Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Ja, usch, tycker det är hemskt. :( bajke har tappat alla sina muskler och massor med vikt som vi verkligen jobbat för att han ska få. Han har fri tillgång till grovfoder inne, men han måste ju röra på sig, blir så deppig. :(

Haha, sådär är mitt sto också. När man hämtar dem i hagen och det har regnat ser Bajke alltid ut som om han har letat fram det lerigaste stället och rullat sig hela dagen, medan prinsessan alltid är ren och fin. Tror att hon står i deras utestall och bara väntar på att man ska komma och rädda henne. :D hästar är verkligen så söta iblad. :love:

Vad mysigt! :love: Hästar förstår nog mycket mer än vi anar. Ett annat fint minne var faktiskt när han avlivades, hur konstigt det än låter. Han hade verkligen myror i hela kroppen och i huvudet och jag är säker på att han hade fått diagnosen adhd*10 om han varit människa. Han var extremt beroende av lugn och ro och rutiner och ett tydligt ledarskap. Så fort något var det minsta annorlunda blev han jättejobbig. På avlivningsdagen var verkligen precis allt annorlunda, fel rutiner, jätteledsen matte, folk han inte hade träffat förut osv. Men han var totalt coollugn!!! Under den tiden jag hade honom har jag aldrig sett honom så lugn och tillfreds som han var då.... Ganska skrämmande, men skönt ändå.

Precis så var det med mitt sto som jag var tvungen att ta bort i vintras.. Hon var också en sån som myrorna kröp runt i kroppen på. Men dagen som hon fick somna in så var hon så lugn och cool och trygg! Skönt, men jobbigt...

Ang det där med att var bebisen skall sova osv..

Vi har ju valt från början att ha bebis i vagga, sedan spjälsäng precis brevid min säng. Men sen när de blivit ca 6 månader så kommer vi in i en trist spiral.. Bebis gnyr, jag kastar mig dit och skall lugna, bebis vaknar till i stället, sen tar det en stund för bebis att somna om, och detsamma för mig. Sen väckte vi bebis till och från, med lampa som tänds, jag går på toaletten etc.. Så runt 6-7 månaders ålder så har båda pojkarna fått flytta till sitt egna rum. Och nu sover alla mycket bättre. Bebis väcker oss när det verkligen är meningen, tex om nappis är borta och det stör honom, eller om han är hungrig etc. Men de där 20 gångerna med sömnavbrott för alla inblandade är borta nu.

Jag köpte en ardennerkorsning för flera år sedan, " år och ouppfostrad. var som en ångvält när jag skulle leda honom eller boxdörren öppnades. Väldigt snäll, men hade inte fått lära sig att vänta och med den storleken och X antal kilo så var det inte lätt att hålla tillbaka honom.
Köpte en repgrimma som drar åt äver nosen, kändes mkt bättre än att ha kedja och fungerade lika bra. Kommer inte ihåg vad den hette men kan ta ett foto om jag hittar den i stallet.

Finns en repgrimma som heter "Be nice" med som punkter som trycker bakom öronen men den vet jag inte om den drar åt över nosen och kanske fungerar bäst till lastning för att få hästen gå framåt? :confused:

Jesus vad jag är skadad asså:D Dagarna i ända får ut på att hålla koll på busen nu när han kryper. Han ska pilla och dra i allt.
Vaknade i natt krypandes på golvet. Letade efter Oscar, hade väl drömt att han hittat på nåt igen :grin:

Haha, vilken "yrkesskada" :D

Vilgot är ju lite äldre än de flesta bebisar här, men är det fler som börjat sova märkbart sämre på natten alldeles nyligen? Tror V har hållit på i en månad nu, men det börjar faktiskt bli bättre.

På det svarar vi ja, sedan några veckor tillbaka. Uppvaken är betydligt fler och E är betydligt ledsnare när han vaknar än vad han varit tidigare. Jag hoppas att det snart tänker gå över.

*kl*

Anmälningslistan SS:

1. AKB
2. Zody
3. aneka
4. Modett
5. Kaktusblomma
6. Armani__
7. Oregano

Kom igen nu gott folk! :banana:

*totalt kl*

Ahhhhh, Theo får nog en till kusin i natt!!! Gravida systeryster nr 2 åker in på förlossningen NU :bump:

Själv är man precis hemkommen från en kanontrevlig middag tillsammans med mammorna från föräldragruppen i stan!

Hmmm...på nåt sätt börjar jag bli mer och mer sugen på en bebis igen....2 gamla klass/skolkamrater har fått bara nu i dagarna + en fd jobbarkompis dotter och nu syrran....Men, tror jag får nöja mig med att snusa systers nya bäbis ett tag :love:

Alltså, jag är lite trög när det gäller det här med ledtrådarna om mig själv...ehh...fattar inte riktigt vad jag ska skriva :o:crazy: Skare typ va nåt jag gillar, eller som jag uppfattar mig själv som person eller?!

Åh! Vad skoj!
Fick för några dagar sen reda på att min syster ska få ett tredje barn.
Den är beräknad fyra dagar efter Oscars 1-årsdag :laugh:

svarar oxå ja på d..senaste två månaderna har det varit väldigt kasst, med jämförelse innan

Ja det är helt galet, i går stod jag och hon å kokade fransk nougat och lagade älgfärsbiffar, å i morgon har hon mest troligt fått deras 3e barn...:love:

Alltså, jag är lite trög när det gäller det här med ledtrådarna om mig själv...ehh...fattar inte riktigt vad jag ska skriva :o:crazy: Skare typ va nåt jag gillar, eller som jag uppfattar mig själv som person eller?!

Jag fattar inte heller... :rofl:

Aneka, kan du inte lägga ut ett exempel för oss trögisar ;)

Tillexempel

1. Gillar inreda
2. Älskar rosa
3. Gillar att läsa

Så har jag uppfattat att man kan lämna som ledtrådar.

Ni hade får va?
Vi har kreatur men ska sätta upp med en liten besättning med fårskallar med:)
Hade tänkt att börja med en lite skala på typ 5 tackor och bygga upp en flock utifrån dem. Har du nån ras du rekommenderar? Gärna en så tung ras som möjligt, lätta lammningar och lättklippt ull.
Har jobbat på en gård med får så lite erfaren är jag. Men är lite tappad när det gäller raserna :laugh:

Liecester är rätt fina, vi har en sån bagge. Får galet lockig päls. Dock får man nog räkna med att ge kraftfoder om man vill att dom ska växa fort. Vi utfodrar ju minimalt med kraftfoder å då växer dom saaaakta. Rätt lättklippta!

(Gotländska) Pälsfår blir också ganska köttiga (dock inte lika som dom mer avsedda köttraserna). + finfina gråa skinn :laugh:

Texel och Dorset är väl dom köttigaste, men dom blir STOOORA. Vet inte hur deras ull är när dom är renrasiga men...

...i lagårn jag jobbade förr hade dom korsning texel & finull, å lite dorset (Svea kallas den korsningen) Dom blev fina men som sagt, ganska stora. Var inte alls ovanligt att tackorna vägde runt en 90-95 pannor. Så en sån korsning kanske skulle vara nåt?! Blir ju inte lika dyra att köpa in heller då det är "blandras". Har ganska lättskött ull också. Sambete med ko, får och häst är nog bland det bästa man kan ha :idea:

Vi ha ju då en gatukorsning av alla dessa raser + ryafår....men ska man bara ha för kött skulle jag nog satsa på Svea...

Långt svar :o men jag hoppas du blev lite klokare :D

Senast ändrad:

*kl*

I-landsproblem med hästar... Hjälp mig..

Jag vet inte hur jag skall göra med mina pållar... (blanda dem i hagar + stall), Skriver först ner vilka hästar jag har:
1) Valack - Tävlingshäst
2) Valack - Tävlingshäst (går ej ihop med ston då han klättrar!)
3) Sto - unghäst 3år, under inridning
4) Sto - dräktig
5) Sto - dräktig

I stallet har jag 4 stora boxar, sen har jag 2 uteboxar. Hagar finns det gott om.
Jag är lite emot att hästar skall gå ensamma om det inte är absolut nödvändigt. Men nu har jag kommit till en vägskäl.. typ

I stallet så är det så här idag: 1), 2), 5) står inne på stall. 3) och 4) i uteboxarna. I dagsläget går valackerna i samma hage, lugnt och skönt. Sedan går stona 3) och 4) i samma hage. Och 5) ensam i en hage bredvid. Detta funkar ju. MEN, jag vill ju att avelsstona skall gå ihop, och sen vill jag inte blanda tävlingshästar med fölston. Så jag har ju ett par alternativ till rokard i stall och hage..

Alt 1,
Behåll valackerna i stall, ställ även sto 3) i stall. Håll avelsmärrarna 4) och 5) i uteboxarna. Ställ valackerna 1) och 2) i en hage. Avelsstona 4) och 5) i samma hage. MEN då blir unghästen ensam...

Alt 2,
Behåll valackerna i stall, ställ även sto 3) i stall. Ställ valacker 1) och 2) i en hage. Och sedan alla 3 ston i samma hage. (skaderisk?? Smittspridning??

Alt 3,
Behåll valacker i stall, ställ även sto 3) i stall. Avelsstona i uteboxar. Låta unghästen gå med en av tävlingshästarna i en hage och avelsmärrarna i en annan, och låta ena tävlingshästen gå själv.

Alt 4,
Behåll det som det är idag. Och släppa ihop avelsstona efter fölning.. (känns mycket osäkert, skaderisk ?!?)

Ni som har avelsston/tävlingshästar snälla hjälp mig.
(sorry för icke barn-snack i detta inlägg :rofl: )

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka