Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Jag dricker oxå massa the...

hur länge håller sig "hämtat" vatten? en vecka?

Ni som matar era barn, hur gör ni för att inte få allt insmetat med mat-/gröt? S vill inte bara gapa snällt och äta. Nejdå, hon vill hjälpa till och ösa in det med händerna. Sen är de där små händerna överallt. Stolen, håret kläderna, skeden osv.
Jag har ett par gånger fått henne att hålla i mmina fingrar samtidigt som jag matar men är jag inte nogrann där så smiter det iväg en hand i allt kladd (eftersom hon ska suga i sig maten irån skeden...)

vist hemma kan jag tvätta och byta allt efter en måltid. Men är man ute och ränner är det ingte så kul...

Såg igår en mamma som matade sitt barn i samma ålder som S. Hennes gapade fint och åt, inte en hand i maten där inte :)

Tror vi tar hem vatten knappt en gång i veckan, har 7 st 1,5 liter flaskor och 3 st soda stream-flaskor som vi fyller på och förvarar i kylen i 1-2 veckor. Vi har aldrig blivit dåliga av vattnet men vi har kallt i kylskåpet, bara 3 grader.

Ang. matning så har vi också börjat ge Isabella gröt och vi höll i hennes hand/händer och vi har redan från början sagt nej när hon har försökt stoppa fingrarna i munnen och tagit bort handen. Nu kan vi mata utan att hålla handen på henne men visst försöker hon ibland att stoppa in handen ändå :) Vi har gjort så efter att ha sett våra vänner gjort så med sin dotter (är 13
månader äldre) och det verkade så himla praktiskt med ett barn som inte kladdade mat i håret som Isabellas kusiner har gjort.
Bara en parantes, Isabella är så söt när hon suger på sina majskrokar för hon mumsar glatt på dem men tar vi i majskroken hon håller i så släpper hon direkt och ut med händerna och fortsätter mumsa lika nöjt :love:

Alicia gapar stort när hon äter. Gapar hon inte stort får hon inget. Händer i munnen är NEJ! Hon kladdar inte alls, har inte ens haklapp när hon äter.

Lite nyfiken på er som Nej:ar era barn, varför får de inte kladda? Bara en nyfiken fråga :)

Alicia gapar stort när hon äter. Gapar hon inte stort får hon inget. Händer i munnen är NEJ! Hon kladdar inte alls, har inte ens haklapp när hon äter.

Hahahaha! Duktig tjej.Ture fick igår först sötpotatispuré (orange) och sen bananpuré med blåbär i (blå). Därefter en majskrok och de är värst. Hela han inkl kläder var panerade i olikfärgad majsbågssmet. Det var bara att klä av och sätta ungen vid tvättstället så fick han leka sig ren. Då hade han ändå hakklapp, men det var majskrokar långt upp på armarna och under fötterna. Hur nu det gått till..

Han är dock ganska duktig på att gapa, men så kommer det en katt på golvet, eller passerar en häst utanför fönstret och då hinner ju inte jag styr skeden.

Enda anledningen till att jag inte vill ha honom för kladdig är att han HAAATAR att bli avtorkad. Enklare att bada ungen.

Men så är ju vi nybörjare på matfronten.

Ture stoppar inga fingrar i munnen men vill ta skeden och välter den ju då såklart. Jag har inte sagt ifrån på något sätt, man vill ju sen att han ska äta själv med sked. Eller tänker jag fel?

Delvis kl

Inte ens jag som avskyr kladd :o över allt annat säger ifrån på något sätt när Vilgot kladdar. Jag biter ihop och sanerar unge, kläder, stol och bord efteråt. Min filosofi är att finmotoriken blir bättre ju med det övas och jag är säker på att V kommer att äta fint och okladdig när han blir lite äldre. :laugh:

Isabella får kladda hur mycket hon vill med sina majskrokar och sin vattenflaska men vi tycker inte hon behöver stoppa händerna i munnen när vi matar henne. Hon försöker nästan aldrig ta tag i skeden men de gånger hon gör det får hon göra det men då är det ju skeden hon vill ha och inte suga på händerna. Fast det är sällan nu som hon försöker äta på händerna också.

Tror nog allt att barnen lär sig äta utan att behöva ha händerna i munnen när man matar dem med sked (tycker det är annorlunda om det är skeden de vill ha), när vi ska börja ge henne plockmat (och när hon äter majskrokar) så får hon ju kladda så det är faktiskt bara när vi matar henne hon inte får ha händerna i munnen.

Visst får hon kladda men hon gör inte det. Inte ens när hon äter majskrokar. Men jag vill inte att hon stoppar händerna i munnen när hon äter. Jag vill absolut att hon ska veta vad nej är. En vacker dag är hon kanske påväg att stoppa något olämpligt i munnen och då vill jag att hon ska veta vad det betyder.

+ ni andra som svarat ang kladd

Då vet jag hur ni tänker :idea: trodde först det var för att de helt enkelt inte fick bli kladdiga.

Min svägerska är sån nämligen. Barn får absolut inte smutsa ner sig. Sitter hemma hos dem nu faktiskt. Man kan inte tro att det bor barn i huset, det finns inte en enda grej som ligger "fel". Jag menar inte att man måste ha stökigt och rörigt för att man har barn. Men när barnen måste be om lov att gå in i vardagsrummet och sätta sig i soffan tycker jag det är lite överdrivet...

Kl

I natt ska jag ha min första bebisfria natt på över 7 månader! :bow: Har precis intagit bäddfåtöljen i Vilgots rum och det återstår att se om jag kan sova på den här smala och hårda sängen. :D Kanske blir att jag tassar in till dom andra framåt småtimmarna.

Tanken har inte slagit mig förrän mannen var till Åland i veckan och fick en bebisfri natt. Jag blev hursomhelst lite avis. :p

Är det fler som tar sig bebisfria nätter?

Hade gärna haft en bebisfri natt, men karln vaknar inte hur högt lillen tjuter :grin:

Nyss så vaknade han till och började yla och vi båda är vakna och han hörde inte det. Han har ingen hörselskada, annars hade det varit förklarligt.
Han undra varför jag for upp och sprang iväg :D

Jag skulle ju få en bebisfri natt imorgon när jag åker till sthlm men sambon ringde nyss och i princip sa att jag var dum i huvudet som åker och att jag kan dra åt helvete.... Han som alltid är så snäll :cry: Skulle inte ha sagt så där i morse om att vi inte behövde arga snickaren för allt gick så bra... Tydligen inte. Så nu sitter jag här ensam och grinar och vet inte ens om sambon kommer hem inatt...

Jag skulle ju få en bebisfri natt imorgon när jag åker till sthlm men sambon ringde nyss och i princip sa att jag var dum i huvudet som åker och att jag kan dra åt helvete.... Han som alltid är så snäll :cry: Skulle inte ha sagt så där i morse om att vi inte behövde arga snickaren för allt gick så bra... Tydligen inte. Så nu sitter jag här ensam och grinar och vet inte ens om sambon kommer hem inatt...

Men va? :mad: Så säger man väl inte.... Förklarade han sig då? varför han tyckte som han tyckte alltså.

för att jag åker iväg när det är panik med huset. Men min mamma har alicia imorgon kväll och sen är jag ju hemma på förmiddagen igen. Men nej, nu har jorden g.tt under. Och det är bara mitt fel att huset inte är klart.

Lugn han menade säkert inget allvarligt med det. Han är mkt troligt bara stressad och slutkörd! Man säger mkt då som man inte menar! Å så är han säkert avis på att du ska få komma iväg och ha kul, vem är inte det? :p hihi! För hoppninsvis säger han förlåt när han kommer på vad han sagt och det hela har lugnat ner sig lite! Skickar en tröstkram så länge!!

för att jag åker iväg när det är panik med huset. Men min mamma har alicia imorgon kväll och sen är jag ju hemma på förmiddagen igen. Men nej, nu har jorden g.tt under. Och det är bara mitt fel att huset inte är klart.

Ähh det är det inte alls det! Å det vet du ju själv innerst inne!
Dessutom har du ju inte dumpat honom hemma med Alicia att ta hand om heller, till och med det har du fixat! Du är värd den här lilla mini trippen!!

Klart du ska åka!

Som du säger, det är ju inte många timmar du är borta. Kan inte han göra något då när han oxå är barnfri?

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka