Vårmammor 2010 del 4

Sv: Vårmammor 2010 del 4

Soleksem får man ju när man bränt sig i solen, och de går över på ett par dagar. Verkar lite skumt att du skulle lyckats bränna dig så just på ena handen, men ingen annanstans?

Jag har ljus hy och får soleksem varje sommar i princip, de kommer oftast på ställen där man har tunn hy (t ex halsen) eller om man exponerar helt vinterblek hy för full sol (typ att man är ute en hel dag i bikini och sen får eksem på ryggen)

Soleksem behöver du inte få för att du bränt dig. Jag har ALDRIG någonsin bränt ovansidan av händerna. Men ändå i år så fick jag soleksem på händerna. Det kan sitta i i dagar, veckor eller tom månader om det är illa.

Det du ska tänka på är att om din sgi inte ska ändras så måste du plocka 5 agar per vecka första året. viktigt om du planerar syskon tätt tex

Det du ska tänka på är att om din sgi inte ska ändras så måste du plocka 5 agar per vecka första året. viktigt om du planerar syskon tätt tex

VAAAA???!! :eek: Hon jag pratade med igår sa att det bara var fram tills det att barnet föddes jag vad tvungen att ta ut 5 dagar i veckan för att skydda min SGI, sen kunde jag gå ner i antalet dagar. Det låter ju helt vansinnigt, jag har ju bara tänkt ta ut 5 dagar i veckan 1 vecka i månaden annars har jag tänkt klara mig på 4 dagar/ vecka....Får väl ta och ringa dit igen då när det börjar bli aktuellt...

Jag använde salubrin, sen om det var bra eller inte vet jag inte. Men det försvann efter 2 dagar iaf :D

Mikan; du har nog missuppfattat, det är EFTER att barnet fyllt 1 år som du måste ta ut minst 5 dagar, vara inskriven hos AF eller jobba för att din SGI inte ska ändras.

Hur har ni gjort, har ni tecknat någon och hos vilket bolag i såna fall? Jag har TryggHansas gravidförsäkring som även ger en barnförsäkring de första 6 månaderna men ser det ändå som självklart att teckna en separat barnförsäkring och måste göra det så fort som möjligt, men skulle gärna bolla lite tankar med er andra kring bolag och villkor osv! :laugh:

Vi har ansökt om en barnförsäkring, riskbedömarna lär väl skratta på sig :grin: (men hoppas kan man ju...). Vi valde i alla fall TryggHansa, som jag upplever har god rennomé. Innan E föddes tittade vi en del på villkoren hos olika bolag, och vid en snabb besiktning ser TH:s villkor bra ut - men det skulle krävas mycket för att de facto göra en jämförselse, det är inte direkt villkor som man enkelt bedömer utan att ha sakkunskapen...

Jag fick det svaret när jag var inne på fk och frågade. Att om SGI ska vara skyddad efter ett-års dagen så måste 5 dagar plockas ut.
Jag tolkar det även så när jag läser på fk;s sida,

Nej det är tvärt om. Efter barnets 1 årsdag måste man ta ut minst 5 dagar i veckan för att SGI:n ska vara skyddad. Innan behöver du inte ta ut en enda dag om du inte vill.

Från FK
"Så länge ditt barn inte har fyllt ett år beräknas också sjukpenning och tillfällig föräldrapenning på din tidigare sjukpenninggrundande inkomst. Det gäller under förutsättning att du helt eller delvis avstår från arbete för att vårda ditt barn. Efter barnets ettårsdag kan den sjukpenninggrundande inkomsten sänkas till samma nivå som din faktiska inkomst."

"Du kan dock undvika att din sjukpenninggrundande inkomst sänks efter ditt barns ettårsdag. Den ligger kvar på samma nivå som tidigare om du

* tar ut hel föräldrapenning minst fem dagar per vecka"

"Om du som är mamma blir gravid igen innan barnet uppnått ett år och nio månader, behåller du och den andre föräldern samma föräldrapenning också efter barnets tvåårsdag, även om er sjukpenninggrundande inkomst har sänkts."

Vad jag har förstått det som så e det de riktigt små och just nyfödda man ska vara orolig för. För de kan glömma att äta trotts att de borde.

Ja, vi hade länge ordern att väcka om det gick mer än fyra timmar mellan målen. Risken är annars att blodsockret sjunker så lågt att de "glömmer bort" att vakna. När man får sluta räkna med den risken när det gäller fullgångna vet jag dock inte :)

Jag fick det svaret när jag var inne på fk och frågade. Att om SGI ska vara skyddad efter ett-års dagen så måste 5 dagar plockas ut.
Jag tolkar det även så när jag läser på fk;s sida,

Precis, men i ditt förra inlägg skriver du att man måste göra det innan ettårsdagen.

Oregano
Det där projektet har jag inte vågat ge mig in på ännu… trotts att jag ser ut som ett risbo på huvet…
Det gick bra hos frisören. Han sov nästan hela tiden, det var bara nån gång som hon fick peta in nappen då han tappade den.

Jag känner frisören, annars hade jag inte heller vågat ta Lilleman med mig. Hon sökte via annons medryttare till sina döttrars ponnyer för 12 år sen. Jag hjälpte dom i flera år, men nu tävlar yngsta dottern 1,40 på stor häst och jag törs inte rida hennes krutpaket :p annars hade jag nog fortfarande hjälpt dom.

Om några veckor ska jag till tandläkaren, men då får pappa vara ledig från jobbet och vara hemma med Vilgot.

Precis, men i ditt förra inlägg skriver du att man måste göra det innan ettårsdagen.

Jo, så har jag fattat det för att sgi ska vara samma EFTER ått års dagen, måste man ha tagit ut 5 dagar/vecka FÖRE dess...
Tycker att det går att tolka på bägge hållen när jag läser fk:s hemsida

Eller är det bara jag :angel:

Kom på att jag inte visat några kort på lilleman än.
30981975.jpg

30981968.jpg

Soleksem behöver du inte få för att du bränt dig. Jag har ALDRIG någonsin bränt ovansidan av händerna. Men ändå i år så fick jag soleksem på händerna. Det kan sitta i i dagar, veckor eller tom månader om det är illa.

Nej, man behöver inte få soleksem om man bränt sig, däremot måste man ha bränt sig för att få soleksem.

Han är superfin AKB! :love:

*kl*
Hur står det till med alla idag? :laugh: Här är vi lika utvilade som vanligt, känner mig verkligen bortskämd som får sova så pass mycket som jag gör. Kvällarna har blivit mycket lugnare nu också, inga skrikfester med andra ord, :love:
Idag ska jag iväg på återträff med föräldragruppen, ska bli kul att se om det kommer någon eller inte. :grin: Senaste träffen var det jag och sambon plus vårt kompispar. Skulle inte bli ett dugg förvånad om det bara blir jag och vännen idag med, och känner nästan för att strunta i hela grejen. Samtidigt är det skönt att komma ut. Hur skulle ni gjort? Det handlar bara om 2 timmar och vännen och jag tänkte ta bilen ner så kommer det inga kan vi ju snabbt åka hem igen...

Här är det mesta skit idag :(
Mår sjukt illa och har ont i magen, vet inte varför... Ska till Bm i eftermiddag så får väl se vad hon säger. Dock är det en vikarie, men tror faktiskt det kvittar.

Dessutom är jag så trött på mina stallägare efter ytterligare en lång dispyt igår på typ sandlådenivå. Allt det jag berättade tidigare togs upp igen. Och sedan talade hon om igår att från och med då ska deras hästar gå ute om nätterna och vill jag ha mina inne så får jag själv släppa ut dom på mornarna. Framförhållning, vad är det?! Mamma var snäll och körde ner i morse. Imorgon bitti kommer hovis så då ska jag ändå ner. Sen får vi väl se, har ju 1,5 mil dit också..

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar