Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Ja det är ju därför jag vill ha den men den kostar 4000 också i runda slängar. Ska till Mekonomen någon dag och klämma på den i verkligheten :) Att Isabella skulle väga 18 kg innan 4-års ålder ser jag inte som någon risk just nu faktiskt.

Visst är den fin, men 4000 spänn?:eek:

Det var lite för mycket för en bilbarnsstol tyckte vi, Britax Hiway har fått nästan lika bra i tester, och dels är den billigare, dels finns det en begagnatmarknad på ett annat sätt eftersom den funnits ett tag. Vi hittade en för 600 kronor, det kändes lite mer rimligt.

Jag kommer nog att försöka vara lagom med detta med godis- inget de behöver ha innan de vet vad det är. Men på ettårsdagen ska hn få smaka sin tårta- så är det bara ;)

Därimot ska jag försöka hålla det till att man dricker vatten förutom när hon är så stor att hon ska dricka mjölk... Jag dricker ju själv bara vatten så jag hoppas att det faller naturligt.

Sannolikheten att jag som är utbildad inom tandvården kommer ge Isabella godis, kakor och bullar innan 1-årsdagen är liten. Troligen inget innan 2-årsdagen heller. Min man vill att hon sa ha en egen tårta när hon fyller ett år och det kommer hon väl också få just därför men jag kommer baka den själv åt henne :) Troligen kletar hon nog bara ut tårtan på bordet också så det blir ju inte finaste linneduken på ettårsdagen ;)

Jag dricker också bara vatten (och vatten med en te-påse i ;) ) och hoppas att Isabella kommer föredra vatten och mjölk när hon blir äldre. Nu gillar hon ju vatten så introducerar vi inget annat utom mjölk så ordnar det sig nog.

Visst är den fin, men 4000 spänn?:eek:

Det var lite för mycket för en bilbarnsstol tyckte vi, Britax Hiway har fått nästan lika bra i tester, och dels är den billigare, dels finns det en begagnatmarknad på ett annat sätt eftersom den funnits ett tag. Vi hittade en för 600 kronor, det kändes lite mer rimligt.

Sjukt dyr faktiskt... Har tittat lite på multi-tech men den är ju inte förrän 9 kg och det har vi 2 kg kvar till. Får se vad det blir, vi har ju inte bråttom :)

Det beror helt på vilken bilstol man väljer om man ska byta tidigare eller hålla kvar vid skyddet.

Om man köper en sådan som vi gjort, som är anpassad för nyfödda så är det säkrare ur alla synpunkter, men i vissa bilstolar så är ett mindre spädbarn för litet och riskerna är att dom blir hängande framåt i nacken då den blir för upprätt. Vi har 3 steg på våran stol

1. liggande spädbarn ( precis som vanliga babyskyddet )

2. Halvliggande

3. Sittande

Jag rekommenderar att läsa råd&röns bilbarnstol test innan man väljer bilstol. Valet vi velade mellan var en Be-safe och Duologic II, dom fick samma höga omdöme i testet. Det blev den senare dock.

Senast ändrad:

Hur fungerar den i er bil? Kan ni använda passagerarsätet fram om ni har den bak? För visst har ni en lite nyare passat? Vi har ju en Audi q7, så passar den i er bil borde den passa i vår. :)

Det är just de två stolarna vi kollat på. Där vi var så sa de att besafen var vändbar, men så fick jag reda på att den inte var det... Suck. Kommer helt klart inte att gå till den affären igen för att köpa annat än kläder :crazy:

*kl*

Ang bilbarnstol
Vi har precis bytt till Theo. Blev en BeSafe Izikid med isofixfäste. Var först lite emot att ha Isofix eftersom dom stolarna enligt försäljaren bara går att ha i bilar med Isofix. Men när jag såg att pappa hade Isofix i sin buss så gick det ju bra. Vi har ju bara en bil...

Är iaf jätte nöjda med den. Theo åker hur bra som helst och det är stole går att luta- Ett stort + är nog magnetlösningen i bältet. Sitter en liten magnet längst ut på axelmuffarna och på sidan i stolen så man kan fäst upp bältet mot kanten på stoeln när man ska sätta i barnet!!!!

Ang. mensen
Ammade bara 2 veckor så den kom tillbaka när Theo var ungefär 2 månader. Blödde som f*n första 2 gångerna. Första gången ringde jag t om till barnmorskan för jag tyckte jag blödde så vansinnigt :crazy: Började äta p-piller för 1½ månad sedan men fick lov att sluta då jag aldrig slutade blöda när mensen kom.

Ang. syskon
Vi ska nog ha minst 1 till. Kan dock känna lite som Armani__ att det blir så tokigt med hästen. Jag älskar verkligen min häst och tyckte inte det var så roligt när jag varken kunde rida eller köra i slutet av graviditeten. Blir väl att påbörja bäbis igen till sommaren kanske!? Beundrar min syster som precis fick sitt 3dje. Mellan 1a & 2a är det 5 år men mellan 2an och 3an är det 1½år..hon har det man gör kan man säga ;) Tur att 1an och 2an är snälla, ja den nya verkar väldigt snäll han me!

Nu är ni fler som har skrivit om att påbörja bebis nr 2 nästa sommar och jag tycker det låter helt galet :p inte att det är galet utan bara det att bara för lite drygt ett halvår sedan var man höggravid och om typ ett halvår så har ni en ny bebis i magen! Inte exakta tidspropotioner nu då men ni förstår kanske hur jag tänker :)
Tiden går så ruggit fort, man går upp på måndagmorgon, går och lägger sig på fredagkväll och helt plötsligt var det söndagkväll och allt börjar om igen!

Att den är vändbar eller inte spelar eg ingen roll, man ska inte använda multistolarna framåt vad jag har förstått. Men jag förstår dig, känns inte jättesäkert att köpa stol från någon som har dålig koll.

Stolen passar jättebra i vår bil, nyare passat. Man kan med god marginal sitta i baksätet bakom passagerarsätet när man har den i fram och lika så om man placerar barnstolen i bak så kan man sitta i fram utan att böja benen av sig ( räknar på normallängd ).

EmmahS:

Våran stol går att fästa med både isofix och bälte.

Nu är ni fler som har skrivit om att påbörja bebis nr 2 nästa sommar och jag tycker det låter helt galet :p inte att det är galet utan bara det att bara för lite drygt ett halvår sedan var man höggravid och om typ ett halvår så har ni en ny bebis i magen! Inte exakta tidspropotioner nu då men ni förstår kanske hur jag tänker :)
Tiden går så ruggit fort, man går upp på måndagmorgon, går och lägger sig på fredagkväll och helt plötsligt var det söndagkväll och allt börjar om igen!

Jag tycker inte det känns så "bara" med det här knappa halvåret, nu har man ju hunnit bli hyfsat återställd efter alltihop. Nu är man ju på banan igen och kan se framåt. Jag tycker snarare att det känns ganska avlägset, inte som igår precis. Veckorna går kanske fort, men när man tänker på allt som har hänt så känns det som att det gått lång tid, tycker jag.

*kl*

Är så glad och lättad, tjejen som jag frågade om hon var intresserad av att låna min pålle ringde idag och sa ja! :bump:
Hon håller på att göra iordning stallet så om ett par veckor kan hon ta hem honom. Det känns jättebra. Jag lovat att stå för foder över vintern men slipper arbetet här hemma med hästarna och han kommer bli mera ompysslad och riden.
Skulle jag vilja rida någon dag så är det inga problem för henne.

För mig är det "bara" 6 månader, jag har fortfarande foglossningsproblem i ryggen och höften. Jag har inte kunnat njuta i 6 månader av ett friskt barn utan jag har varit in och ut på sjukhuset i 6 månader så nej det är "bara" för mig.

Jag lider verkligen med dig, din sambo och Isabella. Att gå igenom allt ni gjort och inte kunnat njuta av den första tiden. Håller verkligen tummarna för att Isabella får fortsätta att må bra så att ni kan börja leva normalt igen och få ha en frisk och gla' unge. :)

Och fy för att fortfarande ha problem med foglossningar, mina försvann i stort sett direkt efter förlossningen. Har du tagit upp det med någon läkare? Eller kan man inget göra?

*kl*

Att jag fick gosa med en 5 dagar gammal bebis idag gjorde inte att jag blev mindre sugen på en till bebis direkt :D:love::angel:

Och jag var och hälsade på en 1 mån bebis idag, men jag vågade inte ens röra den. Är fortfarande rädd för bebisar! :o

Och jag tycker det är skönt att jag aldrig behöver tycka om någon bäbis så mycket som min ;)
Är inte glad för barn- bara mitt ;)
Men så är jag ju en egoist med iofs ;)

Ang bilstolar och priset... Mitt babyskydd kostade 1998:- och används antagligen i max 8mån. Nog kan man lägga lite mer på nästa bilstol om man nu inte har tur o hitta billigt :) Det ska ju iaf användas några år...
Men visst- det känns ju att inte pengarna rullar in i tempot det brukar också..

Och det absolut hemskaste va att jag tyckter denna bebisen va sötare än Oscar när han va så liten :o:o
Fy vad elakt, för Oscar va/är ju självklart vackrast i världen men denna va så sööt! Såna goa kinder:love:

*kl*

Nu säger jag inte att jag ska, men om man skulle köpa ett hus nu. Kollar banken då på min föräldrapenning eller enligt min årsinkomst jag hade innan jag påbörjade föräldraledigheten?
För jag kommer ju inte vara föräldraledig i all evighetf!?!

Bara en fundering :)

Sen ang. era andra diskussioner:

Mensen: Den fick jag tillbaka när Milton va 1½ månad trotts att jag helammade :( Surt. Blödde lite första gången och sen satte jag ju in spiralen innan nästa mens och då kom det MKT! Fast hade mkt innan jag blev gravid också så. Tror mensen är på g för 3e gången nu så får se hur det blir den här gången då.

Bilstolar: Jag tycker babyskydden är så smala! Milton är ca 62cm lång och väger nog strax över 6500g(har inte varit till bvc på 3v är dax på måndag igen) och tycker redan hans axlar tar i och han är inte särskilt rund, han låg exakt på medel sträcken sist. Ett tag till funkar den men den kommer ju aldrig hålla upp till 13kg som det står!

Justja nu kom jag på en till fråga, Milton fyller ju 4mån nästa söndag och jag funderar på om jag kan börja med baby semp2 redan nu? Eller ska jag köpa 1:an i en vecka till? Dom ska väll bara bli mätta längre på 2:an? Ingen större skillnad har jag för mig att jag läst här förut?

Tror att du kan byta till tvåan. Frågade på BVC om det en gång, fast då va det motsatt. För jag hade köpt på mig ett lager med ettan som jag fick ge honom nån vecka in efter hans 4 månadersdag.
Men det va i stort sätt bara att tvåan va lite "tyngre"

När vi köpte hus nu så sa de inget alls om föräldraledigheten. De kanske tar upp det om ekonomin blir maxad av lånen? Men som du säger så är ju inte föräldraledigheten för evigt. Långt därifrån ;)

Jag började ge tvåan direkt bär hon blev fyra mån. Hon sov som en klubbad säl efter 200ml av tvåan i början :)

Maxad blir den inte, det borde kunna gå runt på en lön till och med.
Nej det är ju verkligen inte för evig, det är snarare alldeles för kort tid :( Fast det är nog tur att man lär ta sig tillbaka till jobbet någongång annars skulle nog hjärnan skrumpna ihop :P

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka