Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Tycker du dessa är platta då? De är gjorda med gummiband a la flyingeknopp.
10095975.jpg

Era barn verkar vilja flytta sig så mkt. Min knubbsäl ligger oftast kvar där jag lämnar henne- fast alltid på magen och helst på andra hållet... Men hon kommer liksm ingenstans. Iofs inget jag längtar efter heller- då måste jag ju städa ;)

Jag kan också känna att vi väl kan köpa nytt babyskydd senare isåfall. Vi har knappt nåt förvaringsutrymme inne och i Boden eller på vinden vill jag inte förvara det pga extrema temperaturer. Fast tänker jag efter blir det nog ännu mer extrema temperaturer inne i en bil, men ändå. ;) Det tar ändå en hel del plats att förvara i X antal år.

Allra första gången Vilgot åkte i sin nya bilstol och somnade tippade huvudet fram. Men därefter har det aldrig gjort det. Men jag tycker också att det borde gå att luta mer bakåt.

*kl*

Vi, eller mest jag då har bestämt att nästa barn ska tillverkas sommaren 2011 :laugh: Då blir det rätt så exakt två år mellan dem.

Apropå bilstolar. Jag köpte för två månader sen en Britax Hi-way.
Är väl nöjd och så. Hans huvud tippar inte fram och det är enkel att förstå sig på.
Men jag är skraj för att han ska växa ur den fort på längden.
Och så tycker jag den är skitful :o

Så nu lutar det åt att det blir en Akta Graco BeLogic

Nu vet jag inte vem som tog upp frågan om syskon men jag känner mig nöjd.
Jag vill jätte gärna vara gravid men jag vill inte föda och jag vill inte ha fler barn. Jag pratar väldigt ofta om framtida syskon, kanske för att jag försöker övertala mig själv men jag vill faktiskt inte :o
Som någon annan sa, jag är rädd för att få ett mer krävande barn nu när jag har fått ett så enkelt första barn (ja om vi räknar bort hennes hydronefros). Jag har heller ingen lust att börja om nu när jag äntligen har fått kläm på det här med att vara mamma att då börja om med en ny individ är inte lockande. Tyckte faktiskt inte ens de första 3 månaderna var roliga :(

Sedan är jag inte säker på om min kärlek räcker till ett till barn för jag är ju inte ens "barnkär" mer än i mitt egna barn.

Era barn verkar vilja flytta sig så mkt. Min knubbsäl ligger oftast kvar där jag lämnar henne- fast alltid på magen och helst på andra hållet... Men hon kommer liksm ingenstans. Iofs inget jag längtar efter heller- då måste jag ju städa ;)

Äh, min lilla (som ju passerat 8 månaders gränsen) rör typ knappt det minsta på sig.. Om han inte måste då.. Han är ganska så nöjd med att sitta på golvet och titta in omgivningen. Rumphasar fram någon centimeter nu och då. Ibland går det fort att hasa fram en meter eller två, men för det mesta sitter han ännu kvar där man lämnade honom. Kan ju kanske bero på att brorsan far fram som ett riktigt yrväder, och det är lite "skrämmande" för bebis då. Tror han känner en trygghet i att bara vara..

Ang syskon, ja vad skall jag säga.. Usch å fy å blä!! Ungefär :crazy:
Har haft en deppighet ang det här med att skaffa syskon. 85% av gångerna så ångrar jag mig, men 15% av gångerna så tycker jag att det är ok med 2 barn. Visst, nu är det 3 år mellan dem så det är väl extra krävande... Men bebis är ju inte det minsta krävande, men det är ändå det här med att börja om igen. Med bara en 3-åring så hade livet nästan börjat återgå till det normala igen.

Be safe och Maxi Cosi har alla jag pratat med tipsat om ;) Ngt rätt måste det ju vara. Men klarar era barn viktgränsen på 9kg?

På tal om knopparna. Kolla i albumet där bilden kommer ifrån. Jag har visat för en annan där ;)
Vill man idiotsäkra dm så kan man fästa knoppen som vanligt nere. Sen sätter du ett gummiband till NERE 2 varv. Sen tar du med gummibandet på utsidan av rullen du gör och fäster UNDER knppen. Då blir den inte platt :) Ibland kmmer tofsen från det du har nedanför flätan fram men den brukar försvinna in när man fäster runt knoppen uppevid sen. Förstår man eller är det luddigt???
Tycker synd om dig om du ska använda nål o tråd. Synd att de e så långt till dig. JAg knde gjort det bara för att annars ;) Åren som hästskötare ska väl synas nånstans ;)

Va väldigt inne på att skaffa en BeSafe. Men tyckte att upp till 18kg va för lite. Han väger ju nu 10 så ska den hålla upp till 4 år med, vet ju inte alls vad han väger då.
Så det får nog bli en sån jag länkade till.

Oj, vad jobbigt att känna så... Vår "plan" (vi pratade bara lite löst om det) var att ha två barn tätt, både med tanke på vår ålder och att få allt gjort på en gång liksom och slippa börja om.

"Alla" pratar om att barn "måste" ha syskon, men jag är inte så säker på att det stämmer. Själv har jag aldrig haft något direkt utbyte av min bror. Tvärtom har det varit en del konkurrens mellan oss. Fast det har varit våra föräldrars fel och inte vårt. Utifrån min egen uppväxt och erfarenhet skulle jag gärna kunna ge Vilgot mitt odelade engagemang, både vad gäller tid och pengar. Med två barn blir det ju bara hälften så mycket till varje.

Men viktmässigt tror jag att de klarar stolarna med goa mått... Längden brukar vara problemet. Och antagligen vill man över i de smidigare stolarna innan de är 4.

Jag har gett stora bitar vitt rostbröd utan kanter, ungefär en fjärdedel stora. Han smular dem i småbitar och stoppar i sig, under upsikt. Jag hade läst om babymacka och trodde inte att han skulle sätta i halsen (vilket han inte gjort). BVC sa förresten när jag sa att jag gav honom tuggbitar att han aldrig fick äta dem någon annanstans än i babystolen. Om de satt så hade de stora odds att kunna klara det själva om de sätter i halsen sa hon. (men aldrig lämnas såklart)

Hon tipsade om att koka morotsslingor, (som när man skalar en morot men inte skalet) när jag sa att jag gett honom hel stor rå morot att suga på (hon sa att jag borde sluta pga tänder, min bok säger att man bör ge dem det men vara väldigt försiktig när tänderna kommit, bäst jag slutar ändå).

*kl*

Jag är väldigt kluven med det här med fler barn. Jag vill att Nelly ska få växa upp med syskon, vet själv hur mkt det gett och ger mig. MEN jag vill inte så värst mkt..Jag tänker ofta att Fan va skönt, snart kan jag få vara en egen person mellanåt igen. Nu är det för det mesta roligt, men min tröst när man har nätter som jag haft senaste två dagarna, med mer vaken tid än sömn, tänker: stå ut, detta ska du aldrig gå igenom igen. Samma med koliken, det om något får mig att rygga tillbax..

Jag som inte ens skulle ha barn från början, och säger som Michellan95: Första tre månderna var inte alls kul:o

Det är nu, när hon är en liten individ, som det är kul, men innan var man mest en bytablöjamatatrösta maskin. BLÄ:p

Tycker synd om dig om du ska använda nål o tråd. Synd att de e så långt till dig. JAg knde gjort det bara för att annars ;) Åren som hästskötare ska väl synas nånstans ;)

Om du sätter dig i bilen och åker nu? :angel: Jag har under alla år i Tyskland hävdat att jag inte kan fläta för att slippa och har alltid tvingat kompisar att fläta åt mig. Får se hur det går imorgon. Har intalat mig att det är lättare att sy. Ska kolla ditt album och läsa dina instruktioner en gång till. :D

Och jag var tvärtom väldigt snabb på att fläta. Då slapp man ju bekymra sig om det var dags att rycka manen eller så ;)
Det är lättare att kränga på ett gummiband. Bara se till att den sitter runt knoppen o inte klämmer den ;)

Jag provade babymacka i går! Mums, med leverpastej på. Tror dock att hundarna fick i sig det mesta, de satt som gamar runt henne och bara väntade på att något skulle rasa ner.

ja, det är jobbigt att känna så ang syskon.. Och framförallt väldigt taskigt mot barnen.. Nu låter jag ju det givetvis ALDRIG gå ut över dem, men mina tankar och mitt samvete är i ständigt kaos.. Blääää

Vi hade ju resonerat lite så, att "klart att sonen skall ha ett syskon". Vi är ju själva uppväxta med syskon, och ville inte att vår son skulle bli ensambarn. För usch vad många arroganta, självupptagna och bortskämda personer jag känner till som är ensambarn. Visst det handlar väl med om hur föräldrarna fostrar än om de har syskon eller inte, men visst tror jag att det är nyttigt med syskon allt. Att lära sig att vänta, att inte få "allt" och att dela med sig. Det är nyttigt.

Med facit i hand hade jag hellre velat göra som Mikan och Ia* med att han långt mellan barnen snarare än som AKB vill med tätt. Jag hade iaf inte pallat att ha 2 småttingar samtidigt. Blöjbarn, svårigheter att säga vad man vill/menar, inte kunna klä på sig själv, inte kunna klättra upp i bilstolen själv etc.. Men jag skulle heller inte råda någon till att ha 3 år mellan barnen, det kommer ju att bli ständig trots heeeeela tiden.

Ang syskon

Vet inte om det blir fler barn här heller. Jag vill inte ha barn förrän om tidigast 5-6 år, och då tycker sambon att han är för gammal. Han skulle då vara 45 och jag 30.

Jag är lite kluven till det där med att barn "måste ha" syskon. Jag tycker att det viktigast att ge sina barn är tid. Helt ärligt känner jag att tiden finns helt enkelt inte för en liten till. Då måste Iggy bli såpass stor att han klarar sig själv, så som Doris förklarar. Och att skaffa barn tätt för att ha det "avklarat" låter inget kul, då känns det mer som ett måste :crazy:

Några vänner har tre barn, den äldsta är 4 år mellanbarnet 1,5 och den minsta 5 månader. Det skiljer alltså 13 månader mellan de två minsta. Jag är grymt imponerad att man orkar, jag är helt slut efter vi har vart där och hälsat på.

ja, det är jobbigt att känna så ang syskon.. Och framförallt väldigt taskigt mot barnen.. Nu låter jag ju det givetvis ALDRIG gå ut över dem, men mina tankar och mitt samvete är i ständigt kaos.. Blääää

Försök att inte tänka så. Jag måste säga att jag tänker väldigt ofta på dig. Är grymt imponerad över att du har en liten bebis OCH en 3-åring och du grejar med dina hästar och renoverar hemma. :bow:

Det är nog få som skulle erkänna det, så det tycker jag är riktigt strongt av dig.

Ang det med ensambarn håller jag faktiskt med dig om. Jag har också stött på en del (vuxna) ensambarn som varit otroligt bortskämda. Och jag som känner att jag vill göra allt för V, riskerar väl att få en sån son... :crazy: Det där får man nog tänka på om man bara har ett barn. Fast min tanke är att stötta V till 100 procent när det gäller fritidsintressen och sånt (vilket mina föräldrar aldrig gjorde med mig), inte att jag ska göra hans läxor. ;)

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025