Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Anmälningslistan SS:

1. AKB
2. Zody
3. aneka
4. Modett
5. Kaktusblomma
6. Armani__
7. Oregano
8. EmelieR
9. Emmah.S
10. viv

Nu börjar vi bli några stycken! Roligt! :banana:

Tack :bow:
Vi hade väl tänkt att vara mer köttinriktade än skinninriktade sas :laugh:
Fast får vi nån med riktigt fint ull så tar vi nog tillbaks huden.
Eller hur fungerar det med får?
Om vi vill ha en hud ifrån nån av kreaturen så säger vi till om det på slakteriet så skickar de vidare till ett garveri.

Jag skulle nog ha valt alternativ 2. Då får alla gå med någon.

Ifall det är så att unghästen inte är ute och rör sig så mycket (åker till ridhus/tränare mm)

Vi har alla unghästar och avelsston i samma hage. Tävlingshästen, den enda för tillfället, går själv. Mitt sto som är det enda som fick föl i år går själv. Annars brukar stona få gå själva ett tag efter de fölat och sedan släppas ihop så fölen får busa. Jag skulle testa att ha alla ston tillsammans tills det är dags för ungstoet att börja tävla.

Vet inte hur det fungerar på ert slakteri men här uppe fungerar det så att:
1. Man märker lammen/fåren man vill ta tillbaka skinnen på med "återtag hud" märken
2. Sen skriver man ut lite papper från skinnberedningsföretagets hemsida och fyller i uppgifter om hur man vill ha skinnen etc
3. När slaktbilen kommer så lämnar man pappren till chauffören. Sen efter några veckor kommer en avi på Posten, åsså har man förhoppningsvis finfina skinn! Här uppe har vi problem med att slaktarna kan ta sönder skinnen när dom flår....:grin:

EmelieR, Viv & Kaktusblomma
Va roligt att ni tycker om skinnen!!! :laugh: :bump:

Så funkar det för mamma iaf som har några får, hon säger vilka skinn hon vill ha och de skickas direkt till valt garveri :)

Okej :)
Det hade ju varit mysigt och ha skinnet ifrån ett lamm man fött upp själv:laugh:
Förhoppningsvis får vi tag några redan dräktiga tackor, sen är det bara att börja produktionen. Alla papper till sjv är inskickade och klara.

Jag har oxå ett litet hagproblem... Ska ju "bygga" min vinterhage nu. Den blir inte jättestor. Men väldigt mycket bra vindskydd och en lösdriftshall. Eller hall och hall, kortsidan på vår lada ska vara öppen för dem. Det finns bara en ängsplätt på den sidan gården och den ligger fram till en 80-väg. Och jag är jätterädd för det här med att hästar blir skurna. Om jag inte drar ut hagen på ängen så kommer den gå bakom som en naturlig häck av en och gran så då syns de knappt från vägen... Men då förlorar jag en del av hagen...

Okej :)
Det hade ju varit mysigt och ha skinnet ifrån ett lamm man fött upp själv:laugh:
Usch, jag tycker sånt där är otäckt... Det sista jag skulle vilja ha är kött eller päls/skinn från ett djur som jag sett levande. :crazy: Jag förstår såklart hur produktionen funkar, men i min värld är djur små sötnosar som man gosar med och kött/päls/skinn är framställt på konstgjord väg i nån fabrik. :angel:

Usch, jag tycker sånt där är otäckt... Det sista jag skulle vilja ha är kött eller päls/skinn från ett djur som jag sett levande. :crazy: Jag förstår såklart hur produktionen funkar, men i min värld är djur små sötnosar som man gosar med och kött/päls/skinn är framställt på konstgjord väg i nån fabrik. :angel:

Å jag är likadan.. Jag klarar inte av det där föda upp/ta dö på etc. Men jag beundrar er som klarar det!! Jag är så nojjig och fjantig att det inte är sant. Måste gå ut ur huset när mamma och sambon kokar kräftor som vi fångat. :o :p

+ Macken 22

Tack för era synpunkter! Jag skall klura lite på det å se om det funkar.. Är ju lite orolig för skaderisken. Unghästen är iväg en del, men inte så mycket. Och kommer ju tidigast att åka ut på tävling till hösten nästa år. Det är ju efter fölning.

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka