Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Hmm, även om det inte är mycket pengar så skulle det ju underlätta lite om vi kan ta med gardinstängerna för det är ju 711 fönster i huset...

KL
Hej på er!

Har nu läst igenom alla sidorna sedan jag skrev senast, phu :D
Svarar lite sådär sporadiskt.

Ia: jag är så nyfiken på ert hus och flytten med mera, du bloggar inte eller så, typ renovera-hus-blogg? Hade gärna velat följa den i så fall =)

Michellan: Välkomna hem!! Är så glad för er skull och att allt gick bra. Blev nästan tårögd av lättnad när jag läste att du skrivit i tråden!

Det var verkligen så hemskt när han åkte ur sängen.. Är glad om jag kunde se till så att ingen mer här inne gör samma misstag som jag, utan att ni tänker på placeringen i sängen, soffan etc. krävs ju inte så mycket (jo vissa barn är ju betydligt mer rörliga än min Milton :p) att se till så att detta inte händer..

På tal om det här med att dra ut med tjejerna och festa. Jag har varit iväg några gånger. Inte festat direkt, men tagit ett par glas vin och i lördags skakade jag rumpa på läktaren till Ladies Night-showen :love: tror det är viktigt att man försöker kommer iväg ibland. Svårt förstås när man ammar, eller rent av omöjligt, men snart finns ju möjligheten även för er, förstår att ni längtar!!

Hur sover bebisarna på dagen?
Milton är inne i en fas nu - inte-sova-långa-stunder-och-vakna-gråtande-fasen.... Vet inte alls varför och hoppas det snart vänder igen. Har aldrig varit den som sovit längre stunder, men iaf en halvtimme i sträck ett par gånger om dagen, men har hänt att han sovit ett par timmar i sträck och då blir jag iofs nästan orolig, då han sover så mycket :D Framför allt är förmiddagarna svåra att få honom att somna.

Vad använder ni för pulka, ni som köpt?

Lottch: den där tandsalvan blev jag bra nyfiken på. Vad är det för nåt, finns den inte att få tag på i Sverige?

Usch, jag är helt sluuut. Selma vaknade med ett illvrål halv tolv inatt och somnade inte förrän två timmar senare. Jag och sambon började bråka också för att vi hade skiljes meningar om vad som skulle göras, är nog inte så smart att ha en diskussion om barnuppfostran om man är tröttare än tröttast och ganska lättretlig i vanliga fall.. :/ fick henne att somna till sist och nu vaknade hon precis och ligger och snackar i sin säng.

Jag vet inte om den finns i Sverige, har inte letat, men jag skulle tro att den inte gör det. Den innehåller väl något receptbelagt. :p har ni haft problem när Milton fått tänder? Eller har han inte fått några än. Jag åker som sagt dit nästa vecka, skulle kunna köpa en åt dig. De kostar runt 7 dollar och med tanke på att dollarn är nere i 6,50 SEK nu så är det ju i stort sett gratis att shoppa... :D

Nu ska vi gå upp, Selma ska få välling och sen ska vi ut i regnet och släppa ut minipållar och kolla till storhästarna. Har mutat en annan till att mocka och ge fodringarna nu, wie, blev ett sånt stressmoment att ta hand om 4 boxar varav två står inne dygnet runt och behöver mockning 2 ggr om dagen, det och en skrikande unge var en no win situation.

+ Juzzzen & Armani

Ja det är jätte skönt :D Här hemma har vi himlariket! Isabella har sovit i sin spjälsäng för första gången på 8 veckor och sov hela natten, trodde jag aldrig att hon skulle göra, inte nu när hon är van att sova bredvid mig.
Nu ligger hon på golvet och leker med leksaker och inte har hon någon filt på sig heller för att gömma slangen och jag behöver inte titta på henne varje sekund.
Jag är lycklig igen :)

Vad underbart att hon är frisk på riktigt nu! Måste verkligen kännas som en enorm lättnad för er! :laugh:

Vad bra att vi har en tandexpert här! :D Nu är det alltså slut med välling i sängen? :confused: Det har funkat så bra, att tanka lillemannen med välling och sen somnar han så sött. Det funkar säkert med välling i soffan och sen tandborstning och därefter sängen, men inte riktigt lika smidigt kanske.

Kl
Apropå sova dagtid. Vilgot har blivit lite mer svårsövd sista månaden kanske. Men han sover fortfarande 2-3 ggr om dagen. 2 ggr är bättre än 3, men somnar han tidigt på förmiddagen blir det svårt att hålla 2 ggr. Då får det bli en powernap sen eftermiddag/kväll. Han sover nog åtminstone 3 h per dag iaf.

Ja egentligen är det slut med vällingen i sängen.
Problemet med att ge mat/välling på kvällen innan sänggående och utan tanborstning efter är att salivproduktionen går ner på nätterna (nästan obefintlig på vuxna) och det innebär också att vällingen lägger sig kvar på tänderna = ökad kariesrisk.

Det är en lättnad och det är underbart att ha en frisk liten tjej :love:

Emmah.S -Ture född den 22:a!

Hur långt har ni kommit med maten? Jag har en känsla av att vi ligger helt sist. Jag ammar till 100% men har iaf börjat med lite smakisar. Han äter allt med god aptit. Än så länge har vi provat potatis, sötpotatis, majs, palsternacka, päron, banan och kiwi. Jag tror vi ska börja med lite gröt nästa vecka.

Hur stor är Theo? Ture hade stannat av lite i växten. 7290 gr och 64 cm. Hans kurva som pekade spikrakt uppåt har dippat rejält, men tjejen på bvc sa att det var normalt nu.

Vi var på 6 månaderskontroll i går med vaccination. Då vägde han 8630g och var fortfarande bara 71,3cm lång ( var lika lång den 19/10) :confused:

Han har alltid vart jätteintresserad av mat så sedan ungefär 2-3 veckor äter han bara vanlig mat, välling och gröt. Men det är väl väldigt olika. Har en mamma i våran föräldragrupp som fortfarande helammar. Hennes pojk är helt ointresserad.

Usch, förstår att du är trött.. Det är jag med, men ska kanske inte gnälla för Milton har sovit hela natten mellan 20,30 och 06,00 - lovely!! Så tänkte jag vara snäll och låta sambo sova på morgonen idag. Problemet är att så tidigt på morgonkvisten är jag inte människa, är trött så jag mår illa och har noll tålamod :o fast Milton var glad och snäll hela tiden, men skulle ju inte sova någonting. Så först nu har jag fått honom att somna, phu..

Milton har inte fått tänder än, har inte visat några klassiska symptom på att det är på gång heller, men tuggar mycket på händer, saker etc. Kanske skulle man skicka bud med dig när du är ute och reser? Får jag det? Tänkte att det kanske kan vara bra att ha hemma och använda om det finns behov? Milton kan ju vara ett relativt gnälligt barn ;) så kan vi undvika extra gnäll så är det ju bra :D

Man kanske kan borsta tanden i sängen??!! Theo äter också välling innan det är nattinatti.

BTW på "mitt" BVC sa dom att jag skulle använda tandkräm...tror dock vi börjar med att vänja han med att bli borstad. Ska köpa en liten borste i dag :laugh:

Förstår att ni njuter fullt ut nu, så skönt att allt gick så bra!! Och att allt funkar så bra nu med; hon sover själv och verkar ju verkligen hur nöjd som helst, måste kännas skönt :)

Man kanske kan borsta tanden i sängen??!! Theo äter också välling innan det är nattinatti.

BTW på "mitt" BVC sa dom att jag skulle använda tandkräm...tror dock vi börjar med att vänja han med att bli borstad. Ska köpa en liten borste i dag :laugh:

Som sagt tvistat lärde, vi rekommenderar att man börjar med bara att borsta för att få in vanan :) tandkrämen kan stjälpa mer än hjälpa.
Vill du borsta i sängen så absolut men det känns ju lite taskigt om han har somnat och dra igång att borsta tänderna ;) oftast är det lättare att borsta tänderna på liggande barn (stora barn kan t.ex. ligga i soffan) för du ser så mycket bättre då, finns ju en anledning att ni får ligga ner när ni kommer på besök hos oss :idea:

Förstår att ni njuter fullt ut nu, så skönt att allt gick så bra!! Och att allt funkar så bra nu med; hon sover själv och verkar ju verkligen hur nöjd som helst, måste kännas skönt :)

Vi blev lite ledsna i måndags när de sa att de skulle ta bort njuren men nu så här i efterhand när allt är klart och hon är 100% frisk så känns det super :)

Vi har dessutom flour i vårat vatten :( så vi får inte ge S av vårat vatten förrens hon är 1½ år. Nu har vi gjort det i alla fall. Men än så länge har det handlar om gröten hon får 1 dl om dagen. (som hon fått i kanske i två veckor)

Tog nya vatten prover i går för att se om det kanske kanske har blivit bättresåhon kan få av vårat vatten... Grannarna fick hämta ifrån några andra i byn när deras barn var små.

Vi skulle få en tandborste på föräldragruppen, skulle vara en tandhygienist där en av gångerna!

Vi får inte heller använda vårt vatten till Isabella så hela graviditeten, nu och senare så har vi tagit vatten från min mans jobb (han orkar bära vattenflaskorna). Fast mig gör inte det något eftersom jag tycker vårt vatten är äckligt. I min kommun har förskola och BVC fluorfilter i kranarna där man även får hämta vatten :)
Egentligen är det ur estetisk synpunkt man inte ska ge små barn fluor eftersom det ger fläckar på tänderna (flurocer) och det kan även ha betydelse för emaljens utveckling. De permanenta tänderna bildas redan nu (direkt från födseln) så det har ju betydelse men det är inte direkt farligt.

(Te är inte heller smart att ge barn under 3 år eftersom det innehåller mycket fluor men med lite mjölk så binder kalciumet fluoren och det passerar magen utan att tas upp av kroppen)

Senast ändrad:

Får man inte dricka det ens när man är gravid el ammar??? Ups, det har jag gjort... Vi har gott vatten!
Vi har tänkt hämta vatten ifrån min mamma. Tur att vi inte har gett ersättning, tänk vad vi hade fått bära vatten då...

Under graviditeten bildas anlagen för tänder och fluoren sätter sig även på skelettet så nja egentligen ska man vara försiktig med fluor under graviditet men det är det ingen som informerar om.
Jag vet inte hur mycket fluor som går över i bröstmjölken men det är inte lika mycket som om man skulle dricka vatten så det är nog ingen fara :) Jag bäljar ju i mig te hela dagarna så det är ju lika illa ;)

Hämta vatten från din mamma du, ni är väl där och hälsar på ibland och kan ta vatten då, det brukar vi göra :idea:

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka