Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Självklart händer olyckor och barn är snabba (jag vet det jag också) men det finns historier om föräldrar som inte har grind för sina trappor som deras barn rasar ner för så jag var väl för snabb att döma kanske.

*kl*
Jag var precis in på Strömsholms sadelmakeris hemsida och tittade på deras lista över begagnade sadlar. En av mina drömsadlar finns på listan men med tanke på priset är den säkert jätte ful i skicket. Jag får fortsätta att drömma ett tag till.

Vårt BVC verkar också hysa visst agg till gåstolarna men det verkar mest vara på princip. De sa, när vi lät A stå i knät för att han ville det, att "Det är mycket bättre att han är på golvet och varken gåstol eller hoppgunga utvecklar barnet någonting alls!" Lite surmulet tyckte vi eftersom vi har varken det ena eller det andra och om han gillar att stå i knät får han göra det.

Så jag tror att de bara inte tycker om dem helt enkelt. Vi ska låna en hoppgunga snart :D Om A tycker det är kul och blir av med lite överskottsenergi som han inte kan röra sig tillräckligt för att bli av med själv så duger det för oss.

Det irriterar mig lite att BVC ska hålla på och säga så. Det är en sak om barnen bor i hoppgungan eller gåstolen. Min son har både gåstol och haft hoppgunga. Han är betydligt mycket snabbare i utvecklingen än de som inte har varken gåstol eller hoppgunga, så att de hämmar utveckligen tycker då inte jag och finns inget vetenskapligt bevis på de heller.

De är helt omöjligt och ha han på golvet när jag ska laga mat eller hänga tvätt. För då får jag jaga han runt hela lägenheten. Då sätter jag hellre han i gåstolen än i matstolen som är ganska tråkigt och då vet jag vart jag har honom oxå och slipper avbryta de jag håller på med.

Eller en tipp till ikea och köpa 17 bäddmadrasser att klä golvet med :D

Såg framför mej hur någon av ungarna skulle komma inspringande med skorna fulla med snö och göra en Kalle Anka-vurpa och landa med bakhuvudet i golvet. Hemska tanke. Nu blev det borstat furugolv som är tok-ohalt ;)
Det får bli klinkers i glasverandan istället tror jag (när bebis har flyttat hemifrå ;))

Nu har jag bestämt tapet i matrummet oxå. Bara somrummet kvar :bump:

Vi har också klinkers hela nedervåningen, även fast jag var höggravid när vi la in det. :o men vi la in det pga hundarna, får helt enkelt köpa en liten hjälm ( och rygg och knäskydd om jag känner sambon rätt... )

*kl*

usch, är så less. Tog ju hem min unghäst för en månad sen. Första dagen lyckas han skada sig. Först trodde jag bara att det var en sträckning, då han inte var varm någonstans och inte verkade ha ont någonstans. Sen så efter några dagar var han i princip helt ren, till dagen efter då han var helt blockhalt.

Ringer min granne som är veterinär efter att min sambos kompis, som är hovslagare, varit här och kollat. Grannen tror att han sprungit på något vasst och fått en blödning i strålen, kompisen tror att han har brutit något. Vi gipsar hoven och han får butta, tar av det efter 4 dagar och kollar, ingen skillnad, fast han stöder lite mer på benet. Gipsar igen och det var fyra dagar sen. Nu håller vi på att få tag på en annan vet här som har en portabel röntgen och kan röntga honom. Har ingen lust att packa in honom och åka till klinik när han knappt kan stå. :(

Hujeda mig. Jag trillade i trappan när jag precis fått min tänder i underkäken.
De permanenta växte upp skadade. De är lika stora som mjölktänderna va :D
d.v.s minimini.

Lottch:
Fy vad tråkigt! Så ledsamt när man inte riktigt vet vad som är felet.
Hade en ponny som blev lite likadan. Det tog två veterinärer och en hovslagare för att komma på att han hade fång. Det va lite klurigt för det va på bakhovarna och det flyttade sig så han hade det ungefär varannan dag på varje hov :confused:

Just den sadeln är egentligen ingen märkvärdig utan en Pfiff Amaretto (dressyrsadel) vääääldigt skön att rida i och ligger bra på min häst. En ny är inte särskilt dyr men jag har inte tagit mig råd att köpa en. Som sagt, en av drömsadlarna :)

Måste få fråga er som har klinker på hela bottenvåningen m.m. ser det inte konstigt ut med klinker i vardagsrum/tv-rum? Eller är det inte där ni menar att ni har det? Har bara svårt att visualisera det hur det ser ut :)

Vi har också klinkers hela nedervåningen, även fast jag var höggravid när vi la in det. :o men vi la in det pga hundarna, får helt enkelt köpa en liten hjälm ( och rygg och knäskydd om jag känner sambon rätt... )
Min man har alltid sagt "barn ska trilla och slå sig!" och jag har hela tiden sagt "vänta du bara, du kommer att bli världens hönspappa när du väl är där!" vilket han förstås förnekar. Än har Vilgot bara trillat bakåt från sittande och slagit huvudet i parkettgolvet, men då har pappa snabbt varit där och tröstat och sett till att det finns en kudde bakom. :angel:

Tråkigt med hästen... :( På sätt och vis kan jag tycka att det är skönt att slippa allt det där negativa som hör hästägandet till, även om jag saknar det roliga. Min korta tid som hästägare bestod typ bara av problem. Hade en häst som testade gränserna till förbannelse, jämt hela tiden, och dessutom blev han till slut utdömd pga knäledsinflammation. Skulle aldrig ha köpt den hästen.

+ aneka.
Vilka fruktansvärda olyckor och vilken himla tur att det gick relativt bra för bägge barnen. Fy fasen alltså, man kan verkligen aldrig vara nog försiktig.
Jag anser att barn måste få utforska, trilla och slå sig lite och att man inte kan förhindra allt. Men självklart ska man förhindra det man kan, speciellt sådana här saker som trappor etc. (nu hade ju de gjort det i dessa fall, jag vet, och visst är det enormt lätt att man bara ska... och så är olyckan där). Lika så med farliga köksredskap och jag är redan nervös för vår balkong. Den dörren ska ALLTID vara stängd.
På tal om balkong, hörde ni om barnet i Frankrike (tror jag det var?) på 7 månader (eller 9 eller vad det var..) som trillade ut från en balkong på 7:e våningen. Tack och lov var en markis utfälld på grund av att det var något fel på den när de skulle fälla in den så bebisen studsar på den. En man passerar och ser hela händelseförloppet och FÅNGAR bebisen. Bebisen klarar sig typ utan någon skråma alls och var mest ledsen.
Oansvarigt kan jag tycka, om man nu kan tro pressen, tror ett gäng barn hade varit ute på balkongen och lekt och så hade detta inträffat. Snacka om änglavakt!!

Var det intedu som pratade om buffliga fjordingar? Vår fjording vi har lånat har blivit skitjobbig nu när de bara står inne, vilket jag förstår... Han har kommit på att han är mycket starkare än jag, så ikväll när jag skulle in med vatten till honom så kastar han upp dörren och bara drar iväg när Bajke står på gången. Springer med huvudet under grimskaften och rusar mot stalldörren, som var stängd som tur var. Däremot hade jag dörren ut mot gödselplattan öppen, så jag rusar efter i full kareta och stänger den, har ingen lust att ge mig ut i mörkret och leta fjording... Blir skitförbannad och vrålar, varvid hästskrället blir rädd och ska tillbaka in i sin Box, men den här gången springer han inte under grimskaftet utan ska över det, varvid bajke håller på att få en fjording över sig, som tur är han hur cool som helst, min älskade bebis :love: , slänger in honom i boxen och ska få sindar att gå in i hans box, men nej nej, då springer vi in i en annan box... Suuuck! Började med att ha spö efter det och då fungerade det bra. Gah.

Nej, håller med dig, hästeriet är verkligen ansträngande ibland. Nu har jag haft tur med bajke som verkligen är hur bra och lugn som helst. Kan ha boxdörren öppen, han följer en som en hund och är verkligen som en ängel när man rider på honom. Han har bockat en gång! Till skillnad från min förra häst som testade mig hela första året... Det kunde ta en halvtimme att komma 200m och jag slutade ganska snabbt att räkna gångerna han kastade av mig, men skam den som ger sig. Han blev verkligen min bästa vän och kom farandes som en raket när jag ropade. Fast jag måste erkänna att nu, när det tar mig 2 h att mocka två boxar varje morgon med en skrikande bebis sista halvtimmen, så kan jag ibland undra vad jag håller på med. :p

Jesper har blivit helt besatt av säkerhet. Jag får knappt köra bil, både han och min pappa tror alltid att jag ska krocka, så därför har vi en pansarvagn till bil, tittar jag ens på en häst så måste jag ha hjälm och ryggskydd. Kan ju tänka mig hur Selma kommer att se ut när hon ska rida sin ponny... :D tycker det är gulligt dock. :)

Nu ljög jag såg jag, vi har klinkers i hallen, köket och grovingången, tv-rum och vardagsrum har valnötsparkett. :) men då vi i stort sett bara är i köket så känns det som "hela" nedervåningen. :)

Äh, sunt förnuft gäller väl med det mesta här i världen..

Vi har haft både hoppgunga och gåstol till båda barnen. Mycket uppskattat av dem :)

Det som har hänt med båda killarna är att de inte börjat krypa, utan i stället hasar fram på rumpan - sen lär sig gå och där efter lär sig krypa. (S har inte kommit så långt än, han är ju bara 8 mån snart). Men om det har med gåstolen eller det faktum att de inte gillat (jag menar - gallskrik så fort de varit liggandes på mage) att ligga på mage kan jag inte svara på. Men visst, gåstolen har säkert lite med det att göra.

Vi har också en liten buddha som sitter och tittar på allt runt omkring.

hoppas att ni hittar felet på hästen, det finns ju inget värre än skadade hästar som man inte vet vad det är för fel. Usch.

hihi, täääänk så skönt det skulle vara om allt var klart bara man hade bestämt tapeter, golv, inredning osv.. Fy f-n vad skönt! haha, nä vaddå, jag är inte aaaaalls trött på att pyssla i köket.. Man hinner inte mycket om dagarna med jobb, hästar och 2 små ligister.

Vi bor ju iaf inte i rusten. Än. Vi får väl se om vi hinner klart....

Till skillnad från min förra häst som testade mig hela första året... Det kunde ta en halvtimme att komma 200m och jag slutade ganska snabbt att räkna gångerna han kastade av mig, men skam den som ger sig. Han blev verkligen min bästa vän och kom farandes som en raket när jag ropade.
Jäkla fjorddjur! :devil: ;) Kedja över nosen säger jag bara.

Har vi haft samma häst eller? :D Fast när det var som värst kom jag inte ens 2 meter, möjligtvis bakåt med definitivt inte framåt. Han stod bara rakt upp och jag var livrädd... Som tur var var han ändå en snäll pålle, för han kastade aldrig av mig. Efter alla kamper vi haft så blev vi riktigt tajta. Han kom ofta galopperade fram till mig i hagen och en gång minns jag extra väl. Det var nog det bästa minne jag har av honom. Jag var riktigt nere en dag pga massor som hände i mitt liv just då. För att komma till grinden var man tvungen att gå nästan 100 meter längs hagen. Den här dagen gick jag och tittade ner i marken och hade inte ens sett honom. Då hör jag världens gnägg! Då står han med högt huvud och spetsade öron och tittar på mig och liksom säger "men där är ju matte!!" Sedan galopperar han i full fart bort till grinden och ställer sig och väntar på mig. :love: Min älskade häst...

Nu ljög jag såg jag, vi har klinkers i hallen, köket och grovingången, tv-rum och vardagsrum har valnötsparkett. :) men då vi i stort sett bara är i köket så känns det som "hela" nedervåningen. :)

Då förstår jag :) lite lättare att visualisera dessutom :idea:

Var det intedu som pratade om buffliga fjordingar? Vår fjording vi har lånat har blivit skitjobbig nu när de bara står inne, vilket jag förstår... Han har kommit på att han är mycket starkare än jag, så ikväll när jag skulle in med vatten till honom så kastar han upp dörren och bara drar iväg när Bajke står på gången. Springer med huvudet under grimskaften och rusar mot stalldörren, som var stängd som tur var. Däremot hade jag dörren ut mot gödselplattan öppen, så jag rusar efter i full kareta och stänger den, har ingen lust att ge mig ut i mörkret och leta fjording... Blir skitförbannad och vrålar, varvid hästskrället blir rädd och ska tillbaka in i sin Box, men den här gången springer han inte under grimskaftet utan ska över det, varvid bajke håller på att få en fjording över sig, som tur är han hur cool som helst, min älskade bebis :love: , slänger in honom i boxen och ska få sindar att gå in i hans box, men nej nej, då springer vi in i en annan box... Suuuck! Började med att ha spö efter det och då fungerade det bra. Gah.

Är kanske lite trög...Hänger inte riktigt med men varför står de bara inne? Eller på kvällen/natten menar du?

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka