speciell anledning till att ni har bytt stol så tidigt? Är era babyskydd redan för små? Eller var det bara bullshit från försäljaren?

+ oregano

Vad goa ni är :love:

Jag kan säga att min bästa kompis fått agera lite psykolog mellan varven, och det är underbart att ha någon att prata av sig med. En som inte dömer eller misstolkar vad man säger. För jag älskar ju mina barn över allt annat!! Men det är själva situationen som är jobbig.

Vi bytte för att jag upplevde att stolen var för trång, när hon hade mer kläder på sig, var det svårt att placera henne rätt, hon vantrivdes, skrek och vred sig. Hon satt liksom inte skönt..Hon är fortfarande arg när man sätter in henne i bilen, men tystnar så fort man knäppt fast henne, så hon trivs bättre i denna.

Du den där stolen lät ju jättebra, kanske hade passat vår stora bebis också? Vi måste verkligen byta stol snart, Milton är alldeles för bredaxlad för stolen och får snart inte plats längre :D

Halkade in i er tråd..

Jag har läst precis tvärtom, att man ska byta så fort som möjligt eftersom bilstolen är betydligt säkrare ur krocksynpunkt än babyskyddet.

Vi valde att köpa en Acta Graco Duologic II, den kan man ha direkt när bebis är nyfödd så dottern har aldrigt haft hängig nacke och den betydligt stadigare än ett babyskydd.

Men viktmässigt tror jag att de klarar stolarna med goa mått... Längden brukar vara problemet. Och antagligen vill man över i de smidigare stolarna innan de är 4.

Här ska dottern åka bakåt så länge som det går, helst över 4 års ålder. Dom sitter betydligt säkrare i en ordentlig bilstol bakåt när dom är (små 3-4åringar).

Personligen hade jag aldrig orkat med två barn så tätt. Blir imponerad av folk som har det tålamodet. Jag vet inte men jag kanske är för ego för att orka helt enkelt. Jag känner mej inte direkt som tvåbarnsförälder nu. Sonen är ju så gott som självgående. Jag har absolut noll tålamod med barn. Eller med röran som blir runt omkring (lite aspbergervarning på mej kanske) För mej har det varit helt perfekt att vänta så länge.
Äsch nu vaknade tösen, ska hoppa ner i sängen bredvid henne nu.

Syrrans 3åring är på gränsen att behöva byta på längden. Men viktmässigt så väger han 13 kg.... Eller om det är 17. Alltså gott mått på stolens vikt. Men han slår fötterna i ryggen på stolen framför...

Jag kan absolut inte säga någt för min del. Min Skrabba behöver ta sig en hel del innan jag kan sätta henne i nästa stol- sm är tänkt att det ska bli en MaxiCsiMobi från 9kg.

Tycker det är jätteskönt att mitt babyskydd fortfarande är stort eftersom jag använder travelfunktionen hela tiden med min vagn.

På tal om o skaffa syskon...
Jag skulle behöva planera det så väl avsluta medicinering o skit då. Det skulle jag i dagsläget aldrig våga. Tänk att riskera att bli en sämre mamma till den underbara man redan har.

Dessutom skulle jag vara livrädd att jag inte hann med henne på det sätt jag tänkt mig. Men visst. Det kommer ju att bli mycket körande till kompisar och förhppningsvis fritidsaktiviteter. Men det ska jag väl ha tid med då ;)

Bytte inte tidigt :) 7 månader, 10,3 kg, 70 cm lång. Axelbredden gjorde att han satt snett eller kutryggigt och skrek om han hade ngt mer än body. Orsaken till att det blev nästan lite sent är att vi började fundera för två veckor sedan, men han växer ju hela tiden...

Senast ändrad:

*kl*

Ni som fått tillbaka mensen, blöder ni mer nu än innan?
Fick tillbaka den igår och jag blöder som en stucken gris :crazy:.
Använder största ob och de räcker ca en timme, samma sak med nattbinda. Just nu kör jag dubbelt för när det börjar läcka så går det fort.
Blöder mer nu än efter förlossningen :grin:
Kan inte sova pga magont och dessutom så är det fullmåne så istället har jag strykit upp all tvätt och städat nedervåningen, Hade helst velat dammsuga med, men det är nog inte populärt bland de sovande där uppe...

Tänkte faktiskt fråga hur många som fått tillbaka mensen. V är 7,5 månader och i över 4 månader har jag ammat bara 2 ggr/dag och nu är det bara en gång om dagen. Jag är glad så länge jag slipper den, men samtidigt rädd för den störtsflod du beskriver ska komma olägligt. När jag tog ut hormonspiralen hade jag en ordentlig störtflod, andra gången nästan samma men sen var det som vanligt igen.

Jag fick reda på igår att en bekant till mig är gravid igen. Hon fick barn 1-2 veckor efter mig. Hon är såklart jätteglad och det var planerat, men jag kände bara "stackars dig..." :o Jag tänker fortfarande varje dag på hur underbart det är att inte vara gravid.

Till er som känner er snuvade på förlossningen kan jag säga att för egen del känns förlossningen överreklamerad. Jag förstår att man kan sakna något som man inte fick uppleva, men ärligt talat tror jag att det är få som tycker att det är en störthäftig upplevelse. Jag är liksom helt neutralt inställd till min förlossning.

Det var vad jag hade hört också, men hon i affären sa att det var bättre att ha babyskyddet kvar för att det var säkrare för barnets nacke då nackmuskulaturen inte är fullt utvecklad osv. Alltså, sånt här blir jag verkligen tokig på, att alla säger olika saker... :crazy: man vet ju inte vem man ska lyssna på, både jag och sambon är ju totala noviser på det här.

Fått tillbaka den en gång, men den borde kommit en gång till vid det här laget så är väl oregelbunden. Den var bara lite mer än normalt.

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025