Vårmammor 2010 del 8

Sv: Vårmammor 2010 del 8

Kl

Gnällinlägg från mig. ;) Jag fryser och svettas omvartannat och är helt paj... Vaknade med 38,5 graders feber (vilket händer typ en gång vart 5:e år...) och har under dagen tryckt i mig massor av Alvedon, ändå har febern varit uppe i 39 grader. Vilgot har fått en stjärna i himlen av mig, för han har varit såå himla snäll. :bow: Fick masa mig upp och ge honom frukost och sen fick han sitta och leka en stund medan jag låg helt utslagen bredvid. Sen gick vi och la oss och sov i 3 timmar. Därefter satt han snällt och lekte i sängen i en hel timme innan min man kom hem. Jag sa redan på morgonen att jag inte skulle orka ta hand om V hela dagen idag. Sen har jag sovit hela eftermiddagen och faktiskt lyckats peta i mig lite mat också.

Usch och blä, det var riktigt länge sen jag mådde så här risigt...

Får era bebisar frisk luft varje dag förresten? Alltså går ni ut med dem varje dag?

Ture är nog mer ute än inne då jag för stunden har svårt att söva honom inne medan han i vagnen somnar direkt.

:cool: Ser ni vad jag skriver? Jag med ungen som avskydde vagnen i 4 månader.

Dessutom så är han ju med mig ute i stallet i selen nån timme varje dag!

Samtidigt så måste det väl vara jätte skönt att veta att du kan gå ut och inte vara "inlåst" i hemmet?

*kl*

Det kryper i hela kroppen på mig, känner mig jätte olustig och har halsbränna. Maken jobbar 15-23 så det är jag och lilla fnul hemma helt ensamma och jag är så äckligt rastlös.
Hatar att det blir mörkt kl 16 på dagarna, finns inget att göra här hemma mer än att försöka roa fnulan men hon verkar tycka att tv-dosan är roligare än vad jag är.

Tv-dosan brukar jag lägga uppochner, då blir den lite mindre intressant. Alternativt får man gömma den under en soffkudde.

upp-och-ner fungerar inte här, den är jätte rolig ändå ;) brukar ha tv-dosan på tvrumsbordet då är hon inte intresserad av den men när både hon och jag har tråkigt så kan hon lika gärna få dreggla ner den eftersom den iaf inte fungerar så bra :)

Theo är också farlig på tv-dosan. Han har faktiskt fått den gamla att leka med, men det som fungerar är ju så mycket mer intressant :grin:

Ang. utevistelse
Vi har vart mkt ute, men nu börjar det mesta utearbetet vara färdigt för i år. Eller ja, vi ska klippa alla får och dela in betäckningsgrupper. Ute och promenixar gör jag inte så mkt. Men Theo sover alltid lunch utomhus. Sover så mkt bättre ute än inne på dagarna!

*kl*

Visst är det så att man helst inte ska ge alvedon när de har feber efter vacc.sprutan?

min lilla är ju ute varje dag. Han sover i vagnen ute i 2 omgångar. Han sover bättre där än om jag lägger honom inne.
Sen får han ju alltid följa med mig ner på jobbet och när jag lunchar hästar + fixar maten etc. Är han dessutom väldigt gnällig så går jag gärna ut med honom då och då, han är inte lika gnällig då.

Svartfot, usch jag lider med dig.. När jag hade mått så där i omgångar så slutade jag amma helt enkelt, det var inte värt att må så dåligt flera gånger under en månads tid. Jag hoppas att din stockning ger med sig så att du kan fortsätta amma. För mig var det mest massage och hett vatten som hjälpte + massor med alvedon. Så jag mer eller mindre bodde i duschen då.

Oregano, krya på dig!!

Cyllene, krya på sig Ture.

*kl*

Visst är det så att man helst inte ska ge alvedon när de har feber efter vacc.sprutan?

Precis, när jag frågade på BVC ang detta så sa dom att vi bara skulle ge alvedon i fall han slutade äta och dricka och/eller blev väldigt slö.

haha, samma som vår lilla loppa!

Och tack för dina fina ord! Känns bara skit, man känner sig som en skit, usch..

Ja, våra vovvar är nog lite lika på den punkten, på gott och ont ;)
Förstår att det känns jobbigt, hade nog känt likadant i din situation. Men ge inte upp riktigt än, testa buren först och andra tips du har fått här inne! Kramen

+ Lottch (som jag såg på fb också har gåstol i stallet), gud vad smart! Då kanske man äntligen vågar köra till stallet ensam med bebis snart ;) Än så länge får jag göra allt i hundranittio när han sover i vagnen, men alla gånger vill han inte sova och då blir det liv.. Brukar sluta med att jag hämtar upp min kompis, syster eller mamma så någon av dem får följa med och agera bebisvakt, om det behövs.

Angående utevistelse.

Jag hade gärna varit ute mer än vi är. Vi har dock kommit in i någon form av rutin där vi promenerar 6 km varje dag i skogen här borta med vovvan, vilket är så skönt! Och imorgon, som många andra dagar, är vi iväg (håller oss som sagt mer än gärna från vår trista lägenhet så mycket det går om dagarna, ja jag vantrivs och avundas er som nu har köpt eller har hus!) och då brukar Milton alltid sova ute ett par svängar.

När vi ringde sjukvårdsrådgivningen rekommenderade de oss att ge Alvedon om hon fortfarande hade hög feber när hon skulle sova.

Så har det varit för oss också... Vagnen är bara rolig när den rör sig eller när man sover nu när man har händerna i vantar och inte kan leka med sina leksaker. Hade ut vår bumbo-stol ett tag, men det var tydligen roligare med en gåstol då hon är mer rörlig, vill ju inte direkt ha henne krypandes på stallgolvet, så det alternativet gick fetnort. :D himla smidigt. Har ställt den i en av hundarnas biabed så att hon inte kommer någonvart. :)

Vi bor ju också i lägenhet, mitt i stan dessutom. Vi går en timmes promenad på förmiddagen och en timme på eftermiddagen med hundarna. Ibland går vi lite på stan och kikar i affärer oxå. Annars sitter vi mest inne i lägenheten. Ibland känns det som man blir dum i huvudet när man går fram och tillbaka på 49 kvm. Iggy hatar ju sin vagn, så när vi går ut är det alltid sjalen som gäller. Somnar han i den kan jag ju liksom inte stå kvar mitt ute på gatan och vänta tills han vaknar. Ibland har jag dåligt samvete att han inte är ute tillräckligt mycket...

+ Lottch (som jag såg på fb också har gåstol i stallet), gud vad smart! Då kanske man äntligen vågar köra till stallet ensam med bebis snart ;) Än så länge får jag göra allt i hundranittio när han sover i vagnen, men alla gånger vill han inte sova och då blir det liv.. Brukar sluta med att jag hämtar upp min kompis, syster eller mamma så någon av dem får följa med och agera bebisvakt, om det behövs.

Nu ska jag inte komma och leka besserwisser, men vårt BVC avråder starkt från gåstolarna. En i föräldragruppen har en sån och hon fick tillsägelse att använda den max 20 min/dag. De hade nämligen sett att de barn som använt gåstol mycket ofta var mycket senare med att kunna gå osv.

Det kanske gäller barn som "bor" i stolen, men det kan ju vara bra att veta! :idea:

Isabellas kusiner har "bott i gåstol" och de gick när de var 10 månader båda två, så det låter jätte konstigt i mina öron?

Och Alice som aldrig ens har sett en gåstol gick inte förens hon var 14 månader... :D

till Oregano

Jag tror att sunt förnuft gäller med gåstolar eller ja med allt förresten... Alla barn är olika och det är nog svårt att konstatera att barnet skulle ha gått tidigare/senare beroende på gåstolen.

Isabellas kusiner har "bott i gåstol" och de gick när de var 10 månader båda två, så det låter jätte konstigt i mina öron?

Det är säkert jätteolika, jag skrev bara vad bvc-sköterskan sa. Har ingen egen erfarenhet. :idea:

Kl
Är det någon som vet säkert vad som händer när man ignorerar en vänförfrågan på Fb? Jag skickade en förfrågan till en person som jag inte haft någon kontakt alls med på nästan 10 år. Helt plötsligt började jag se hennes statusuppdateringar på min sida (men jag kan inte kommentera eller gilla dom) och jag kommer också in på hennes sida, som var låst innan. Hon finns inte med bland mina vänner och jag finns inte med bland hennes vänner. Eftersom vår vänskap avslutades rätt hastigt av olika anledningar så finns möjligheten att hon tryckt på ignoreraknappen.

Just i det här fallet bryr jag mig inte så mycket, men jag har själv ignorerat en "stalker" (en 11 år gammal internetflört som fortfarande hör av sig då och då! :eek: ) och undrar såklart om han kan se alla mina statusuppdateringar!? :eek::eek: Är det en bugg i systemet eller? :crazy:

Varken du eller jag har egna erfarenheter men jag har svårt att tro ändå att gåstolen skulle ha någon betydelse egentligen. Precis som Bollen skriver så är det ju svårt att veta om barnet hade gått vid 10 månader eller 18 månader med eller utan gåstol därför har jag svårt att köpa hennes resonemang.
Fast det är väl bra ändå att barnet inte bor i sin gåstol utan bara är i den korta stunder :idea:

Liknande trådar

Trav Nilema har lite att göra så jag har suttit och letat igenom gamla inlägg :angel: och funderar lite om saker som kommit upp, frågor om...
Svar
9
· Visningar
1 406
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka